Mag Het Niet Meer?

Lees net op een ander forum dat er in Turkije/Alanya een aantal dingen veranderd zijn door de burgemeester.

Qua winkelen is er per 1 januari een nieuwe regel ingevoerd: ze mogen geen koopwaar meer buiten de winkels plaatsen en de toeristen niet meet lastig vallen.

Vraag me af of dit echt waar is en of men er zich ook aan houdt…Kan me eigenlijk geen Turkije voorstellen zonder overal tassen, kleding, prulletjes enz. En al helemaal niet dat je niet meer wordt aangesproken.

Op vakantie kan ik me er soms behoorlijk aan irriteren maar aan de andere kant vind ik het ook wel weer z’n charme hebben.

Nou, we zullen het uitvinden, straks in juni :smiley:

Groetjes, Diamond

Heb er toch niet veel van gemerkt 2 weken geleden was ik nog in Alanya en alles stond nog buiten en de verkopers vallen je niet echt lastig maar proberen je toch nog aan de praat te krijgen.Heb niet veel verandering gemerkt.Heeft ook zijn charmes . Kan me hier geen normale winkelstraten voorstellen met gesloten deuren en verkopers binnen.Dan lijkt het turkije niet meer.
Groetjes uit Kusadasi
Franka

Dezelfde verandering is in Marmaris ook al gedaan! En wij vinden er niets aan!!! De straten zien er leeg uit, de kooplui staan vaker binnen, of reageren toch anders. Nu is het oude centrum daar er leeg, de straten ruim, en erg ongezellig!

Ik hoop dat dit voor Alanya een andere uitwerking heeft, en het er wel leuk zal zijn in mei :smiley: !

Groetjes
Annemiek

Kan het me ook nog niet echt voorstellen dat straks alles binnen staat, lijkt me helemaal niet gezellig. Vindt dit juist gewoon heel erg bij Turkije horen, snap ook niet echt waarom dit aangepast moest worden. Dat ze de toeristen minder mogen lastig vallen ok, dat lijkt me dan wel weer prettig. Misschien kun je dan eindelijk eens naar iets kijken zonder dit vanuit je ooghoeken te hoeven doen :smiley:

Groetjes, Diamond

been afgelopen zomer in Marmaris geweest. Heb niks ondervonden van de verandering van de winkels en kooplui dat ze binnen staan. Ik was er in augustus en toen stond men ook gewooon nog buiten. Op zich heeft het wel. Ik vind wel toen ik 2 jaar geleden in Alanya was daat daar de opdringerheid van de restaurant mensen en kooplui groter is dan in marmaris. Vooral de restaurant wachters zeg die je proebeert binnen te halen voor het avond eten enz. die zij vaak het opdringerst vond ik in Alanya. Maar in augustus in marmaris was het oude centrum niet leeg en straten ook niet zoo leeg van die koop lui het was gewoon hartikke gezellig net als in 2003 toen was er ook nog geen verandering.

Maar die opdringerheid van de kooplui en restaurant wachters zie niet alleen in turkije… Op de canarische eilanden . Zo 5 jaar geleden toen ik voor het eerst naar Tenerife ging was het ook dat ze je proberen binnen te halen met leuke praatjes of wat wou kopen. Maar dat iz nu wel flink veranderd, het is daar veel minder geworden maar nog steeds gezellig.

groetjes besmile

Dit is echt niets nieuws, het is namelijk sinds 1 januarie van vorig jaar al niet meer toegestaan om in Turkije Nep kleding tassen ed te verkopen, gekopieerde cd´s en dvd´s mogen ook niet meer verkocht worden. Dit alles in aanloop naar de toetreding van Turkije bij de EU.

Zogauw er in Gümbet een controleur werd gesignaleerd gingen de winkels meteen dicht om pas weer open te gaan als de controleurs verdwenen waren…

Voor de meeste turken is hun winkel hun inkomsten bron, ik verwacht dan ook niet dat in het hoogseizoen het straatbeeld zal veranderen, zeker weten doe ik dit niet maar de tijd zal het leren…

Ik ben van mening dat het ´zeuren´ van de verkopers veel klanten wegjaagd en dat ze wellicht nu , als dat idd niet meer is toegestaan, juist meer klanten binnen zullen krijgen.

Liefs Linda

Besmile

Toen wij zo’n 12 jaar geleden de eerste keer in Marmaris kwamen, was het centrum minder mooi. De straten waren gewone stoeptegels en het postkantoor stond midden in het centrum en op alle straten, groot en klein stonden op schragen de waren uitgestald! Kooplui stonden voor hun goederen, en waren veel aansprekeriger dan nu.

Afgelopen voorjaar(mei 2004) was er geen kooplui op straat, maar zat in de winkels, of in de deuropening. Het word steeds minder leuk. Tuurlijk vinden wij het vervelend als de mensen je ‘lastig vallen’, maar zij hebben geen andere verkooptechniek geleerd.

Door nu te verbieden dat de waren op straat staan, krijg je dus dat je echt een winkel in moet om te zien wat ze verkopen. En dan word er toch op een andere manier aangesproken dan nu het geval is.

Vergis je niet in de veranderingen de laatste 15 jaar. Daar zit bijna een cultuur tussen.
Nog steeds vind ik Turkije een fantastisch land, maar wij gaan eens verder kijken deze zomer. Geen 2/3 keer per jaar meer. 1 keer en dat is dan genoeg. Na zo’n 15 bezoeken aan een gesloten, gaat het nu toch gebeuren, en eigenlijk vind ik het heeeel jammer
Annemiek

je gaat toch niet alleen voor het winkelaanbod naar turkije
begrijp me niet verkeerd, als wij excursie gaan doen, valt het me altijd op, en dat is niet alleen in turkije zo, dat er altijd vrij weinig nederlanders mee gaan, die zitten liever aan het strand of aan het zwembad, turkije is een groot land, valt veel te zien, stel je open voor dat soort zaken dan zie je ook eens wat anders dan alleen maar de vakantieplaats, en sommige dingen die zullen eenmaal veranderen, vind zelf hindelijk als mensen achter je aanlopen met hun koopwaar, dit is alleen maar toeristisch bedoeld, ben ook in binnenlanden geweest, en daar loopt men je niet na, daar doen ze gewoon hoe het ieder doet.

Nou ik moet eerlijk zeggen dat ik het toch wel belangrijk vind of er leuke winkeltjes in het plaatsje zijn. En voor mij is een week Turkije ook echt een week ontspanning. En daarbij hoort voor mij toch echt lekker relaxen aan het strand, shoppen in een leuk plaatsje en af en toe een excursie. En gelukkig maar dat iedereen qua vakantiewensen weer anders is, houd de boel een beetje levendig :smiley:

Groetjes, Diamond

Klopt, dat vind ik ook, ieder wat hij/zij zelf zoekt!

Maar toch, het aanzicht(oog) wil ook wat. En ik vond altijd die rommeligheid, gezelligheid op straat een groot deel van wat ik gezellig vond/vind in Turkije. En als je nu overal die strakke straten ziet, en in de bazaar al die mooie geplaveide lanen, dan is het authentieke Turkije aan het vervagen.

De bazaar in Marmaris was altijd gezellig en rommelig, maar een heerlijke ontspanning na een dagje rondtouren in een autootje. En nu is het er strak en netjes, en ik vind het heeel jammer. Marmaris is voor ons afgezakt naar de laatste plaats als we aan het zoeken gaan om er ff lekker uit te gaan.

Jan, ook in het binnenland is die verkoopmethode er wel, alleen minder. Na, ik denk ongeveer 2000km in het achterland te hebben rondgekeken, weet ik dat het gewoon de manier is die zij denken dat werkt. Heb ook de nodige gesprekken met een aantal van de verkopers gehad, en zij denken dat als zij niemand aanspreken er niemand komt. Dat het de toerist afhoud zien zij niet in.

Ik hoorde dat in Kusadasi de oude straatjes ook tzt moeten ruimen voor een modain aanzicht, en ik zou dat echt heeeeel erg vinden.
Het is een echt heerlijk stukje, en dat vinden er velen.

Maar goed, alle verbetering is niet altijd vooruitgang, maar niet iedereen ziet dit zo

Heel jammer dus
Annemiek

Wat jij beschrijft Annemiek dat ís gewoon Turkije, en ik zou het echt jammer vinden als dat deel zou verdwijnen/is verdwenen…
Maarreh…in een vorig stukje schreef je dat jullie misschien ergens anders heen gaan dit jaar dan naar Turkije? Heb je al een idee wat het gaat worden?

Groetjes, Diamond

Nee, we twijfelen. In mei gaan we met de familie gewoon lekker naar Alanya.
Normaal gaan we dan in september nog lekker met z’n 2-tjes, maar dit jaar weten we het niet. Gambia trekt, misschien Brazilië, we twijfelen dus nog.

De andere optie is om in jan/feb te gaan naar 1 vd bovengenoemde, en in sept nog 1 weekje last-minute te boeken, maar dan alleen als we echt pas feb gaan(centjes moeten ook meewerken :blink: )

Ik vind het echt jammer dat alles zo veranderd! Als we in een autootje het achterland verkennen, dan proef je weer wat we in de begin jaren vonden, we komen er al 15 jaar! Maar goed, zo gaat het als een land zich kan ‘verbeteren’! En als toerist hebben we daar natuurlijk behoorlijk aan meegewerkt!

Groetjes
Annemiek

Nou ben benieuwd wat het gaat worden! Turkije blijft gewoon verslavend he :smiley:

Hoop dat er straks in juni niet al teveel verandert zal zijn…

Groetjes, Diamond

Dat menen jullie niet ?! :o Dat heeft juist z’n charmes, ik dwarrel heel graag tussen de winkelstraatjes ! Waarom ? Spijtig, echt waar !

Alles veranderd omdat men denkt dat dat is wat de toerist zoekt!
En wij toeristen zoeken de charme van het rommelige Turkije toch!!

Maar goed, ik hoop dat alles mee gaat vallen, en dat we het er over 76 dagen( :smiley: ) er weer een hoop lol zullen beleven.

Groetjes
Annemiek

Van mij mag het ook blijven zoals het was hoor…Vindt het erg z’n charmes hebben 's ochtends te worden gewekt door een moskee. Alhoewel, niet al te vroeg natuurlijk :wink:

Ik weet het ook over zo’n 107 dagen :blink:

Groetjes, Diamond

Weet je, we gaan gewoon leven naar die moskeetijden. Als de Imam rond het middaguur begint, dan zegt mijn (v)echtgenoot altijd dat hij roept dat we moeten eten, 's middags siestatijd, en ga zo maar door.

Tuurlijk heb je ook het ochtendgebed, en daar zijn wij ook niet altijd even gelukkig mee, maar je gaat het missen als het er niet is.

Als we over 75 dgn er weer zijn, weten we waar we terechtkomen, dus is de Imam er!! Maar ben toch benieuwd of er in Alanya zoveel veranderd is. We zitten naast het oude Damlatascentrum, waar nu, als het goed is, een aquapark zit. Weet niet of het al klaar is, en in bedrijf, maar we zullen het zien

Blijf lekker aftellen!
Annemiek

Hahaha zo doen wij dat ook! Als 's middags de Imam begint pakken wij ook ons boeltje bij elkaar en gaan lekker ergens eten :smiley:

Ik dacht ergens gelezen te hebben dat het Aquapark klaar was, maar weet het niet helemaal zeker…

En we gaan zeker door met aftellen, morgen over 15 weken!!!

Groetjes, Diamond

:frowning: Het is dus waar :blink: !!!

Lees net op de Alanya-pagina dat er dus niets meer buiten staat!!!
Ook de restaurants mogen maar EEN rij op straat hebben staan.

Deze man vond het voor de toerist beter, ik vraag het me dus nog steeds af!! Zal best saai zijn op straat in mei!!!

Maar blijf aftellen, nog 45 dagen!!!

Annemiek

Dat méén je niet! Echt zonde! Denk dat het inderdaad een stuk saaier zal ogen :angry:

Nog 75 dagen…

Groetjes, Diamond