Ramadan in Tanzania 2009

Hoi,

Wij zijn aan het nadenken om van half augustus tot begin september 2009 naar Tanzania te gaan. Dit is precies in de Ramadan periode. Heeft iemand van jullie ervaring hiermee? Hoe is het tijdens deze periode daar?

Groetjes, Mara

Hoi, ik was er tijdens de ramadan in 2004. Veel Tanzanianen zijn moslims, vooral in Dar Es Salaam en op Zanzibar, maar telkens meer plekken. Het is niet zo beleefd om dan op straat te eten of drinken als Tanzanianen het kunnen zien. Sommige restaurants zijn dicht maar de meeste zijn gewoon open. Sommige restaurants hangen lakens voor hun terras zodat de mensen van de straat niet tegen etende mensen aan hoeven te kijken.
Maar als je bijvoorbeeld twee uur lang in een internetcafe bezig bent met je foto’s en mailtjes, en je vraagt netjes of de eigenaar er last van heeft als je discreet wat water drinkt, vinden ze het helemaal geen probleem en krijg je altijd te horen dat iedereen het zelf moet weten, en soms zeggen ze zelfs dat het hen extra sterkt in hun geloof en overtuiging om vol te houden.

Het is natuurlijk veel heter dan in Nederland dus de ramadan hakt er wel veel harder in dan je wellicht kent van Nederlandse moslims, vooral de dorst. De mensen zijn over het algemeen wat moe en sloom, en je ziet veel mensen liggen te slapen, ook op hun marktkraam of bv. masseurs in een hotel slapen op de grond als ze even geen klant hebben.

Na zonsondergang (ongeveer 18.30u) mag iedereen wel eten. Als je dan in een bus zit, delen ze dadels uit. Dus die vroege zonsondergang is weer in hun voordeel.

Al met al vond ik het geen probleem om te reizen, het is wel apart om mee te maken, en je moet er wat rekening mee houden… als je tenminste beleefd wilt zijn… zorgen dat je alleen drinkt als je uit zicht bent, of gewoon in een restaurants waar niet-moslims en toeristen komen.

Hoi Cecilia,
Beetje late reactie maar dank voor je uitgebreide verhaal en ervaring. Het moet een bijzondere beleving zijn om op deze manier, tijdens de ramadan, te reizen. Wij hebben uiteindelijk voor een ander land gekozen juist omdat het ons dan toch wat relaxter lijkt en liever een keer naar Tanzania gaan buiten de ramadan tijd. In ieder geval fijn om je reactie te lezen.

Groetjes, Mara

Hoi Mara, ik kan het me voorstellen. Ik ben zelf nu ook op zoek naar een niet-islamitisch land als eerstvolgende reisbestemming. Ik zoek een land met mooie stranden en lekker eten in Azië en dan wijzen mensen je toch al gauw op Indonesië en Maleisië maar dat gaat het dus echt niet worden… geen jengelende moskeeën aan mijn kop dit keer, en niet als een van de weinige ongesluierende vrouwen over straat.
Maar Tanzania is zeker de moeite waard dus voor de toekomst echt een aanrader. Vooral het Cultural Tourism Programme vond ik erg tof, maar de wildparken ook supermooi.