Reismaatje Iran (2e reis)

Hoi hoi,

afgelopen juli/ augustus heb ik een schitterende reis gemaakt door Iran. In één woord adembenemend. Vooraf een hoop gelezen en opgezocht. Opvallend destijds was het enthousiasme waarmee men de reisverslagen op het www plaatste.

Na 4 weken met een bij Europecar gehuurde auto 8000 KM te hebben afgelegd, sluit ik mij hierbij volledig aan. Ik heb al heel wat landen in en buiten het Midden-Oosten mogen bezoeken. De diepgang waarmee dit land mij geraakt heeft, in zowel sociaal opzicht als qua landschap is dit niet in een aantal zinnen te omvatten.

De stelregel welke ik mij ooit opgelegd heb: niet twee keer naar hetzelfde land, gaat hierdoor ook hard onderuit :slight_smile:

In 2014 wil ik absoluut weer terug naar dit weergaloze land met zijn super gastvrije bevolking.

Gezien de duur van aanvraag visum moet hier op tijd mee worden aangevangen.

Het lijkt mij super leuk om met iemand in contact te komen die ook graag dit super gave en mooie land wil bezoeken en indien de reisplannen overeenkomen eventueel een gezamenlijke reis ervan te maken.

Mocht je je aangetrokken voelen tot dit beknopte maar toch wel enthousiaste verhaal…

reageer dan maar even…

1 like

Ik ga helaas niet met je mee(ik heb al een reismaatje).Ik heb in een ander topic gevraagd hoe het reisweer is Iran tijdens de zomer maar helaas nog geen antwoord gekregen. Nu zie ik dat jij in die periode hebt gereisd. Was het een beetje te doen qua hitte?

Rob,

het was goed te doen. In het noorden was het wel koeler als in het zuiden. Maar de hitte daar, zelfs in Garmeh ( Woestijn ) was niet overdreven. Ten tijde was het zelfs ook Ramadan, maar de mensen waren zo vriendelijk en gastvrij dat zelfs onder die omstandigheden men je binnen vroeg om te eten en te drinken.

Ik weet niet in hoeverre de voorbereidingen voor jullie reis al getroffen zijn, echter begin zo vroeg mogelijk met het aanvragen van een visum! Bij mij duurde dat destijds 5,5 maand tussen aanvragen en daadwerkelijk het paspoort terugkrijgen met de stempel erin!

mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust!

1 like

Hallo Nomad,

Wij willen ook in 2014 naar Iran met een kampeerbusje, maar we hebben gehoord dat je van te voren alle overnachtingen moet vastleggen. Is dat zo? En zo ja, hoe heb je dat geregeld? Welke route kan je aanraden?
Groet, Ine

Hoi Nomad,

Heb jij zelf met een gehuurde auto rondgereden in Iran? Dan zou ik graag van je weten hoe je dat hebt gedaan!

Na mijn fantastische ervaringen afgelopen zomer ga ik ook het liefst zo snel mogelijk weer terug, ik zit nu te denken aan eind december of anders weer in juli / augustus.

In tegenstelling tot jouw ervaring vond ik het wel erg warm, afgelopen juli en augustus. In Kashan 52 graden, in Esfahan 48… Veel Iraniërs vertelde me dat ze zich niet konden herinneren dat het zo heet was geweest als toen. Ik heb door de hitte helaas mijn reis moeten aanpassen en Kerman en Bam overgeslagen.

Veel plezier weer! :wink:
edo

1 like

Ik heb in mei 2013 via een Iraanse reisorganisatie een kleine rondreis gemaakt langs enkele bekende hoogtepunten, ik ben ook zeer enthousiast over het land en de bevolking. Ik zou graag terug willen en in oktober 2014 in omgeving Yazd en het zuidoosten reizen. Misschien valt er wat te combineren met jouw plannen. Ben benieuwd naar je reactie.

Hoi hoi retour,

heb je al meer concrete plannen en reismaatje gevonden? Ben zelf ook zeer gecharmeerd van Iran, maar ben er nog nooit geweest en zou er graag heen gaan.

hoot graag van

Sorry Radjenelle, ik ben al een tijdje niet op dit forum geweest. Ik ben juist weer begonnen om me te verdiepen in plekken die ik nog wil zien. Het gaat nog steeds om Yazd en dit keer wil ik ook naar de kuststreek afzakken. Zodra ik wat meer weet, plaats ik nog een oproep voor een reismaatje. Vanwege de warmte wil ik pas in de herfst gaan reizen. Het liefst low budget, beetje improviseren, genieten van natuur, cultuur en mensen.
groet, Mira