Heb n vraag over t volgende, mijn askim kwam er gisteravond ineens mee dat we as zaterdag voor de iman trouwen.
Ik wist wel dat dit ooit n keer zou gebeuren, omdat mijn man nu eenmaal moslim is.
Nu vraag ik me af of er dingen zijn die ik wel of juist niet moet doen?
Zijn er dingen waar ik rekening mee moet houden?
Ik weet dat ik gesluierd moet zijn, heb inmiddels een schattig sjaaltje , wat als hoofddoek kan doorgaan…
Probeer op internet informatie te vinden maar kan niks zinnigs vinden…
Dus ik dacht ik vraag t ff hier…
Hoi… jouw zin ‘Ik wist wel dat dit ooit n keer zou gebeuren, omdat mijn man nu eenmaal moslim is.’ vind ik een beetje huiveringwekkend. Sta je er zelf wel achter??
Dat hij moslim is zegt echt niet dat je dus ook maar moet trouwen voor de imam. (Heb ik zelf ook niet gedaan. Ik ben geen moslim en wil dus ook niet op papier hebben staan dat ik een religie heb die ik niet praktiseer.)
Anyway… Voor zover ik weet is het trouwen voor de imam zo gedaan. (Mijn Turkse schoonzuster heeft het zelfd nog in haar pyjama gedaan omdat ze vergeten was dat de imam zou komen hehe)
In Turkije hebben de moslims een verplichting om voor de Imam te trouwen. Het geldt als een verbintenis tussen de man en de vrouw.Deze religieuze huwelijkssluiting is niet hetzelfde als een kerkelijk huwelijk in Nederland. Het verschil is namelijk dat de Imam vaak gewoon naar het huis van de bruid of bruidegom gaat. Het duurt overigens veel korter, namelijk ongeveer 10-15 minuten. Naast de uitwisseling van aanbod en aanvaarding en het vaststellen van de bruidsgave, wordt soms uit de Koran gereciteerd of wordt een kort gebed opgezegd. Zowel bruid als bruidegom worden drie keer gevraagd met het huwelijk in te stemmen. Vaak wordt er een huwelijksdocument opgesteld, met daarin o.a. de bruidsgave. Hierin staat de wens van de bruid (meestal geld, goud of een vastgoed), voor als de bruidegom later het huwelijk verbreekt.
Het enige aanvullende wat ik erover weet is dat je ritueel gewassen wordt? (geen idee of het verplicht is ook maar dit heb ik gehoord van Turkse familieleden die het zo gedaan hebben) (net zoals wanneer je gaat bidden in de moskee)
Daar op de site kan je overigens nog meer info vinden over het turkse huwelijk
Dank je voor je snelle reactie.
Je hebt gelijk ik ben er inderdaad wel n beetje huiverig voor. Dat heeft er vooral mee te maken dat ik niet goed weet wat t inhoud. Ben me er wel in aan t verdiepen. Ik wi bijvoorbeeld geen moslima worden. En wil zeker niet op papier hebben staan dat ik aanhanger van dat geloof ben geworden. Niet dat ik daar wat op tegen heb,maar mijn familie gaat uit dr dak als ze dat horen. T feit dat ik met n turkse man getrouwd ban is al n gevoelig en moeilijk onderwerp.
En wat betreft de bruidschat, mijn askim vroeg idd of ik wilde nadenken wat ik voor bruidschat wil hebben…ik weet t hoort erbij,maar komt op mij zo middeleeuws over.
Wat betreft dat ritueel wassen, ik weet dat askim dat doet, bij zichzelf dan he; voor we gaan en dat ik hem dan vanaf dat moment niet mag aanraken, geen hand ofzo, helemaal niks, tot we uit de moskee zijn…t komt me allemaal zo steriel over.
Hmm… weet je wel dat trouwen voor de imam juist inhoudt dat jij het moslim geloof aanneemt?? (Althans op papier in ieder geval, anders is het ook niet mogelijk om op deze manier te trouwen. Een niet -moslim kan niet trouwen voor de imam. Meer dan dat is het ook niet: trouwen voor het moslim geloof)
Tegenwoordig bestaat de ‘bruidsschat’ volgens mij vooral uit klompjes goud (welke je bij een juwelier in kan ruilen voor geld) Ik weet dat dat in ieder geval mijn bruidsschat gaat zijn op ons huwelijksfeest (Voor de wet ben ik al getrouwd in februari)
En voor zover ik weet hoef je voor het trouwen voor de imam niet persee naar een moskee. Dat is een persoonlijke keuze maar het kan bijv. ook bij jullie thuis.
Jemig ik krijg t nu echt spaans benauwd, wil dus niet zomaar moslim worden, ookal is t dan maar op papier, ik ga dit vanaaf eens ff goed met askim bepraten.
Askim heeft een afpraak in de moskee geregeld, samen met de getuigen die ook bij ons wettelijk huwelijk aanwezig waren.
Ik krijg de indruk dat hij t mij wat simpeler heeft uitgelegd dan t in werkelijkheid is.
Vooral nu ik lees dat ik papieren moet gaan onderteken. Dat is voor mij iets waar ik toch echt ff serieus over na moet denken.
Even een edit op mijn informatie over trouwen voor de imam:
Een moslim mag een niet-moslim vrouw trouwen die gelooft in een andere geopenbaarde godsdienst. Een moslim kan dus een christelijke of joodse vrouw trouwen. Een moslim-vrouw echter, mag geen niet-moslim trouwen. De man immers is de leider van de familie. De christelijke man zou zijn moslimvrouw direkt of indirekt leiden om niet-moslim te zijn. Een moslim gelooft in het ware christendom en het ware jodendom, maar een christen of jood gelooft niet in de islam.
(Mijn informatie was dus deels waar ;))
Bron: http://www.ontdekislam.nl/trouwen_huwelijk_islam.php
(Deze link is wel een aanrader, er staat heel veel informatie over het islamitisch huwelijk) lees die anders dus eerst maar even door voor je een gesprek aangaat met je aşkım… misschien wordt je dan al veel wijzer!
Als je trouwens zoekt naar dit doort info, vindt je niet zoveel als je googled op ‘trouwen voor imam’ maar als je zoekt op islamitisch huwelijk krijg je wel meer info
Voor mij persoonlijk geld: WAT ik geloof maakt niet uit. Ik weiger enige naam van welk geloof dan ook aan mij te binden. Ik blijf neutraal op papier. Ik wil niet bij een groepering horen die doden uit naam van god (ookal zijn dit persoonlijke keuzes van degene die deze misdaden begaan) Ik ben geen atheist maar op papier zouden ze me wel zo noemen omdat ik weiger mijzelf in een hokje te plaatsen en een moslim zou geen atheist mogen trouwen omdat deze het bestaan van god niet erkent.
Wellicht kan iemand anders hier nog wat info geven. Ik weet ook niet 100% of mijn informatie klopt. Zoals gezegd, ik ben niet getrouwd voor de imam en zal dat ook niet doen. Wat ik weet en hier op geschreven heb, heb ik van de gegeven internetbronnen en van verhalen van Turkse moslimse familie.
Wellicht veranderd er in de praktijk ook helemaal niets hoor.
Ben ik weer, ik ben christelijk, dat wist askim toen we voor de wet trouwde.
Ben de info aan t doorspitten, vooral t stukje dat je als vrouw wensen in t contract kan laten opnemen is interesant, ik wist niet dat dat kon.
Ik zou bvb nooit willen dat mijn man dr n harem op na gaat houden. Nu weet ik dat mijn man daar geen voorstander van is, dus zou ik niks hebben te vrezen wat dat betreft, maar mischien toch n idee om dat op papier te zetten.
maar blijf toch met t moslim verhaal in mn maag zitten, zie ff niet dat er ergens staat dat ik op papier moslim ben,wordt als ik onderteken, dus ik ga ff verder pluizen.
Wel grappig van je schoonzus, in pyama, ik zie me al staan…ik heb begrepen van mijn man dat ik hetzelfde gekleed kan gaan, als we naar zijn ouders gaan, dus dat is geen probleem.
Lange broek, shirt met lange mouwen,pffft tis 33 graden…
Al hoef ik bij zijn ouders niet n hoofddoek op. Heb mijn man gister wel aan zn verstand gebracht, dat ik die hoofddoek draag uit respect omdat ik n moskee in ga,maar dat dat meteen de 1e en de laatste keer is dat ik dat doe. t past gewoon niet bij me, ik ben daar veel te westers voor.
neeneenee tricia rustig maar! als je voor de imam trouwt word je geen moslima, je kúnt zelfs geen moslima worden als je niet bepaalde dingen zegt uit de Koran, de Shahadah, dat is de islamitische getuigenis. Je wordt ook geen moslim op papier!
Ik ben ook voor de imam getrouwd, maar ben zeker geen moslima geworden ook niet op papier!
Ons ging het er gewoon om dat we voor God zijn getrouwd, en aangezien ik christen ben, en zeker in God geloofd, vond ik dat een mooi idee. Maar ben écht geen moslima nu
Heb 3x Kabul ettim gezegd, dat betekend zeg jaar als met trouwen : “ja, ik wil”
Soms word er op papier gezegd wat je man aan jou moet betalen, mocht het tot een scheiding komen, bij ons is het bij een belofte in woorden gebleven
Bij deze mijn ervaring:
22 februari 2009 zijn we voor de Imam getrouwd.
We gingen die avond om 7 uur naar de moskee om een hoca te zoeken. Het was een goede vriend van de oudste broer van m’n man, een blinde hoca.
Hij vond het geen probleem om ons te trouwen, ik ben dan wel geen moslim, maar we zijn allemaal mensen zei hij, en God houdt van alle mensen. We reden terug naar huis waar het ging gebeuren. Ik hoefde ook geen hoofddoek op, was helemaal niet nodig zei hij. Ook een rituele wassing was niet nodig. (bij sommige wel)
M’n man en ik zaten op onze knieën voor de hoca terwijl hij vertelde waar het huwelijk voor staat. Mijn lief vertaalde het voor me. Het waren erg mooie woorden. Ook dat de man de vrouw niet mag slaan, en dat je samen dingen in het huishouden moet doen, en dat niet 1 van de 2 de baas mag spelen over de ander. Verder dat God het mogelijk heeft gemaakt om te scheiden, ook al heeft hij dat liever niet, maar dat mócht dat gebeuren de man de vrouw een bedrag moet schenken om nog een aantal maanden rond te komen. Ik moest een bedrag zeggen, wat ik van m’n man krijg bij een een mogelijke scheiding.
Na van beide kanten 3x kabul ettim zeggen, waren we ook voor God getrouwd. Het was erg mooi en bijzonder! Behalve de slapende benen dan van allebei, daar heb ik nog een uur last van gehad haha!
Jou verhaal is heel duidelijk, t klinkt gelijk n stuk vriendelijker.
Ben blij dat t niks met moslim worden te maken heeft. Maar meer een religieuse inzegening.
Daar kan ik prima mee leven. Ben christelijk, dus dat is geen bezwaar.
Mischien dat ik die hoofddoek op moet, omdat t echt in de moskee gaat gebeuren?
Ik vraag vanaaf even aan mijn man of we t niet gewoon bij hem thuis kunnen doen.
Dank je voor de info en de uitleg hoe t bij jullie is gegaan, ik slaap vanaaf weer …haha
Nog een vraag, klopt t dat je inderdaad 2 getuigen nodig hebt, mijn man vertelde dat de getuigen van ons wettelijkhuwelijk ook aanwezig zijn.
In een moskee zul je sowieso een hoofddoek moeten dragen.
Als het bij hem thuis zou gebeuren, kan het zijn dat de imam die jullie trouwt wel wilt dat je je hoofd bedekt, schijnt per imam ook weer verschillend te zijn.
Praat er gewoon even goed over met je man meis! Hij weet wat er gaan gebeuren, hoef jij toch niet zo in de stress te zitten
Je hebt inderdaad 2 getuigen. Wij hebben niet dezelfde getuigen als op ons trouwen, maar dat mag natuurlijk wel gewoon
Hallo MissyMay, ik heb inmiddels een uitgebreid gesprek met mijn man gehad.
En tis me allemaal duidelijk nu, ook dankzij jou uitleg…Nogmaals 1000 maal bedankt daarvoor.
Heb B ook even aan zn verstand gebracht dat hij niet weer, zomaar uit t niets zo’n melding bij me moet droppen, zonder verdere uitleg. Voor hem is t allemaal bekend, maar voor mij zijn dit soort dingen erg nieuw. Al was t volgende wel grappig, ik vertelde hem dat we 3 keer kabul ettim moeten zeggen, en hij was zooooo verbaasd dat ik dat wist…Toen maar even uitgelegd dat ik t van jou had…Owh en ja moet idd n hoofdoek op. Mijn vriendin was afgelopen zondag in beverwijk, op de bekende markt daar, en heeft een super mooie voor me meegebracht. Zomaar als verassing. Vond dat zooo lief van haar.