Op bezoek bij je schoonouders

Hoi allemaal,

Hier ben ik nog eens, ondertussen is weer heel wat veranderd in mijn leven, en ja ik heb mijn hartje terug verloren aan een Turkse jongen… Ik vertel jullie nog wel eens het verhaal, maar het is nog allemaal recent en wil eerst even afwachten. Ik kan jullie alvast zeggen dat het goed gaat, en dat er zelf plannen zijn om zijn ouders te ontmoeten in het najaar. Nu dit heb ik nog nooit gedaan, en vroeg me toch even af hoe dat allemaal loopt en wat je allemaal kan verwachten. Dus alle meiden die hun (toekomstige) schoonouders reeds ontmoet hebben en even willen vertellen hoe dat liep de 1e keer en wat je best wel of niet doet, doe jullie verhaal.

Ik weet dat je best jezelf blijft en toont wie je bent… Maar je moet natuurlijk nu ook niet té Europees doen, het is voor die mensen ook aanpassen en voor ons dus ook. Kunnen jullie enkele dingen zeggen waar je zeker op moet letten, wat je zeker wel of zeker niet doet. Ik heb een aantal dingen al vernomen, dus deze zal ik hieronder even opsommen. Graag jullie mening hierover en als je zelf nog onderwerpen weet, shoot!

• Schoenen uit bij het binnenkomen
  • Ouderen handkus geven en dan hun hand op je voorhoofd leggen
  • Nooit met je benen over elkaar zitten (dan zou je je voetzolen tonen en zou je overkomen alsof je hoger staat dan hen)
  • Je neus snuiten waar anderen bij zijn (komt blijkbaar zeer onbeleefd over…)

En nog een vraagje, hoe gedraag je tov je vriend. Het is niet de bedoeling dat je elkaar opeet en constant zit te zoenen, maar hier in het westen kijkt geen ouder op als je samen op de bank zit en je hand op elkaars dij legt of je hoofd op zn schouder legt. Of elkaars hand vasthoudt. Daar kan dat natuurlijk iets aanstootgevender zijn. Hoe doe je dan. Moet er afstand zijn tussen jullie als je in dezelfde zetel zit? Mag je elkaar aanraken? En hoe? Handjes houden mag dat?

Je ziet, veel vragen, dus ik hoop dat jullie allemaal jullie verhaal kunnen vertellen over jullie 1e bezoek… Lijkt me een leuk idee om die verhalen eens op een rijtje te lezen!

Groetjes

Roosje

Roosje hihi wat leuk dat je je schoonouders bijna gaat ontmoeten!
Elke familie is natuurlijk weer anders hee dat geld ook daar. Maar ik zal mijn ervaringen vertellen. Ikzelf slaap zelfs bij askim thuis bij zijn ouders als ik naar hem toe ga en dat is geen probleem. Ook handje vasthouden is geen probleem. Een kusje geven doet ie vaak wel ‘‘stiekem’’ als zn moeder wegkijkt ofzo maar dan moet ze altijd lachen want ze is niet gek natuurlijk haha. Maarja uitgebreid zoenen ofzo dat doe je gewoon niet maar dat doe je hier in Nederland ook niet als er mensen bij zijn, neem ik aan xD?
Maar ik heb idd ook verhalen gehoord waar je bij de ouders absoluut niet de elkaars hand mag vasthouden enzo.

Wel is het zo bij mijn vriend dat we dit bij zijn opa en oma ook absoluut niet doen! Geen hand vasthouden niets dat is niet normaal. Maar bij zn ouders is het allemaal geen probleem, daarbij zijn de ouders van mijn askim vrij modern en niet streng gelovig.

Het is netjes als je bijvoorbeeld bij ‘‘oudere’’ komt (dit deed ik bij familie van hem maar niet bij zn eigen moeder) om dan een kus op de hand te geven van diegene en dan de hand op je voorhoofd te leggen. Dat is een gebaar waarbij je respect toont. Verder heb ik gemerkt dat het daar ook heel asociaal is om met je benen over elkaar te zitten. Nogmaals bij mijn askkim thuis was dit geen probleem maar bij zn opa en oma stootte hij me wel aan en zei die dat dus. Hier in Nederland staat dit juist voor netheid maar dat is daar blijkbaar niet zo :stuck_out_tongue:

Vrees dat ik je hierbij niet kan helpen want mijn schoonouders zijn gewoon niet normaal :smiley: askim zat eens in een andere zetel en ze nam mij gewoon bij de schouders en duwde mij óp zijn schoot! Wij kussen ook gewoon etc.

Dat snuiten heb ik wel eens meegemaakt op hotel 2 jaar geleden, er was blijkbaar een traditionele Turkse familie die aan een tafel naast ons zat en ik was -alweer- verkouden van de airco en moest voortdurend mijn neus snuiten, die zijn op een gegeven moment rechtgestaan en zijn ons beginnen uitschelden.

Blijkbaar moet je, wanneer je moet snuiten, je even afzonderen en de zakdoek direct weggooien.

Maar ik denk dat er zoveel verschillende manieren en tradities zijn, het beste dat je kan doen is eerst toch even duidelijk met je vriend praten over wat zijn ouders wel/niet appreciëren. Succes

Hey Cindy & Liesje

Bedankt voor jullie verhaal! Ik weet dat het kan verschillen per familie en ook nog eens per streek… Dus sowieso is het meer een referentie. Maar ik zou graag mijn aşkım wat tips vragen, maar ik zou het liever zo stellen van “verwachten je ouders dat ik dit of dat doe?” zo weet hij meteen dat ik mij al wat verdiept heb. Hihi!

Het is wel soms gek dat bepaalde gewoontes daar als raar worden bezien, en hier dan weer als normaal en omgekeerd!

Zo ging ik dus eens uit eten met hem, en hij had een loopneus. Hij zat heel de tijd wat te snotteren, niet op een aantstootgevende manier waarbij je neus hard optrekt, maar zo zachtjes. Maar na een tijdje had ik er echt genoeg van, dus ik zeg hier een zakdoekje. In plaats dat hij er in snoot, dipte hij zn neus! Ik keek hem raar aan, maar zei niets. Tot na 5 min natuurlijk zn neus terugliep en ik zei “snuit nu toch eens je neus!!!” Waarop hij mij geshockt aankeek en zei “schat je bent aan het eten, dat doe je niet!! Dat is vuil”… Ik lag in een deuk! Blijkbaar is dat onbeleefd! Waarop ik dan weer zei “ja schat, maar bij ons is het onbeleefd als je tijdens het eten je neus optrekt en niet snuit!!! Dan hoor je net te snuiten als teken dat je je neus schoonmaakt!” Dan was hij weer geshockt haha!

Hetzelfde met die benen over elkaar, zeker als je een rok draagt, hoor je net de benen over elkaar te doen. Het is niet alleen een vrouwelijk teken, maar inderdaad je toont dat je keurig zit. Daar is het blijkbaar een teken van onrespect. Echt grappig die verschillen. En het zijn net die verschilllen waar ik naar op zoek ben, want je bent je totaal niet bewust dat je iets fout doet, en ondertussen ben je hen aan het beledigen en dat zou ik absoluut niet willen meemaken!

@Roosje het ligt er natuurlijk heel erg aan hoe je schoonouders zijn en waar ze wonen. Wonen ze in toeristisch gebied, zijn ze vaak wat losser, wonen ze in een dorpje, waarschijnlijk strenger, maar ja, dat kan ook andersom zijn haha!
In het geval van wat strenger, moet je ook een beetje op je kleding letten, niet te diep ingesneden, niet te kort. Maar wat betreft kussen, hand vast houden en dergelijke, kun je het best gewoon met je vriend overleggen. Hij kent zn ouders het beste en hij weet prima wat je wel en niet kunt doen bij zijn ouders :wink:

Roosje: hahaha ik moest wel even lachen om het zakdoeken incident… :wink:

Mijn schoonouders zijn ook niet echt de moeilijkste… Wij kunnen elkaar wel gewoon aanraken waar zijn moeder bij is, bij zijn vader doen we dat eigenlijk niet. Een zoen geven we elkaar alleen als we alleen zijn, of wanneer zijn neefjes/nichtjes/broertje erbij is. Wel ook stiekem als zijn mams even niet kijkt… En een luchtkusje als hij tegenover me zit bij het eten en zijn ouders allebei niet kijken… Haha :wink:

Maar verder… ik zou me er niet te druk om maken, en het gewoon op je af laten komen!

:kus:

Net wat al gezegd iedere familie is anders… Die van mij zijn zo extreem modern dat wij gewoon alles kunnen doen zoals we het in nederland ook zouden doen. Opa woont hier ook in huis en ook die heb ik nog nooit die traditionele handkus gegeven maar altijd drie pakkers op zijn wang waar hij dan smakelijk om moet lachen :slight_smile: Wees jezelf gewoon beleefd help waar je helpen kan probeer de mensen te begrijpen en praat erover met je askim van te voren hoe hij erover denkt en in hoe modern wel of niet zijn ouders zijn succes en vooral geniet ervan want de warmte en gastvrijheid van de mensen in Turkije dat blijft bijzonder :slight_smile:

Haha Missy idd bij mij is het net andersom hij woont met zn ouders in zo’n dorpje in the middle of nowhere en we kunnen ons gedragen zoals je in Nederland ook zou doen. Zijn moeder zag foto’s van ons waar ik een zomerrokje droeg (boven mn knieeën) in t hotel en ze werd er helemaal vrolijk van ze zei dat moet je hier ook vaker aandoen het staat je zo shattigg!!! Hihi!

Bedankt allemaal voor jullie verhalen en tips. Ik zal er zeker rekening mee houden. Ik ga zeer zeker eerst even polsen bij mijn askim, om op veilig te spelen. Ik wil ze absoluut niet beledigen door per ongeluk iets fout te doen. Dat zou ik echt erg vinden. Ik vind het alvast spannend hoe het zal lopen. Maar ik moet nog een paar maanden geduld hebben vooraleer het zo ver is.

Ik vind wel leuk jullie ervaringen te lezen. Zo te zien zijn er toch veel verschillen per gezin. Bij de een is de anne super los, bij anderen de baba. Turkije is dan misschien wel een moslimland, ik denk dat het nog altijd veel losser en ruimdenkender is dan arabische landen of het midden-oosten (vooral deze landen). Ik denk eerder dat het meer de ingebakken tradities zijn dan eerder de islam die hun streng maken. Het is logisch dat een ouder het beste wil voor zijn kind en dat ze niet zomaar de eerste de beste accepteren…

De meesten die hier getrouwd zijn of al een geruime tijd samen zijn, hebben het ook allemaal overleefd. Dus dat is een goed teken!

Als er nog mensen zijn die tips hebben of hun verhaal willen doen, altijd welkom :wink:

@Roosje: Haha je overleeft het echt wel hoor! En ja klopt ik vind Turkije nog vrij modern in vergelijking met Egypte ofzo!!! En ligt er ook aan of ze streng moslim zijn idd. Tuurlijk zijn er in Turkije ook extreme moslims haha! Niet teveel over nadenken! Praat er met je askim over en ga er gewoon heen en laat het over je heen komen! Geloof me als je iets per ongeluk fout doet omdat je dat niet wist zullen ze erom lachen! (gebeurde bij mij iig wel haha)