Liefde, islam en trouwen.

Ben nu vanaf oktober samen met mijn fijne turkse vriendje. Allemaal erg leuk en aardig, maar het wordt nu wel heel serieus. Hij wil graag met mij trouwen en ook wil hij graag dat ik in turkije kom wonen.

Lijkt mij ook een leuk avontuur (niet dat ik het nu direct van plan ben) maar het probleem is dat mijn vriendje de (in mijn ogen strenge) regels van de islam wil volgen en dat ook van mij verwacht. Ik probeer me nu ook aan een aantal regels te houden, maar met een aantal heb ik meer problemen…

Ook is ons leven erg verschillend. Ik ben vergeleken met hem een echt verwend paris-hilton-netje. En hij is een arme, gelovige koerdische jongen. Het lijkt verdacht veel op een romantisch drama, maar onze liefde is te sterk om er alsnog een einde aan te maken.

Ik vraag me af of iemand van jullie tegen dezelfde problemen aanloopt of ben ik nu weer de enige met zo’n lastig geval als vriend???

XLindsay

Ik denk dat je zeker niet de enige bent. Ik heb er zelf niet veel ervaring mee, maar heb wel vriendinnen (en vriendinnen van vriendinnen) gehad die door hun vriend werden gedwongen om hoofddoeken te dragen, koran te volgen, etc. Zij hebben de relaties beeindigd, want er werd naar hun zeggen teveel druk op hun uitgeoefend. Als hij het zo streng is, zou het mij beangstigen. Je moet er goed over nadenken. Ik wil niets slechts zeggen over Moslims, het zijn juist geweldige en gastvrije mensen, maar als het om religie gaat dan kunnen ze wel opeens omslaan. Denk goed na voor dat je een beslissing neemt en wees voorzichtig, het is niet niets om je aan die regels te binden.

Is het niet al wat te vroeg om nu al over trouwen te denken ? Mijn ervaring zegt dat als er al zo vroeg met trouwen word gesproken dat het meestal op langere termijn niet goed gaat… En, geef NOOIT je eigen godsdienst op voor je vriendje. Waarom veranderd hij niet ? Ok, in zijn ogen zijn wij mss minder gelovig, maar vergeet niet dat het helemaal anders is dan onze godsdienst… En mijn mening is dan ook: je bent geboren met je geloof en opgegroeid met je geloof, waarom dan ineens veranderen ? Is het dan zo slecht ?
Als je moslim word zal je véél dingen minder mogen, verplichtingen hebben en je aan regels moeten houden welke niet altijd even gemakkelijk zijn. Nou, succes !

ik heb iemand op mn msn die al hele snel verloofd + getrouwd is met haar vriend. ze werkt nu in hetzelfde hotel als haar vriend.

zelf denk ik ook wel trouwen, maar weet nog niet precies wanneer.

ik heb geen geloof en wil ook niet veranderen.

is je vriend al in het leger geweest?

tja.linday…klinkt niet makkelijk. ik vind dat het van 2 kanten moet komen.
jij maar ook hij moet zich aan passen.
heb je er wel al met je vriend over gepraat…neem aan van wel.

en over godsdienst gesproken. is er van ons nog iemand die zondagmorgen naar de kerk gaat? vast nog iemand? volgens mij doen maar weinig mensen er nog aan. ik in iedergeval, heel weinig.

mijn vriend woont ook in turkije, maar gelukkig zitten we hierover op 1 lijn.

groetjes

filiz

Jaja…het blijft lastig.
Maar even ter verduidelijking: ik heb geen geloof en wil daarom best moslim worden, maar sommige regels gaan mij gewoon te ver. Mijn vriend wil zich ook wel aanpassen, maar ook dat is weer moeilijk door de situatie waar hij in zit (vrienden, familie etc verwachten ook dingen van hem).

We proberen er samen uit te komen…ook al is dat heel moeilijk en heeft dat al heel wat bloed, zweet en tranen gekost.
En ja, hij is al in het leger geweest. Het is al een oude rot (hij wordt al 25).

In ieder geval tot nu toe bedankt voor de reacties…ik ga maar weer eens nadenken!
XLindsay

@Lindsay,Ja meid niet gemakkelijk he,maar ik zou toch maar eerst eens goed
bij jezelf te rade gaan of je al genoeg weet over hun geloof.
Voor ik hier een hoop boze reacties krijg wil ik eerst even zeggen dat ik ieder zijn geloof respecteer.
Mijn man en ik hebben enkel vrienden in Turkije,en van hetgeen wij tot nu toe weten kan ik alleen maar zeggen dat het niet zo simpel is om moslim te worden.
Persoonlijk vindt ik dat je het uit overtuiging moet doen,en niet omdat je nu toevallig een turkse vriend hebt.
Ik denk ook dat je het alleen maar kunt volhouden als je volledig overtuigd bent.
Het moet voor jou zeker geen verplichting zijn en jij moet je er ook goed bij voelen.
Weet waar je aan begint en zorg dat je je eigenwaarde houd.
Makkelijk zal het zeker niet worden maar als jullie hier goed over praten en als jij weet wat je vriend van jou verwacht dan zullen jullie er zeker en vast uitkomen.

Ik zal eerlijk zijn, ga geen relaties aan met ultra-conservatieve (“Oosterse”) Turken.

tja, hoe jullie kennen elkaar nu amper een jaar. Hoe lang hebben jullie elkaar nu echt gezien? Ga eerst daar even goed aan werken voor je echt serieus iets begint en aan een toekomst wil werken. Het afstandsverschil, het cultuurverschil… helemaal als je nu al weet hoe hij over dit soort dingen denkt, de Koran en hoe jij er naar moet leven… zou je maar eens gaan afvragen of je dat allemaal wel wil?
Je moet inderdaad zoals iemand al eerder zei, geen Moslima worden omdat hij het wil, omdat je toevallig een turkse vriend hebt. Zoveel meiden doen dat. Mocht je je ooit bekeren, moet je dat doen omdat je er zelf achter staat.

Kijk goed uit hoor, ik ken het, het is leuk, je bent verliefd, maar het is heel moeilijk. spreek uit ervaring. zoals meerderen hier.

Eventjes mijn verhaal, ben nu al 1 jaar samen met mn vriend. Hij is Koerd en komt echt wel uit het oosten oosten. Verder kan niet ! Maar hij heeft zich aangepast, woont in izmir nu en volgens mij is het wat geven en nemen! Ook hij past zich aan aan mijn cultuur soms en ik soms aan de zijne. We halen gewoon al het positieve uit beide culturen en dat willen we zo ! En trouwen ? Néén daar denken we nog niet aan, heb nog geen enkel huwelijksaanzoek gekregen en denk wel dat dit serieuzer is, als je na 1 jaar al wil trouwen terwijl je elkaar nog maar enkele keren een paar weken hebt gezien dan denk ik dat er toch wel iets aan de hand is. Ook ik ben door mn ex na een half jaar ten huwelijk gevraagd, neen sorry, klopt gewoon niet !