Jawel: reisplannen voor 3 weken Iran ;-)

Hallo allemaal,

geen verrassing… Ik zou graag ook wat tips krijgen op mijn reisplannen.
Ik ben van plan in November naar Iran te gaan (als ik een visum krijg, woon in UK maar heb mijn Nederlandse paspoort nog). Ik ga 26 dagen en heb nu het volgende bedacht:

3 dagen Tehran
Reizen naar Kashan
Kashan
Dagtrip naar Abyneh
Reizen naar Esfahan
3 dagen Esfahan
Vanuit Esfahan drie daagse tour naar en door Central Desert, die me aan het einde dropt in Yazd.
1 extra dag Yazd
Reizen naar Shiraz
1 of 2 extra dagen in Shiraz
Dagtrip naar Persepolis en omgeving
2- of 3 daagse hike in Zagros Mountains (met gids Bahman?)
Reizen naar Qeshm
2 dagen Qeshm, inclusief tour over eiland met host
Reizen naar Kerman
Kerman
Extra dagen om in te vullen met tips die ik later krijg/terug te gaan naar plaatsen waar ik niet genoeg tijd had/extra dagen voor uitloop van andere steden.

Alle dagen zijn geschat. Als ik iets niet interessant vind, vertrek ik eerder. Aan de andere kant kan ik ook ergens langer blijven plakken. Het is laagseizoen dus ik verwacht geen problemen te hebben met het vinden van accomodatie (of kan iemand dit tegenspreken?)

Nu vraag ik me af of het waard is om drie dagen door de woestijn te touren? Ik vond het aan het idee van mijn dromen over Iran een goed idee, omdat ik al enkele jaren niet in een woestijn was geweest en vond dat ik deze kans moest pakken. Is iemand er geweest: is het het waard, of ‘verspil’ ik ermee kostbare tijd die beter elders te besteden is?

Is iemand in het laagseizoen gegaan en kan diegene me iets vertellen over frequentie van bussen? Wil weten of ik lekker op de bonnefooi kan reizen of enigszins moet plannen qua dagen en kan er op internet of in mijn reisgids (Bradt) niet echt iets over vinden.

Hoe is het voor vegetariers in kleine dorpjes? Ik overweeg met Bahman de Zagros Mountains in te gaan en daar hoort een overnachting bij nomaden bij (moet me daar nog even op voorbereiden, ben nooit zo van die toeristische ontmoetingen, voel me dan zo’n Westerse koe…) en ik wil daar niet moeilijk doen door te eisen dat zij iets anders voor mij maken. Ik heb in Groenland ook lam gegeten, omdat dat het enige was dat in dat dorpje te krijgen was (er woonden ook maar 8 mensen), maar weet dat liever van tevoren.

Dankjewel alvast :slight_smile:

Ik denk dat drie dagen in de woestijn teveel is in Iran. Ook kan je makkelijk op één dag van Tehran naar Kashan en weer terug. Dus een volledige dag in Kashan is niet nodig. In het noorden kan je goed hiken, net als rondom de Damavand.