PAS TERUG UIT IRAN

Hallo

We zijn pas terug uit Iran, meer bepaald uit Tehran, Shiraz, Yazd en Isfahan.
Wie vragen heeft over deze steden, stuur die gerust door naar het forum en ik kan proberen deze te beantwoorden.
Wij hebben gereisd met twee, op basis van budget.

Tot genoegen.

guidoisabelle

Hoi Guido & Isabelle,

Wij gaan maart volgend jaar met 2 personen hetzelfde doen. Ook op budgetbasis.
We zijn er nu nog niet mee bezig. Zou ik je persoonlijk emailadres mogen hebben voor vragen in de toekomst ?
Ons emailadres is: zonneveld1708@gmail.com

Alvast bedankt.

Sonny

Dag Guido en Isabelle,

Wij overwegen om volgende zomer met het gezin naar Iran op vakantie te gaan. Onze kinderen zullen dan 18, 16, 15 en 14 jaar zijn. Is het naar jullie mening een land waar je als gezin gemakkelijk kan rondreizen? Wij zouden de reis het liefst zelf organiseren, zonder reisbureau, en op eigen houtje, dus niet in groep rondreizen. We hebben dat voor eerdere reizen ook gedaan, maar misschien is het voor Iran toch nog een ander verhaal. Hebben jullie tips voor de organisatie van zo’n reis? Sites waar we informatie kunnen vinden? Ik ben van plan om de Lonely Planet aan te schaffen, maar tips van mensen die er geweest zijn, zijn dikwijls nog veel waardevoller heb ik al gemerkt.

Alvast bedankt.

Anneleen

Anneleen, twee antwoorden vooraf:

  • de kinderen meenemen is geen probleem; let wel: er is weinig, om niet te zeggen geen vertier voor die jonge gasten. De avond valt vroeg. Een avond binnen het gezin, met thee en lekkere noten of snoep, is natuurlijk alleen maar goed voor een hechte band;

  • de zomer hier in Europa (wanneer de kinderen schoolvakantie hebben) is voor Iran de heetste periode van het jaar met temperaturen boven 40 gr Celsius. Wij kozen voor sept-okt omdat het dan rond de 30 gr was, behalve in Yazd waar we toch om en bij de 36 gr mochten noteren.

Voor de prijs hoeven jullie niet te wachten, integendeel; laat gerust berichten achter, ik beantwoord deze zeker en vast.
En als jullie gaan, geniet van de schoonheid, de vriendelijke mensen, de gastvrijheid, de pracht en praal van een miskend land.

Voorzie een budget van 600€(budget)/persoon - visum inbegrepen(75€), natuurlijk zonder souvenirs; logement, eten, toegangstickets, taxis, zelf een binnenvlucht, 600€ voor 14 dagen is zeker voldoende.

Tot hoors en succes met de voorbereiding, want dit is wel nodig.

guidoisabelle

QUOTE=Anneleen07;1148055]Dag Guido en Isabelle,

Wij overwegen om volgende zomer met het gezin naar Iran op vakantie te gaan. Onze kinderen zullen dan 18, 16, 15 en 14 jaar zijn. Is het naar jullie mening een land waar je als gezin gemakkelijk kan rondreizen? Wij zouden de reis het liefst zelf organiseren, zonder reisbureau, en op eigen houtje, dus niet in groep rondreizen. We hebben dat voor eerdere reizen ook gedaan, maar misschien is het voor Iran toch nog een ander verhaal. Hebben jullie tips voor de organisatie van zo’n reis? Sites waar we informatie kunnen vinden? Ik ben van plan om de Lonely Planet aan te schaffen, maar tips van mensen die er geweest zijn, zijn dikwijls nog veel waardevoller heb ik al gemerkt.

Alvast bedankt.

Anneleen
[/QUOTE]

Is er iemand op het forum die na een reis naar Iran naar de USA is gereisd? Tegenwoordig krijg je dan geen esta meer, maar moet je een visum aanvragen. Ik ben benieuwd hoe makkelijk dit proces gaat en hoe makkelijk je dit visum dan krijgt?
Alvast dank!

Sent from my SM-G920F using Wereldwijzer mobile app

Guido & Isabelle,

Misschien is het dan beter om de reis in de paasvakantie te plannen? Ik lees overal dat april-mei en september-oktober de beste maanden zijn om het land te bezoeken, dus misschien is april 2018 een betere periode om te gaan.
Ik lees ook dat mensen nogal worstelen met de kledingvoorschriften, vooral de chador en de hoofddoek, die o.a. gemakkelijk van het hoofd glijden. Ik zie het probleem niet echt, en denk dat een speldje wel een en ander kan oplossen. Hoe is jullie ervaring daarmee? Vanaf welke leeftijd moeten meisjes een chador/hoofddoek dragen?
Hebben jullie een reisverslag bijgehouden?

Anneleen

Anneleen
Een lichte hoofddoek en een tuniek(zodat je achterwerk bedekt is) zijn de twee kledingstukken die je moet bijhebben. Vroeger moest het haar volledig bedekt zijn, nu staat ook bij de Iraanse meisjes het hoofddoek achteraan op het hoofd.
Waait je hoofddoek al eens af, niet erg, er is niemand die je daarop zal aanspreken.
Wij hebben reeds heel jonge meisjes met een hoofddoek gezien, hangt een beetje af van de ouders, denken wij.
In het hotel heeft mijn vrouw de hoofddoek meestal afgelegd en niemand reageerde daarop.

Wij hebben een reisverslag bijgehouden, maar niet digitaal; we zijn wel bereid alle vragen te beantwoorden die we kunnen beantwoorden. We hielden ook veel prijzen bij van dagdagelijkse dingen, kwestie van een richtlijn te hebben.

Wij gaan ook terug in het voorjaar, omdat alle parken, lanen , … dan in bloei staan; Iran is niet voor niets een bloemenland.

Tot genoegen.

guidoisabelle

QUOTE=Anneleen07;1148221]Guido & Isabelle,

Misschien is het dan beter om de reis in de paasvakantie te plannen? Ik lees overal dat april-mei en september-oktober de beste maanden zijn om het land te bezoeken, dus misschien is april 2018 een betere periode om te gaan.
Ik lees ook dat mensen nogal worstelen met de kledingvoorschriften, vooral de chador en de hoofddoek, die o.a. gemakkelijk van het hoofd glijden. Ik zie het probleem niet echt, en denk dat een speldje wel een en ander kan oplossen. Hoe is jullie ervaring daarmee? Vanaf welke leeftijd moeten meisjes een chador/hoofddoek dragen?
Hebben jullie een reisverslag bijgehouden?

Anneleen
[/QUOTE]

Hoi!
Het is prima te doen om op eigen houtje rond te reizen in Iran! De bussen gaan regelmatig en ze zijn prima. Zeker als je een vip bus boekt, dat is helemaal niet zo veel duurder en je hebt heel veel ruimte! Een nachtbus kan ideaal zijn, zodat jullie tegelijk overnachtingen uitsparen en je onderweg verplaatst.

Ik weet niet of je ook meiden hebt, maar die zullen ook een hoofddoek en bedekkende kleding moeten dragen. In onze zomer kan het daar wel erg warm zijn. Ik ben in het najaar gegaan en vond het soms ook te warm toen met een hoofddoek. Verder kun je natuurlijk dunne kleding dragen en je mag wel gewoon sandalen aan.

Accomodaties heb ik ter plekke geboekt. Maar ik zou in jullie geval wel een paar dagen van te voren bellen om kamers te reserveren.

Lees meer:

Groetjes
Elizabeth