Bekeren?

Hoi meiden

Ik zou graag willen weten wat jullie denken over jezelf bekeren.

Ik ben een niet-moslim meisje met een moslim vriend.
graag zou ik de mening willen weten van jullie als je in deze situatie zit en / of hebt gezeten.
bijvoorbeeld wat de voor- en nadelen zijn als je je wel of niet bekeerd.

ik hoor graag van jullie!

Liefs.

Hallo turkishlover,

Mag ik vragen hoelang je al met je vriend bent en sinds wanneer je erover denkt om je te bekeren? Hoeveel je over de islam gelezen hebt en in verdiept hebt?

Hoi Mutlu,

Het is niet zozeer dat ik erover denk om me te bekeren, ik sta er op dit moment wel open voor.
allereerst zou ik graag willen weten wat de voor- en nadelen zijn als je wel of niet moslim bent als je in Turkije woont.
met die informatie kan ik dan serieus gaan nadenken of ik dat wel of niet zou willen.

Ik weet wel redelijk wat af van de islam maar ik weet niet hoe het is om in Turkije te wonen als niet moslim bijvoorbeeld, hoe het dan gaat met kinderen, eventuele scheiden, etc. en dat zou ik graag willen weten.

Liefs.

oke duidelijk, ik weet niet hoe het is om in turkije te leven als niet moslima, want ik woon in nederland, maar daar kunnen een aantal meiden wel wat over zeggen! Wel weet ik dat ze ervan uit gaan dat als de vader moslim is, het kind het ook wordt. Het maakt niet uit of de moeder wel of geen moslima is. En scheiden mag in turkije gewoon, wat de rechten van het kind zijn zou je even aan semra kunnen vragen, want die weet er heel veel van!

maar eigenlijk kan je over dit alles nadenken, wat voor en nadelen zijn, maar als jij heilig overtuigd bent van de islam of van het christendom en het doet vanuit je hart, wat de enige manier is, dan doen voor en nadelen er niet toe! Je moet een keuze maken vanuit je hart en niet vanuit practisch oogpunt!!

oke dankjewel voor je reactie Mutlu!
Ik hoop dat er van andere meiden ook nog reacties komen maar dat is even afwachten.

wel ben ik het compleet eens met je laatste zin;
Je moet een keuze maken vanuit je hart en niet vanuit practisch oogpunt!

nogmaals bedankt.

je kunt semra een pb sturen! Je kunt miss may een pb sturen. Persoonlijk bericht!

semra is hoogzwanger in turkije dus die kan je info geven over scheiden en kinderen en miss may is een christen met moslim man die in turkije woont!
succes!!

groetjes mutlu

Turkishlover, ik moet eerlijk zeggen dat ik na het lezen van jou bericht twijfel aan jou reden om moslima te worden. Hier bedoel ik niets verkeerd mee, maar het komt over alsof je het inderdaad gewoon ‘wilt’ om praktische redenen, of wil jou vriend dat je je bekeert? Net zoals mutlu wil ik ook wel weten hoelang je al samen bent met je vriend? Hier heb je geen antwoord op gegeven…

Sorry voor mijn confronterende, directe vraag! Ikzelf weet er echt niets van wat de voor en nadelen zijn, of wat het juist inhoudt!
Wel weet ik, dat een vriendin van mij zich bekeert heeft tot moslima, maar intussen is het uit met haar Turkse vriend, zij bekeerde zich speciaal voor hem, en heeft er nu spijt van! Daarom dat ik dit even wil weten waarom je het precies wilt!

nogmaals, ik zit er niet over te denken om moslima te worden en ik wil het op dit moment ook niet, maar ik sta er wel open voor.
ik wil niet beslissen en ik hoef helemaal niet te beslissen.
jezelf bekeren tot een geloof moet vanuit je hart komen en niet vanwege praktische redenen.
alleen zou ik wat informatie willen overde praktische dingen die erbij komen kijken voor ik zon grote beslissing ga maken en er serieus over na ga denken.
niet dat ik achteraf inderdaad net zoals jou vriendin spijt heb of juist spijt heb als ik het niet doe omdat ik dan bijvoorbeeld raar aangekeken word.

ik wil het alleen doen als het goed voelt, maar ik ga me niet zomaar ergens in storten zonder de gevolgen goed uit te zoeken.
vandaar mijn vraag op dit forum.
ergens anders op internet kon ik namelijk niet de nodige informatie tegen.

en mijn vriend en ik zijn ongeveer anderhalf jaar samen.

ik ga een voorbeeld geven van 2 meiden die ik ken, noem verder niet de situatie op, maar 1 van die meiden is al jong bekeerd tot de islam en ging al snel met hoofddoek en al op. Nu 10 jaar later is hoofddoek af en doet ze er weinig tot niks meer aan. Een ander meisje die las en las en las en las ze was van een boel dingen overtuigd, maar durfde de stap niet zo maar te nemen, want eens je de stap neemt kan je die niet meer zomaar terug keren! Ik denk na niet overdreven 7a8 jaar lezen nam ze op een dag het besluit. Inmiddels doet ze aan de ramadan mee, leeft ze zoals het hoort, echter draagt ze nog geen hoofddoek, want ze zegt je wordt opnieuw geboren voor de islam en als baby draag je geen hoofddoek! Ik denk door veel te lezen en veel info te vragen dat je op een dag je antwoord vanzelf wel krijgt! Dit geld voor iedereen…

Mooi gezegd Mutlu!! :smiley: daar heb ik niets aan toe te voegen!

Turkishlover, inderdaad je er gewoon verder in verdiepen, en je gevoel volgen! Dan kom je er wel :wink: veel succes met de zoektocht!

dankjulliewel

Hmm Me naam is al genoemd dus kan er wel even op reageren. Ik kan niet oordelen over het verhaal van de islam en het leven met een man die de islam volgt. Ik woon met me askim in turkije maar die is niet islamitisch en zijn familie ook niet, dus dat maakt het verhaal natuurlijk heel anders. Ik wordt er wel mee geconfronteerd bv op straat of dergelijke maar dat heb je in Nederland net zo dus voor mijn gevoel en manier van leven is het hier niet anders dan in Nederland nu woon ik hier pas vijf maanden dus kan daar nog niet volledig uitsluitsel over geven wat het doet met je gezin of met je kinderen.

Mijn zoontje speelt gewoon buiten net zoals in Nederland en merk geen vreemde dingen aan hem wij wonen wel in een stad Izmir dus dat zal ook zeker wel verschil maken natuurlijk. Naar school gaat hij nog niet we zijn nog in discussie waar we voor gaan kiezen.

Wat betreft trouwen en scheiden. In ons geval wij zijn NIET getrouwd dan zijn er twee opties als je samen een kindje krijgt. De eerste is je vriend als vader erkennen met dat je in turkije je vriend erkent als vader krijg je ook gedeeld gezag (voorheen voogdij) In nederland regel je dit apart als je niet getrouwd ben, in turkije dus NIET dit is een belangrijk verschil. Gedeeld gezag betekend dat je samen de beslissingen neemt. Als Nederlandse vrouw krijgt je kindje automatisch de Nederlandse nationaliteit wel is het zo dat je voor een Nederlands reisdocument naar Istanbul of Ankara moet (alle drie vader, moeder en baby) om het daar aan te vragen hier heb je dus ook de handtekening van je vriend voor nodig plus geboorte akte, het turkse paspoort de nodige foto`s en een aanvraag formulier.

Je kan er ook voor kiezen op de geboorte akte vader onbekend te noteren als je hier je kindje krijgt dat houdt in dat het kindje volledig Nederlands wordt en dat je ook visum moet regelen voor het kindje. Wel ben je verplicht een naam te vermelden op de geboorte akte dus dat zou dan gewoon je vriend zijn voornaam zijn. Deze optie heb ik niet verder uitgezocht omdat wij voor optie 1gekozen hebben en het gezag gaan delen samen.

Ook kun je kiezen welke achternaam het kindje krijgt in mijn geval zal ons kindje mijn achternaam dragen. Ik zal het meeste gaan reizen met het kindje heen en weer naar nederland en dat maakt het net iets makkelijker wel heb ik intussen begrepen dat je evengoed een toestemmings briefje nodig heb met handtekening van de vader om het land te kunnen verlaten met zijn kindje.

Hoop zo een beetje antwoord te hebben gegeven op je vragen succes met het verder verdiepen in het geloof. Denk wel dat een hoop dingen niet alleen uit geloof voort komen maar ook uit Cultuur en dat is maar 1 optie ervaren en daar een middenweg in zoeken samen.

1 like