Turkije laat hoofddoek weer toe. Wat is jullie mening?

Het verbod op het dragen van hoofddoekjes op Turkse universiteiten wordt afgeschaft. De regerende islamitische AK-partij heeft hierover een akkoord bereikt met een belangrijke oppositiepartij. Antireligieuze Turken zijn woedend en verwachten een reactie van de legertop, die het verbod wil handhaven.

De vrome premier Recep Tayyip Erdogan is opgetogen. Zijn AK-partij en de nationalistische oppositiepartij MHP hebben dankzij het akkoord genoeg steun in het parlement voor de benodigde grondwetswijziging.

De hoofddoek verdeelt het land tot op het bot. Voor seculiere Turken staat het verbod symbool voor de zo belangrijke scheiding tussen moskee en staat.

Ik persoonlijk vind het een goede ontwikkeling!! Waarom zou een moslima in haar eigen moslim land geen hoofddoek mogen dragen terwijl zij dat wel in een ander niet-moslimland kunnen!!!

Hallo allemaal! :dag:

Ik vind het belachelijk dat je in je eigen land geen hoofddoek zou mogen dragen. Ook wanneer er een verbod in Nederland zou komen zou ik dit ook een beetje onzinnig vinden.

Dat je in NL niet geheel bedekt over straat mag ben ik het wel mee eens.
Maar zolang je een stukje gezicht zit is het toch voldoende.
We klagen tenslotte toch ook niet dat iemand een mutsje op heeft?..

Groet,
Dave
:vak02:

In eigen land vind ik het prima dat mensen een sluier dragen of hoofddoek, daarin tegen vind ik het in een andere cultuur niet gepast…

Dit is een zeer grote stap achteruit. Turkije was tot hier toe het enige moslimland waar kerk en staat gescheiden zijn/waren. Dit is naar mijn mening een eerste stap om de seculiere staat te ondermijnen.
Iedereen mag van mij dragen wat hij wil, of dit nu een hoofdoek, één of ander raar petje of een hoed met pluimen is. Maar dan toch graag in de privesfeer.

Ik vind het eigenlijk ook jammer dat ze het toelaten. Want nu laten ze de hoofddoek toe, wat is de volgende stap?

ik vind het spijtig vooral voor het deel wat zo graag aansluiting wil bij de westerse wereld ipv de islam wereld, deze mensen vragen zich idd af wat de volgende stap is. Absoluut een stap terug voor Turkije

Juist Cinthia, idd. ik sluit me helemaal aan,

Ja ik ben het ook met een paar van jullie eens dat het een stap terug is voor Turkije. En zeker als je in de Europese unie wil komen MOET je geloof en staat gescheiden houden. Wij zijn enorme Turkije liefhebbers en we hopen binnenkort als ons huis verkocht is naar Turkije te verhuizen, maar er zijn nog heel wat dingen wat er in Turkije moet veranderen want het is een prachtig mooi land met lieve mensen en net zoals ieder land in de wereld met een paar niet zo leuke mensen tussen. Christenen kunnen in Turkije ook niet doen en laten wat ze willen maar andersom in Nederland wordt heel veeeeeeeeeeel getolereerd, dus vind ik dat Nederland wel gewoon en eerlijk moet kunnen zeggen jullie hebben vrijheid van Godsdienst hier (tot op zekere hoogte) en de Katholieken en andere moeten dat dan ook in Turkije kunnen (op zekere hoogte) en dan kunnen we praten van volwassenheid en begrip voor elkaar op deze aarde.

Maar waarom zou het afschaffen van een verbod de scheiding tussen staat en geloof opheffen.

Ik vind het een goede stap. Wil Turkije zich gaan meten aan het ‘westen’ dan zal er een democratie moeten komen…en wat is democratischer dan het ZELF MOGEN KIEZEN OF JE EEN HOOFDDOEK OP WILT OF NIET!!!

Kom op mensen, als christenen een kruisje willen dragen MAG dat toch ook, maar HOEFT niet. Zal er lekker bij moeten komen, dat ze mij op mn werk/school/bibliotheek ofzo gaan verbieden MN KRUISJE TE DRAGEN…

Nee nu is er een KEUZE, geen verbod…beter, een stap vooruit!!(want iets verbieden is ook niet correct)

Beps: mooi gesproken!!!

Inderdaad de eerste stap om de doelstellingen van Kemal Atatürk te ondermijnen.

Zolang religie en staat volledig gescheiden blijven kan iedereen doen wat hun zint. Laat ons niet vergeten dat Turkije bij Ataturk zijn grootste vooruitgang geboekt heeft.
Een sterke Islamitische partij zou weleens nefast kunnen zijn voor Turkije.
Bezoek Turkije reeds 25 jaar en heb voor iedereen veel respect. Met of zonder hoofddoek, het zal mij een zorg wezen.

De doelstelling van Atatürk was de VERPLICHTING af te schaffen…niet het te VERBIEDEN!!! Dus wat wordt er ondermijnt???

@ beppie

Helemaal met je eens!!

Ik heb begrepen dat die verplichting - de scheiding van kerk en staat - wordt ondermijnt.

Ik denk dat je eerst goed moet begrijpen wat er speelt voor je reageerd…
Er wordt niets ondermijnt alleen gezorgd dat iets mag, niet moet of juist niet meer mag!!!

Van mij mogen ze het weer toestaan, zolang ze het maar niet gaan veplichten. Daar ben ik het niet mee eens, maar voor de rest heb ik er enkele geen moeite mee.

Wat mij wel opviel in de 4 keer dat ik in Turkije op vakantie was, dat ik daar juist weinig mensen met een hoofddoek heb zien lopen. Voor mijn gevoel zelfs stukken minder dan hier in Nederland.

Ik vind het geen stap achteruit, integendeel. Iedereen kan nu voor zichzelf de keuze maken om een hoofddoek te dragen (of niet). Belachelijk dat vrouwen die willen studeren eerst GEEN keuze mochten maken. Dat past niet in een democratie. Ik heb zelf niets met de hoofddoek, maar ik respecteer iemands keuze wel. Iedereen moet de vrijheid hebben dit voor zichzelf te kunnen bepalen.

Nee klopt , veel vrouwen lopen inderdaad niet met een hoofddoek in Turkije. Vooral de ‘‘ouderen’’ lopen hier met een hoofddoek. Ook in de hotels zie je niemand met een hoofddoek , op vaak de ‘‘oudere’’ schoonmaaksters na…

@Des_Des WELKOM :slight_smile: