ik hoor van iedereen dat turkije heel negatief aan het veranderen is’‘de slecht kant op’’ ofzo wat vinden jullie hier nou van…??
Sorry, eens!
Kan er wel eea over vertellen, komen er al 15 jaar, en iedereen die al een paar keer gegaan is weet dat alles steeds moderner word. En alle ‘verbeteringen’ zijn niet altijd een vooruitgang.
Het ‘oude’ turkije had een bepaalde charme, alles ging er een beetje fout, het was een beetje rommelig, maar de mensen waren(en zijn soms) erg vriendelijk en gastvrij.
Jaren lang konden we geen thee meer zien als we waren wezen shoppen, maar de laatste paar jaar hadden we geen thee gehad, maar met tassen vol naar je app/hotel.
Afgelopen mei was het eindelijk weer eens raak, maar dat kan ook zijn omdat Alanya voor ons de nodige kennissen heeft, en je dan dus wel op de thee moet!!
Ach, om het een beetje samen te vatten, na jaren van mega-populariteit had Spanje ineens z’n charme verloren en kwam Turkije op. Heel voorzichtig word Turkije een 2de Spanje, en word het er ook steeds minder
Ik hoop dat de veranderingen niet teveel doorzetten, en we over een paar jaar weer een beetje van het oude terug gaan vinden
Iedereen die nog gaat:
GENIET!!!
Groetjes
Annemiek
Turkije is een zeer mooi land, maar als ik vergelijk bij 8, 9 jaar geleden is het veel verwesterd ! Wat enorm jammer is. Ik heb liever het ‘ouderwetse’ Turkije met zo weinig mogelijk moderne dingen erin. Maar toch amuseer ik me ieder jaar opnieuw, modern of niet, het BLIJFT tof !
Wij gaan al jaren naar Spanje en zijn dus 1 keer in Turkije geweest. Maar als ik mag kiezen, toch liever Spanje. Ik kan er niet aan wennen, dat ik overal moest thee drinken, met de achterliggende gedachte, dat je dan ook wat moet kopen. Sommigen waren mij tè aardig! Niet allemaal hoor! We hebben ook echt hele lieve mensen ontmoet daar, waaronder een juwelier en zijn medewerkers.
Vorig jaar 2 keer weer naar Spanje geweest en kan daar heerlijk op mijn gemak winkelen, wat ik dus graag doe.
Maargoed, waarom gaan wij dan dit jaar toch weer naar Alanya? Omdat famllie van ons, die ook altijd alleen maar naar Spanje gaan, het een keer willen meemaken en ik zeg eerlijk, omdat we een hele leuke prijs betalen voor deze reis, waarvoor je niet naar Spanje kunt.
Mijn man en ik gaan trouwens in Augustus eerst nog wel een weekje naar Spanje, maar dat even terzijde.
Mvg, Roanna.
ik kom ook al 15 jaar in turkije en inderdaad het verandert er. Al die vernieuwingen.Al die hotels die all in aan bieden.Mensen blijven allemaal in hun hotel.En dat gaat ten koste van al die restaurantjes .Dat is jammer want dat bracht toch altijd een stuk gezelligheid met zich mee.en daar door word het ook al duurder.Er staat op de site van www.klote vakantie .nl een versalg van een reisleider die al 15 jaar in turkije werkt en ik ben het met heel veel dingen met hem eens.En roanne wat jij zegt dat je over al thee moet drinken met de achterliggende gedachten dat je dan wat moet kopen dat geloof ik niet .`Kijk ze proberen je wat te verkopen dat is logish van zelf maar ook al koop je niks ze bieden je toch een kopje thee aan.en wat betreft spanje ben daar ook vaak op vakantie geweest het land op zich zelf is ook heel mooi.Maar het is daar ook hardstikke duur en de mensen zijn daar totaal niet aardig ik was altijd blij als ik weer naar huis ging.En dat heb ik in turkije nooit gehad ik baal altijd als mijn vakantie weer om is het is een fantastich land . en wat betreft het winkelen ja dat zal in spanje wat rustiger wezen.In turkije probeert iedereen je aan te spreken als je ergens voor een winkel staat te kijken komen ze er weer aan of je staat bij een souveniers shop komen ze ook altijd direkt naar je toe.Maar daar moet je gewoon door heen prikken als je daar geen zin in hebt loop je gewoon door of je doet net als je ze niet hoort.zij willen gewoon verkopen dat is hun verdiensten en ze moeten het in zeven maanden verdienen als het seizoen afgelopen is hebben ze geen werk meer en ook geen inkomsten meer.Dus ergens moet je er een beetje begrip voor hebben.kijk en je gaat toch weer naar turkije ook omdat je een hele leuke prijs betaalt.Maar als ik heel goedkoop naar spanje zou kunnen dan bedank ik er toch voor geef mij maar turkije ongeacht hoe duur het is.
Ik wil hier best nog wel even op reageren. Jij Hartje, komt waarschijnlijk thuis in Turkije en IK dus in Spanje.
Spanje heeft het inderdaad een tijdje niet goed gedaan, maar als Turkije niet oppast, gaan ze dezelfde kant op. Ook ik lees verhalen en dat zou inderdaad erg jammer zijn.
Maar weet je, Hartje, ik wil hier helemaal niet discusseren, waar en wat is beter en wie zijn er aardiger! Turkije is gewoon een mooi land, met op zich een hele vriendelijke bevolking. Maar Spanje ook!
Blijven jullie lekker naar Turkije gaan, dan gaan wij naar beide landen. Heeft iedereen het naar zijn/haar zin.
Dag hoor! Mvg Roanna B)
hoi roanne ik wil hier ook niet discuseren maar ik heb er gewoon een mening over. en wat betreft dat spanje het ook een tijdje niet goed gedaanheeft en dat turkije misschien wel dezelfde kant op gaat.dat zou kunnen maar turkije is niet afhankelijk van de nederlanders er komen ontzettend veel russen denen schandinaviers engelsen duitsers enz enz
Hoi Hartje.
Okè dan. Dan geef ik ook nog even mijn mening en dan hou ik er mee op! Jij denkt dus dat er in Spanje alleen Nederlanders komen? Je was er al eens geweest, zei je? Hmmmmmm???
Nou, dan weet je denk ik ook wel, dat vooral die Russen zich verplaast hebben naar Turkije en daar ben ik niet rouwig om. Lees ook die verhalen hier op het forum. Maar het zijn ook toeristen en hebben ook recht op vakantie, waar dan ook!
Maargoed, ieder het zijne en ik (wij) ben in ieder geval van plan om heerlijk te gaan genieten in Alanya. Dat gaat helemaal goed komen! :lol:
Zo ook vandaag. Ik ga nu heerlijk de zon in, vast voorbruinen en vanmiddag lekker BBQ.
Mvg. Roanna. B) Dat jij ook nog een fijne dag mag hebben.
Ja, ik woon hier 9 jaar en Turkije is heel erg aan het veranderen. De grootste fout ligt in de formule hotelverblijf all inclusief. De Toeristen worden hier met massas gedumpt in een hotel en velen komen er niet uit. Vroeger was het hier gezellig op de straten, de terrasjes vol,mensen leerden elkaar kennen, iedereen ging praten met iedereen. De gezelligheid gaat verloren. De toerist komt amper nog eenmaal de stad in om eens wat inkopen te doen en voor de rest bljven ze gewoon in het hotel.
Dit werkt in ,op alle middenstanders hier, die toch van het toerisme moeten leven en nu allen met veel stress een toerist moeten aanklampen om nog iets te kunnen verkopen.Alles word door de reisorganisaties zo voorgeschoteld dat de toerist alleen nog koopt waar het aanbevolen is door de reisorganisaties,de excusies zijn zo samengesteld dat ze overal in winkels terecht komen of op plaatsen waar de reisorganisaties verdienen en de andere zaken die niet aanbevolen worden krijgen het dan zo moeilijk dat het niet plezierig meer is als ze gewoon proberen met de toerist een praatje te maken ,de toerist afgeschrikt is en doorloopt. De charme gaat verloren. Iedereen wil verkopen, maar als ze je een the aanbieden is het ook niet alleen om te verkopen maar ook om meer kennis met de europese mensen te krijgen.
het is nu half juli en nog nooit waren de straten zo leeg als dit jaar. het lijkt wel of er geen toeristen zijn. S’avonds blijven ze allemaal in het hotel,er zijn animatieteams en de drankjes zijn dan toch all in,waarom dan nog de stad inkomen.
Turken praten graag en onderhandelen graag en maken graag grapjes, maar het is dit jaar precies of niemand nog kan lachen.Zijn de europese mensen veranderd of de turken ??? Dat de toerist nu naar nieuwe plaatsen in turkije zoekt en probeert te ondekken is heel normaal,daar is het nog turkije en ik hoop dat het ook nog zo blijft. De turkse mensen zijn heel gastvrij maar veel toeristen ergeren er zich om aangesproken te worden. Ik hoop dat die gezelligheid terugkomt want ik hou en zal altijd van turkije die mijn land is geworden blijven houden.Maar het is veranderd op de tijd dat ik hier woon,daarom vlucht ik ook dikwijls uit de grote toeristische centra en ga eens gezellig een nabij gelegen dorpje inrijden waar het best nog gezellig is.
Groetjes uit Kusadasi,
Franka
Dit jaar voor de derde keer in Turkije geweest naar Alanya en eerder geweest in Marmaris en Bodrum, maar wat hebben we ons dit jaar geërgerd aan de opdringerigheid én vaak onbeschoftheid van de turkse verkopers!
Als je soms uit vermoeidheid niet meer reageert op hun roepen etc dan schelden ze je vaak uit. Nee voor ons voorlopgi geen Turkije meer, zonde, het is een mooi land, lekker eten drinken zwemmen etc…maar het is straalvermoeiend om de hele dag door te worden aangesproken met hun gespeelde vriendelijkheid. En dan het afdingen, wat een spel is dat zeg…
Tuurlijk willen ze hun waren slijten.
En de all inclusive formule is toppie lekker voordelig dat wel en de toeristen komen heus wel uit hun hotel hoor.
kan mij haast niet in denken dat ze je uitschelden.misschien reageer je zelf wel agressief.kom er al 15 jaar en ben nog nooit uitgescholden en ze spreken mij ook vaak aan hoor.en als ik er zin in heb zeg ik wat terug en als ik er geen zin in heb doe ik net als ik ze niet hoor.ja en inderdaad all inn is super voor delig.maae weet je wat ik altijd haat dat de mensen dan ook nog presteren om te klagen dat het eten niet niet te vreten is.dan zeg ik altijd tegen ze er zijn genoeg restaurantjes waar je lekker kunt eten voor 7 euro .maar dat wil men niet want ze hebben betaalt voor het hotel.neem dan ooki genoegen met het eten wat je krijgt.
Ik kom al jaren in Turkijë en inderdaad, het land is aan het veranderen en de prijzen zijn schrikbarend aan het stijgen. Last van opdringerigheid heb ik niet (meer). Ik ga bijna nooit in op een spontaan aanbod en kies zelf de winkels waar ik wil binnenstappen. Dat betekent echter niet dat je daarom de verkopers straal moet negeren. Vaak helpt een grapje of een kwinkslag, het is gewoon een kwestie van respect.
Geert
Juist die All-In formule is 1 van de redenen waardoor ze steeds opdringeriger worden! Mensen komen steeds minder in het centrum en kopen, om div redenen steeds minder.
Maar blijf bij mijn standpunt, het is veranderd, alles is duurder maar het blijft een deel van mijn hart hebben
Annemiek
Ik reageer totaal niet agressief maar als je in het centrum loopt en continue loopt te glimlachen en zeggen no sorry thank you etc…en de mensen kunnen geen nee accepteren zeg ik op een gegeven moment niets meer en sommige kunnen dat blijkbaar niet hebben!
De Turkse overheid heeft ook door dat het all inclusive principe de hele sfeer en omzet in de toeristische gebieden aan het verpesten is, vandaar dat ze nu aan het kijken zijn of de mogelijkheid bestaat om dit aan banden te leggen. er is een voorstel geweest om alleen 5 sterren hotels het predicaat all inclusive te geven. Hoe het er momenteel voorstaat durf ik niet te zeggen. Maar ben ook van mening dat all inclusive een grote boosdoener is in de toeristische gebieden, de mensen komen de hotels niet meer uit en dat merk je terug in de agressieve houding van de Tukse verkopers op straat…
Liefs Linda
Daar ben ik het inderdaad mee eens…het is echt jammer…
Persoonlijk zal ik nooit voor een all in kiezen…vind het veel te leuk om elke dag ergens anders te gaan eten…het zal een stuk helpen als alleen 5 sterren hotels all in mogen zijn…hopelijk komt dan de oude charme van Turkije weer terug…
Groetjes Mootje
Ik neem altijd een 5* hotel in Turkijë, maar wil geen AllInn. Het wordt echter verdomd moeilijk om nog hotels te vinden zonder A.I. In november ga ik naar Arum in Side, waar je nog in HP kan verblijven. Ik ben het dus niet eens met het idee om enkel aan 5* nog toe te staan de A.I. aan te bieden. Het zou veel beter zijn dat men in alle hotels een vrije keuze zou laten tussen de verschillende formules van Logies&Ontbijt tot All Inn. Op die manier kun je als consument een (prijs)-bewuste keuze maken.
Geert
ik ben het helemaal met je eens geert.
ik ook geert (en hartje)!!
het word juist beter!!