Ramadan Mubarak

Ik wens iedereen een gezegende Ramadan. Ook voor degenen die niet zullen vasten. Voor die wel vasten: Moge God je vasten accepteren.

Maar daar komt mijn vraag…
Is er iemand hier ooit tijdens de Ramadan in Tunesië geweest die me hier meer over kan vertellen? Of iemand uit Tunesië die daar Ramadan heeft meegemaakt.
Ik zou eigenlijk dit jaar met Ramadan naar Tunesië gaan. Maar helaas gaat dit niet meer door i.v.m. de studie en de centjes.
Ik ben benieuwd hoe het leven daar overdag is. Rustiger dan normaal…of gaat het leven gewoon zoals altijd door?
En is het echt zo uitgestorven op straat met de iftar (eten)??
Gaan mensen speciaal naar de moskee om te bidden??..dus mensen die dit de anders niet doen.
Hoe zit het met iftar? Sluiten winkels, kantoren en alles, zodat iedereen de vasten kan breken in het bijzijn van de familie? Zijn er gerechten die speciaal met Ramadan gegeten worden??

Beetje veel vragen bij elkaar…maar ben super nieuwsgierig en hoop dat er ook iemand is die me hier meer over kan vertellen.

Ik ben net terug uit Djerba en heb daar dus een deel van de Ramadan meegemaakt.
Het leven gaat er wel door maar wel anders, een deel van de winkels zijn soms dicht en na vier uur 's middags sluiten de meeste winkels. Het is dan inderdaad uitgestorven ops straat.
Mensen gaan wat meer naar de moskee dan normaal.
Soms geeft het wat problemen in het toerisme als ze de hele boel de boel laten om te gaan eten. Het is dan toch een beetje geven en nemen, je kunt in het toerisme niet altijd de boel er bij neergooien en de mensen dan maar laten staan. Respect moet een beetje van 2 kanten komen. Ik heb meegemaakt dat een hele ploeg mensen stond te wachten om ingecheckt te worden en al vertraging hadden en ook al hadden staan wachten op een vliegveld omdat daar iedereen moest eten. Het resultaat was dat iedereen had gegeten behalve de toeristen en dat lijkt me toch ook niet echt de bedoeling.
Ik weet dat het een islamitisch land is en ik heb daar ook respect voor maar het moet wel van 2 kanten komen. Even om de beurt gaan eten kan natuurlijk ook, dat is niet altijd even leuk maar dat weet je van te voren als je in het toerisme gaat werken.
's Avonds is het weer druk op straat en ook op de terrassen maar overdag is het gewoon stiller en een deel gesloten.

Oke dus het gaat wel een beetje zoals ik verwacht had. Jammer dat het inderdaad in het toerisme niet wat beter geregeld is. Moet je idd rekening mee houden als je in die sector werkt.
Heb je ondanks alles wel een leuke tijd gehad?
Djerba…Ben daar helaas nog nooit geweest.

Ja hoor, ik heb er een leuke tijd gehad maar ik verblijf ook niet in een hotel maar bij een vriend. Verder heb ik geen moeite met het aanpassen tijdens de Ramadan hety is gewoon en kwestie van geven en nemen en een beetje rekening met elkaar houden.

Zo hoort het toch ook te gaan…geven en nemen.

En ik ben blij dat je het leuk gehad hebt.

Hallo,

Dit weekend is de Ramadan afgelopen en dan wordt het Suikerfeest, ook wel Id-Al-Fitr gevierd.

Hier even een korte omschrijving van wat het Suikerfeest inhoudt:

Aan het einde van de maand Ramadan wordt het Id-Al-Fitr gevierd. In Nederland wordt dit feest ook wel “het Suikerfeest” genoemd. Het Suikerfeest begint als de nieuwe maan te zien is en kan meerdere dagen duren. Op de ochtend van de eerste dag van de tiende maand, Sjawwal, staan moslims vroeg op: zij trekken schone, eventueel nieuwe kleren aan, en zorgen ervoor dat ze lekker ruiken. Zo getuigen ze er feestelijk van dat ze een maand gevast hebben.

Na zonsopgang wordt iets gegeten ten teken dat het vasten echt voorbij is. Daarna gaan de mensen naar een moskee of een zaal om daar naar de preek van de imam te luisteren, waarmee de Ramadan echt afgesloten wordt. Ook vrouwen en kinderen zijn daarbij meestal aanwezig, zoals de profeet heeft aanbevolen. Dan wensen de mensen elkaar een gezegend feest. De rest van de dag wordt besteed aan familiebezoek. Bij de familiebezoeken wordt veel zoetigheid gegeten (niet voor niets wordt het feest ook Suikerfeest genoemd), en worden er cadeautjes uitgewisseld.

De kinderen delen volop in de feestvreugde, al hebben ze meestal maar enkele dagen gevast om met de volwassenen mee te doen. In sommige islamitische landen is er op deze dag vaak kermis, en staan er snoepkramen op straat. Iedereen probeert aardig te zijn voor andere mensen, en met een schoon geweten en goede voornemens verder te gaan. Vaak is ook de tweede dag van de maand Sjawwal nog een feestdag.

Het suikerfeest valt op zondag 14 november 2004

Groetjes,
Pittie