Helemaal met je eens Marion
Ja je ziet wat aan het strand,pffff sommige denken dat ze 18 blijven.
Het lelijkste is nog dat de rijpere vrouwen zonodig een string dragen op het strand,je weet niet wat je ziet.
Ik vraag me af of ze nu niet door hebben dat ze er niet uitzien met hun 90 kilo in een string.
tja…vind dat idd ook niet zo gepast…
De hete maanden juli en augustus is het gebruikelijk om je overhemd of t-shirt niet in de broek te stoppen maar eroverheen te dragen.
In deze maanden is dagelijks scheren ook afgeschaft,een 3 dagen baartje is heel normaal.
Als je wordt uitgenodigd voor eten dan ligt het grote metalen blad op de grond op een laken,wij mannen schoffelen ons rond het blad zodat het laken onze bovenbenen net bedekt.
We breken het brood en geven dat zwijgend aan elkaar door,we dopen dit in de gezamelijke soeppan,yogurt en salade en scheppen de bijgerechten op ons bord.
Onder het eten wordt er niet gepraat en al helemaal niet over zaken.
De vrouwen kijken vanaf de bank nauwlettend toe of er bijgerechten bijgevuld moeten worden,ook wat betreft thee en water.
Na de maaltijd ga je op de bank zitten,de vrouwen ruimen op en zullen later eten in de keuken.
De thee wordt geserveerd,er wordt gerookt en gestaard naar de tv (die altijd aanstaat)naar een nietszeggend programma.
Een half uur later komt het bordje met fruit(banaan,sinasappel en appel)en een biertje word opgengetrokken.
Na een uur sta je op en bedankt de gastheer/vrouw en vertrekt.
Zo heeft ieder land en iedere cultuur z’n eigen gewoonten.
Ik probeer me altijd zoveel als mogelijk aan te passen aan het gedrag dat op dat moment wenselijk is.
Ik zou niemand willen kwetsen. Wel is het noodzakelijk dat vrienden je zoveel als mogelijk wegwijs maken in gewoonte van hun cultuur, anders sla je een flater.
Wat ik idd ook erg vind is dat mensen half naakt door winkelcentra zwalken.:no: :no: :no:
Ik ben niet preuts, integendeel, maar er zijn grenzen.
Wat je op het strand doet en hoe zal me een worst wezen, maar in de stad behoor je je behoorlijk te kleden, zeker in een land met een geheel andere cultuur en andere normen en waarden, zoals in Nederland en België.
Groetjes, Fransijn:TURKEY: :NETHERLAN
Ik ben het hier helemaal mee eens, al moet ik zeggen dat ik rare dingen heb meegemaakt. Ik was bevriend geraakt met een jongen die in een winkel werkte toen ik daar op vakantie was. Er kwamen natuurlijk veel meisjes kleding kopen, en het viel mij op dat alle halfnaakte meisjes (korte rokjes, te kleine shirtjes, etc) erg veel aandacht van alle verkopers kregen. Alle jongens zaten met ze te flirten. De wat preutsere meisjes kregen wat minder attentie, die werden normaal behandeld.
Wel was het zo dat ik later te horen kreeg van die jongens wat voor een goedkope dellen zij die halfnaakte meisjes vonden. Ze waren allemaal hoertjes, etc. Mannen zijn moeilijke wezens… ![]()
Maar ja, toch maar beter dat wij wat manieren hebben. Zo behouden we een beetje respect.
Weet je waar ik trouwens benieuwd naar was? In Turkije geven ze twee zoenen, in Nederland 3. Waar komen die tradities vandaan? Is dat al eeuwen zo geweest? En waarom is het verschillend??
ik heb geen idee waar dat vandaan komt,maar alle landen in de wereld is twee zoenen normaal,behalve new zeeland daar is het neuzen en niet zoenen,in turkije kijken ze daarom ook raar dat het er drie zijn in nederland,zelfs onze australische pensionhoudster in kusadasi keek raar op en vroeg hoe dat kwam,dat wis ik dus niet.
groet carlos:confused:
![]()
Nou, mn vriend heeft me er ook altijd 3
Hij weet dat we dit in België zo doen en als er iets nieuws is om uit te proberen is mn vriend er altijd wel bij hihihihi. Maar bij andere is het soms wel wat onhandig zo. Ga je bijna die derde kus geven uit gewoonte en is die persoon voor jou meestal al terug verdwenen :D:D
Haha ik geef turken ook altijd maar 2 zoenen… Maar dan kijken ze me raar aan… Jullie in Nederland geven er 3, dus ik wil er ook 3. Haha nou goed dan!!
Wat ik trouwens wel raar vind… Mijn vriendin mag van haar vriend ,Yasar geen 3 zoenen geven, omdat hij bang zou zijn dat mijn vriendin verliefd zou zijn op mijn vriend. Sorry maar dat vind ik wel belachelijk!
x
Jaja maar dat is Iso, en die is belachelijk(hihi)
Ik geef turken helemaal geen zoenen(haha) heeeel soms dus. Hun vrouwen mogen ook niet ‘zomaar’ anderen zoenen, dus waarom ik wel. Dat geld dus ook voor verdere omgangsnormen: Aanraken arm om iemand heen slaan ed, NIET BIJ MIJ!!! En echt, je kweekt respect, en zeker je man!!!
![]()
hahahahahaha belachelijk??? Nee het valt wel mee hoor!!!
Ik mag toch altijd graag mooie mannen 3 zoenen geven hoor ![]()
x
Ik ben toch niet zo oud (halverwege de 40 haha) en kan me nog goed herinneren dat wij ook altijd 2 zoenen gaven.
3 zoenen is er op een gegeven moment gewoon ingeslopen, waarbij we nog opmerkten: Jeemig, binnenkort zeker 4 zoenen!
Nee geen 4, dan scheid ik er echt mee uit!!
Hans, hoe wimpel ik beleefd al die verkopers af??
![]()
Beppie;
Je zegt gewoon hayir,abi en vervolgens doe je tss(inslikkend met voortanden)tegelijkertijd je wenkbrouwen iets omhoog en de hoofd een lichte knik naar achteren.
Geheid kun je gewoon doorlopen zonder dat er een reactie komt.
Groetjes,
Hans.
@Hans; dat werkt inderdaad echt!! Ik was met mijn moeder in Istanbul en ik lijk best wel op een turkse, en ik deed dat ook altijd, of ik zei gewoon Hayir, Sagol… Maar als je dat gaat zeggen als je er vrij nederlands/buitenlands uitziet, dan krijg je weer gezeur of je Turks kunt spreken. Aan mij werd dan gevraagd of ik turkse was, en als ik dan vrij vlot antwoord gaf in het turks, dan was het over ook!!
x
Dat aanspreken om dingen te kopen ontloop ik gewoon door net te doen of je de mensen niet zien. We waren begin deze maand in Datca en toen zei onze vriend: ga niet de winkels in als ze je dat vragen. Dus daar ook al.Want zoveel buitenlandse vakantiegangers komen hier toch ook niet. Daar trouwens bij een apart otel overnacht met 4 personen, airco, tv, keuken met koelkast en potten, pannen voor 60 ynt.
Nou even over het bloot heen gesproken, op t strand moet iedereen doen waar hij zelf zin in heeft, wie oordeeld… let gewoon op jezelf, ik vind t in Turkije niet kunnen dat hele bloote.
Maar t toppunt, ik als Nederlandse ging met een vriend en zijn familie mee naar t strand, wat denk je, ik mocht mijn kleren niet uitdoen,
want mijn bikini: die was voor jonge meisjes en niet voor een moeder van mijn leeftijd. Ik ben 35! Moest met kleren aan gaan zwemmen.
Heb t me laten gebeuren, maar zal geen tweede keer zo zijn. Bij ons op
het strand was al een turkse vrouw, hoogzwanger, ging zo in Bikini. En zo’n verschil dus al onder de Turkse bevolking.
Carine
Hahaha, wat vertel je dat op een hilarische manier. ![]()
Dit klinkt belachelijk, nooit gehoord… ik zou gewoon “nee bedankt” zeggen en desnoods streng kijken.
Grappig dat ik als Turk zijnde, Turkse gewoonten van een Nederlander moet leren.