**En daarom denk ik dat als jongeren hier een relatie hebben of hier trouwen met een moslim dat ze het soms moeilijk is om te wennen aan het moslim geloof. De meeste jongeren kennen niet echt een geloof en vandaar zijn ze ook makkelijker te overtuigen moslim te worden …denk ik ?? ze weten meestal niet beter en doen het voor de rust in de turkse familie.
Mijn dochter zelf is nog geen moslim geworden;maar haar man zegt er niets van, maar de kinderen ???..dat is wat anders. Ik durf dit onderwerp met mijn kleindochter niet teveel aansnijden. Ze volgt de lessen van de koran en als ik durf te praten over mijn geloof en mijn manier van bidden en naar de kerk gaan,dan zegt ze OMA…aub. Wil ze zeggen, kom zwijg erover.
En dat doet me soms pijn. Mijn kleindochter is zo opgevoed, dat is de wil van de vader. Ik moet zeggen ,mischien is ze beter zo opgevoed dan zonder geloof. Maar toch…het doet me pijn geen commiefeesten te hebben voor haar als meisje, maar waarom dan spreken ze nu al over het feest van de besnijdenis van mijn kleinzoon. Welk feest heeft een meisje dan in het moslim geloof ??? Daar krijg ik ook geen antwoord op.**
Als een jongeman die moslim is, een meisje ontmoet die geen moslim is, en hij is echt praktiserend moslim, zal hij geen relatie aangaan met dit meisje, in de zin van samenwonen. Hij zal dan met dit meisje spreken en haar uitleggen dat dit niet is toegestaan in zijn religie.
Mochten de twee jongelui erg veel van haar elkaar houden en zij willen samen verder, zal er eerst nikah moeten worden gedaan. Hiervoor hoeft het meisje eerst geen moslima te worden. Het is voor een Islamitische jongeman toegestaan een vrouw van “Het Boek” te huwen. Een vrouw van “Het Boek” betekent, een praktiserend christelijke vrouw.
Het klopt dat religie tegenwoordig onder jongelui niet zo speelt omdat ze daar niet in zijn opgevoed. Uitzonderingen daargelaten, want er zijn ook jongelui die weldegelijk interesse hebben in een bepaalde religie terwijl ze dat van huis uit niet hebben meegekregen.
Dat een jongere die niet gelovig is, gemakkelijker moslim zou worden, is relatief. Mijn ervaring is dat dit juist vaker jongeren zijn, die een christelijke achtergrond hebben van huis uit, die zich bekeren tot de Islam.
Als een meisje zich bekeert omwille van de Turkse familie, dan is de basis verkeerd en dat zal snel genoeg blijken in de daarna komende tijd. Je kunt geen moslim worden om “de lieve vrede” te bewaren. Het moslim worden moet uit het hart komen, dan heeft het basis.
Jouw schoonzoon heeft geduld, dat merk ik wel, en dat is een mooie eigenschap. Hij kan jouw dochter niet dwingen moslima te worden, dat moet zij zelf willen. Wel is het zijn taak hun kinderen een Islamitische opvoeding te geven.
Ik weet niet hoe oud jouw kleindochter is, maar ik denk dat het voor haar nog te vroeg is om zich te verdiepen in meerdere religies dan de Islam waar ze nu mee bezig is. Dat werkt voor een jong kind behoorlijk verwarrend omdat zij daar verder geen kennis over heeft. Ik moest wel even glimlachen hoe je schreef…. OMA….a.u.b., zo herkenbaar. Alsof ik mijn eigen zoon hoor, die kan dat ook soms zo mooi zeggen. Dan wel geen OMA… maar MAAAHAAA…als hij wat wil vertellen en hij krijgt even de kans niet omdat ik nog zelf aan het woord ben.
Ik kan mij voorstellen dat vanuit jouw oogpunt gezien, het soms pijn doet, dat je bepaalde rituelen, waar jijzelf waarde aan hecht, mist die je graag samen met je kleindochter zou willen delen. Maar ja, daar heb je nu eenmaal geen invloed op. Jouw dochter heeft gekozen voor een Islamitische man en dat heeft uiteraard zijn gevolgen. Wees in ieder geval gerust dat je kleindochter een goede opvoeding krijgt en normen en waarden krijgt bijgebracht die velen moeten ontberen.
Het is in de Islam gebruikelijk dat jongens op jonge leeftijd worden besneden. Als je even de Bijbel induikt, zul je tegenkomen dat besnijden van jongens altijd al gebruikelijk is geweest. De christelijke en ook de katholieke geloofsgemeenschappen hebben dat afgeschaft. Het is dus niet iets nieuws, maar al eeuwenoud. Niet alleen de moslimmannen zijn besneden maar ook de Joden.
In een Hadith (overlevering van de profeet (vzmh) staat vermeld, dat besnijdenis dient te gebeuren op de achtste dag na de geboorte. Tegenwoordig en vooral in Turkije wordt dat veel later gedaan, zo rond het 5e of 6e jaar. Maar beter is, het al zo vroeg mogelijk te doen. Een baby merkt er nauwelijks wat van, is ook niet zenuwachtig zoals bij kinderen van latere leeftijd vaak wel het geval is, en het geneest veel sneller.
Meisjes hebben geen speciaal feest in de Islam. Kinderen die in een Islamitisch gezin worden geboren, zijn automatisch moslim, dus er bestaat geen belijdenis op latere leeftijd met een daarbij behorend feest, zoals in de christelijke wereld gebeurt. Dus het is logisch dat je daar geen antwoord op krijgt. Hij meisje zal moeten wachten totdat zij in het huwelijk treedt voor het feest van haar trouwdag. De Islam is geen religie waar veel feesten in voorkomen. De Islam kent slechts 2 feestdagen zoals ik ook heb aangegeven in de topics met sticky’s. Verjaardagen, kerst, oud en nieuw, etc. etc. komen in de Islam niet voor en zijn ook niet toegestaan. Dat het zo hier en daar wel gebeurd is een ander verhaal. Hier in Turkije worden door de praktiserende moslims geen verjaardagen gevierd, geen kerst of andere soort van christelijke feestdagen. Doordat een nieuw jaar volgens de Islamitische kalender op een andere datum valt dan de christelijke kalender, is het logisch dat er geen oud en nieuw gevierd wordt op 31 december/1januari.
Op een leeftijd van rond 7 á 8 jaar, dat is een beetje afhankelijk van het kind, leert de moeder of de vader, het kind bidden. In het gebed komt ook de belijdenis voor, de shahada. Dus iedere moslim doet de geloofsbelijdenis meerdere malen per dag. Ook komt de shahada voor in de oproep tot het gebed die je hoort vanaf de minaretten van de moskeeën.