Turkije laat hoofddoek weer toe. Wat is jullie mening?

Ik vind dat officiële instellingen moeten waken over hun neutraliteit. Er zijn genoeg assyrische turken en mensen met een ander geloof in Turkije die het recht hebben om op een neutrale manier door officiele instellingen benaderd te worden.
Hier in België zijn er een paar gemeente die op dit moment hierover aan het beslissen zijn. (ivm loketpersoneel)de wettekst luidt: " er mogen geen religieuze symbolen getoond worden."Een kruisje is ook een religieus symbool. Bijgevolg mag dit ook niet getoond worden.
De media verkiezen echter het woord hoofddoek ipv religieuze symbolen omdat dit hen meer kijkers/lezers oplevert.

Wat betreft de hoofddoeken op school: Als ik vroeger men pet niet afzetten tijden de les kon ik ook naar de strafstudie.

Ik wil graag nog eens benadrukken dat ik het zeker niet erg vind dat mensen een hoofddoek dragen op straat in hun vrije tijd, maar er zijn nu eenmaal regels waar mensen zich aan moeten houden. Ik zie geen enkele reden waarom moslima’s positief gediscimineerd moeten worden. Of dit nu hier of in Turkije is.

@Azerty: Ik vind een pet in de les iets anders dan uit geloofsovertuiging een hoofddoek dragen! Een rastafarie wil ook zn pet niet afdoen vanwege het geloof…

En om er nu alle extremisten bij te halen vind ik, naar mijn idee en gevoel, nergens op slaan.

Jongens kom op…waar gaat deze discussie over: Over democratie… en die willen we in Turkije behalve als het om hoofddoekjes gaat…
Ik ben de weg kwijt!!! Echt!!!

Zijn alle assyrische turken dan extremisten volgens jou?

De discussie die momenteel in Turkije gevoerd word gaat volgens mij toch echt wel veel dieper dan wel of geen hoofddoekje. Het voorwerp van het probleem is nu de hoofddoek, maar had net zo goed iets helemaal anders kunnen zijn.
Volgens mij gaat het hier echt niet over democratie.
Het gaat over Abdullah Gül die zeer subtiel en in de naam van democratie de turkse staat terug wil islamiseren.

Het is natuurlijk te gek voor woorden, dat in alle westerse landen een hoofddoek geaccepteerd wordt en in eigen land niet.
Ik ben alleen bang dat de vrouwen hun verworven recht (vrijheid op…wettelijk bescherming) verliezen, omdat de mannen en zeker ook in
Turkije toch de baas zijn. En de reguliere turken het van de vrouw die
geen hoofddoek draagt verachtelijk vinden en zo is er weer een
twee deling gecreerd.
Hier kunnen deze vrouwen niet tegenop De meeste mannen vinden het dan
ook (al zijn ze nog zo modern) heel prettig als hun vrouw een hoofddoek
draagt, deze vrouwen zijn opgevoed om hun man te pleasen, niet tenkoste
van alles natuurlijk. maar met de opvoedeing van de kinderen ligt dit zeker voor de hand.
Om kort te zijn, het risico voor de vrouw om weer terug naar af te zijn is hiermee zeer groot, omdat er van geen kant enige bescherming is, dank je westerse wereld, goed gedaan!
Conny Blankestijn

Prima! een hoofddoek dragen op de universiteit schaadt het erfgoed van Ataturk (scheiding van geloof en staat) op geen enkele manier. Die protesterende turken moeten niet zo spastisch doen over een kledingstuk!!
Toegang op de universiteiten voor iedereen, dus ook met hoofddoek!!!

En om nog even op Anascha te reageren: als vrouwen MET hoofddoek toegelaten worden op de universiteit hebben zij een kans om te studeren en hoeven zij dus niet meer (lager opgeleid) hun mannen te pleasen, hoe jij dit noemt. Ik vind jouw stelling over de rolverdeling tussen turkse mannen en vrouwen trouwens wel een beetje getuigen van onwetendheid. Mijn ervaring is (en ik heb een klein beetje recht van spreken met een turkse man) is dat de mannen wel graag de baas willen zijn, maar ondertussen hebben wij vrouwen het voor het zeggen!! :slight_smile:

Het is een beetje onzin te reageren met een zin als, weet waar je over praat voor je je in een discussie mengt. Dat iemand een andere mening heeft over het hoofddoekverhaal betekend nog niet dat deze persoon geen idee heeft waar deze over praat.

@ Beppie, de discussie gaat veel dieper dan die hoofddoek, de hoofddoek symbool staat voor iets veel groters. Dit is waar de seculieren Turken bang voor waren toen zowel Erdogan als Gul aan de macht kwamen. De eerste zaken die de staat en geloof gescheiden houden worden nu al ongedaan gemaakt. Om te zeggen dat dit een stap in de richting van een vrije samenleving is, is enerzijds waar. Anderzijds mag Turkije niet verward worden met elk ander westers land. De kans is groot, zoals hier al eerder gezegd is, dat dit de eerste stap is richting een twee deling tussen vrouwen met of zonder hoofddoek. En dit kan niet in het voordeel werken van de emanicipatie van de vrouw. Ik ben wel bang wat de volgende stap gaat worden.

Om te reageren op Jorica, het heeft twee kanten. Jij zegt dat de rolverdeling volgens anascha wel heel onwetend overkomt. Natuurlijk kunnen vrouwen met hoofddoek zich nu inschrijven voor de Uni. Maar ik ben er wel bang voor dat er nu vrouwen gedwongen worden omweer de hoofddoek op te doen. Daarnaast is het Christendom al zover teruggedrongen uit het dagelijkse leven hier. Het is dus niet vergelijkbaar met de rol van de islam in een islamitsch gereguleerde maatschappij.

Mijn vriend is trouwens een van die seculiere Turken die ‘spastisch’ reageert op deze kwestie. Hij woont in Turkije en ziet dit als een begin van het einde.

hi meiden, leuk dat jullie reageren. Ik probeer niet te generaliseren, maar ik praat ook uit een beetje ervaring en ik moet zeggen juist van deze mensen ben ik geschrokken. Het moge duidelijk zijn dat er veel turken volgens de oude tradities opgevoed worden, (niks mis mee) maar veel jongeren hebben andere ideeen, en willen zelf kunnen bepalen wat ze willen. Wat Roma zei dat dit het begin van een tweedeling zou kunnen worden is heel dichtbij. Nu ben jij het persoonlijk maw. jou overtuiging zonder enige backing. Het kan zomaar zo zijn dat de man geattendeerd wordt door vrienden en familie, op het niet dragen van een hoofddoek door zijn
vrouw, ben bang dat voor veel mannen dit een beetje te veel wordt, maar ik hoop dat ik het mis heb. Vergeet niet dat miljoenen turken achter hoofddoek dragen staan, en die hele kleine minderheid die voor vrije keuze kiest heel klein is.

Ik vind deze discussie een beetje zwaar beladen…hoofddoek, burka, kruisje. Iedereen moet doen waar hij zin in heeft, behalve als het eenvoudig weg niet toegelaten word.
Wij mogen ook niet doen wat we willen (noem maar een zijstraat, naaktlopen of iets dergelijks, niet dat ik dat ooit zou doen maar gewoon als voorbeeld), als het niet mag dan mag het niet.
Een cristen heeft een kruisje, als het niet getoond mag worden in welk land dan ook dan moet je hem onder je trui dragen zo simpel is het.
Als ik naar een land ga waar vrouwen gesluierd behoren te lopen, dan moet ik mij ook sluieren. Wil ik dat niet moet ik niet naar het land gaan.(andersom dan ook natuurlijk, mag je geen hoofddoek dragen in wat voor een land dan ook, moet je hem afdoen.)
Hier in nederland is binnen een openbaar gebouw een burka verboden, draag je er een dan mag je niet naar binnen klaar toch.
Ik vind de grens tussen geloof en en uiten daarvan te strak getrokken.
Je draagt een hoofddoek omdat je dat wil, en niet omdat je dat moet, en daar ligt volgens mij het probleem. Vrouwen in islamitische landen worden nog wel eens onderdrukt, en ook daar is de hoofddoek een teken van. Er zijn genoeg vrouwen die worden **gedwongen **om een hoofddoek te dragen EN DAAR BEN IK FEL OP TEGEN. Ik spreek uit ervaring, mijn buurvrouwtje vroeger, droeg nooit een hoofddoek, haar moeder en zusjes ook niet, maar toen ze ging trouwen MOEST ze van haar man een hoofddoek dragen, en mocht buiten geen trui aan met korte mouwen, maar zo’n tent van een jas tot aan haar enkels al was het 30 graden buiten.
Ze haatte die doek, maar op het moment dat ze hem buiten afdeed, sloeg haar man haar door het hele huis heen.
Ik denk niet dat Turkije er minder van wordt als vrouwen daar een hoofddoek mogen/willen dragen.
Maar als ze mij gaan vertellen dat het in de koran staat, dan is dat een leugen. Dat staat er namelijk NIET in, mijn vriendin is getrouwd met een egyptenaar die islam als geloof heeft, zij leeft naar de regels van de koran, dus geen varkensvlees, vasten ect… maar draagt geen hoofddoek, omdat het volgens de koran niet hoeft.

Daarom vind ik het onzin dat mensen een hoofddoek met het geloof verweven.

De Koran ken ik niet. Maar als er beweerd wordt, dat het verplicht dragen van een hoofddoek er NIET in staat.
Waar staat het dan dat de vrouw een hoofddoek MOET dragen ?
Sermo

Dat staat dus nergens Sermo, dat is een vorm van wil opleggen door de man…
(sorry voor de mannen hier, maar zo is het wel)

Dat vermoedde ik wel, dat het door mannen is opgelegd binnen de kaders van de vrouwenvernedering.
Sermo

Ten eerste om het maar duidelijk te maken aan iedereen: Turkije is officieel geen moslimland, aangezien de geldende wetgeving niet de wetgeving van de Koran is. Er wonen voornamelijk Islamieten.

Beppie1 en Cynthia,
Wat betreft de hoofddoek toestaan op universiteiten is het helaas niet zo simpel. De hoofddoek symboliseert, vooral in Turkije, heel veel andere dingen. Ik ga hier niet een hele uiteenzetting van de turbulente geschiedenis van Turkije uiteenzetten, daarom zal ik het proberen kort uit te leggen. Turkije is pas in 1923 gesticht, wat betreft het gezag, openbare orde, vestiging van een rechtssysteem, nog zeer wankel. Met het toestaan van bepaalde dingen zoals het hoofddoek begeven ze zich op veel fronten op glad ijs. Het overgrote deel van de bevolking is nog onontwikkeld. Natuurlijk zullen de meesten van jullie daar niet veel opmerken op de plaatsen waar jullie je bevinden, maar het is helaas wel zo. Zelfs in de hoofdstad heb je een voorzitter van de gemeente (vergelijkbaar een burgemeester hier) die het watertekort van meer dan een maand kan baseren op Allah, op een godsdienst. In plaats van opgesloten te worden aangezien hij geen maatregelen heeft getroffen om zoeits te voorkomen, maar tegelijkertijd wel oer voldoende water beschikt. Dat is helaas de lelijke kant van het gezicht van Turkije en met de opkomst van zo een partij zullen er veel waarden van dat mooie land teniet worden gedaan, waarden waar zoveel om is gestreden en slachtoffers door zijn gevallen.

Om de overgrote deel van dat land te ontwikkelen is nog veel tijd voor nodig. Maar wanneer je een partij krijgt aan het hoofd die makkelijk aansluiting vindt bij het overgrote onontwikkelde deel van Turkije, zal die makkelijk en veel wijs kunnen maken aan die mensen. Dat is waar de mensen die in opstand zijn gegaan, bang voor zijn. Het is eenmaal een feit dat Erdogan, Gul en aanhang fundamentalistische ideeën bezitten. Voorheen zaten ze in een Islamitische partij dilater is verboden o.a. door schending van de Grondwet, waarvan ik nog beelden bevat waarbij ze Ataturk beledigen, waarbij ze duidelijk voorstander zijn van de Islamitische wetgeving. Maar nu achter hun bureau zijn poster hebben hangen, stelletje hypocrieten zijn het die langzamerhand Turije in iets heel anders willen veranderen. Nou en een Turkije als Irak of een ander Islamitisch land willen de ‘verlichte’ onder ons zeer zeker niet zien. Dan kun je ook niet meer lekker in je bikini aan het mooie strand liggen en lekkere efes of raki drinken :slight_smile:

Kaler,
Ik hoop Turkije zich never nooit bij de Europese Unie za aansluiten. Genoeg redenen die dit ondersteunen. Uberhaupt is geen van de “verlichte” Turkse patriotten voor het aansluiten bij de Europese Unie. Bye bye cultureel erfgoed (om het maar kort en krachtig samen te vatten)

De discussie of het dragen van een hoofddoek verplicht is of niet is een ellenlange discussie die nog steeds wordt gevoerd door theologen. Waar het eigenlijk op gebasseerd is dat een vrouw zich niet als sexueel object dient te gedragen.

Of je als vrouw hier over eens bent of niet is weer een ander discussie.

Jorica Verhoef,
Het eerste bevel volgens de Islam van de engel Chebrail (denk dat je het zo schrijft) is OKU, datbetekent letterlijk LEES en daarmee wordt bedoeld ontwikkel jezelf. Derhalve dient het studeren belangrijker te zijn dan je hoofddoek. En dat ‘spastisch’ reageren waar je het over hebt ligt veel dieper. Het is niet spastisch, hetis inderdaad zoals de vriend van ROMA25 het zegt en mijn familie en vrienden in Turkije; het is het begin van een einde

Ik weet niet waar je denkt dat ik wel of niet van weet…
Ik kom nu ruim 20 jaar in Turkije…en op plekken waar geen toerist komt en wij de bezienswaardigheid zijn… I
k snap en weet meer dan jij blijkbaar denkt…
Ik vind jou woorden nogal aanmatigend over ons… Je kent ons niet en weet niets van ons… Ik ook niet van jou, maar vorm me daarover ook geen mening en als ik die al zou hebben verkondig ik die niet hier op het forum…
Houd je bij het onderwerp en speel niet op de man/vrouw

Beppie1,
Ik veroordeel je niet. Spijtig omte horen dat je je zo beledigd voelt, dat is zeker niet mijn bedoeling. Je komt misschien wel in Turkije 20 jaar, maar ik ook, sorry 26 jaar. Tijdje gewoond, zelf Turks, geschiedenis bestudeerd…etc. En hopelijk binnen 2 jaar voorgoed… Dus tja ik weet er denk ik ook wel genoeg van en ik denk ook vanuit een iets ander perspectief. Vanuit een waar ik in ieder gevalnooit een bezienswaardigheid ben en/of kan zijn daar. Daarmee bedoel ik dat ik daar geen buitenlander ben, ik kom ervandaan en ga weer terug. Als ik in mijn stuk meeste zeg hoef je je niet aangesproken te voelen, het is een presumptie afgeleid van het feit dat het overgrote deel van de toeristen enkel op toeristenplekken komt. Derhalve hbe ik mij geen mening over jou als persoon gevormd, maar enkel en alleen afgegaan op jouw stuk waaruit ik opmerk dat je het te zwart/wit ziet wat betreft het toelaten van hoofddoeken.

Bedankt allemaal voor alle bijdragen aan de discussie. Er worden hier inderdaad heel veel voor en tegens uiteengezet.
Om nog even terug te komen op het spastisch (het woord dat ik gebruikt heb om aan te geven dat veel mensen, volgens mij, nogal overdreven reageren op de hoofddoek). Dit woord was verkeerd gekozen, zoals verschillende mensen mij op gewezen hebben.
En ja, Roma, mijn man is ook een van die seculiere turken die niet zoveel zien in een hoofddoek op de uni.
Verschillende mensen hebben de zin gebruikt: dit is het begin van het einde. Misschien dat dit nog even toegelicht kan worden, want ik begrijp niet helemaal wat er hier met dit einde bedoeld wordt.

Wat een aantal keren genoemd wordt in deze discussie is dat vrouwen gedwongen worden om een hoofddoek te dragen. Ik geloof zeker dat dit in zekere gevallen zal gebeuren, maar heb hier wel wat op aan te merken. Het dragen van een hoofddoek blijft toch een eigen keuze van elke vrouw. Want, wie echt geen hoofddoek wil dragen doet het niet.
Er is namelijk geen man ter wereld die mij met een hoofddoek op krijgt!!!

@ jorica
Met het begin van het einde bedoelt mijn ex dat dit het begin is van de islamisering. Hoofdoeken staan daar voor zoveel meer dan een geloofsovertuiging. Voor hem en zijn omgeving was de angst al groot dat de regeringspartij een verborgen islamitische agenda er op na hielden. En dat blijkt wel een beetje waarheid te worden nu. Het is niet voor niets dat het hoofdoekjesverbod weer van kracht is en de mogelijkheid wordt bekeken om de ak partij te verbieden. Tja en vrijheid en gelijkheid? Daar ben ik eigenlijk heel erg van, maar het is nu al in te veel landen gebleken dat wanneer de religieuze aan de macht kwamen het erg snel bergafwaarts gaat met zo’n land. zen dan is de vrijheid en gelijkheid heel erg ver te zoeken.
Ik vind dat Turkije er dan ook goed aan doet de scheiding van kerk en staat goed te bewaken.