Verandering in Turkije?

We zijn net 2 dagen terug van onze (te korte!) vakantie in Turkije.

De laatste keer dat ik in Turkije was, was mei 2007. Ik was toen in Gumbet en Bodrum.
In het verleden ben ik ook in Istanbul, Ankara, Side, Alanya, Marmaris geweest.

Nu was ik dus voor het eerst sinds 2 jaar weer in Turkije en dit keer in Turgutreis.

Nu viel me meteen op in het hotel waar wij zaten, Aegean Dream, dat de medewerkers allemaal uitstekend Engels en soms zelfs een beetje Nederlands spraken. Ook in het dorp Turgutreis viel dit heel erg op.

Ook was het vooral lekker relaxed. Ik dacht eerst dat dit aan het kleine (afgelegen) dorpje Turgutreis lag maar na enkele bezoekjes aan Gumbet en Bodrum en ritjes in de Dolmus viel me op dat de sfeer veel relaxter was.

Geen verkopers die op straat voor je neus springen en je pols vastpakken. Geen mannen/jongens die je aanstaren en voor je gaan staan. Geen opdringerig propper gedrag.

Misschien ligt het aan mij, misschien ben ik meer gewend of juist niet, maar ik vroeg me af wat jullie ervaringen zijn.

Her en der hoorde ik van anderen al, dat sinds 1.5 jaar de Turkse toeristenindustrie minder opdringerig is geworden en ze rustiger zijn geworden.

Wat zijn jullie ervaringen? Is er verschil met 2-3 jaar geleden? Is het in Marmaris en Alanya nog wel zo…? Of is het daar ook anders?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen. :dag:

Hoi Bloem,

In Kusadasi is het ook stukken minder geworden,omdat het gewoon niet meer mag en daar schijnt streng op gecontroleerd te worden,ook door politie in burger.Schijnen flinke boetes op te staan.

Ook ik ben net terug van een (te korte!) vakantie in Turkije, en sluit me bij Bloem aan… De mensen zijn weer een stuk vriendelijker in de winkeltjes, en hangen niet meteen aan je arm om je naar binnen te trekken… Moet zeggen dat dat weer een stuk prettiger is!!!

hey TRL

goed om te horen dat het ook in Kusadasi is.

Kijk, ze kunnen wel bij wet verplichten om het rustiger aan te doen, maar zoiets laat zich toch niet echt dwingen.

Hadden jullie ook het gevoel dat je juist daardoor liever ergens naar binnen ging? vrije keuze enzo…?
Stimuleerde het meer…? oftewel… is het een verbetering voor het Turkse toerisme?

Ik denk namelijk van wel! smkiek

Bloem,ja je durft nu tenminste weer in de etalge te kijken,zonder dat je gelijk aan gesproken wordt,maar dat vond ik vorig jaar ook al wel,maar dit jaar was het nog minder.

hoi,op t penninsula eiland is t sinds een paar jaar verboden om mensen lastig te vallen,natuurlijk gebeurdt t wel nog maae als de politie t ziet moeten ze de zaak 3 dagen sluiten en dat is een verlies van omzet.
In gümbet hangen op verschillende drukke plaatsen camera’s ook als t daarop wordt vastgelegd kunnen ze sluiten,een hele goede oplossing volgens mij kunt nu tenminste rustig over straat lopen ook al woon ik er al een hele tijd ze proberen t bij mij ook nog steeds

Ik vond het zowiezo in Turgutreis al niet zo erg opdringerig. Was vorig jaar al een beetje zo, dat ze je niet zo lastig vielen.

Ik vind het nu ook veel relaxter shoppen zo. Ik denk dat ze zo meer omzetten, als met dat opdringerige gedoe, want daar knappen velen, waaronder ook ik, op af.

Wel vond ik nog bij sommige shops met die kettingen, ringen en dergelijke, dat ze meteen naast je stonden, maargoed… dan loop ik gewoon maar weer door.

Ik was in april in Antalya. Helaas waren de verkopers daar nog erg opdringerig. Je durft bijna niet stil te staan om te kijken. Want anders krijg je de hele straat met verkopers in je nek.

Wij gaan deze zomer naar Alanya, ik vrees dat het daar nog niet veel beter is…maar ik heb een hele goede remedie…mijn Turkse man naast me :), heerlijk, wat een rust

In Marmaris is het idd ook een stuk minder met het aanspreken en zo. Ze zullen wel moeten, want er wordt zeer streng gecontroleerd en als de toeristen teveel worden lastig gevallen zeg maar, dan moet de zaak voor een aantal dagen dicht en bij herhaling zelfs helemaal! Dus over het algemeen wordt er wel goed opgelet. Ik heb er zelf al helemaal geen last meer van omdat ze zo onderhand wel weten dat ik geen toerist meer bben haha!