Peiling: Zou je in Turkije willen wonen?

Turkije is een geweldige reisbestemming. Maar zou je er ook wel willen wonen? Stem hierboven en licht eventueel hieronder je antwoord toe!

Turkije is een prachtig land maar ik zou er zeker niet willen wonen.
Turken hebben een regelrechte “rip-off” mentaliteit, voor zowat alles wat je koopt of onderhandeld moet je achteraf vaststellen dat ze je weer eens bij de neus genomen hebben.

Sinds mei 2009 woon ik in Dalyan, provincie Mugla. Het is er prettig toeven; de plaatselijke bevolking in dit gezellige dorp is doorgaans bijzonder hartelijk.

Natuurlijk zijn er ook hier minpuntjes, maar andere dan in Nederland. Comfort, bijvoorbeeld. In Nederland vind je het heel normaal dat er altijd elektriciteit en water is. Dat is hier niet vanzelfsprekend!
Afspraken met leveranciers of reparateurs zijn rekbaar, soms met meer dan een week. Dat is soms een bron van ergernis.
Een duurzame samenleving met respect voor natuur en milieu moet je hier niet verwachten. Helaas, de Turken hebben op dat gebied nog een hele weg te gaan!

Momenteel is er veel onrust in Turkije over de grondwetswijziging en (vermeende? snode) plannen van premier Erdogan.
Ik hoop van harte dat de kritikasters ongelijk hebben! Ik zou het jammer vinden als ik mijn paradijsje in Turkije :turkey:weer zou moeten verlaten …

Maria

Ik heb voor NEE gekozen. Ik ben gek op dit land, vind de bevolking heerlijk, en vriendelijk, en heb niet het gevoel zoals 1 van mijn voorgangers. Ze hebben een prima handelsgeest, en wat je koopt is op dat moment wat het voor jou voor waarde heeft. Dan heb je zelf voor dat bedrag gekozen, en is het goed… tenslotte moeten ze verdienen…

Maar ik vind het heerlijk er ‘vakantie’ te houden. De armoede, eenvoud, gebrek aan comfort(zoals hiervoor ook beschreven) dat is waardoor ik het als vakantieland, na 25 jaar erheen gaan, nog steeds zalig vind.
In die 25 jaar is veel veranderd, maar het heeft mijn hart…

Ook ik hoop dat Erdogan zich aan zn afspraken houd, en voor de turkse bevolking er niet al teveel veranderd nu…

Ik zou er wel willen wonen, maar een deel van het jaar, wel in eigen huis en dan het andere deel in Holland

Onder zulke omstandigheden kan ik erover denken Raki :wink:

Ik bemiddel voor vastgoed in Turkije meer bepaald in en rond Alanya. Waarom Alanya omdat daar een heel jaar door iets te beleven valt, het is een Turkse stad met toch al Europese invloeden. Voor meer info (vrijblijvend) kan je altijd een berichtje laten.

Ben druk bezig met uitzoeken. Ik woon nu in Griekenland Chios.
Weet nog niet hoe het zit met de belasting in Turkije.Hoe werkt de ziektekosten verzekering. Weet wel dat de zorg maar zozo is . Alleen ziekenhuis. Maar hoe het zit als je veel medicijnen gebruikt.
Wat gebeurt er nu door het referendum het leger terug gefloten wordt en de regering meer vrijheid heeft?
Ik weet het nog niet. Waar ben ik beter af: in het failliete Griekenland met al z’n problemen of in Turkije.
We zullen zien.In november maar veel met m’n Turkse vrienden praten.
Alle adviezen en inlichtingen zijn welkom.
Je kunt ze sturen naar: [EMAIL=“dianagroot2007@yahoo.com”]dianagroot2007@yahoo.com
Alvast bedankt

Nee .
Heb er al gewoond en er zijn 101 redenen waarom ik terug in Nederland ben , gelukkig met mijn turkse partner .
Maar ondanks dat mis ik het soms ook en blijf ik het geweldig vinden voor vakantie !!
Misschien als we ooit ouder en rijk zijn dat ik het nog eens wil proberen :lol:

Ik woon dus half/ half in Turkije/Nederland en in het voorjaar doen we dan ook nog een paar weken vakantie.
Heb het er goed naar mijn zin. Tuurlijk mis je soms dingen uit Nederland maar als ik in Nederland ben mis ik weer dingen uit Turkije.Vooral de hartelijkheid en het altijd behulpzaam zijn. Natuurlijk ligt het er ook aan wat je wil. Voor mij was het alsof ik terug viel in mijn eigen jeugd, dus veel dingen heel herkenbaar.
Ik vind niet dat er echt veel armoede is maar dat dat wel vaak zo lijkt. Ken veel mensen hier waarvan je denkt dat ze armoede hebben maar blijkt helemaal zo niet te zijn. Vaak is het ook hoe jij het begrip armoede ziet. Ziekenhuizen heb ik het ook niet zo op maar als je naar particulier ziekenhuis gaat is alles prima. Beetje Amerikaanse toestanden vaak.
Oke, de stroom valt regelmatig uit maar alles went. Ben ook nog hier geweest in tijden dat de stroom gewoon 3 uur per dag werd afgesloten . Dit was in de 80er jaren. Moet zeggen dat ik toen nog niet zoveel gewend was als nu en me er drukker over maakte.
Wat mij echter heel moeilijk valt is de sociale controle , dit herken ik ook wel vanuit Nederland (uit mijn jeugd) maar hier vind ik het moeilijker omdat het nu toch 2010 is. En waar ik meer moeite mee heb is dat het toch wel altijd een mannenwereld en een vrouwenwereld is. Verder vind ik het prima.

ja, wij willen er graag wonen. Wij zijn bezig met een appartement in Icmeler. Eerst voor de vakanties en als mijn man is gepensioneerd het grootste gedeelte van het jaar.

In de zomer wonen wij in Nederland en in de herfst vertrekken wij weer naar Turkije. In de winter komen wij wel even naar Nederland, maar dat hebben wij meestal na een paar weekjes weer snel bekeken.
Ondanks dat het ons daar erg goed bevalt zouden wij niet helemaal naar Turkije willen verhuizen.

Het lijkt me heerlijk om er een huis of appartement te hebben voor de vakanties en tussendoor te verhuren en later als ik niet meer hoef te werken voor langere tijd daar te zijn, afwisselend met Nederland.
Wie weet…, een mens moet iets te dromen hebben.:zon02:

Sinds maart dit jaar wonen we in Turkije en gaan op vakantie naar Nederland. Kleinkinderen, kinderen, familie en vrienden verdienen ook aandacht! Turkije voelt als thuis met de nadelen zoals sommige hier al beschreven hebben. Als je daar niet tegen kan moet je het als vakantie land zien en niet om te wonen. Als de dagen korter worden zal ik onze website bij werken met alle details van de eeste maanden ervaringen die we inmiddels volop heben. Somige erg geestig somige ronduit iritant. Maar gemiddelt hebben we het echte zwitserleven gevoel gevonden.

Sinds 5 jaar hebben wij een appartement in Marmaris, waar we zo vaak mogelijk verblijven voor korte periodes. De bedoeling is om, als de tijd er rijp voor is, daar langere periodes te verblijven. Ik zou echt in Turkije kunnen wonen, ben daar dolgelukkig en vind het er echt heel fijn. Maar in Nederland zijn ook voor ons fijne dingen en dat houdt ons tegen om daar permanent te gaan wonen. (dan denk ik aan de kinderen die we hebben en later misschien ook wel kleinkinderen bijv.) Dus het zal wel zoiets worden als een paar maanden daar, weer een poosje Nederland enz. We bwillen in elk geval graag in Nederland ook een woning behouden, niet alles ogeven hier!

Hoi!

Yep, we zouden graag in Turkije gaan wonen, blijft een droom van ons.
Misschien in de toekomst eerst een vakantiehuisje om te kijken hoe we dat vinden, nog geen plannen maar wie weet in de toekomst!

Hoi Marjan, wij willen een appartement kopen in Icmeler en we verblijven in de winter vaak in Marmaris. wij zouden het leuk vinden om in contact te komen met je zodat we kunnen horen wat jou ervaringen zijn. Wij wonen bij jou in de buurt.

Lenie49, ik heb je een p,m gestuurd.

Of ik ooit in TR zou willen wonen… Eerlijk antwoord? Ik denk dat deze optie absoluut open gehouden zal worden! Mijn vriend woont in Turkije, en wellicht dat ik op den duur wel naar hem vertrek… Maar dit is niet mijn eerste keuze… :wink:

of we in turkije willen wonen ? yes we zijn volop bezig om alles in orde te maken voor de verhuizing naar ons warme land,we komen er nu 15 jaar en in 2012 is onze reis een kant op naar dalyan.
mijn vrouw moet nog werken tot april 2012 en dan is er niets meer dat ons tegen houd om te verkassen,niet dat nederland niet bevalt maar die eeuwige regen worden we een beetje zat ook voor de warmte is het lekker om daar te wonen,
groet carlos