Heb jij iets gemerkt van de recessie in Turkije?

Misschien ben je al naar Turkije geweest dit jaar. Heb jij iets gemerkt van de recessie in Turkije? Is de sfeer minder goed of is er niets van te merken?

Stem hierboven en licht eventueel je antwoord toe!

ik heb gestemd voor “nee”

heb er niets van gemerkt, sinds ik al ga sinds 2005 hoor ik elk jaar weer: tis wel weer minder dan vorig jaar. het is rustig, mensen komen niet meer …etc.etc…

Ik heb voor Anders gestemd

In de 25 jr dat we nu daar komen merk je veel verschil.
Zeker de laatste tijd nu men vaak, heel vaak in All-in’s gaat zitten. Minder toeristen in de stadjes, minder mensen die echt wat besteden.
Ja daarin merk je dat ook daar de recessie intreed.
Maar ook in de prijzen. Prijzen gaan steeds meer gelijk liggen met ons, een biertje op een terrasje ligt vele malen hoger tegenwoordig. Maar dat is al sinds we de euro hebben.

Ik kan niet zeggen dat het de recessie is, ik kan niet zeggen dat het door het IMF komt(kunstmatig hoog houden van de lira) maar dat er veel veranderd dat is zeker…

Jawel! Wij hebben een appartement in Kusadasi. We komen er al jaren (een aantal keer per jaar) en merken dat het veel rustiger is op straat en in de restaurants.
De mensen blijven vaker hangen op de resorts. :vak02:Ze hebben daar alles wat hun hartje begeert en ze “hebben er toch voor betaald?”
Heel veel winkeliers gaan hieraan ten onder. Iedere keer zie je weer pandjes verbouwd worden en nieuwe eigenaren proberen er iets van te maken. Het is jammer maar waar.
We hebben intussen al behoorlijk wat vrienden die er permanent wonen en ook zij beamen bovenstaand.

Over 3 weken gaan we weer voor een maand. En hoe dan ook: het blijft een geweldig land. Zegt het voort.

merk dat er veel winkels verdwijnen,en mensen raken hun baan kwijt:-(

Ben in Alanya geweest. Aldaar staan meerdere hotels leeg.

In het stadje Dalyan waar ik sinds half mei woon, hebben middenstanders het hard te halen. Door het tegenvallend aantal toeristen vroeg in het seizoen, hebben veel winkeliers en restauranthouders betalingsproblemen bij hun bank. Vorige maand schreef de Dalyan Times dat een aantal van hen om die reden vroegtijdig hun bedoeninkje zou moeten sluiten. Anderen proberen door oneerlijke concurrentie hun collega’s buiten spel te zetten. Er zijn eethuisjes waar Efesbier voor minder dan de winkelprijs wordt verkocht om zo klanten binnen te halen. Ook andere drankjes worden onder de adviesprijs verkocht volgens de Dalyan Times.

Ook in andere sectoren zoals de katoenindustrie zijn harde klappen gevallen. Er is sprake van massaontslagen in die branche. Turkije kan de concurrentie met Oost-Aziatische landen niet meer aan. Dat werkt uiteraard ook door in de landbouw. In Dalyan was de katoen enkele jaren geleden na het toerisme de belangrijkste bron van inkomsten. Katoenvelden worden nu niet meer onderhouden en geoogst.
Veel Turken die ik spreek zijn blij als ze ergens wat bij kunnen verdienen, in hun eigenlijke beroep of ergens anderszins. Sommigen zijn erg kritisch over de terughoudendheid van de regering om mensen die hierdoor in de problemen komen te helpen.

Enkele van mijn kennissen in Turkije zijn winkelier en zij hebben het moeilijk. Er komen minder touristen en degenen die komen hebben minder te besteden.

Ik kan me een beetje vinden in de post van Beppie 1.

Al komen wij dan nog niet zolang in Turkije ( sinds een jaar of 5 en zo’n 7 keer geweest) , maar kan niet zeggen dat ik het goedkoop vind. Hier en daar… integendeel zelfs.

Ik vind het een beetje vergelijkbaar met Spanje zo’n 30 jaar terug. Toen moest je er ook naar toe gaan, want het was zooo goedkoop en mooi, tot dat iedereen het ontdekt had. Nou, toen rezen de prijzen de pan uit, terwijl de kwaliteit en de service achteruit holde.

Dat vind ik nu ook een beetje gebeuren met Turkije. Misschien nog niet overal, maar ik heb het meegemaakt dat ze op een terrasje bij de haven in Alanya €11 durfden te vragen voor 2 kopjes koffie. :mad:

Dan zeg ik op mijn beurt, als we dan toch All Inn zitten, zul je ons niet zo snel meer op een terrasje aantreffen.

De meeste echte Turkijegangers en de mensen die er wonen, zullen de locals weten te zitten, waar je nog echt goed en goedkoop kunt eten en drinken, maar dat moet je als toerist dan maar wel weten.

Ik denk dus ook haast wel zeker, dat hier de recessie zeker wel te merken is. Het is lang niet meer zo druk als jaren geleden en dat zeg ik niet alleen, maar hoor het ook van sommige winkeliers daar.

Je merkt dat er veel toeristen rondlopen, maar weinig kopen. Ze halen een flesje water in de winkel en nemen dit mee. Ze gaan minder op restaurant. En op restaurant wordt er minder besteed.

Turkije heeft inderdaad last van de crisis, maar blijft nog altijd de top bestemming voor Europese Toeristen. Als je de prijzen last minutes vergelijkt met andere zonnevakantie landen, zijn die van Turkije op het zelfde niveau gebleven, maar Spanje en Italie bv liggen toch lager.
Ook ter plaatse in Bodrum en Turgutreis merk ik geen verschil.
De handelaars klagen wel, maar ze hebben nooit anders gedaan.:zon02:
Zolang ze vriendelijk blijven en deze prijzen hanteren, ga ik nog jaren naar Turkije.
Tekrar gorusmek uzere!!! Tot ziens:wereld:
Victor

Ik zit nu 4 weken in Bodrum en merk er niet meer van dan voorgaande jaren. De prijzen in de restaurants gingen toen al langzaamaan omhoog. Wat je wel merkt is dat er meer hotels en restaurants leeg staan. In Bodrum en dan met name Gümbet is een overkill aan aanbod op toeristisch gebied (kledingwinkeltjes, horloges, sieraden, tassen, reisburootjes, etc). In moeilijke tijden gaan de bedrijfjes die al moeite hadden het hoofdboven water te houden, als eerste over de kop en dat zie je nu wel gebeuren. Verkooptechnieken worder er niet anders op, maar dat zal te maken hebben met de regel dat iemand zijn zaak een paar dagen kan sluiten als er klachten komen over te agressieve benaderingswijzen.

Gr. Alindala

Wat opviel dit jaar is dat in de haven van Turgutreis de boten van de boottrips bleven liggen. Ook in het plaatsje zelf was het stiller dan andere jaren. Van de juwelier in het hotel hoorden we ook dat de toeristen de handen op de knip hielden en dat gerenomeerde hotels veel minder gasten hadden dan afgelopen jaren.

toch staat overal in de kranten dat de toeristen ondanks de recessie wel op vakantie willen, maar kiezen voor het ‘goedkopere’ turkije.

Idd Ger resorts dat wordt de trent de komende jaren !! door de recessie,

andere vraag je achternaam is mijn familienaam ook,mede omdat we een familiereunie hebben 30 augustus zou het een bak wezen als je er bij kon zijn,iniden je tot d tak behoort.
d henkjes gerards en wims theo s zijn wel DE namen ,laat wat weten van welke kant jij komt!! de dijkmannen zijn heel groot in nederland zitten overal!! heelveel is familie namelijk!!

groet frank

ik ben vanavond buiten het resort geweest, zit in Antalya op Lara.
Alle resort ziten echt wel vol maar aan de overkant was het helemaal leeg.
Zo ook de nieuwe appartementen die ze gebouwd hebben. Er is er nog niet 1 verkocht. en als je met de mensen spreekt is het echt geen veetpot momenteel. Dus : volmondig ja, de crises is te merken, maar niet als je in je resort blijft, wat de meesten dus wel doen

Wat betreft de prijzen en de sfeer is alles hetzelfde, mensen blijven vriendelijk.:thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup: ondanks dat de verdiensten voor hun een stuk minder is. Dat komt omdat ze daar geen uurloon hebben, maar op basis van commissie werken. Dus geen klanten is ook geen inkomen!!
Merkbaar was de bezetting van de accomodaties, die voor som de helft leegstonden. Ook op het strand was het veel stiller. Voordeel was dat je altijd plek had overal. Wij waren er in augustus, dus nog steeds in het hoogseizoen.Wij gaan zeker weer terug naar…:turkey:

Merkte ik er in mei nog niet zo heel veel van. Nu deze keer wel. Inderdaad hotels die maar voor de helft of zelfs nog minder bezet waren. Personeel wat verplicht en dus onbetaald vrij moet nemen. In Side/Manavgat was het nog druk maar Titreyengol daarentegen leek soms wel uitgestorven. Bijna lege terrasjes, triest om te zien. Daar minder omzet omdat de mensen meer in de hotels blijven. Ook de verkopers vertelden dat ze dit jaar aanzienlijk minder verkocht hadden.
Toen we vertrokken hadden ze net terminal 2 van Antalya airport gesloten. Ik hoorde wel van een kennis dat dat ging gebeuren maar heb niet goed begrepen of dat kwam doordat het minder druk was of dat dat normaal was aan het einde van het seizoen.

Wanneer ben jij vertrokken Marion2? Wij zijn 29 augustus nog vanaf terminal 2 vertrokken en het zou me verbazen als hij dicht is gegaan daarna. Er zijn een aantal maatschappijen zoals Corendon die alleen op 2 vliegen.

Heb even gekeken en wat ik al dacht, de terminal is niet dicht :slight_smile: kijk maar op de website

http://www.antaliaairport.com/en/flight_departure_list.asp

Terminal 2 is namelijk net als 1 en domestic gewoon het hele jaar door open, ook in de winter. Er wordt op het moment zelfs een nieuwe terminal gebouwd (domestic).

On topic maar weer: wij hebben in Alanya niets gemerkt van de crisis. De hotels zaten vol, het was erg druk op straat, in de restaurants…niets anders dan vorige jaren.

@Eylem
Wij zijn op 6 september vertrokken en toen was de 2e terminal gesloten. De vriend van een kennis werkt daar en zij vertelde het mij. Ik vond het toen ook opvallend veel drukker dan normaal bij terminal 1. Buiten bij het inchecken hele lange rijen en heel veel security die je de rij aanwezen waar je moest aansluiten. En eenmaal aangekomen bij de band waar de koffers gescand worden ook hurry up. Chagrijnige medewerkers die meteen tot aktie aanspoorden als iemand maar even stil stond.
Het hoe of waarom weet ik niet, misschien is ie een paar dagen dicht geweest. Ik neem aan dat ze het niet uit haar duim gezogen heeft maar zal het nog eens navragen als ik haar spreek.