Zelfstandig reizen in Iran

Redelijk up to date denk ik Mingie. Volgens mij is het wel allemaal wat soepeler geworden. Je aanvraag is zeer eenvoudig en snel te doen via de ambassade in Den Haag. Zie hiervoor mijn post op http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=171831

Toen ik in november 2014 ging heb ik uitgezocht voor de mogelijkheden voor Visa on arrival. Maar ik las dat er nog weleens mensen werden afgewezen tijdens die procedure. Dus dat ze op het vliegtuig terug werden gezet, ook al voldeden deze mensen aan alle eisen voor een Visa On Arival. Daarom heb ik de gok niet genomen en heb het via de ambassade aangevraagd. Wellicht is dit geen probleem meer. Maar dit kan alleen wanneer je aankomt bij bepaalde internationale vliegvelden.

Voor zover ik weet hoefde je je niet te melden ergens bij aankomst.
En niemand heeft naar een retour ticket gevraagd.

1 like

Top ! Ik heb er zin in !!!

:vrede:

Dag allen,
Ik ga over 4 weken twee weken zelfstandig door Iran reizen. Nu ben ik op zoek naar wat informatie over bus/treinvervoer. Ik lees dat dit goed georganiseerd is in Iran, maar heb er toch twee vragen over. Ten eerste, hoe frequent rijden treinen en bussen ongeveer?En ten tweede, is vooraf reserveren noodzakelijk?

Dank alvast voor de info,

Groet,
Sjirk

Hoi Sjirk1

De bussen rijden redelijk frequent, zeker vanaf grote plaats, naar grote plaatsen. De precieze frequentie kan ik niet zeggen, maar in de meeste grote plaatsen heb je een groot busstation vanwaar de bussen vertrekken. Hier zitten meerdere maatschappijen.

De nachtbussen kun je enkele dagen van te voren reserveren. Dit is niet noodzakelijk wanneer je geen VIP bus wil. Maar om zeker te zijn van een plekje zou ik zeker een paar uur van te voren reserveren.
Ik zou gewoon bij aankomst in een plaats even een rondje lopen over het busstation en navragen voor tijden/prijzen. Zo heb je een beetje een idee of de bussen vaak gaan en kun je een inschatting maken of het voor jou noodzakelijk is om te reserveren.

Voorbeeld: Toen ik aankwam op het vliegveld van Teheran had ik een taxi genomen naar Qom om de weg naar Khasan te vervolgen. Bij Qom moest je bij een grote weg gaan staan waar de bussen passeerden. Ik denk dat we zo’n 20 minuten hebben staan wachten tot er een bus kwam. Hier konden we opstappen zonder reservering. Op de route Teheran - Esfahan rijden de gehele dag door bussen.

Wanneer je rond feestdagen/bijzondere dagen moet reizen kan het wel wat drukker zijn. Dan is reservering wel echt noodzakelijk.
Toen ik in Iran was was er een groot religieuze herdenking welke 2 dagen duurde. Op deze dagen reden er geen enkele bussen. Bij aankomst in Esfahan kwam ik hier pas achter, toen hebben we wel wat moeite moeten doen om een bus te reserveren, met name de VIP bus. Verder reserveerde ik het gewoon 1 dag van te voren. Dit was geen enkel probleem.

Heel veel plezier! Het is zo’n prachtig land!

Hoi Sjirk, vorig jaar heb ik enkele weken solo rondgereisd met het openbaar vervoer. In de bussen was voldoende ruimte. Alleen in de trein van Yazd naar Teheran was het erg druk. Ik weet niet of je deze gaat nemen, maar dan is het misschien verstandig om te reserveren. Ik heb niet één keer een probleem gehad op een bus- of treinstation. Dit met name omdat de mensen ongelooflijk vriendelijk zijn en je overal mee willen helpen. De VIP bussen zijn goedkoop en luxe . Die zou ik adviseren bij de soms lange afstanden. Veel plezier.

Ben je met je eigen camper / Busje / Tent. De volgende tips.

Tehran : mausuleum van ayatollah Komeini. Net ten zuiden van Tehran. Vlak naast een metro station de stad in. Het is net een festival terrein die jaarlijks GRATIS door gaat.
Persepolis: zat kampings
Benzinestations. Altijd thee en altijd vriendeljk. Mits je het ff vraagd

Hallo, we zijn drie Vrouwen die op eigen houtje naar Iran willen. Graag zou ik info willen ontvangen van reizigers die recent zijn geweest. Alle info is welkom. Vast bedankt.

Hi Shewnaik,

Ik zit op dit moment in Shiraz. Ik reis 2 welken door Iran. Reizen hier is een makkie. Voor 3 vrouwen zie ik geen enkel probleem. Schrijf ik als man.Als je niet langer dan 30 dagen gaat krijg je gewoon een visa on arrival in Teheran bij aankomst op het vliegveld.
procedure duurde een uurtje en koste € 60. Uitnodiging/LO is niet nodig. Ik weet niet hoe lang jullie willen gaan maar als tip heb ik dat als je rond de 2 weken gaat dan kun je het volgende doen: vliegen met Turkisch airlines en dan multiple city kiezen op hun site.
Dan vlieg je aamsterdam-Isantul. Istanbul- Teheran. Teheran-kashba-Esfahan-Yadz-Shiraz. Shiraz-Istanbul. Istanbul-Amsterdam.
Dat scheelt julie terug reizen van Shiraz naar Tehran. Dit is een mooi rondje en goed te doen in 2 weken. Ik ben gisteren in Persepolis geweest. Het is een van de mooiste sites die ik ooit gezien heb. Het land en de mensen is fantastisch. Als je aankomt in Tehran wissel dan ongeveer €50 aan riaal. Wissel de rest van je geld in Ferdosi street in Teheran. Daar zijn veel wissel kantoortjes.
Wissel niet bij banken dat scheelt ongeveer 20%. Wat veel geld is. Reken voor een hotel kamer € 20 tot 30 per nacht. Ontbijten zit er altijd bij in. Lunch/diner € 5. Transport bus/trein/vliegen kost niets. Ik moet er bij zeggen dat ik nu in het laag seizoen hier ben.
Ik laat in elk hotel waar ik zit het volgende hotel reserveren. Werkt prima en zo blijf je flexibel. Neem wel een Lonely planet (LP)mee want die is goud waard. Als je die LP gaat aanschaffen pak dan ook even de LP van het midden oosten van de plank en schiet met je telefoon even foto’s van hotels/restaurants/theehuizen. Dat is namelijk de laatste versie van 2015. En is actueeller dan de Iran LP van 2012. Voor de rest voor alle informatie moet je de LP 2012 natuurlijk hebben. Want in de midden oosten LP van 2015 is Iran maar een relatief klein hoofdstuk. Afsluitend zou ik zeggen ga zo snel als jullie kunnen gaan. Ik heb het gevoel dat als Amerika en Iran nog meer vriendjes worden dat er over paar jaar op elke hoek een Starbucks/ McDonalds te vinden is.
Het is een Fantastisch land.

Groet, Len.

Dank je Len.
mag ik je nog eens contacten als ik met meer vragen zit?
fijne vakantie.
bye

Hi Shewnaik,
Maar natuurlijk.
Ik hoor het wel.
gr, Len

Iemand nog tips voor een goedkoop, doch redelijk hotel/hostel in Teheran?
Het zuiden van Teheran is het handigste ivm met bezienswaardigheden gok ik?

We vertrekken begin april voor een reis van 3 weken.

Wij hebben zelf in het Gollestan Hotel (http://www.gollestanhotel.com) geslapen. Dit is een prima budgethotel in zuid-Teheran. Er ligt een prima metronetwerk in de stad, en er is een metrohalte op nog geen 100 meter van de ingang van het hotel. Ik kan je dit hotel van harte aanbevelen als betaalbare plek. Er schijnt in Tehran ook een ‘Gollestan Guesthouse’ te zijn. Dat is een andere plek. Kan voor verwarring zorgen bij taxichauffeurs enzo, lijkt me.

2 likes

Hi ladidadida,

Afgelopen kerst verbleef ik in het Firouze hotel. Dat is een budget hotel in de buurt van het Iman Khomeiny plein. De buurt is niet echt aantrekkelijk.
Maar de eigenaar spreek goed engels en heeft een goudmijn aan tips. En een goed netwerk van andere budget hotels in Iran die hij voor je kan reserveren.
Dit hotel staat ook in de Lonly Planet. http://www.firouzehhotel.com/language_english/facilities.shtml Heerlijk land. Succes!

2 likes

Super!
Weten jullie toevallig ook nog de prijzen voor een double room?

Ik dacht rond de 20/25 dollar. Ik zou de man gewoon even bellen. Hij spreekt perfect engels.

Nog een paar weken tot vertrek. Ik vind het altijd wel prettig om een richt-planning te hebben (die ik dan weer 30 keer aanpas).

In de categorie vervoer:
Deze ken ik als overzichtskaart voor de treinen: http://www.iranrail.net/network.php
Is er ook zoiets voor de vluchten? Wij hadden bijvoorbeeld een vlucht Isfahan - Tabriz bedacht, maar is er een site waar ik kan zoeken in alle iraanse airlines om te zien welke maatschappijen op welke dag van waar naar waar vliegen?

De route is op dit moment:
AMS- Tehran - Qom (korte stop) - Kashan - Yazd - Kerman - Shiraz - Isfahan - Tabriz - Teheran.
We hebben 18 dagen in Iran zelf.
Goed te doen volgens jullie? Of moeten we schuiven? :slight_smile:

Hi Ladidadida,
Over vluchten weet ik niet zoveel. In Shiraz had ik een vluchtte terug naar Teheran geboekt. Ik kon kiezen uit Veel tijden en het koste niets.
Volgens mij zit ji nog in het laag seizoen. Ik zou mij er niet teveel zorgen om maken.18 dagen heerlijk. Ik ben jaloers. Daar kan je een hoop in doen. Veel plezier.

Ik ken zo’n site ook niet, al bestaan ze ongetwijfeld. Het regelen van een vliegticket gaat heel erg eenvoudig als je binnenloopt bij een lokale travel agency. Specifiek in Isfahan zou je langs het reisbureautje tegenover Abbasi Hotel (het bekendste hotel in Esfahan) kunnen gaan. Daar ben ik een jaar geleden ook geweest voor een vliegticket. Vriendelijk Engels sprekend personeel. Zie Google Maps voor de locatie.

Route lijkt me goed te doen in 18 dagen. Ik ben zelf niet in Qom, Kerman of Tabriz geweest, maar daar is ongetwijfeld ook genoeg te zien. Hoeveel dagen/nachten wil je overal blijven? Ruim in Shiraz ook tijd in om langs de nomaden te gaan (bij voorkeur met overnachting), dat is erg de moeite waard. Verder zou ik ook de woestijn in gaan. Dat kan tussen Kashan en Yazd, of in de omgeving van Kerman. Wij zijn in Farahzad geweest, en vonden dat de moeite waard.

Qua volgorde zou je de reis ook als volgt kunnen inrichten:

• Tehran
  • Qom
  • Kashan
  • Esfahan
  • Yazd
  • Kerman
  • Shiraz
  • Tabriz
  • Tehran

In bovenstaand schema zou ik de lange reis van Shiraz naar Tabriz vliegen. De rest kan in principe per bus/trein. Om tijd te besparen zou je ook Kerman->Shiraz en Tabriz->Tehran nog kunnen vliegen. De rest zou ik sowieso over land doen.

Afhankelijk van hoe laat je aankomt in Tehran, zou je vanaf het vliegveld direct naar Qom kunnen gaan, en vervolgens door kunnen reizen naar Kashan. Daar twee nachten blijven, vervolgens per taxi naar Esfahan met een tussenstop in Abyaneh.

Hoi Ladidadida en anderen:). Ik heb ongeveer dezelfde route in 2014 gemaakt. Als ik je een tip mag geven zou ik vanuit Tabriz nog het plaatsje Kandovan bezoeken. Dit wordt klein Cappadocie genoemd en dat is wat overdreven, maar hier leven de mensen nog wel in grotwoningen. Het is erg leuk om hier het leven van alledag eens te bekijken. Je kunt het tripje heel eenvoudig regelen bij een reisbureau in Tabriz. Ik geloof dat ik voor een taxi, die enkele uren op me wachtte, twintig euro heb betaald. Verder zie ik dat je Persepolis en Naqsh-e Rostam & Naqsh-e Rajab niet aandoet. Ik weet dat je niet alles kunt bekijken, maar ik vond dit ook erg bijzonder en had het niet willen missen. Maar dat is een persoonlijke keus, ik wil je alleen de tip meegeven. In ieder geval heel veel plezier, geniet ervan. Het is een prachtig land met ongelooflijk aardige mensen.

Persepolis en wellicht Naqsh-e Rostam en Naqsh-e Rajab zal ladidadida vermoedelijk vanuit Shiraz bezoeken als dagtrip / halve dagtrip, denk ik. Verder inderdaad een prachtig land met ongelooflijk aardige mensen!