misschien een rare vraag, maar kan iemand mij helpen aan verschillen tussen Turkse en Koerdische jongens? Mijn vriendje is een Koerd, en soms vraag ik me af welke verschillen er zijn.
Weten jullie dit en kunnen jullie mij hierbij helpen? Wij hebben namelijk nogal eens discussies en dan mag ik niet zeggen dat hij een Turk is, omdat Turken anders zijn.
Ik weet hier zelf niet veel over, en jullie misschien wel.
Ik hoop het.
Eigenlijk is er geen wereld-verschil tussen Koerden en Turken.
Dat jou vriendje niet turks genoemd wil worden zou in kunnen houden dat ie meer nationalistisch opgevoed is.
Ligt ook nog eens aan het gebied waar hij oorspronkelijk vandaan komt.
Ken genoeg mensen uit Malatya wat ook een grote koerdische bevolkinsgroep heeft en daar hoor je weinigen over he turk/koerd zijn.
Ik heb 3 jaar terug 2 weken op een gemeenschappelijke kamp doorgebracht waar groeperingen van mensen uit alle windstreken van turkije waren …koerden , laz en nog een paar .
Nergens problemen…alleen maar leuk.
er is geen verschil…koerden zijn (eigenlijk) turken…dus er is geeen verschil…het gewoon het zelfde als limburgers die limburgs spreken en friessen spreken fries…maar het blijven turken…als hij zegt dat hij een koerd is…dan is ie een koerd…anders opgevoed dan normale turken…
verschil is er niet…woorden zijn het verschil:)
wat ik gehoord heb en wat heel generaliserend en misschien zelfs een beetje discriminerend en ‘over 1 kam scherend’ is
is, dat koerden absoluut meer nationalisch zijn, strenger zouden zijn in hun geloof en vaker losse handjes zouden hebben…
doordat ze strenger zouden zijn, zouden ze buitenlandse meisjes slechter behandelen, omdat ze weten dat ze toch wel met een koerdisch meisje uit hun dorp zullen trouwen enzo…
nou niiks duSzz,sommige koerden en turken hebben een hekel aan elkaar,dan zeggen ze dat ze niet het zelfde zijn maar er is ook een verschiil want niet alle koerden zijn dusZz turkse koerden das pas egt een lange verhaal
Zeg maar eens tegen een Koerd dat ie Turk is en zeg maar eens tegen een Turk dat ie een Koerd is.
Dan zul je merken dat er toch heus wel een verschil is…
Vanaf de basis geen verschil? Nou, dan raad ik je aan om de geschiedenisboeken er nog maar eens op na te slaan. Het zijn nl compleet andere volkeren.
Ik ken ook vele Turken en Koerden en er is wel degelijk een verschil tussen ‘die mensen’ (sorry, maar wat een vreselijk uitdrukking). Er zijn idd Koerden die er geen moeite mee hebben als ze Turk worden genoemd maar ik ken toch maar bijzonder weinig Turken die er geen moeite mee zouden hebben als ze voor Koerd zouden worden aangezien.
Tja, ik ben nu eenmaal allergisch voor de uitdrukking ‘die mensen’ omdat het te vaak een negatieve connotatie heeft.
Klinkt leuk dat als basis ieder mens allemaal gelijk is maar in de praktijk werkt het toch echt iets anders. Wil je ook beweren dat er geen verschillen zijn tussen bijv. een Eskimo, Indiaan, Chinees en Nederlander?
Het gaat er ook niet om wat jij of ik vinden dat het verschil is tussen een Turk of een Koerd. Het gaat erom wat zij zelf vinden dat het verschil is.
Ergens in dit onderwerp wordt heel eenvoudig beweert (okay…onder het mom van horen zeggen weliswaar) dat Koerden vaak losse handjes hebben. Mijn haren gaan eerlijk gezegd recht overeind staan als ik zoiets lees. Lang leve de gelijkheid…nietwaar?
Appels met peren vergelijken…ik was me er niet van bewust dat ik dat deed.
Koerdisch bloed…nee hoor, 100 procent Nederlands.
Maar die vraag doet me toch vermoeden dat je niet helemaal achter je eigen redenering staat. Als er geen verschil is tussen Turken en Koerden, waarom vraag jij dan expliciet en impliceer jij dat ik Koerdisch ben…?
Zo toch niet uit hoeven maken als er geen verschil was, toch?
Ik ben nu eenmaal van mening dat er wel degelijk een groot verschil is. Puur en alleen gekeken naar de historisch achtergrond. Het feit dat het twee veschillende volkeren zijn die verschillende talen spreken.
Ik ben er echter absoluut op tegen dat er op basis van die verschillen onderscheid gemaakt wordt. Ik ben ook van mening dat de verschillen door beide partijen zowel op negatieve als positieve manier gebruikt worden om voor hun ‘eigen parochie te preken’ als dat zo uitkomt. En daarmee bedoel ik dan die radicalen waar jij naar verwijst.
Het feit dat er (in mijn opzicht althans) verschillen zijn vind ik ook vrij normaal. Want wij zijn toch immers ook anders dan die Chinezen, Indianen en Eskimo’s…
Er zit wel een verschil tussen Koerden & Turken.
Als je het vraagt aan Turken vinden ze koerden radicaal enz. en dan krijg je al snel te horen dat ze hun hele familie uit roeien en dat ze allemaal dood moeten.
Maar mijn vriendje is ook koerdisch. en als hij het niet had gezegd had ik het verschil niet eens geweten. Ik vind gewoon dat je ieder mens als mens moet zien en niet als koerd, of turk of nederlander.