Is er discriminatie of racisme in Turkije?

nou zoals in titel duidt…heeft u wel eens discriminatie of racisme meegemaakt of gezien in turkije?

ja
vooral de turken onderling…
mensen uit adana zouden dit zijn, de koerden zouden zus of zo zijn
dat meisje was te veel moslim en zus enzo…

ik heb echter nooit enige vorm van negatieve vooroordelen of discriminatie meegemaakt ten behoeve van de toeristen en dat vind ik zo heerlijk aan turkije…
man, vrouw
dik, dun
oud of jong
mooi of lelijk
verminkt of perfect
iedereen wordt even hartelijk begroet en welkom geheten…

dit is mijn mening en ervaring…
maar met welke reden vraag je dit? hoe denk je er zelf over?

het valt me gewoon op dat er geen discriminatie of racisme is in turkije…alleen er is wel extreem recht partij die graag turkije identiteit eerlijk wilt houden…dus als iemand turkije belachelijk maakt of leugen verteld wordt aangevallen zoals die ene hiddink die is doodgeschoten, heel ander vorm van extreem rechts

Nee.

Wat ik ervaren heb is"ondergronds",het elkaar dulden,heb koerische vrienden in turkije die aanzien hebben en gerespecteerd worden.

Heb ook vrienden daar die grijze wolven zijn(de 2 middenvingers naar beneden op de duim en de buitenste omhoog)maar het is naar inziens ongevaarlijk;er gebeurt niks.

Vandaag stond er een heel stuk daarover in het AD;toen ik het las werd ik me weer duidelijk de kracht van de media in het westen.

Duitsland heeft de grootste imigranten van turkse afkomst;nederland volgt.

Demonstraties,grimmigheid.

Nu een stelling Yon,zou het niet zo zijn dat de turken"ver van huis"zich meer fanatieker opstellen,dan bvb.een dorp in de buurt van Ankara?

graag je reactie,

Hans.

ja precies…het ligt eraan in welk land…voorbeeld…nederlandse manier van omgaan met elkaar is anders dan in turkije…hier zijn nederlanders vaak associaal en waardoor de buitenlandse toekomstige generaties die in nederland geboren zijn ook precies zo…hoewel in turkije precies tegenovergestelde is…daar zijn mannen algemeen open, vrolijker echte feestbeesten en de ouders zijn zelfs meestal strenger tegen hun kinderen wat ze allemaal uitspoken zodat ze niet in een misdaad pad komen…
zoals ik al bij andere forum zei “if i would do that my parents would kill me, coz i would be a discrace to my family name” ze moeten de achternaam zuiver en eer houden

ik ben bijna 1 jaar in turkije geweest en heb daar eigenlijk nooit mee te maken gehad met discriminatie of racisme!, ik bedoel dan tegen de buitenlanders in tr zelf. voor de turkse mensen onderling dat weet ik niet…

@ Yon
Ik vind ook wel dat wij anders met elkaar omgaan dan dat turkse mensen dat doen, maar om dit gelijk asociaal te noemen vind ik ver gaan. De turkse vriendelijkheid is erg groot, dat geef ik toe, maar dit gaat vaak wel erg ver. De familie van mijn vriend is erg vriendelijk en gastvrij, maar een grens kennen ze niet echt. Ben dan ook van mening dat de ene manier van met elkaar omgaan zeker niet beter is dan de andere manier. Over discriminatie in Turkije, naar mijn mening is die er wel. Zowiezo ten opzichte van minderheidsgroepen die niet willen integreren. En daarnaast heb ik ook een grote kloof gezien tussen gelovige turken en niet gelovige turken.

@Yon: Wilde me in dit topic niet mengen, omdat ik het niet helemaal met je eens ben… Ik heb discriminatie gezien naar toeristen, naar elkaar en naar “eigen volk”!

En wat maakt jou nu beter dan ons(om dan maar kampen-partijen te maken!)???
Wie ben ‘jij’ om ‘ons’ associaal te noemen… Een associale uitspraak mag ik wel zeggen…

Sorry, ik ben weer weg, ik kan namelijk niet tegen discriminatie en mensen die dat doen, en zeggen het te verafschuwen…

1 like

lastige met dit soort stellingen is, dat je spreekt vanuit je eigen ervaringen en met een groep van 10 nederlanders en 10 turken en 10 mensen uit oele oele, val je snel een een patroon om alle 10 de mensen van die groep hetzelfde te vinden, uiteraard zijn er altijd weer uitzonderingen (die de regel bevestigen!)

ik denk idd dat sommige turken die in NL wonen meer radicaal en extreem zijn in hun ‘*turks’*zijn dan hun turks-turkse tegenhangers…
op zich is dat logisch, als je in een vreemd land woont en werk, dan zoek je naar bekende dingen en dan zoek je elkaar sneller op.
ik denk dat onze turkse medemensen in NL erg afhankelijk zijn van de media, nl en turks, via satelliet en krant en tv, terwijl in Turkije veel mensen zich niet zozeer druk maken over wat er 3000 km verderop in hun land gebeurd. en de media kunnen idd erg iemand beinvloeden, cker als je referentiekader niet volledig up to date is.

ik denk dat elke groep mensen *kan *discrimineren… maar nogmaals… in welke context…??
ten opzichte van buitenlanders? van hun mede-turken of juist tegenover andere groepen? marokkanen? egyptenaren?

ikzelf heb zoiets nog nooit ervaren, misschien simpelweg, omdat de turken die ik ken, bezig zijn met 1 ding: geld verdienen, en dan is er geen ruimte voor small minded businesses als discriminatie…?

Yon,begrijp je het woord"associaal"eigenlijk wel?

Nederland is multi-cultureel,tolerant…

Zoek het woord eens op in de van Dale.

Hans.

discriminatie is een beladen woord wat te pas en te onpas gebruikt wordt.
Soms vind ik het zwaar overtrokken…en nu niet naar de turkse maatschappij, maar in het algemeen… om ons asociaal te noemen dat slaat nu weer nergens op. Daar kan ik dus echt niet tegen, wie ben jij, en waar haal je het recht vandaan om dat te opperen.
Maar het woord discriminatie in het algemeen, laat iedereen in zijn waarde, zwart, wit, rood, groen blauw het kan mij niet schelen hoe iemand eruit ziet, en waar hij vandaan komt…maar om zwarte piet nu ineens te verbieden, of een negerzoen ook al van naam moet veranderen belachelijk. Ik vind dat ze het woord gewoon moeten verbieden, mensen die dit woord altijd maar gelijk naar voren gooien…ach ik zie het, hetzelfde als een bullebak die buiten loopt met een grote hond met stalen pinnen om zijn nek, die is zelf ook te bang om wat te doen en moet het dus van zijn imago hebben. Discriminatie is hetzelfde…wie zich achter dat woord schuil houd, durft ook niet recht voor zijn raap te zijn. Wij zijn nederlanders en gooien eruit wat ons dwars zit…en wij verschuilen ons ook niet achter het woord Discriminatie…wat een onzin allemaal.

1 like

sorry mensen, dat is niet echt mijn bedoeling geweest, er zijn natuurlijk ook mensen die niet associaal zijn…sorry ik scheerde 1 mens over 1 kam…vergeef me op mijn uitspraken…meschien komt het door mijn vrienden die associaal zijn lolzz

Het is je vergeven,Yon,

Maar kijk uit qua woorden je gebruikt,een goede discussie is nooit weg,toch?

Bloem en ik willen het beiden zeggen;je leert je vaderland liefhebben als je er een tijd van bent weggeweest,tuurlijk zet je je af tegen andere systemen die je vreemd zijn,maar dat is menselijk,je blijft je land trouw.

Discriminatie kennen we hier niet

groetjes,

Hans.

je gaat meschien vreemd opkijken maar ik heb japan meer lief…niet dat ik mijn vaderland niet hou, natuurlijk blijft het mijn geliefde land, maar ik ben toch voor japan…dat is een echt een land waar je elkaar respect voor hebt…maar hoewel ik daar mogelijk doner kebab zaak ga beginnen zowel als leraar engels zal het een beetje gevolgen hebben met de normen en waarde hebben daar vanwege mijn aanwezigheid…hoewel het wordt voor mij daar aanpassen of niet of tussen in…de mensen daar zijn vaak muisstil en zeggen niet veel en ze zijn vaak bescheiden en komen vaak niet op voor hun mening…:redface:

Hoe naar het misschien klinkt, maar ik hoop dat je engels beter is dan je nederlands. Niet dat ik foutloos nederlands spreek, maar als je zo ook je engels spreekt, dan kun je het in Japan wel vergeten.
Succes met je toekomstplannen

ik ga binnenkort cursus volgen om mijn engelse taal verbeteren om ook nog certificaat te kunnen behalen…dus ik ga het wel doen zonder certificaat hebben ze neiging om je aan te nemen :wink:
alvast bedankt

Beppie wat een irrelevante opmerking! In een goede discussie respecteer je elkaars mening en val je elkaar niet persoonlijk aan!

Uit mijn ervaringen blijkt dat Turken evenzeer discrimineren als Belgen of Nederlanders. Naar Turken toe, naar Koerden toe, naar toeristen toe (uiteraard niet in hun gezicht),…
Ik keur dit zeker niet goed, maar ik denk dat leven volgens “wij” en “zij” heel menselijk is. Tenminste als dit binnen bepaalde perken blijft. Je ziet dit bij alle rassen en in alle lagen van de bevolking.

Azerty, ik val hem niet aan, maar probeer ook hem te helpen, juist omdat Japan een verschrikkelijk moeilijk land is om heen te gaan. Als je de talen niet op Native speaker niveau hebt dan mag je daar niet aan de slag. Vandaar mijn opmerking(zoals in het eerste stukje, het klinkt naar maar ik hoop dat het hem lukt!)

maak je geen zorgen azerty en beppie…het is tenminste jullie mening…maar ik zal er zeker knokken tot ik niet meer kan opstaan…
er is een gezegde…“je doet het nu of nooit” “als je nu opgeeft, zul je nooit iets bereiken”

Hai allemaal,

Laatste keer heb ik wel iets raars meegemaakt, waarvan ik wel denk dat dit onder dit onderwerp valt. Mijn vriendin heeft lats een cdtje laten branden door iemand in Turkije. Er stonden ook wat Koerdische liedjes op. Toen ze aan de barman van het hotel vroeg of het cdtje op mocht, was dit geen probleem, toen het Koerdische liedje aan de beurt was. Geluid werd gelijk zachter gedraaid en ze kreeg meteen het cdtje terug, er mocht absoluut geen koerdische muziek gedraaid worden.
Dat is volgens mij wel racisme… toch

Groetjes Rachel