Turkije Bij De EU?

Beste lezers,

Binnenkort beginnen de onderhandelingsgesprekken over het toetreden van Turkije bij de EU.

Ik vernam dit vandaag op teletekst; toevallig nadat ik op onze nieuwe site www.wereldwijzer.nl/nd daar een column aan had gewijd.

Overigens veel lof voor Riemer Coolen,onze redacteur die enorm veel tijd en energie erin heeft gestoken en het resultaat mag er wezen.

Zelf zal ik met enige regelmaat op deze site columns gaan schrijven maar dat terzake.

Hoe denken wij Nederlanders over toetreding van Turkije bij de EU?

Hoe denken onze Turkse inwoners in Nederland hierover?

Holland,your votes,please.

Jullie forumbeheerder,Hans.

hoi hans,

ik ben tegen dit hele gebeuren!!
natuurlijk zijn ook veel voordelen aan dit alles, maar er zijn ook grote nadelen!!!

en dan doel ik op de grote werkeloosheid die er nu al is en die zal zich heel erg gaan uitbreiden als turkije toetreed aan de eu.
en niet te denken aan alle veranderingen die plaats moeten vinden zodat turkije een land zal worden zonder eigen indentiteit.
zo zie ik dat teminste, ik vind dat t land dan teveel veranderd…

groetjes myrna :smiley:

Ik ben er niet voor, en niet om de redenen die men over het algemeen aanvoert!

Ik ben er tegen omdat het voor de bevolking van Turkije, mijns inziens, meer nadelen zal opleveren dan voordelen!
Denk aan geld, inflatie die voor hen wel doorgaat, maar geen extra geld opleverd, handel die ineens zal moeten verdwijnen waardoor verdiensten wegvallen en ga zo maar door!

Natuurlijk heeft het ook voordelen, maar of die opwegen tegen de nadelen, daar heb ik zo mijn twijfels over.

Volg het proces redelijk, maar heb de laatste jaren ook al heel veel nadelen gezien, ook gehoord omdat ik wel wat contacten heb met turkse mensen.

Ben erg benieuwd hoe of de forumbezoekers erop reageren, en dan vooral denkend aan de bevolking en niet aan zichzelf!

Beppie

Hoi,

Zoals bovengaand lid ook al schreef, ik ben er ook niet voor.
Het kost een heleboel banen in tr. De kleine zelfstandigen zoals de mensen met handkar en de verkopers op straat, de kleine boeren, de herders, alles gaat naar de knoppen.
Het kost de rest van de EU en turkije een hoop geld en de mensen schieten geen fluit mee op.
Prijzen vliegen omhoog in tr. en de mensen hebben nu al zo’n moeite om rond te komen.
Ze moeten dan gaan voldoen aan allerlei eisen, kijk maar naar de boeren in ned., betalen zich te pletter aan allerlei rechten, vergunningen en opgelegde kosten.
Er emigreren er de laatste tijd veel meer naar Canada, Amerika ect. dan voorheen, omdat het hier te duur wordt om te blijven bestaan. ?
Wie bekostigd dat, wie legt dat uit? Ze kunnen zelfs niet in alle gevallen lezen. Turkije is 26 maal zo groot als ned., een groot gedeelte is de hele winter van de wereld afgesneden, infrasctructuur voldoet niet aan EU eisen.
Vangrail langs berg/kust wegen is ook zo’n eis, dat is er bijna niet.
De problemen die Amnesty int. nog met de behandeling van verdachten en gevangenen heeft…daar mag eerst ook wel eens wat aan veranderen.
De militairen hebben ook best nog wel een flinke vinger in de pap in de politiek, is in de EU ook niet gewenst.
Ze zijn er nog niet aan toe en in het belang van de bevolking mag dat van mij ook nog wel even zo blijven.

Bijkomende zaak is de euro:
Zijn wij hier zo blij als consument met de euro? Wordt de euro voor ons niet nog duurder met nog een groot land in ontwikkeling erbij?
Voor Europa t.o.v de Amerikaanse dollar is het ok, maar rekenen jullie als consument nog wel eens om naar guldens, ik wel.

Dilek

L.S.,

Allereerst even lof voor deze topic; ben, net als Hans, erg benieuwd naar reacties.

Naar mijn mening mag Turkije gewoon Turkije blijven, d.w.z. een (overwegend) Aziatisch land met een cultuur waar wij West-Europeanen nog een puntje aan kunnen zuigen.

Ik ben zelf van mening dat wij ook nog geen klap opgeschoten zijn met die hele EU, kost alleen maar handen vol geld en zeker nu NL nog voorzitter is van de EU. De echte problemen, zoals werkloosheid e.d. worden niet opgelost door een groter, uitgestrekter gebied te creëren waarin mensen kunnen werken; kijk maar in NL, zijn wij er al iets op vooruitgegaan sinds de invoering van de Euro ? Er heerst meer (stille) armoede dan ooit en veel menssen hebben iedere maand weer moeite om de eindjes aan elkaar te knopen. Is dit het voorland voor ieder nieuw lid van de EU ? Dat gun je toch niemand toe ?

Kijk bijv. eens naar het voormalig Oostblok; is dat er ooit beter op geworden na de val van de Muur ? Er heerst nu meer armoede dan ooit, mensen zijn echte geldwolven geworden, willen alles hebben, maar hebben er gewoon de middelen niet voor ! Dus of ze er echt beter op zijn geworden… ?
Deze situatie voorzie ik ook voor Turkije als zij eenmaal lid zijn van de EU en dat gun ik niemand !

hallo

Ik ben er ook niet voor om de redenen die hiervoor al genoemd zijn.
Maar sommige mensen in turkije zijn er wel zichtbaar voor.
Wat afgelopen zomer was ik op vakantie in wow topkapi palace en de mensen daar willen graag naar een ander land om daar te werken en ze zeiden het is handig nu moeten ze heellang wachten op een visum en dan niet.
Toen ik mijn menig vertelde over de werkeloosheid en dat ook voor hun alles duurder werd gingen ze er wel anders naar kijken, maar ik betwijfel als de menig van die personen anders zijn geworden.

tweede punt wat ik even wil vermelden is dat als je wil kijken naar de stemmen heb je plotseling als gestemd en ik weet dat is vaker vermeld maar bij deze wou ik het toch nog eens vermelden

maar mijn stem gaat uit naar: ik ben er niet voor

Originally posted by Dilek@11-12-2004, 21:17:17
** Hoi,

Zoals bovengaand lid ook al schreef, ik ben er ook niet voor.
Het kost een heleboel banen in tr. De kleine zelfstandigen zoals de mensen met handkar en de verkopers op straat, de kleine boeren, de herders, alles gaat naar de knoppen.
Het kost de rest van de EU en turkije een hoop geld en de mensen schieten geen fluit mee op.
Prijzen vliegen omhoog in tr. en de mensen hebben nu al zo’n moeite om rond te komen.
Ze moeten dan gaan voldoen aan allerlei eisen, kijk maar naar de boeren in ned., betalen zich te pletter aan allerlei rechten, vergunningen en opgelegde kosten.
Er emigreren er de laatste tijd veel meer naar Canada, Amerika ect. dan voorheen, omdat het hier te duur wordt om te blijven bestaan. ?
Wie bekostigd dat, wie legt dat uit? Ze kunnen zelfs niet in alle gevallen lezen. Turkije is 26 maal zo groot als ned., een groot gedeelte is de hele winter van de wereld afgesneden, infrasctructuur voldoet niet aan EU eisen.
Vangrail langs berg/kust wegen is ook zo’n eis, dat is er bijna niet.
De problemen die Amnesty int. nog met de behandeling van verdachten en gevangenen heeft…daar mag eerst ook wel eens wat aan veranderen.
De militairen hebben ook best nog wel een flinke vinger in de pap in de politiek, is in de EU ook niet gewenst.
Ze zijn er nog niet aan toe en in het belang van de bevolking mag dat van mij ook nog wel even zo blijven.

Bijkomende zaak is de euro:
Zijn wij hier zo blij als consument met de euro? Wordt de euro voor ons niet nog duurder met nog een groot land in ontwikkeling erbij?
Voor Europa t.o.v de Amerikaanse dollar is het ok, maar rekenen jullie als consument nog wel eens om naar guldens, ik wel.

Dilek **

Hier kan ik me helemaal bij aansluiten dilek! :smiley:

L.S.

Caro Hans: ik ben 100% tegen lidmaatschap van Turkije van de
EUROPESE Unie!

En waarom?

  1. Het prachtige land Turkije ligt simpelweg voor 95% niet in Europa maar in Azie!!!

Heel terecht wordt die kleine 5 of nog minder procent ten westen van de Bosporus aangeduid met “Europees Turkije” en de andere 95% (of is het 98% ?)met Aziatisch Turkije"

Een correcte naam voor Turkije is dan ook al eeuwenlang:Klein-Azie.

Zeer terecht staat dan ook boven een brug bij Istanboel :
Welkom in Europa, en aan de andere kant resp.: Welkom in Azie.

Toen Marokka om lidmaatschap vroeg, kreeg het te horen: Jammer, maar Marokko ligt niet in Europa, maar in Afrika.

Waarom dan nu voor Turkije een uitzondering? Is de Bosporus (Europa/Azie) dan niet dezelfde soort natuurlijke grens als Straat van Gibraltar (Europa/Afrika)?

Vervolgens:
2.West-Kurdistan/Koerdistan ligt IN het huidige Turkije, ik zeg:
als West-Koerdistan deel kan zijn van de €uropese Unie, waarom dan niet Oost-Koerdistan dat in Irak ligt?

  1. Als dan een deel van het huidige Irak deel kan zijn van de Europese Unie, waarom dan niet heel Irak?

  2. Turkije als lid van de Europese Unie betekent dat de grens tussen Europa en Azie de grens is tussen West- en Oost-Koerdistan!
    Che scherzo!(Wat een grap) zegt 76% van de Toscanen. En hoeveel procent in Nederland is tegen dat eventuele lidmaatschap van Klein-Azie ? Volgens mij ongeveer evenveel of nog meer.

Mijn conclusie:
Met Irak, met Turkije, met Marokko, met Libie etc. etc. moet de EUROPESE Unie goede en vriendelijke betrekkingen onderhouden tot wederzijds voordeel, maar Turkije met haar verwachte aantal van 100.000.000 inwoners in 2015, als lid van de Europese Unie betekent niks anders dan :
EINDE van de €uropese Unie. Het moge duidelijk zijn:
ik ben fervent tégen en met goede redenen dacht ik.

Dat Blair, Bush, Berlusconi c.s. (en Thatcher) zo voor zijn is m.i. alleen maar omdat deze B-3 de hele EU (en de concurrent van de USA-dollar) willen opblazen :

Verdeel (Europa) en heers (vanuit Londen/Washinton) Ik heb gezegd.

Distinti Saluti
Arturo

P.S.
a. Turkije binnen de EU , dan importeert de EU het conflict van de Koerden en de Turken binnen haar grenzen. Turkije ligt , net als Marokko, gewoon niet in Europa. Basta.
b. Zeer zeker: Istanboel is Europees, maar in hoeverre is de democratie en de Europese cultuur (o.a.vrijheid van godsdienst,meningsuiting, gelijkheid van hetero-en homosexualiteit etc. etc. enz. enz. enz. enz. enz.doorgedrongen in Anatolie en West-Koerdistan (en in Irak???)
c. een brug over de Bosporus voor de EU is gewoon een brug te ver.

Ik ben voor.

Sinds Turkijë zich aan het voorbereiden is om aan de eisen van Europa te voldoen, is de situatie op het vlak van de mensenrechten in dat land aanzienlijk verbeterd. Toetreden tot Europa betekent voor Turkijë dat het zich moet aanpassen aan onze normen en vrijheden, dat is zondermeer positief.

We hebben in het geval van Spanje, Portugal en Griekenland en recent een aantal Oost-Europese landen, ook gezien dat er een positieve economische ontwikkeling te verwachten valt. Wie het Spanje van 30 jaar geleden vergelijkt met dat van vandaag weet waar ik het over heb. Natuurlijk, de Turkse achterstand is groter, en het land is immens, maar toch staat meer Europa synoniem voor meer welvaart. Dit betekent meteen ook dat de migratiedruk zal afnemen.

Ik heb natuurlijk ook oog voor mogelijke negatieve aspecten - zo denk ik dat er een gevaar bestaat dat er in Turkijë zelf een tegenbeweging kan ontstaan die het fundamentalisme zou kunnen versterken - maar globaal genomen ben ik ervan overtuigd dat de positieve primeren.

Geert

Hoi Geert,

Is onze westerse (christelijke) cultuur zoveel beter als de Islamitische?
Waarom moet Turkije zich aanpassen aan onze normen en vrijheden.
Op politiek gebied misschien wel, wat mankeert er aan een beetje normen en waarden?
Waar zijn deze in ons ‘vrije’ nederland gebleven? Hier is de grens van ‘done’ en ‘not done’ redelijk vervaagt.
De laatste tijd vallen mij steeds meer de stille tochten op…
Is dat de vooruitgang?
Laat het land zichzelf blijven, laat het zich economisch ontwikkelen, dat heeft voor Europa ook voordeel.
Turkije heeft vele natuurlijke rijkdommen, laten we daarvan profiteren.

Als mensen minder te besteden hebben neemt het godsdienstfanatisme toe. Daar moeten we ook rekening mee houden.
Als Turkije bij de EU komt zal de bevolking het financieel moeilijker krijgen.
Het zijn allemaal punten waar we toch rekening mee moeten houden, willen we dat?

Dilek

ik vind het heel dubbel. aan de ene kant ben ik voor (voornamelijk emotionele :wink: ), maar aan de andere kant, door alle redenen die jullie zeggen en die ik zelf van vrienden die in turkije woon hoor, twijfel ik of het wel beter is.
Ik geloof inderdaad wel dat op de langere termijn het economisch e.d. beter met Turkije zal gaan, maar echt niet op de korte termijn, misschien dan nog wel slechter. En ik ben ook bang dat turkije een deel van zijn cultuur zal verliezen, omdat ze zich zo nodig aan moeten passen aan de EU.

Ik blijf twijfelen erover. De tijd zal het laten zien denk ik.

Ik heb me niet goed uitgedruk wanneer ik ‘onze’ schreef. Wat ik eigenlijk bedoel zijn ‘universele’ waarden, mensenrechten, zoals ze worden erkend door de Verenigde Naties. Het gaat er dan over dat ieder mens gelijke basisrechten heeft, ongeacht geslacht, ras, taal, geloof…
Religies hebben het daar soms moeilijk mee en dan heb ik het niet alleen over de Islam, maar even goed over het christendom. Tot vandaag worden vrouwen en homo’s ook in christelijke kerken ongelijk behandeld. Europa, dat gestoeld is op de principes van het humanisme, hetgeen ondermeer een staatsvorm impliceert waarin kerk en staat volledig gescheiden zijn, heeft de aanvaarding van deze algemene mensenrechten in belangrijke mate mee mogelijk gemaakt.
Het is dat wat ik Turkijë en vooral de Turkse mensen van harte toewens.

Geert

Originally posted by gvg@17-12-2004, 17:19:57
** Ik heb me niet goed uitgedruk wanneer ik ‘onze’ schreef. Wat ik eigenlijk bedoel zijn ‘universele’ waarden, mensenrechten, zoals ze worden erkend door de Verenigde Naties. Het gaat er dan over dat ieder mens gelijke basisrechten heeft, ongeacht geslacht, ras, taal, geloof…
Religies hebben het daar soms moeilijk mee en dan heb ik het niet alleen over de Islam, maar even goed over het christendom. Tot vandaag worden vrouwen en homo’s ook in christelijke kerken ongelijk behandeld. Europa, dat gestoeld is op de principes van het humanisme, hetgeen ondermeer een staatsvorm impliceert waarin kerk en staat volledig gescheiden zijn, heeft de aanvaarding van deze algemene mensenrechten in belangrijke mate mee mogelijk gemaakt.
Het is dat wat ik Turkijë en vooral de Turkse mensen van harte toewens.

Geert **

ik zegt het turkije
turken willen niet de cumhuriyet opheffen
turken willen geen koerdistan en west_koerdistan
turken willen niet weg van uit cyprus

als turkije verdeel zeggen de turken dat is oorlog

en dat wil zeggen meer turken naar europa o een land bevestigen

zekker is dat nu wel frankrijk en stukje belgie stukje nederland en duitsland en engeland !

Beste lezers,

Haal dit onderwerp maar weer eens op.

Geef je reaktie,

Jullie forumbeheerder,
Hans.

ik ben voor…
ik denk dat het voor zowel turkije als europa meer voordelen dan nadelen heeft.

filiz

Ik ben het helemaal met Filiz eens…Ik persoonlijk denk ook dat het voor zowel Türkiye als Europa meer voordelen dan nadelen heeft!
Groetjes…:slight_smile:

Cicek,Filiz,Fransijn,

Kunnen jullie je voor stemming onderbouwen?

Gaarne een antwoord daar op,

(Fransijn,van jouw hoor ik het als je hier bent,kunnen we lang over discussieren)

Jullie forumbeheerder,

Hans.

Van de ene kant zal Türkiye beter erop worden:
De Turken kunnen vrij reizen en ze moeten ons aanpassen aan de Europese normen, waarden en vrijheden!
Aan de andere kant:
Het economish gezien slechter gaan, de toeristen komen nu naar Türkiye omdat het goedkoop is voor hun maar als Türkiye bij de EU komt dan is het hier niet meer zo goedkoop, voor de Turken zels wordt alles onbetaalbaar, ook moeten zij zich wel aan heel veel aanpassen, ze moeten dus heel veel veranderen!
Ik weet echt niet wat nu het beste zou zijn: Lid van de EU of gewoon Türkiye blijven zoals het is!
Groetjes…:slight_smile:

Ik zou nog even mijn mening toelichten, waarom ik voor ben dat Turkije bij de EU komt.

Voor een groot deel van de bevolking zal het op den duur goed zijn.
De economie, de sociale voorzieningen. en de humanitaire rechten van de mensen zullen er op vooruit gaan.
Ze zullen ook wel een stukje vrijheid in leveren door regeltjes en bureaucratie.
Maar toch.
Het zal even wennen zijn dat ze aan allerlei voorwaarden moeten voldoen, maar ze zullen ondervinden dat dat op den duur in hun voordeel zal uitwerken.

Voor veel mensen zal het fijn zijn dat ze meer vrij kunnen reizen binnen Europa. Het is nu nog erg lastig om vrienden naar Nederland te halen omdat ze niet aan bepaalde voorwaarden kunnen voldoen. Een visum is moeilijk te krijgen, al is het alleen maar voor vakantie.

Vanzelfsprekend vergeet ik niet dat er ook nadelen aan kleven.

Ik praat hier ook veel over met m’n Poolse buren, 3 jonge stellen, die hier in Nederland werken.
Ze werken hier keihard om wat op te kunnen bouwen in Polen.
Ze doen werk dat bijna niemand wil doen.
Ik ben blij voor hun dat ze een beter toekomstperspectief hebben door de toetreding tot de EU.:slight_smile:

En dat wens ik natuurlijk alle Turken ook toe.

Cok Selamlar, Fransijn

ik ben er zo zwaaaaaaaaaaaar tegen dat turkije in de eu komt er staan paar goeie argumenten boven wara ik het mee eens ben >maar dat begrijpt Erdogan niet. Hij denkt dat Turkije heel god zal doen. De gebieden rondom de zeeen zijn heel goed ontwikkeld sommige zelf verder ontwikkeld maar het midden niet en zoals al gezegt Turkiej ligt niet in Europa. Ze kunnen een soort Azie eu stichten met china Japan is toch een vele beter idee. De eu zal de ondergang van Turkije worden als we straks onze land kwijt zijn aan grieken koerden. waar gaat dit allemaal heen?