Omgangsnormen en hoe gedragen we ons ernaar?

Beste lezers,

Er zijn vele tradities hier en dat vraagt om aanpassingsvermogen.

Daarom dit topic over landgewoontes.

Zal eerst het theegebruik uitleggen.

Dat kun en mag je niet weigeren,ook al is het over de 40 graden traditie is traditie.
Afslaan betekend afstand van de tegenpartij.

Hoe gaat het in zijn werk?
Overal waar je komt voor zaken wordt thee aangeboden;onhandige glaasjes in tulpvorm tot de rand gevuld op een plastik houdertje met lepeltje en standaard 2 suikerklontjes.
Je werpt al dan geen suiker in het glas;wat je niet gebruikt gooi je nonchaland op tafel.

Vervolgens gaat idereen op het hetzelfde moment druk roeren zonder een woord te zeggen en legt het lepeltje ondersteboven op de rand van de plastik houdertje.

Vervolgens wordt de conversatie voortgezet met het al drinkend van van de thee,waarbij het hoofd in de nek gegooid wordt om het laatste beetje verorberd wordt met in achtneming om de drab ook niet niet te slikken.

Na deze handeling gaat het lepeltje recht in het glas en volgt de steevaste vraag"wilt u nog een thee?"

Nooit alslaan ook al moet je daarna dringend naar het toilet…

Groetjes,

Hans.

Haha nou ja Hans, herken ik meteen ! Als ik met mn vriend op stap ben en we komen bij vrienden van hem en zijn broer, moet ik altijd thee drinken. Mn vriend weet dat ik niet kan blijven drinken en toch krijg ik altijd thee ! Probeer dan beetje trager uit te drinken. Moet ik dan dringend naar het toilet en oeuuwww lastig ! hahahaha nou ja, wel tof. Wel raar, in België kan ik bij dit snikheet weer geen enkele thee drinken of krijg ik het nog warmer ! In Turkije kan ik er aardig wat van van dat thee drinken en krijg ik het nooit te warm. Is trouwens erg gezellig !

Hans, ken je de traditie met het eerste geldbriefje van het seizoen dat ze krijgen en zo mooi in de grond gooien en zo ? Zou geluk moeten brengen voor de verdere verloop van het seizoen…

Klopt Sev,

Bij elk nieuw bedrijf worden er"grafkransen""bezorgt,waarna er na bezoek een muntstuk of biljet van 1 YTL achterloos wordt achtergelaten op de grond ten teken dat de zaken goed zullen gaan.

Groetjes,

Hans.

Hello people, een tip na het drinken van thee. Als je geen thee meer wil drinken kan je het lepel horizontaal op je glaasje leggen, dat geeft aan dat je genoeg heb gedronken, dus dat je niet meer wil drinken. Het is heus geen ramp om thee te weigeren, mensen vragen uit beleefdheid. In Nederland wordt er veel koffie gedronken, in turkije wordt er thee gedronken.

Aha Mustafa ! Dat verklaard veel ! Vriendlief heb ik dat ook altijd zien doen, maar dacht dat hij dat gewoon altijd deed al spelen met zijn lepeltje :embarrese

He Mustafa bedankt voor de tip.

Voor mij is dit altijd een moeilijk geval.
Ik man niet te veel thee drinken,dit in verband met migraine.
Een keer kwamen wij(met een paar mensen) in een dorpje terecht en we werden uitgenodigd om te drinken.
Dit konden we natuurlijk ook niet weigeren, maar het was verschikkelijk sterk. Dus ik dacht hoe moet ik dit oplossen.
Dus achter mijn rug om heb ik van glas gewisseld met iemand die de thee al op had.
Vond het zo rot.
Maar ik drink meestal de thee wel op, maar nu weet ik dan dat ik het lepeltje horizontaal kan neerleggen.

Groet

wat een handige tip mustafa…thanx…zal zeker nog van pas komen.

vind het heel leuk van alle mensen dat ze thee aanbieden, en zo lang het turkse thee is drink ik het graag.
maar die appelthee…bahhhh…kan ik echt niet drinken, maar het is zo onbeleefd om te laten staan.
mn vriend lacht zich iedere keer rot als ie me dat ziet drinken, wanneer we het gekregen hebben…

groetjes

Beste lezers,

Het zoenen van mannen onderling…

Als je een bekende een tijd lang niet gezien hebt dan is het eerste woord:Ohh,abi en vervolgens val je elkaar in de armen en drukt de wangen tegen elkaar links en rechts,met een kus in het luchtledige.

Dit doe je dus dagelijks bij collega’s niet,als ik op kantoor aankom dan is een gunaydin(goede morgen)voldoende.

Vrouwen geef je een hand tenzij zij westers georienteerd is,dan is een vluchtige kus op de wang toegestaan;wederom na een tijd van afwezigheid.

Groetjes,

Hans.

Hans, is de handkus ook niet zoiets ? Die daarna tegen het voorhoofd word aangedrukt ? Is het bij mensen die je echt respecteert en zo ? Of bij een persoon die ouder is ?

Klopt wederom,

Ontzag voor oudere mensen;een kus op de hand en dan snel naar het voorhoofd.
Heb het ook meegemaakt;kinderen en mensen stukken jonger als ik en ik zelf doe het ook bij oudere mensen waarvoor ik ontzag heb.

Groetjes,

Hans.

Mn vriend doet het altijd bij mijn ouders en heeft het ook eens voor mij gedaan en dan ook uitgelegd waarom hij het doet.
In het centrum zelf zijn er soms mensen van wie we terug zien na een jaar die ook mn hand nemen en tegen het voorhoofd drukken.

Iets weigeren is en blijft onbeleefd MITS…je het afslaat met je hand op je hart!!! Betekend: Je uitnodiging neem ik in mn hart aan, maar ik kan niet/heb geen tijd/geen zin ed! En nooit is er iemand beledigt!!
Ik had dat de mensen veel zien doen(turkse mensen waar ik bij kwam en meeging!) Ik vragen aan mn vriendin en ze zei me dat het haar verbaasde dat ik dat zag!! Maar dat ik het goed gezien had. ONTHOUDEN
Die handkus/voorhoofd, ja ik ook. Bij ouderen altijd. En daar komt het respect bij voor ouderen, ff opstaan, de thee voor ze halen ed. Denk ook daaraan!
Oh ja iedereen weer telang niet gezien
:wave:

ja dat hand kussen…wist ik veel toen ik voor het eerst mn schoon ouders zag. ach ja…weet het nu wel…!!

@beppie…wat handig van die hand op het hart…wist ik niet, maar zal er zeer zeker gebruik van gaan maken.

als jullie bij vrienden of familie eten, zitten jullie dan ook op de grond?
blijf het raar vinden, iedereen zijn eigen vork, maar wel gewoon met zn alle uit de zelfde schalen eten…

groetjes

De vrienden waar wij gegeten hebben zaten we op stoelen!! Een heeel mooi app hadden die!!! Maar die schalen ja, allemaal!! Of schalen met een bord(allemaal kleine hapjes), en eet je bord niet leeg, want dan gaan ze je weer opscheppen!! Klein btje laten liggen dus, en dan heb je voldoende gegeten!!! Ook zo’n handige tip(hihi) Maar ohhh dat eten zooooo lekker!!

Nou, meiden, om het dan even over de gedragingen te hebben…

Vinden jullie het kunnen dat toeristen, meer bepaald de meiden, in minirok (lees: juist de kont niet bloot) en bikinibovenste in het centrum rondlopen?

Dit vraag ik nu ff omdat ik hier in de stad deze week enkele jongens zag in bloot bovenlijf en enkele meiden in bikini, gewoon tussen de winkelstraten. Vond ik niet echt gepast en vroeg me af hoe de plaatselijke bevolking in Turkije er wel niet moet over denken… Nou, ik zou het zeker niet doen, ik respecteer de cultuur en ga me niet bloter kleden dan ik thuis zou doen. Gewoon deftig wezen blijven :smiley:

ben ik met je eens…ik zou dat hier al niet doen, dus laat staan in turkije

Vind het ook geen gezicht. Bikini is voor aan het water en niet om in te gaan winkelen. Minirok is mooi maar TE kort maakt het ordinair.

Tsa, best lastig eigenlijk. Ik ben beslist niet preuts, maar zoals je sommige mensen ziet lopen gaat mij ook weleens te ver idd. En meisjes in een minirokje en een bikinitopje die door de bazar lopen…! Is wel erg uitdagend vind ik en onnodig. Op het strand is natuurlijk heel iets anders. En als het 35 graden is maakt t echt niet meer zoveel uit wat je aan/niet aan hebt. Dan is het gewoon overal te heet voor haha. En ook vind ik dat je best een beetje rekening kan houden met de mensen van het land waar je te gast bent!
Trouwens, hier in Nederland sta ik ook soms versteld hoe mensen erbij lopen. Maar aan de andere kant moet iedenreen het zelf maar weten hoor. Ik zou in elk geval nooit never zo rond gaan lopen.

Nee ik vind het persoonlijk niet kunnen, maar je hebt overal mensen voor.
Dat vind ik al als je gaat eten en ze komen in hun bikini of zwempak eten halen.
Ik zeg altijd dat doe je maar op de camping richting de cafetaria.

Groet jac

Ik was erg blij toen in het hotel waar we waren(:wink: Cyn) de mensen in het restaurant werden aangesproken als ze geen t-shirt aan hadden!! Ik vind het gewoon niet kunnen om met blote bast te gaan eten of te winkelen. De engelsen hebben de naam, maar menig ander land kan het ook tegenwoordig!!

Nee denk aan hoe men het daar doet, en leer daarvan. Ik wil geen aanstoot geven dus!