Wij hebben 5 a 6 weken lang echt topdrukte gehad met zo’n 4-5 vluchten op een dag (aankomsten, om het over de departures maar ff niet te hebben). Het viel ons echter op dat het half augustus al heel snel begon terug te lopen en dat terwijl het in Nederland toch nog volop vakantie was. De temperatuur viel mij enigzins mee in vergelijking met voorgaande jaren.
Over de gasten: Mensen willen steeds meer voor een dubbeltje op de eerste rang zitten, heb ik het idee. En de all-inclusive resorts hebben echt hun uitwerking… Ik heb van heel veel gezinnen gehoord dat ze 2 of 3 weken lang alleen maar op hun resort gebleven zijn. Daar kan ik me weinig bij voorstellen eerlijk gezegd. Zoveel moois te zien en zoveel te doen! De excursieverkoop viel dan ook tegen.
Maar al met al was het een goed seizoen… nu ben ik alweer begonnen met solliciteren voor 2006.
Het seizoen is echt ten einde hier in Kusadasi. Ben vandaag nog eens een strandwandeling gaan doen, het was wel zonnig maar een koude wind,geen toerist tegen gekomen.Ze zitten zoals je zegt alleen in hun hotel, eten drinken inbegrepen en voor de rest niets…en als je het vergelijkt met andere jaren ,elk jaar doet de toerist minder en minder geld op.
De makelaarszaak heeft het goed gedaan maar de ander zaken zoals goud, lederjassen handtassen hebben echt een klap gekregen en zeggen dat we het hier in Kusadasi aan de haven dan nog van die zogezegde rijke lui moeten hebben die aankomen met die mooie passagiersboten. Vandaag waren er terug 3 grote, deze week 1O op één dag maar ook die spenderen niets meer. Ze bezoeken ephesus en komen terug de boot op en weg toerist.Rijke Amerikanen,waar is die tijd gebleven…is ook voorbij. Dus maar hopen op volgend jaar.
Ik heb zelf genoeg op hotel verbleven dit jaar en als je dan aan de toerist vraagt hoe vind je Turkije,hebben niet buiten het hotel geweest, zagen en klagen alleen maar over het hotel. Terwijl er buiten het hotel zoveel te beleven is,maar ze zijn op reis geweest naar Turkije maar hebben niets gezien dan het strand en het zwembad.Ze pikken zelfs met moeite nog een terrasje,liever op tijd terug naar het hotel daar is alles ingegrepen en dus betaald. Onvoorstelbaar.
Ze hebben echt minder te besteden.Maar komen nog naar Turkije vanwege de goedkope promoties.
Gelukkig we hebben nu nog hoop op het winterseizoen…buiten Kusadasi.
Groetjes uit Kusadasi,
Franka
Klopt helemaal die ervaring heb ik ook, en wat franka zegt vond ook ik heel vreemd heb ook de boten gezien en waarvan een hele grote maar toch weinig resultaat voor de winkeliers.
Sommige mensen komen niet op je meeting, willen alleen weten wanneer en waar de markt is. En aan het einde van de vakantie hebben ze alleen het hotel de bar en het zwembad gezien… lang leven all in… en klagen ja toch ook wel, eten was koud en eentonig. maar ja je hebt ervoor betaald he dus eten je geld eruit halen…Terwijl je voor heel weinig vreselijk lekker kan eten.
een kebab van Bul Bul of een lahmajoen van ersenay mmmmmmm hoef ik geen hoteleten voor…
maar al met al viel dit seizoen best tegen minder mensen en dat kwam natuurlijk door de probs met onur air en de bomaanslagen. mensen durven dan niet meer. was dus hard werken voor de mensen en ik hoop dat met wat ze verdiend hebben de winter door kunnen komen…
Ligt het niet aan de economische omstandigheden in Nederland?(Franka,weet niet hoe het in Belgie is)
Aan de reacties in de bus merk ik op dat de gasten steeds minder te besteden hebben en het liever wegzetten voor betere tijden plus de onzekerheid qua financiele toekomst(zorgstelsel,vakantiegeld).
Dan komt natuurlijk het all inclusive op het juiste moment.
Ander teken;turkije was dit seizoen niet vakantieland nummer 1.
Juist Hans, ik weet minder hoe het in Belgie gesteld is met de economie en het leven daar, ben er jaren niet meer geweest. Hoor het alleen van mijn dochter die er nog woont en ook soms denkt om terug te komen. Mijn kleinkinderen houden ook zo van Turkije,willen ook liever hier wonen dan in Belgie. Maar ze blijven in Belgie wonen vanwege de sociale zekerheden .
Gelukkig ze blijven liever hier op vakantie komen 2 maal op een jaar.
Waarom de mensen niet meer naar Turkije komen is een beetje de schuld van de turken zelf denk ik. Ik hoor het elke dag weer ,ze zijn te opdringerig,laten ons niet vrij winkelen,alles is hier ook duurder geworden,ze zijn niet zo vriendelijk meer enz… Marokko en Cyprus beginnen het beter te doen.De Belg en de Nederlander houd ook niet van de Russen in hun hotels.
Wat denk je van al die bouwwerven in de toeristsche plaatsen tijdens het seizoen ???.. ik weet het , ik moet er deels van leven, maar er tussen in verlof zitten is ook niet plezierig. Bouwstop tijdens de zomer,waar ??.. een lachertje,je moet gewoon het lawaai en het stof meeslikken.Waarom vragen zoveel mensen nu een huisje buiten de toeristsche plaatsen denk je ? Ik denk dat we binnen zeer korte tijd, het toerisme zullen zien veranderen aan de zwarte zee. Mensen beginnen die streek te ontdekken en daar vinden ze nog het Turkije dat ze hebben ondekt jaren geleden.
We blijven maar hopen dat de toerist blijft komen,niet alleen voor mezelf maar voor de turken zelf. Wat moeten ze beginnen zonder toeristen ,ze kunnen nu al met moeite overwinteren.
Hoop doet leven en alah is groot zeggen ze hier dan.
We zien wel volgend jaar.
groetjes uit Kusadasi,
Franka
Vanuit Dalaman gaat de laatste vlucht naar Nederland op 15 November!
Wij hebben hier in İçmeler/Marmaris dus nog 2 weekjes toerisme!
Al zijn veel winkeltjes enzovoorts gesloten i.v.m de Şeker Bayramı en de kou!
Ik heb dit seizoen als kinder-entertainer in een groot all-inclusief hotel (bijna alleen Nederlandse toeristen) in Marmaris gewerkt en de meeste bleven ook echt in het hotel en gingen niet verder, daar hadden ze alles en hoefde ze geen geld te besteden!
Ook op straat en in de winkeltjes, cafetjes zag je niet veel toeristen terwijl het normaal stap voet lopen is!
Gisteren was Fenerbahçe voetbal wedstrijd en zijn ik en mijn vriend in een cafetjes gaan kijken, we hadden een warme chocomelk en een cola voor 12.50 YTL…Dat is toch ook niet normaal, 7.50 euro voor 2 drankjes in een Turks cafetje!
Ik ben wel blij dat het seizoen bijna ten einde is want het is een lang seizoen dit jaar!
Heel veel groetjes vanuit İçmeler…
Jaja het seizoen zit erop.
Ik werk dan niet voor een Touroperator maar ik heb mijn eigen lounge cafe in Turgutreis bij Bodrum. Het was ons eerste seizoen en we hebben goed geboert maar wel hebben we veel last van de All Inclusive hotels! We balen er goed van! De touristen blijven allemaal in hun hotels en komen er de laatste dag uit om souveniers te kopen! Wij zijn er dus helemaal niet blij mee. Ook hadden we een hoop klagende touristen over dat Turkije zo duur is geworden. Zelfs hadden we mensen die eerst kwamen vragen hoe duur een cola’tje kost, kom op nou zeg!
Ik hoop dat het All Inn gebeuren een beetje af gaat lopen. Het is nu een spookstadje hier maar dat vinden we op dit moment helemaal niet erg! Over een paar weken gaan we ons weer voorbereiden op het volgende seizoen!
Hoi,
ben afgelopen zaterdag teruggekomen uit Marmaris. Was daar nog redelijk druk, maar geloof dat er nu zowat geen toerist meer te vinden is. Ik ben dit jaar 4x in Marmaris geweest, waarvan de laatste week in ons eigen appartement. Die hebben we van de zomer gekocht en zijn er zeer gelukkig mee. Voor die tijd zat ik meestal in een halfpension hotel en 2x all in gezeten. Maar na 3 dagen ben ik de bufetten zat( niet slecht hoor, maar wel eentonig) en dan gingen we gewoon lekker uit eten. Dan weer hier, dan weer daar. Ik kan me bijna niet voorstellen dat je 2 weken in en rond je hotel blijft zitten, pfffff, saai hoor. Nou is het voor gezinnen met kleine kinderen anders, dan is all in best makkelijk, maar als je uit de kleine kinderen bent is het niet meer zo ideaal, maar das mijn mening en meningen verschillen. Heb van veel winkeliers en restauranthouders e.d. gehoord dat ze niet blij zijn met de all in formule. Dat nekt hen dus echt. Verder vindt ik dat als je op vakantie bent je niet zo krenterig moet doen. Staan de mensen moeilijk te doen omdat ze 2 euro voor een bakkie koffie moeten betalen, kom op zeg, ga eens in de stad ergens een terrasje pikken, wat denk je dat je dan kwijt bent! Blijf dan gewoon lekker thuis, maar ga niet lopen mekken dat Turkije zo duur geworden is. De mensen daar willen toch ook wat verdienen? Alleen het stappen is wel ontzettend prijzig, dan maar geen cocktail, maar gewoon een biertje of een colaatje! Dan heb je het ook naar je zin hoor.
Goed, ik wens alle restauranthouders enz. veel goede zaken toe het volgend seizoen en trek je aub niks aan van al die zeikerige nederlanders. Er blijven nog genoeg mensen over die wel bereid zijn om wat uit te geven!
Ik ben het best met jullie eens, maar dan moet men hier in Nederland niet lopen roepen, dat ze naar Turkije gaan, omdat het zò goedkoop is. Het enige wat nog goedkoop is, is die nepkleding, maar daar kom ik niet voor!
Want dat is beslist niet ( meer) zo! Trouwens ik vind € 2 voor een bakkie leut hier in Nederland ook nog aardig aan de prijs, maar dat zal dan wel aan mij liggen. Krenterig??? Misschien wel!
Fijne avond nog en allen een goed weekend.
Mvg. Roanna:wave:
Zoveel mensen, zoveel wensen denk ik altijd maar. Persoonlijk moet ik niet denken aan een All-inclusive resort; kun je net zo goed thuis blijven toch ? Ik denk dat het met kinderen inderdaad wel makkelijk is, maar ik geniet zelf toch al jarenlang het meest van een zeer eenvoudig appartementje van waaruit ik iedere dag het “grote avontuur” tegemoet treed en kan blijven hangen op een plek die mij bevalt. Lekker eten in een kuçuk lokanta samen met de Turken. Wie heeft het dan nog over duur ?
hoi…
ik ben slechts 11 dagen in Turkije geweest dit jaar
maar ik ben ook amper buiten het park van het hotel geweest…
de voorgaande jaren hebben we alle excersies al gedaan
raften, jeep safari, quad safarie noem maar op
dus wij hadden helemaal geen behoefte om van ons park af te gaan,
en helemaal niet omdat we een super hotel hadden,
bijna alles was allinclusief, zelfs de watersporten en de gamehall
natuurlijk konden we het niet nalaten om even te gaan winkelen…