Islam en Turkije

**En daarom denk ik dat als jongeren hier een relatie hebben of hier trouwen met een moslim dat ze het soms moeilijk is om te wennen aan het moslim geloof. De meeste jongeren kennen niet echt een geloof en vandaar zijn ze ook makkelijker te overtuigen moslim te worden …denk ik ?? ze weten meestal niet beter en doen het voor de rust in de turkse familie.

Mijn dochter zelf is nog geen moslim geworden;maar haar man zegt er niets van, maar de kinderen ???..dat is wat anders. Ik durf dit onderwerp met mijn kleindochter niet teveel aansnijden. Ze volgt de lessen van de koran en als ik durf te praten over mijn geloof en mijn manier van bidden en naar de kerk gaan,dan zegt ze OMA…aub. Wil ze zeggen, kom zwijg erover.

En dat doet me soms pijn. Mijn kleindochter is zo opgevoed, dat is de wil van de vader. Ik moet zeggen ,mischien is ze beter zo opgevoed dan zonder geloof. Maar toch…het doet me pijn geen commiefeesten te hebben voor haar als meisje, maar waarom dan spreken ze nu al over het feest van de besnijdenis van mijn kleinzoon. Welk feest heeft een meisje dan in het moslim geloof ??? Daar krijg ik ook geen antwoord op.**

Als een jongeman die moslim is, een meisje ontmoet die geen moslim is, en hij is echt praktiserend moslim, zal hij geen relatie aangaan met dit meisje, in de zin van samenwonen. Hij zal dan met dit meisje spreken en haar uitleggen dat dit niet is toegestaan in zijn religie.
Mochten de twee jongelui erg veel van haar elkaar houden en zij willen samen verder, zal er eerst nikah moeten worden gedaan. Hiervoor hoeft het meisje eerst geen moslima te worden. Het is voor een Islamitische jongeman toegestaan een vrouw van “Het Boek” te huwen. Een vrouw van “Het Boek” betekent, een praktiserend christelijke vrouw.

Het klopt dat religie tegenwoordig onder jongelui niet zo speelt omdat ze daar niet in zijn opgevoed. Uitzonderingen daargelaten, want er zijn ook jongelui die weldegelijk interesse hebben in een bepaalde religie terwijl ze dat van huis uit niet hebben meegekregen.

Dat een jongere die niet gelovig is, gemakkelijker moslim zou worden, is relatief. Mijn ervaring is dat dit juist vaker jongeren zijn, die een christelijke achtergrond hebben van huis uit, die zich bekeren tot de Islam.

Als een meisje zich bekeert omwille van de Turkse familie, dan is de basis verkeerd en dat zal snel genoeg blijken in de daarna komende tijd. Je kunt geen moslim worden om “de lieve vrede” te bewaren. Het moslim worden moet uit het hart komen, dan heeft het basis.

Jouw schoonzoon heeft geduld, dat merk ik wel, en dat is een mooie eigenschap. Hij kan jouw dochter niet dwingen moslima te worden, dat moet zij zelf willen. Wel is het zijn taak hun kinderen een Islamitische opvoeding te geven.
Ik weet niet hoe oud jouw kleindochter is, maar ik denk dat het voor haar nog te vroeg is om zich te verdiepen in meerdere religies dan de Islam waar ze nu mee bezig is. Dat werkt voor een jong kind behoorlijk verwarrend omdat zij daar verder geen kennis over heeft. Ik moest wel even glimlachen hoe je schreef…. OMA….a.u.b., zo herkenbaar. Alsof ik mijn eigen zoon hoor, die kan dat ook soms zo mooi zeggen. Dan wel geen OMA… maar MAAAHAAA…als hij wat wil vertellen en hij krijgt even de kans niet omdat ik nog zelf aan het woord ben.

Ik kan mij voorstellen dat vanuit jouw oogpunt gezien, het soms pijn doet, dat je bepaalde rituelen, waar jijzelf waarde aan hecht, mist die je graag samen met je kleindochter zou willen delen. Maar ja, daar heb je nu eenmaal geen invloed op. Jouw dochter heeft gekozen voor een Islamitische man en dat heeft uiteraard zijn gevolgen. Wees in ieder geval gerust dat je kleindochter een goede opvoeding krijgt en normen en waarden krijgt bijgebracht die velen moeten ontberen.

Het is in de Islam gebruikelijk dat jongens op jonge leeftijd worden besneden. Als je even de Bijbel induikt, zul je tegenkomen dat besnijden van jongens altijd al gebruikelijk is geweest. De christelijke en ook de katholieke geloofsgemeenschappen hebben dat afgeschaft. Het is dus niet iets nieuws, maar al eeuwenoud. Niet alleen de moslimmannen zijn besneden maar ook de Joden.

In een Hadith (overlevering van de profeet (vzmh) staat vermeld, dat besnijdenis dient te gebeuren op de achtste dag na de geboorte. Tegenwoordig en vooral in Turkije wordt dat veel later gedaan, zo rond het 5e of 6e jaar. Maar beter is, het al zo vroeg mogelijk te doen. Een baby merkt er nauwelijks wat van, is ook niet zenuwachtig zoals bij kinderen van latere leeftijd vaak wel het geval is, en het geneest veel sneller.

Meisjes hebben geen speciaal feest in de Islam. Kinderen die in een Islamitisch gezin worden geboren, zijn automatisch moslim, dus er bestaat geen belijdenis op latere leeftijd met een daarbij behorend feest, zoals in de christelijke wereld gebeurt. Dus het is logisch dat je daar geen antwoord op krijgt. Hij meisje zal moeten wachten totdat zij in het huwelijk treedt voor het feest van haar trouwdag. De Islam is geen religie waar veel feesten in voorkomen. De Islam kent slechts 2 feestdagen zoals ik ook heb aangegeven in de topics met sticky’s. Verjaardagen, kerst, oud en nieuw, etc. etc. komen in de Islam niet voor en zijn ook niet toegestaan. Dat het zo hier en daar wel gebeurd is een ander verhaal. Hier in Turkije worden door de praktiserende moslims geen verjaardagen gevierd, geen kerst of andere soort van christelijke feestdagen. Doordat een nieuw jaar volgens de Islamitische kalender op een andere datum valt dan de christelijke kalender, is het logisch dat er geen oud en nieuw gevierd wordt op 31 december/1januari.

Op een leeftijd van rond 7 á 8 jaar, dat is een beetje afhankelijk van het kind, leert de moeder of de vader, het kind bidden. In het gebed komt ook de belijdenis voor, de shahada. Dus iedere moslim doet de geloofsbelijdenis meerdere malen per dag. Ook komt de shahada voor in de oproep tot het gebed die je hoort vanaf de minaretten van de moskeeën.

Uit mijn eigen praktijk en eigen ervaring, Alanya Girl. En ik heb het niet specifiek over koppels in Turkije maar vooral koppels in Nederland. Het gaat niet alleen om koppels die Turks/Nederlands zijn, maar ook van andere nationaliteiten. Het is goed te horen dat het in jouw vriendenkring niet speelt.

Hallo Ayasha,
Bedankt voor je lieve woorden. Inderdaad mijn schoonzoon heeft heel veel geduld en heeft een fantastisch goed karakter. Ik ken maar heel weinig mannen die zijn zoals hij. Wat die jongen allemaal doet voor zijn gezin en familie en vrienden. Ik ben blij dat mijn dochter zo een man getroffen heeft, ook al is hij dan een moslim.
Mijn kleindochter is 12 geworden dus de leefdtijd waar ze normaal haar plechtige communie zou doen, moest ze katholiek opgevoed zijn. Ze hoort daar op school door haar vriendinnen ook wel over vertellen. Vandaar dat ik het nu best kan begrijpen dat mijn klein,dochter het moeilijk moet hebben en haar geloof verdedigd omdat haar vader en haar haar turkse grootouders er toch ook over praten. En in haar klas komt ze best overeen met haar katholiek opgevoede vriendinnetjes. Mijn dochter legt dan wel goed uit aan de ouders van de kinderen waarmee ze bevriend is en waar ze soms bij hen thuis gaat spelen ,ze geen varkensvlees te eten te geven.Begrijpende ouders aanvaarden dat.
Op school zelf heeft ze er geen problemen mee, er word zedenles gegeven .En er zijn nog een paar moslim kinderen op haar school.
Je hebt me gelukkig kunnen overtuigen dat mijn kleindochter een goede opvoeding krijgt en dat maakt me dan wel gelukkig.De kelinzoon zal dan wel dezelde weg opgaan, maar die is nog maar 4 jaar.Maar hij maakt dan ook al wel al die feesten mee als er een besnijdenis is,normaal er woont zoveel familie van hen in Belgie.
Wat feesten betreft, inderdaad er zijn minder feesten in het moslimgeloof, maar omdat ik er dan kom met Kerst en Nieuwjaar en ze dan toch in Belgie wonen, vieren we gezellig thuis oudejaarsavond en de ganse familie komt dan bij mijn dochter thuis. Het is dan eigenlijk een groot familiefeest. Maar ze doen het wel speciaal voor mij omdat ze weten dat ik ervan hou en er speciaal voor naar Belgie kom.
Zoals je ziet ze passen zich aan en doen echt alles om mijn dagen in Belgie zo aangenaam mogelijk te maken.Ik ben in die schoonfamilie opgenomen als echte familie en die mensen aanvaarden me zoals ik ben.
Ik vind het wel tof ,om via deze weg toch eens met een buitenstaander erover te praten.
groetjes uit Kusadasi,
Franka

Hallo Franka

Ja ik vind het zeer jammer dat er wordt gezegd als je moslim wordt je dan in de hemel of paradijs terecht komt geloven ze dat nou echt?? je kan je dan als een beest gedragen, liegen en bedriegen en noem maar op en als je je tot moslim bekeer dan ben je direkt gered, ach mensen kom nou dat is zeer onmogelijk en zoals Ayasha zei er komt nog heel wat bij kijken, je moet het verdienen. Je hart daar wordt naar gekeken want er zijn ook Christenen zoals ik die weten dat niet een ieder die zegt Heer, Heer ook in het paradijs komt, je handel en je wandel daar gaat het om. En zoals Franka ook zei waarom eten ze geen varkensvlees??? misschien had iemand heeeeeel lang geleden een allergie en dan was het gelijk je mag geen varkensvlees eten. Mensen weet God onze hemelse vader heeft hemel en aarde gemaakt wij zijn schapen mogen alles eten, maar er zijn soms dingens die wij mensen er zelf van maken en daar moeten wij voor oppassen. Je moet niemands geloof afkraken of iets dergelijks en dwing niemand om tot jouw geloof te komen als God dat wild gebeurt het toch van zelf God is bij machte genoeg om zijn eigen mannetje te staan, wij zijn alleen maar hulpjes meer niet want om iemand te bekeren kan je toch niet in je eentje, wat je wel in je eentje kan is iemand hersenspoellen.

Ik ben blij dat ik Christelijk ben opgevoed en ik schaam mij het Envangelie niet. En ik weet sowieso dat mijn kleindochter niet tegen mij zou zeggen dat ik geen bepaald soort vlees in de koelkast mag zetten, waar moet het dan in Godsnaam heen. Ik denk dat de 10 geboden heel veel zegt wat je niet mag doen, is er wel in de koran geschreven dat je niet vreemd mag gaan en dat je je vrouw moet liefhebben als je zelf en moet behandelen als broser vaatwerk? en je weet hoe teer broser vaatwerk is. En net wat er gezegd is God kijkt naar je hart hij alleen kan in je hart zien en daar worden we op beoordeelt.

Het is zeer jammer dat men in sommige kerken water bij de wijn doen gelukkig niet allemaal, maar je zal zien dat op een dag iedereen weer richting kerk of gemeente rent.

Men denkt gauw dat God een automaat is, men doet bewust wat niet mag en dan denken dat je met de ramadan vergiffenis krijgt zo werkt het niet en vergeet niet dat we God niet voor de gek kunnnen houden. Franka zodra we in Turkije zijn kunnen we gezellig over praten.

Kaler

Wat maken jullie je druk om dat varkensvlees zeg.

Persoonlijk vind ik het behoorlijk respectloos om varkensvlees te leggen in een koelkast van een ander (in het huis van een ander) als er nadrukkelijk gevraagd wordt dat niet te doen.

Alleen omdat jezelf zo graag ham mee wilt nemen naar Turkije?!?

Leg het dan in de koelkast van iemand die er geen moeite mee hoeft.

@Ayasha, omdat jij misschien enkele ‘gevallen’ in jouw omgeving hebt gezien wil dat nog niet zeggen dat ‘de praktijk wijst uit’ en ‘de ervaring leert dat’. Dergelijke algemene termen zijn volstrekt niet van toepassing. Turkije (dan wel Nederland) is nl een stuk groter dan het kleine uber-religieuze wereldje waar jij je schijnbaar in bevindt.

Hallo Kaler,
Ik ben nog steeds katholiek in hart en ziel. Maar ik heb gewoon wat meer uitleg gevraagd over zaken die betrekking hadden tot het moslimgeloof. Tenslotte groeien mijn kleinkinderen in dit geloof op .
Groetjes uit Kusadasi,
Franka

@Alanya Girl Als je niets zinnigs hebt bij te dragen aan deze discussie, dan verzoek ik je vriendelijk van onnodig commentaar te onthouden en in ieder geval wat meer respect te tonen naar aanleiding van de post van franka. Jouw opmerkingen slaan nergens op. Dat “kleine uber-religieuze wereldje” waar jij het over hebt, is groter dan jij denkt. Dat jij niet in een religieuze omgeving verkeerd impliceert nog niet dat er geen “religieus wereldje” is. Dat heet in het Nederlands: struisvogelpolitiek.

Pardon…wie zegt er hier onzinnige dingen?

Jij veralgemeniseert naar aanleiding van relaties die jij schijnbaar in je eigen omgeving hebt gezien. Prima als dat in jouw omgeving gebeurt maar schrijf dan ‘mijn praktijk’ en ‘mijn ervaring’.

Het gedeelte van m.b.t. struisvogelpolitiek begrijp ik niet helemaal. Toevallig woon ik in Turkije waar volgens jouw woorden 98% van de mensen moslim is. Kun jij mij verklaren hoe ik schijnbaar in een niet-religieuze omgeving verkeer? Behoren mijn vrienden, kennisen, buren, etc allemaal tot de 2% die niet moslim is? Neem van mij aan dat bijna al deze mensen moslim zijn. Een groot gedeelte van hen is ook getrouwd met een buitenlandse maar dergelijk zaken die jij beschrijft komen gewoon niet voor.

Als ik via jouw manier redeneer zou ik kunnen stellen dat de praktijk uitwijst dat veel van deze Turkse jongeren na verloop van tijd besluiten om zich niet te verdiepen in hun religie en niet de wens hebben dit serieus te gaan praktiseren en dat de ervaring leert, dat een Islamitische jongeman niet graag zou zien dat zijn Nederlandse partner zich ook verdiept in zijn religie

Vind je dat correcte stellingen enkel en alleen omdat ik dat in mijn eigen omgeving gezien heb?

Als genoemde voorbeelden in jouw wereldje wel gebeuren zou je daar de conclusie aan kunnen verbinden dat jouw wereldje religieuzer is. Maak eens een schatting…hoeveel procent van de Turken beleeft de islam op dezelfde manier als jij?
Hoe vaak per dag bid jij bijvoorbeeld? Ongetwijfeld 5 keer.

Hoeveel procent van de Turken denk jij dat 5 keer per dag bidt?

Wat betreft de post van Franka…ik zie niet in waar ik meer respect zou moeten tonen. Ik geef mijn mening dat ik het respectloos vind dat zij varkensvlees legt in een koelkast van iemand die dat niet wil.

Wat is eigenlijk de bedoeling van een forum? Ja en amen zeggen op alles, het overal maar mee eens zijn? Ik heb mijn mening en die uit ik. Omdat mijn mening afwijkt van die van jou of van een ander wil dat nog niet zeggen dat mijn mening “onzinnig” is of “respectloos”.

Trouwens…is het gebruik van woorden als ‘struisvogelpolitiek’ in jouw ogen respectvol? Ik moet er eerlijk gezegd om lachen. Ik heb het idee dat je min of meer in een hoek zit en dat je daarom maar gaat strooien met dat soort termen. Uit jouw reactie op deze mail zal wel blijken of ik wat dat betreft gelijk heb of niet.

En wat betreft dat ik schijnbaar ontken dat er een religieus wereldje is…euh…dat doe ik juist niet.
Ik geef juist aan dat jouw wereld uiterst religieus is dus op welke manier is struisvogelpolitiek van toepassing?

Nou Nou wat maken we weer een drama over niets. Eending wat zeker is dat iedereen zijn eigen menig mag hebben. Er zijn ergere dingen in de wereld, ik neem aan dat er in de bijbel en de koraan staat dat je elkaar moet helpen en respect hebben voor elkaar laten we dat dan ook doen want alleen God bepaalt hoe wat en wanneer iets gebeurdt. En zo vijandig als hoe deze 2 mensen reageren vind ik ongepast, mochten jullie zeggen dat het niet vijandig is dan zal ik jullie zeggen dat het wel zo over komt.

En weer terug te komen op wat Franka zei over haar kleindochter over dat varkensvlees in de koelkast, dat vind ik nou geen respect hebben voor mij als grootmoeder dat respect moet wel van twee kanten komewn. Wat kan dat stukje vlees nou in Godsnaam doen??? denk je niet dat God, Alah daar naar kijkt? volgens mij wordt er naar je hart gekeken en hoe je met elkaar omgaat want als er alleen maar wordt gekeken of we een stukje vlees van een ander even in de koelkast leggen dan had iedereen een groot probleem. Weten jullie dat wij als mensen zoveel foute dingen doen, zoals ma en pa en grootouders een grote mond geven, mag dat? nee, maar wordt tegenwoordig wel veel geaccepteerd, je middel vinger op steken, zuipen, vrouwen mishandelen lichaamlijk en geestelijk mag ook niet maar daar wordt minder drama over gemaakt dan dat jullie maken over een plakje ham. Vaak hoor weten mensen niet eens waarom ze wat doen alleen omdat mijn ouders en grootouders dat deden doen wij het ook maar verdere uit leg blijft weg. Ik hoop dat het nu echt uit is met dat gedoe van dat varkensvlees want zoals ik al zei God heeft zelf mensen en dieren gemaakt en wat hij gemaakt heeft is goed alleen wij mensen verdraaien alles en maken er weer iets heel anders van dan dat hij bedoelt heeft, dus laten wij daarvoor oppassen. Help elkaar ben er voor elkaar leef met elkaar mee houd van elkaar praat met elkaar dan komen we een heel eind.

En Franka ik laat je nog wel weten wanneer we naar Turkije komen.

Kaler

Ik hoor wel Kaler wanneer je in Kusadasi komt. Altijd welkom.Dan praten we eens over dat onderwerp samen.
Normaal dat er reacties komen.En mijn verhaal heeft nu eenmaal dit subforum opgang gebracht.
Groetjes uit Kusadasi,
Franka

Zolang er maar van BEIDE kanten respect is voor elkaar standpunten, hoef een relatie tussen een moslim en een niet-gelovige werkelijk waar geen enkel probleem te zijn. Om nu te stellen dat vrijwel iedere moslim strenger wordt en wil dat zijn partner zich ook bekeert, is wel heel erg kort door de bocht.

hallo Ayasha,

Bedankt voor je goede uitleg, gelukkig weet ik al een heleboel. Ik werk met islamitische jongeren en mijn vriend is ook moslim. Zelf hoef ik geen moslima te worden en ook mijn vriend verwacht het niet van me, maar uit interesse ben ik mij gaan verdiepen al voor ik mijn vriend leerde kennen dit in verband met mijn werk! Ik heb thuis de Koran in de kast liggen, nou wilde ik graag weten welk vers dit stukje te vinden is, aangezien dit nogal eens een punt van discussie is bij mijn vriend en mij.

*Er zijn tegenwoordig veel Turkse vrouwen die genoodzaakt zijn ook een financiële bijdrage te leveren om het gezin draaiende te houden en zo’n vrouw is ’s avonds ook moe als ze thuis komt. De man heeft zelfs de Islamitische plicht om zijn vrouw bij te staan in het doen van het huishouden. Helaas wordt dat nogal eens vergeten.

Ik hoop dat ik een antwoord van je kan krijgen! Alvast bedankt…

groetjes Tamara

Ik ben van mening dat alle geloven maar om 1 ding draait. GOD.
Hoe men een geloof belijdt maakt niet uit. Er zijn heel veel dingen/verzen in de Koran die overeenkomen met de bijbel. De bijbel legt het niet zo expliciet uit als in de Koran.

Voor de rest: mensen maken de regels. Je bent nu eenmaal mens en maakt fouten die niet religie gerelateerd zijn. Zelfs niet cultuur of landen verbonden is.

Vreemdgaan, list, bedrog, egoisme, etc. zie je over de hele wereld. Iedereen probeert zijn geloof op een goede manier te belijden maar maakt ook zijn zonden. Wat er daarna met je gebeurd weet niemand want wie zegt dat er geen Hel Hemel Paradijs bestaat? Wie zegt dat ze wel bestaan. Je weet het alleen als je zelf aan de beurt bent.

Doel van ons mensen op deze wereld is: goed met elkaar omgaan en het geloof overbrengen, hetzij door Allah, hetzij door God, hetzij door Jaweh.
Maakt niet uit, alles draait om hetzelfde.

Mijn schoonvader en ik hebben hier eens over gepraat en hij verbaasde zich dat ik vanuit mijn christelijke geloof zoveel weet en dat er heel veel overeenkomsten zijn. Daarbij zijn er veel overeenkomsten in taal, cultuur, traditie, normen en waarden.

Denk eens aan de 40 dagen na het overlijden van een dierbare. Dit gebeurd dus niet alleen onder de moslims maar ook onder bepaalde christelijke bevolkingsgroepen.

Zo zijn er nog meer overeenkomsten waardoor het voor mij makkelijk is om me aan te passen binnen de cultuur en de familie. Familie is 1 van de belangrijkste dingen in de Turkse, maar ook in bepaalde andere culturen. Ik heb het niet echt zijn in mijn Nederlandse vrienden- en kennissenkring. Zij begrijpen mij dan ook niet wanneer ik zeg dat Familie voorgaat.

3 jaar geleden heb ik tijdens een vakantie een jonge ongehuwde turkse vrouw ontmoet. Sindsdien is elk jaar onze vriendschap gegroeid. Er is ook geen enkel gespreksonderwerp met een taboe. Hoewel ik ervaar dat zij steeds liberaler aan het worden is, bespeur ik toch nog altijd de traditionele opvoeding die aanwezig blijft.
Ik wil hier een voorval aanhalen wat mij bijzonder getroffen heeft:
September l.l. gingen wij naar Meryem ana (zij was daar nog nooit geweest en wilde er toch graag eens heengaan) en gingen daar ook de kapel binnen. Toen we terug buiten kwamen vroeg zij mij wat de “pelgrims” daar deden. Na mijn uitleg vroeg zij mij nog eens naar binnen te mogen gaan, wat we dan ook gedaan hebben. Welnu ik heb zelden iemand met zoveel devotie zien bidden als zij (moslima) in een christelijke (katholieke) omgeving (en ik ben al op veel katholieke bedevaart plaatsen geweest ). Nadien heb ik op haar vraag ook de betekenis van de H. Mis uitgelegd. Cultuur - Religie ?? Hoe meer respect we kunnen opbrengen voor iemand met een andere geloofsovertuiging hoe rijker we zelf worden in onze eigen overtuiging. Ook zei ze me nog dat zij reeds 2 van de 7 omgangen van de “Meryem ana” hadj had volbracht. Voor mij een heel mooie herinnering aan een interreligieus gebeuren