2,5 week Iran

Hi allemaal,

Na vele prachtige verhalen over Iran te hebben gehoord, heb ik besloten naar Iran te gaan samen met het vriendje. Het vriendje zelf vind het nog een minder goed idee dan ik, o.a. vanwege de opmerkingen of ik graag dood wil tot het is niet veilig daar en wat moet je daar nou weer? We willen begin september gaan + ongeveer 3,5 week. Maar hier zit ook de reis in en een bezoek van een paar dagen aan mij zus in Dubai. We hebben dus 2,5 week voor Iran. Wat kunnen jullie in Iran aanraden? Welke steden en bezienswaardigheden maar ook vooral welke hotels. Wat zijn de beste vervoersmiddelen? Trein, vliegtuig, bus of een combinatie van die allemaal. En wat zijn de kosten? Hoe kan er betaald worden? Ik ontvang heel erg graag jullie tips, vooral omdat er redelijk weinig informatie over Iran te vinden is. Voor ons visum gaan we hopelijk a.s. vrijdag naar de consulaat in Den Haag en dan moet het zo geregeld zijn (vertelde de vriendelijke man van de ambassade mij aan de telefoon).

Liefs Vivianne (en Chris ;-))

Mijn vriendin en ik zijn afgelopen april/mei drie weken in Iran geweest. We hebben een superreis gehad, en er is echt niet zoveel om je zorgen over te maken. Dus: goede keus!

Onze route was als volgt:
Dag 1: aankomst, bus naar Kashan
Dag 2: Kashan
Dag 3: Kashan, taxi via Abyaneh naar Esfahan
Dag 4: Esfahan
Dag 5: Esfahan
Dag 6: Esfahan, taxi naar Nain, vervolgens taxi naar Farahzad via enkele woestijnstadjes
Dag 7: Farahzad
Dag 8: Farahzad, taxi naar Yazd
Dag 9: Yazd
Dag 10: Yazd
Dag 11: Yazd, vervolgens bus naar Shiraz
Dag 12: Shiraz
Dag 13: Shiraz, vervolgens volledig verzorgd verblijf bij nomaden in Zagros Mountains
Dag 14: Zagros Mountains
Dag 15: Zagros Mountains
Dag 16: Zagros Mountains, vervolgens vliegtuig naar Tehran
Dag 17: Teheran
Dag 18: Teheran, vervolgens taxi naar Khoone Geli (Alborz Mountains)
Dag 19: Khoone Geli
Dag 20: Khoone Geli
Dag 21: Khoone Geli, vervolgens taxi naar Tehran
Dag 22: Vliegtuig naar huis

Onze highlights waren de stad Esfahan, de reis naar en verblijf in Farahzad, de Zagros Mountains en de Alborz Mountains. Een tegenvaller was Yazd. De stad zelf stelde niet veel voor vonden we, al hing dat misschien samen met een religieus feest waardoor veel gesloten was. De omgeving van Yazd was wel de moeite waard.

De accommodatie in Kashan (Iranian House Kashan) en de accommodatie in Farahzad (Teeda Hotel) kan ik heel erg aanbevelen. Onze accommodatie in Esfahan (Safavi Hotel) en Shiraz (Siraz Sassan Hotel) was prima, maar niets bijzonders. Onze accommodatie in Teheran (Gollestan Hotel) was redelijk basic, maar het personeel was erg goed, de ligging prima en de prijs meer dan uitstekend.

De gids die we hadden voor de Zagros Mountains was ook heel erg aanbevelenswaardig. Mochten jullie iets dergelijks van plan zijn, dan kan ik zijn contactgegevens geven. In de Alborz Mountain bij Khoone Geli was ik iets minder enthousiast. Op zich prima verzorgd, maar behoorlijk aan de prijs en niet zonder problemen.

Qua vervoer ligt er aan wat je wil. De bus is prima, en de trein vast ook. Ook eenvoudig zelf te regelen omdat er overal moderne busstations zijn en genoeg vriendelijke Iraniërs die je op weg helpen. Het afhuren van een taxi kan echter ook heel lonend zijn, omdat het tijd bespaart en je onderweg bij bezienswaardigheden kunt stoppen. Wij hebben daar dus vaak voor gekozen op de middellange afstand. Reken op 50 tot 100 euro per dag voor een taxi inclusief chauffeur en benzine. Iemand die ook als gids kan fungeren en goed Engels spreekt zal eerder 100 euro vragen, en iemand die alleen chauffeur is eerder 50 euro. Een bus of trein is uiteraard veel goedkoper. Binnenlandse vluchten kunnen handig zijn voor de lange afstanden. Onze vlucht van Shiraz naar Teheran was prima verzorgd, maar helaas drie uur vertraagd. Daar kregen we dan wel weer een sms’je over van tevoren.

Eten, drinken en openbaar vervoer zijn in Iran erg goedkoop. Qua accommodatie ligt het uiteraard heel erg aan je eigen voorkeuren. Wij hebben gemiddeld zo’n 60 euro per kamer per nacht betaald, maar hebben gemiddeld in redelijk goede hotels geslapen. Het kan vermoedelijk ook voor de helft, als je bereid bent in te leveren op comfort. Accommodatie hebben we allemaal vooraf geregeld, om ter plekke niet te veel te hoeven zoeken, en ook omdat we in het hoogseizoen gingen. Dat regelen is nog best lastig, omdat je Iraanse hotels niet kunt vinden op booking.com en dergelijke. Het komt dus neer op e-mailen en bellen. En helaas zijn veel hotels slecht bereikbaar per mail/telefoon…

Wij hebben ter plekke bijna alle hotels en meerdaagse tours betaald in euro’s, en alle andere (kleinere) kosten in Iraanse Rials. De euro is algemeen geaccepteerd in hotels en bij tourbureaus. Maar je kunt geloof ik ook altijd wel in Rials betalen als je daar de voorkeur aan geeft. De hotels gebruikten doorgaans een prima ‘eerlijke’ wisselkoers, dus ook geen problemen op dat vlak. We hebben één keer geld gewisseld aan het begin van de reis, op het vliegveld in Teheran. De koers was daar goed (bij arrivals de roltrap omhoog nemen, en dan het eerste wisselkantoor dat je tegenkomt).

Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het graag!

Ik zie trouwens aan je profielfoto dat je ook in Myanmar bent geweest. Toevallig zeg, daar waren wij anderhalf jaar geleden ook :slight_smile:

1 like

hoi,
Iran is zo mooi en leuk! De mensen zijn echt super vriendelijk! Neem de tijd om een praatje te maken met de mensen. Het zal hele interessante gesprekken opleveren.

ik ben afgelopen november in Iran geweest. Ik had wel minder tijd, maar toch heel veel kunnen zien.
Yazd mag zeker niet ontbreken. Ik sliep in hotel Kohan welke ik kan aanraden. Rustig en behulpzame receptie. Ik had een privé chauffeur geboekt om een tour te maken in de omgeving. Hierbij gingen we naar Kharanak, chackchak en meybold. Dit was erg goed bevallen, ook de prijs is niet duur omdat je de taxi kunt delen.
Je kunt gaan eten in Silk road hotel, (niet geslapen, zo vriendelijk waren ze niet) het eten was heerlijk!

In Shiraz sliepen we in Niayesh hotel, mooi met wederom heerlijk eten! Het ontbijt is uitgebreid. Je kunt hier van alles organiseren. Wij hadden mensen ontmoet die ons de stad hebben laten zien, dus we hebben er geen gebruik van gemaakt. Deze mensen vonden de wijk waar het hotel in ligt minder goed, maar wij hebben daar niks van gemerkt.
Neem zeker een bezoek aan moskee Nasir al-Mulk, ga hier vroeg heen! Uur of 7 a half 8. Wanneer de zon schijnt krijg je prachtige kleuren van de glas in lood ramen.
Persepolis is ook wel een bezoekje waard.

Ook kashan vond ik een bezoek waard. We verbleven in Ehsan hotel. Dit had een prachtige binnentuin en ook de kamers waren in oude stijl. Het eten vond ik hier wat minder, maar wellicht verkeerde gerecht keuze.
Bezoek Boroujerdi house met een mooie tuin en schilderingen oude muur en plafond. Ook Finn gardens waren de moeite waard.

In Esfahan zijn wij maar 2 middagen geweest. Maar ook zeker een mooie stad! De bazar vond ik leuk en ook een bezoek aan moskee Jameh en moskee Masjid-i-Sjah. De laatste als je bij de grote koepel staat, ga dan in het midden staan. Klap in je handen en je hoort een echo.

(nacht) bussen zijn goedkoop en goed. Probeer wel en vip stoel te boeken, iets duurder maar zeker het geld waard! Ivm een ceremonie was het onmogelijk voor ons om vliegtickets te boeken. Maar normaal kun je dit enkele dagen van te voren goed boeken. Ik heb alleen geen idee van de prijzen.
Wij wisselden onze euro’s naar Rial. OP het vliegveld zoals gezegd zit een goed wisselkantoor. Verder overal even de koers navragen. Soms kun je in hotels ook wisselen.

Het visum is idd erg makkelijk te regelen. Je kunt hierover in een andere post van mij lezen. Wij hadden het na aanvraag met 2 dagen in huis!

Geniet er van!

1 like

Jeetje wat een informatie! Onwijs bedankt! We gaan ons nog eens goed orienteren en dan een beslissing maken, maar daar komt deze informatie heel goed bij van pas!! Dankjewel!

En ja Myanmar was geweldig he :)!!!

De Iraans Koerdische hoofdstad Sanandej, in Kordestan. Pak dan ook Horowan er bij. Vooral op vrijdag (Horowan) want dan gaat de hele stad de bergen in om te picknicken. De bergen zijn grandioos en het dorp (platform dorp) zeker 1 van de highlights. De Koerden vertelde mij dat ze genoten van het uitlachen van de Irakezen (aan de andere kant van de bergkam).

De stad Sanandej zel is (naar mijn mening) de minst “persische” stad, vol met studenten en Koerden.