Dit jaar voor de derde keer in Turkije geweest naar Alanya en eerder geweest in Marmaris en Bodrum, maar wat hebben we ons dit jaar geërgerd aan de opdringerigheid én vaak onbeschoftheid van de turkse verkopers!
Als je soms uit vermoeidheid niet meer reageert op hun roepen etc dan schelden ze je vaak uit. Nee voor ons voorlopgi geen Turkije meer, zonde, het is een mooi land, lekker eten drinken zwemmen etc…maar het is straalvermoeiend om de hele dag door te worden aangesproken met hun gespeelde vriendelijkheid. En dan het afdingen, wat een spel is dat zeg…
Je moet gewoon simpel meedoen, hebben ze het liefst. Of als ze vragen waar we vandaag komen, antwoorden we vaak: van Mars en dan beginnen ze hard te lachen en dan is het ijs gebroken. Ze vragen je gewoon binnen dan, zonder dat je verplicht bent te kopen, ze geven je thee en zo babbelen we een beetje met de Turken en leren we zo nu en dan wat bij over hun cultuur en gewoonten of zo …
Waar kom je vandaan? Van het hotel/app!
Nee daarvoor? Van mijn huis!
Neehee daarvoor…Mijn moeder!
Succes verzekerd!
En verder net zo ‘vriendelijk’ teruglachen en knikken! En met je reisgenoot ff lekker mopperen en je kunt jaren genieten van dit mooie land!
Vergeet ook niet dat de regels in Alanya dit jaar veranderd zijn, en de mensen meer midden op de straat lopen en de verkopers daardoor minder kontact met de mensen hebben en daardoor opdringeriger worden. Ze krijgen vanzelf door dat het niet werkt!
Groetjes
Annemiek
En als je meerdere keren naar hetzelfde stadje gaat, zoals ons nu, laten ze je zowieso al gerust. Ze kennen je en beginnen je dan ook meer te respecteren met wat je graag hebt en wat niet. Wij babbelen wat dan met de mensen dat we ondertussen goed kennen en het is altijd leuk !
Idd gewoon gezellig meedoen met de verkopers, is voor hun ook een groot spel…Ga je niet lopen ergeren dan maak je het voor jezelf alleen maar erger!!
Het hoort er bij in Turkije, doe gezellig mee en je zult zien dat het allemaal een stuk aangenamer word…
Liefs Linda
Precies, als je je gaat irriteren heb je alleen jezelf er maar mee. Dus een grapje terug (heb afgelopen vakantie zo’n vent zo aan het lachen gemaakt met een opmerking dat op een gegeven moment het hele terras dubbel lag
)
Op een gegeven moment kennen ze je ook wel en is het meestal alleen nog een vriendelijk hallo. En, tja ik vind het ook wel weer typisch bij Turkije horen, zou het vreemd vinden als ze ineens niks meer zouden zeggen…
Groetjes, Diamond
Bij mij zat er me zo een Turk half weg de 30 of 40 ? een poging te doen me te versieren waar ik altijd graag eens in mijn vakantie kebab ga eten. Maar, toen we zaten te wachten op ons eten, was hij een Hollands meisje aan het versieren ook
we zaten de tafel achter hun. Toen kwam hij naar mij en vroeg me van: Ga je eens mee uit vanavond? (Had gehoord dat hij hetzelfde vroeg aan dat ander Hollands meisje en dat meisje speelde gewoon mee) en ik zei zo héél luid voor het restaurant: Heeeeyyy, ik dacht dat je met dat ander meisje uitging !!! En toen begon hij héél hard te lachen en al de andere mensen die er zaten ook en zo hebben we een hele prettige tijd beleefd !
Gewoon meedoen, ze hebben niets liever ! ![]()
Nou versierd worden is iets anders dan steeds de vraag gesteld krijgen of je wat wilt kopen. Ze maken een praatje met je maar het is allemaal gespeelde vriendelijkheid, want ze willen gewoon verkopen. Snap ook wel dat ze gewoon flink hun best moeten doen om hun waren te slijten, maar ga dan niet lopen schelden en foeteren als we niets zeggen. En afdingen: ze neppen je waar je bij staat. Helaas heb je dat in alle toeristische gebieden natuurlijk, maar dit jaar vonden we het echt heel erg.
Verder de rest is het een heerlijk land met zaaaalig eten, het weer is super, dus tjaaa wie weet moeten we dat maar voor lief nemen, alleen wel over een paar jaar, ga er voorlopig niet meer naar toe.
Liefs Imani
Als ze gaan schelden als je niet op ze reageerd, dat is niet juist…
Maar dat ze een beetje opdringerig zijn moet je van de ene kant ook kunnen begrijpen…Deze mensen moeten ook hun brood verdienen en aangezien voor hun ongeveer de hele winter bijna geen inkomen binnen komen moete ze het er dus nu allemaal van hebben…
En als je niet wilt dat ze je blijve lastig vallen gewoon op een normale, rustige en vriendelijke manier vragen als ze je met rust willen laten…
heb zelf 1 keer n heeel erg opdringerige verkoper meegemaakt…Toen heb ik zelf ook gevraagd of hij me met rust wou laten en toen was het goed…dusssss
Ik vind het wel grappig dat ze bij alle winkels na buite vliegen als je langsloopt…Moet je eens voorstellen als dat hier in nederland ook was…Whahahah!!
Ik denk dat die overijverige verkopers juist klanten wegjagen. Als ik iets wil kopen, dan wil ik graag rustig even kijken, en niet dat er iemand in mijn nek staat te hijgen met allerlei goed/slecht bedoelde adviezen, vragen waar ik vandaan kom (na 40 keer dezelfde vraag word je het echt wel zat) en kopjes appeltjesthee.
Bij mijn laatste bezoek aan Turkije wilde ik een horloge kopen. Bij de eerste winkels meteen zo’n opdringerige verkoper, die niet eens luistert als je zegt dat je even rustig wil kijken. Nou ja, dan niet, dan ben ik snel weer weg. Uiteindelijk kwam ik bij een winkel waar ze me rustig me gang lieten gaan, dus daar heb ik er een gekocht.
Tot een paar jaar geleden werd je op de Canarische eilanden ook continue lastig gevallen. Gelukkig hebben ze het daar afgeleerd.
Nu hopen dat die Turken dat ook eens doorkrijgen.
Ben ik wel met je eens, in een winkel waar ik zelf rustig kan kijken zonder een Turk vast aan me geplakt te hebben, zal ik ook eerder iets kopen. Ik ging ooit naar een superleuk winkeltje waar ze heel mooie kettingen enzo verkochten. Sta ik te kijken krijg ik door zo’n verkoper (heel sneak achter me geslopen) een ketting omgehangen. Een vreselijk ding vond ik het maar hij vond het mooi bij me staan. Dus ik zei dat ik hem niet mooi vond en graag zelf even wilde kijken. Werd die man boos! Nou dan ben ik weg hoor!
Groetjes, Diamond
Dat van “gast” hier eerder gepost, had ik ook kunnen schrijven, want zo was mijn eerste Turkije ervaring ook. Heel ergelijk!
Ik denk, dat als dat eens niet zo was, wij dan best vaker naar Turkije zouden willen, maar eerlijk gezegd, houd dit mij tegen. Ik winkel nu eenmaal graag!
Maargoed, nog even en ik mag het weer ervaren. ![]()
Mvg, Roanna. B)
Tja, leuk is het niet altijd. Maar het weerhoud me er echt niet van naar Turkije te gaan…
Groetjes, Diamond
Ik wou nog even zeggen, dat het inderdaad op de Canarische eillanden en met name, Gran Canaria ook zo erg en irritant is. Je kunt nergens even rustig kijken of ze staan al bij of naast je.
Volgende week gaan wij eerst nog een weekje naar Malgrat en daar kan het gelukkkig nog wel. Daar verheug ik me nu al op! :rolleyes: Heerlijk!
Mvg, Roanna
Maar als iemand snel bij je komt dat heeft natuurlijk ook weer zo zijn voordelen…
Als je in Nederland wil vragen of ze dat ene truitje nog in n grotere maat hebben…Moet je de medewerkers zoeken…En voordat ze je kunnen helpen ensow ben je weer even verder…
Daar staat al meteen zn gek naast je en die rent wel voor je…
Ze probere je idd altijd dingen aan te smere wat je niet mooi vind of wat niet jou smaak is…mja ach…Ik erger me er niet zo aan…En heb ik er een keer geen zin in…Nou dan zoek ik me (net zoals een van jullie ook doet) een winkel op wat rustiger is…
De opdringerige verkopers weerhouden me helemaal niet om naar turkije te gaan…Elk land heeft zo zijn minpuntjes wel…Nou en dit is er dan een van turkije
groetjes yvonne
Tja, je went eraan.
Toen ik mijn eerste vakantie in Turkije doorbracht voelde ik me de eerste dagen bezwaard om nee te zeggen. Ik kon er niet echt mee omgaan.
Maar na een paar dagen ga je het spel al meespelen.
Het hoort gewoon bij het land, ik denk niet dat het ooit nog zal veranderen.
Soms zijn die opmerkingen ook best wel geinig, die Turken die Nederlands proberen te kletsen: ‘Het is hier goedkoper dan bij Aldi!’ ofzoiets. ![]()
ja precies zo als je zegt diidi76.en het weer houd mij echt niet om daar voor turkije te verlaten!!!
Originally posted by Gast@26-07-2005, 17:57:48
**Ik denk dat die overijverige verkopers juist klanten wegjagen. Als ik iets wil kopen, dan wil ik graag rustig even kijken, en niet dat er iemand in mijn nek staat te hijgen met allerlei goed/slecht bedoelde adviezen, vragen waar ik vandaan kom (na 40 keer dezelfde vraag word je het echt wel zat) en kopjes appeltjesthee.
Tot een paar jaar geleden werd je op de Canarische eilanden ook continue lastig gevallen. Gelukkig hebben ze het daar afgeleerd.
Nu hopen dat die Turken dat ook eens doorkrijgen.**
Waarom zouden ‘die Turken’ dat nou moeten afleren? Omdat ‘wij Hollanders’ daar niet van gediend zijn?
Dit hoort allemaal bij de cultuur van het land waar je op bezoek bent als je ernaartoe op vakantie gaat. En daar hoor je je dan aan aan te passen…
Anders kun je beter in Nederland blijven en lekker gaan winkelen op de Coolsingel in Rotterdam.
Het is toch een kleine moeite om vriendelijk te glimlachen en te zeggen ‘nee dank u, ik kijk liever even zelf’.
En de reden waarom sommige Turkse verkopers weleens geirriteerd raken door de Hollanders is juist omdat ze vaak zo onbeschoft kunnen zijn.
Zoals al eerder gezegd, deze mensen werken erg hard gedurende de zomer om maar genoeg geld te kunnen verdienen zodat ze de winter door kunnen komen met hun gezin. Waarom dan langs lopen zonder antwoord te geven, een glimlach en ‘nee dank u’ kost toch niets?
Oh, wat een heerlijke dooddoener: dat hoort bij de cultuur.
Sinds wanneer hoort het lastig vallen van mensen door opdringerige verkopers tot het culturele erfgoed van de Turkije?
Niks cultuur, gewoon centjes verdienen door spulletjes te verkopen aan toeristen, niets meer en niets minder.
Originally posted by Gast@28-07-2005, 23:40:26
** Oh, wat een heerlijke dooddoener: dat hoort bij de cultuur.
Sinds wanneer hoort het lastig vallen van mensen door opdringerige verkopers tot het culturele erfgoed van de Turkije?
Niks cultuur, gewoon centjes verdienen door spulletjes te verkopen aan toeristen, niets meer en niets minder. **
Jazeker willen ze hun centjes verdienen door iets te verkopen aan toeristen, daar is niks mis mee, en dat doen ze dus op hun eigen manier en die is nu eenmaal anders dan je in Nederland gewend bent.
Als je ooit eens wat verder kijkt dan de geeikte toeristenoorden dan zul je merken dat deze verkoopmethodes overal in Turkije voorkomen, dus ook in plaatsen waar geen toerist komt…
De Turken zijn een hartelijk en behulpzaam volk en houden van een praatje, voor hen zou het onbeleefd zijn om je aan je lot over te laten als je in hun winkel loopt te neuzen.