Wat wel en wat niet doen als je de ouders van je askim gaat ontmoeten??

Veel verliefde dames en misschien heren terug in Nederland en nu ongeveer tijd om er voor de 2e keer weer heen te gaan en wie weet zijn of haar ouders te ontmoeten. Spannend allemaal!

Dames en Heren die hun aanstaande schoonouders al hebben ontmoet, kunnen misschien tips geven… wat wel te doen en wat niet te doen, zodat de “nieuwe garde” daarvan kan profiteren!!!:wink:

• het is heel beleefd als je de handkus doet
  • gebruik ieder woordje turks dat je kent, ook al is het nog zo weinig;)
  • wees jezelf en wees ontspannen
  • geniet! waarschijnlijk doen ze heel erg hun best om je thuis te laten voelen en krijg je de hele dag lekker voorgeschoten.

En verder zou ik jullie vriendjes vragen wat je kan verwachten en of hij je zo veel mogelijk wil helpen. (met tolken en dergelijke)

*idd de hand/hoofd kus.
*Als je korte rokjes aan hebt, doe er wat onder is handig met op de grond eten :wink:
*spreek niet in eerste je askim aan met askim, maar met zijn naam.
*Probeer te helpen waar het kan, bijvoorbeeld samen met anne de afwas doen!
*Zorg dat je t-shirts truien niet te laag uitgesneden zijn. (wat een probleem is in nederland aangezien alles laag is)
*Weet dat de tv er altijd aan is, bij ons is het beleefd om hem uit te zetten, maar bij hun is dat niet.
Neem een cadeautje mee (cocolade ofzo)
**
** Ga er zo ontspannen mogenlijk heen, ook al spreek je de taal niet, je lichaamstaal zegt een heleboel!

**
succes!
**

haha oeps deed ik wel, leverde ook wel wat gelach op:P

haha dan weet je nu waar dat gelach vandaan kwam :wink:

Ja dat geaskim heb ik zoiezo overgenomen van hem. hier in Nederland zou je vriendje je ook niet de hele tijd schatje noemen, waarom is dat daar wel voor?
Ik ben in alle gevallen askim en noemt hij me Cindy is ie boos xD

cindy je weet het nog niet he, hoe hij je zal noemen als zijn ouders en familie erbij is! Maar als hij je cin of cindy noemt is hij dan niet boos, maar meer uit respect voor zijn ouders!

Wij noemen elkaar ook geen askim waar zijn ouders bij zijn… Dan is het Cyn en Mex… Of schat… haha… dat verstaan ze toch niet :wink:

Oei ik zeg ook altijd ‘askim’ bij zijn ouders :smiley: hihi! Is dit een probleem dan? :smiley:

xxx

Fieeh: een probleem zal het vast niet zijn… Alleen heeft M. het bij mij echt gevraagd of ik hem bij zijn naam wil noemen… echter de laatste keer noemde hij me wel vaker askim waar zijn broer/schoonzusjes of moeder bij was. Maar nooit waar zijn vader bij is…

Afgelopen vakantie ook voor het eerst zijn ouders ontmoet. Net een week geleden, hij vertelde mij dat ik gewoon mezelf moest zijn.

Als ik korte rokjes en dergelijke wilde dragen was dat absoluut geen probleem zei mijn vriend. Toch heb ik dit zelf niet gedaan, maja dat is meer iets vanuit mijzelf dat ik zo liever niet op straat loop…

Zelf heb ik chocolade meegenomen uit NL, dit waardeerde ze enorm. Als ik vroeg of ik kon helpen met iets dan werd er nee gezegd.

Verder inderdaad jezelf blijven… :slight_smile:

Maja uiteindelijk verschilt het denk ik ook wel per streek waar zijn familie vandaan komt. Dat heb je uiteindelijk ook in NL met bepaalde plaatsen waar de omgang heel anders is.

Zelf heb ik het gevraagd aan mijn vriend of ik nog met bepaalde dingen rekening moest houden…

• Vraag je vriend te vertalen niets zo vervelend dan een gesprek wat je niet kan volgen
  • Neem absoluut chocolade mee dat valt ALTIJD in de smaak :wink:
  • Ruim je rotzooi achter je kont op tenminste als je daar ook logeert bv als je de douche of wasbak heb gebruikt even netjes achter laten wordt zeer gewardeerd
  • Ook al zeggen ze standaard nee als je vraagt of je moet helpen sta toch even op en al neem je maar 1 bordje meer terug naar de keuken het toont wel dat je ertoe bereidt bent mee te helpen
  • Je mag ook af en toe nee zeggen als je vol zit of ECHT niet meer wilt eten daar is niets ergs aan
  • Als je iets niet snapt of verkeerd opvat altijd even vragen en overleggen met je vriend meestal is het mis communicatie en is het snel weer uit de wereld
  • De handkus heb ik nooit gebruikt ik geef de standaard 3 kussen en dat brengt ook een hoop schik met zich mee ze vinden het bij mijn askim thuis net zo fijn om van mijn cultuur te leren al doe ik het tegenwoordig wel bij de opa van askim

Dat van dat askim noemen ik geloof niet dat wij elkaar zo noemen hhahaah alleen hier op het forum wij zeggen meestal sweety of gewoon elkaars naam. Ik denk dat je inderdaad zoveel mogelijk jezelf moet zijn en zo ontspannen mogelijk geniet van de gastvrijheid van de mensen :smiley:

Met chocolade kado doen: altijd even uitkijken dat er geen varkensvetten in zitten :wink:
Verder sluit ik me vooral aan bij de rest! Goede adviezen :wink:

Het is ook handig om eerst aan je askim te vragen wat wel en wat niet kan als je daar bent.
Ik heb van te voren gevraagd wat ik beter niet kan aantrekken, hij zei alleen maar; niet te sexy kleding, maar dat heb ik nooit dus dat scheelde weer…

Mijn vriend noemt me altijd Askim waar we ook zijn, dus ook bij zijn ouders. Hij kan namelijk mijn “hollandse” naam niet goed uitspreken hihi

Oja; toen ik zijn vader ging ontmoeten zei hij dat hij niet kon roken waar zijn vader bij was. Dat begreep ik in eerste instantie niet goed en ben er later achter gekomen dat hij dat doet uit respect. Ik zelf heb wel gerookt in het bijzijn van zijn vader maar nu ik het weet heb ik wel een klein beetje spijt dat ik niet gevraagd heb of ik wel in bijzijn van vader mocht roken. Maar er is niets over gezegd achter af… dus zal het niet erg zijn geweest.

En inderdaad lachen ze heel hard om je als je probeerd Turks te praten maar ze waarderen het echt! Gewoon een paar kleine woordjes. Als Anne nu af en toe voor de webcam verschijnt vraag ik in het Turks hoe het met haar gaat en ze vind dat zooo leuk!!!

Heel veel dingen hangt af van of de familie wel of niet moslim is en hoe fanatiek. Ik neem gewone chocolade mee aangezien mijn schoonfamilie niet islamitisch is. Dus dit van tevoren even vragen dan weet je precies waar je rekening mee moet houden en wat je wel of niet mee kan nemen. Het is misschien uitzonderlijk maar dus niet iedere familie is per definitie islamitisch ingesteld

dat klopt tessa wat je zegt en het is idd handig om te weten dat je geen kersenbonbons ofzo mee gaat nemen naar een gezin die wel moslims zijn :wink: wat in het verleden een keer gebeurt is met een meisje hier, lijkt me geen leuke binnenkomer!

Er is een topic te vinden over halal eten, dus voor de meiden die denken shit hoe moet ik dat weten, kijk daar even :wink:

Nou ik ben 27 december aan de beurt om de ouders van Ç… te ontmoeten!!
Handige tips dames!

Het klopt inderdaad dat sommige familie niet islamitisch zijn, maar zelfs dan zijn er nog velen die alsnog geen varkensvlees/producten eten door opvoeding of gewenning. Dus dan toch even voor de zekerheid vragen :wink:

@ManonJoella spannend hoor :smiley:

1 like

miss may als een familie niet islamitisch is hoef je er niet extra op te letten, tenslotten proeven ze echt niet of het van varkens botten of van runder botten gemaakt is. Ik let erop omdat mijn schoonfamilie wel islamitisch is, dus zal ik zeer zeker kijken wat en hoe, maar nogmaals ik vind het een beetje onzin om op te letten van welke botten het gemaakt is als ze niet islamitisch zijn!

@Mutlu ik snap wat je bedoelt en ik dacht eerst zelf ook zo. Ben hier echter ook meerdere mensen tegengekomen die écht niet islamitisch zijn, maar die varkensproducten verafschuwen.
Misschien ligt het aan mij, maar ik zou me er niet prettig bij voelen als ik dan toch bvb chocola zou geven met varkensvetten erin :wink:
Het is uiteindelijk je eigen keus natuurlijk of je het wel of niet geeft, maargoed ik zou me daar niet prettig bij voelen, vandaar mijn opmerking :wink: