dat wat jij zegt wat turken over koerden zeggen is bijna net zoals met hooligans .
Er is een heel klein groepje wat ervoor zorgt dat de grote meerderheid moeilijkheden krijgt.
In dit geval de PKK die met hun akties ervoor zorgen dat een te groot deel van de turken van de turkse bevolking een hekel krijgen aan koerden.
Ja idd
weet het niet echt, maar weet wel dat mijn vriend ene hekel heb aan koerden
je moet je eerst afvragen wie zijn turken, wij turken bestaan uit vele verschillende volkeren zoals laz’zen, rum’men, çerkez’en, arnavut’en, abhaz’en, tatar’en, koerd’en enzovoort trouwens ongeveer 30 % van de turkse bevolking is koerdisch van afkomst, miljoenen koerden noemen zich turk zoals miljoenen lazzen of miljoenen rummen enz. als hij er iets op tegen heeft dat is dan zijn probleem, ik denk dat hij weet waar de grens ligt.
Ik zal het je zo goed mogelijk uitleggen. Turken komen oorspronkelijk uit het gebied daar bij Mongolië/China. Koerden oorspronkelijk daar bij Iraq. Maar je moet begrijpen dat de “Turken” eigenlijk niet één volk zijn. Maar bijvoorbeeld de Uyghurs, Altai, en andere stammen. De Koerden bestaan trouwens ook uit verschillende stammen. Maar in elke Turkse rijk is het zo geweest dat ze met elkaar opschoten. Zo streden de Koerden nog zij aan zij met de Turken in de Eerste Wereldoorlog. Maar het probleem is dat sommige Koerden opeens niet meer samen willen leven met de anderen. De zaza-stam van de Koerden die vinden zichzelf gewoon Turks verder heb je nog de Laz Turkmenen Azeri’s et cetera die met elkaar gewoon in een land kunnen leven. Ik hoop dat er mensen nu iets wijzer op zijn geworden. Daarom is het ook zo dat Azerbaijanen, Turkmenen, Oezbeken, Kazachen allemaal Turken zijn (behalve immigreerde Russen). Het is alleen toeval dat de mensen die in het huidige Turkije Turken worden genoemd.
Je kan hier lang en kort over discussieren maar als je niet uit Turkije komt kan je dit verschil niet weten. Hoeveel je er ook over leest en hoort, begrijpen doe je het toch niet als buitenstaander.
Ik zal een voorbeeld van mijzelf geven. Ik ben geboren in ex-Joegoslavie. Daar woonden de Sloveniers, Kroaten, Serven, etc etc. allemaal vredig bij elkaar. Totdat de oorlog uitbrak. Waarom?? Omdat de Kroaten nu eenmaal anders zijn dan de Serven en de Serven nu eenmaal anders zijn dan de Bosniers.
Ik weet het verschil tussen bv Kroaten en Serven omdat ik er vandaan kom, maar dit is moeilijk uit te leggen als je niet zelf uit het land komt. Voor buitenstaanders waren wij toch allemaal Joegoslaven?? Ja klopt, dat waren we ook maar toch is elke bevolkingsgroep daar anders, voor buitenstaanders niet te zien en te merken maar wij zelf weten het verschil, het is alleen niet uit te leggen. Dit weet je alleen als je er zelf vandaan komt. Een groot gedeelte van het verschil zit niet in uiterlijkheden of bepaalde vooroordelen, het is vooral mentaliteit en de cultuur die nog teruggaat tot ver in de geschiedenis. Mensen die niet uit het land komen zullen het wel denken te weten of uitleg krijgen maar echt snappen en begrijpen doen ze het niet.
Zo is het ook in Turkije met de Koerden en Turken, voor ons is er geen verschil maar als je in Turkije woont en je hoort tot een bepaalde bevolkingsgroep weet je het wel degelijk. Wij kunnen wel denken te weten wat het verschil is, maar echt weten zul je het niet en begrijpen ook niet.
Als buitenstaander kom je derhalve niet verder dan de bepaalde vooroordelen die er van een bevolkingsgroep zijn. Dat is echter niet het “echte” verschil.
een koerd is gewoon een turk.
netzoals je limburgers hebt en friese mensen.
dat is hetzelfde als een koerd.
lımburgers en frıessen strıjden nıet voor hun onafhankelıjkheıd…
ık denk dus nıet dat je dıe met koeden kunt vergelıjken
welke onafhankelijkheid,ten eerste bestaat er geen koerdistan…de vergelijking limburgers en friessen is bij deze echt niet op zijn plaats wij zijn allemaal nederlanders maar de koerden denken dat ze een andere nationaliteit en land hebben…
Er is wel degelijk een heel groot verschil tussen deze 2 culturen.Koedren worden toch zo achter gesteld in Turkije…nou echt niet hoor, is ook gewoon een kwestie van aanpassen laat ze nog maar wat meer naar human rights rennen…en de turken zelf dan…
Er zijn in turkije winkels die gerelateerd zijn aan de PKK,wat human rights!!! ik heb al teveel met ze meegemaakt ik ben echt geen rasistisch persoon maar deze mensen zijn gevaarlijk natuurlijk niet allemaal begrijp me niet verkeerd er zitten ook goede tussen dat kennen we in Nederland ook goede en slechte nederlanders maar dit is echt een heel ander geval.
een koerd is geen turk!
een koerd wil geen turk zijn en andersom ook niet. vind je het gek na wat er in de geschiedenis is gebeurd…
voor degene die deze vraag heeft gesteld heb ik 1 advies, google genocide turken/koerden. lees en huiver en vraag dan nog eens of een turk een koerd is.
de koerden worden ook niet hetzelfde behandeld als de turken, daar zijn ook kranten op na te lezen.
alleen willen de turken dat de koerden hun eigen cultuur loslaten en zich als turken gaan gedragen, vandaar ook het verbod op de koerdische taal op school.
praat maar eens met de koerden in turkije of ga naar de bieb en lees er een boek over. de turken hebben honderden koerden afgeslacht, net zoals ze christenen hebben afgeslacht. ik ben niet ant tukkije, ga er graag naartoe maar de geschiedenis liegt er niet om en de turken moeten nu maar eens onder ogen gaan zien wat er gebeurd is. ze hebben de koerden bij de genocide van de christenen ook misbruikt. de koerden hebben ten minste nog excuses aangeboden. op de excuses van de turken,of de erkenning, word nog steeds gewacht. zulke vragen op een forum stellen heeft geen zin, je krijgt meningen van mensen en geen feiten. internet is een prachtige tool om je kennis te verbreden. zoek de feiten op en ga niet af op meningen. als je de boeken leest of op internet de verhalen leest zal je geschokt zijn!!!
Excuses? Voor wat er gebeurd is? Als de PKK eerst eens ophield met het onophoudelijk doen van aanslagen? Het is geven en nemen…
En internet is helaas niet zo betrouwbaar als jij het doet voorkomen…De Turkse/Koerdische kwestie is zo ingewikkeld dat ik betwijfel of er iemand op de hele wereld is die daar een goed en helder beeld van heeft. Maar waar er twee vechten hebben er twee schuld
Mijn vriend is ook Koerd maar woont wel gewoon in Turkije, waarschijnlijk is er niet zo heel veel verschil maar voor die mensen zelf wel, mijn vriend werkt in een bar en er was laatst een man die nogal uitgelaten over Koerden praatte waardoor mijn vriend erg boos werd en het een flinke ruzie werd…
Ik ben ook even met een Koerd geweest… Ik wist dat niet eens op voorhand, maar er was ook een Turkse jongen bij die het natuurlijk gelijk doorhad. Hij is heel netjes met de situatie omgegaan (gezien de strijd om Turken-Koerden) en heeft mijn ‘fling’ ook een eerlijke kans gegeven.
Nu bleek mijn Koerd niet zo goed te zijn en zit nu in de gevangenis (daarom was ook opeens het contact verbroken) maar dan is wel de naam van de Koerden in zijn ogen weer verslechterd…
tja…
pffff denk je dat er geen genocide is geweest bij turken??? niemand wil het geloven en geeft er om…jij geen ant turkije? volgens mij wel hoor, de manier hoe jij praat is dat jij vindt dat turken slecht zijn…ik krijg het gevoel dat jij gewoon zelf een koerd bent, of koerd vriendje/vriendin en die jou gebrainwashed hebben…onderdrukt??? wat klets je nou, er leven koerden in turkije met vrijheid, maar orde verstoorders worden gestraft…hoe veel turkse soldaten denk je dat er nu gedood is door koerdische terroristen? veel meer dan wat er nu genocide is…je praat gewoon hatelijk en je weet ook niet wat er precies vroeger is afgespeeld is, je moet niet teveel op theorie geloven:dag:
@ Yon,
ik begrijp wel wat je bedoeld, maar dat is zo ongeveer hetzelfde dan nederlanders en duitsers, door de 2e wereldoorlogen zijn toch ook niet ineens alle duitsers slecht?
ja ik weet het, in elke land kleeft er een bloed in de hand, maar ik pik het niet dat ze het woord “Turk” gebruiken waaronder ik als moordenaars bestempelen…
@ Yon,
ja ik begrijp je helemaal, is ook wel zo hoor er is altijd wel zo iets in een land…
maarja ik weet verder ook niet precies hoe het zit, ik heb een Koerdishe vriend die wel gewoon in Turkije woont maar soms ook wat mensen over zich heen krijgt omdat hij zogenaamd de Turken heel wat misdaan heeft…
maar ik begrijp nog steeds niet helemaal waarom en hoe en zo, maar oke, ik weet wel dat ze geen dikke vrienden ofzo zijn haha.
ik heb een koerdische vrienden, met ouders kunnen we ook prima omgaan…wanneer we over verleden of oorlogen praten willen we vermijden omdat het gewoon een nutteloos onderwerp waar er gemengde gevoelens opwekt…bijvoorbeeld, wist je dat als je in chinese school als student anders gedraagt dat je gepest wordt? dit is zo’n hetzelfde geval, als je normaal leeft en niemand van last bent dan is er niks aan de hand, je hebt je eigen zaak in turkije, je wordt vriendelijk begroet en je wordt gesproken door vertrouwde mensen…maar als je opeens iemand steunt die de vrede vernietigd (terroristen) dan is je doel dus niet vredig leven maar “bringing the country to destruction” en dat heb ik nou pest aan, wat ik zelf als turk belachelijk vindt aan turkije is dat iedereen verplicht naar militaire dienst moet, waarom? geen benul alleen maar leren doden, ik als turk wil geen wapen gebruiken om iemand neer te schieten maar woorden…ben ik nu opeens een moordend turk voor iedereen in de wereld nadat ik deze woorden heb uitgesproken?
@ Yon,
nee totaal niet!
geen leger, is geen visum…
ik vind het ook echt verschrikkelijk, nadat ik nog in oktober en december in turkije ben geweest moet mijn vriend ook het leger is… voor anderhalf jaar, echt enorm lang…