reisgenootje Iran gezocht (juli/aug 2012)

Hallo allemaal,

ik ben op zoek naar een reisgenootje. Ik wil deze zomer heel graag naar Iran in juli/aug. Ik wil zo veel mogelijk zien en beleven.

Wil jij ook naar Iran? Stuur me dan aub een berichtje.

groetjes Heleen

Op 20 juli 2012 begint de Ramadan, zou je dan daar wel willen zijn?

Ik zit aan die periode vast ivm werk. Ik ben vaker met de Ramadan in het Midden-Oosten geweest, het heeft ook wel wat. De sfeer, de feestelijke maaltijden en de volle moskeëen. Maar er zullen misschien minder sights en musea open zijn overdag. Ik moet het inderdaad toch maar even af gaan wegen. Bedankt voor je reactie.

Geen dank hoor, ik zelf zou er moeite mee hebben. Niet alleen omdat er dan minder te zien zou kunnen zijn, maar tijdens die periode zullen de mensen daar zelf zonder eten en drinken overdag minder attent zijn. Ik neem mij daar zelf bij in gedachten (als ik niet drink en eet). Lijkt het je uberhaupt wel het juiste moment om Iran te bezoeken in de gespannen sfeer van dit moment?

Voor mijzelf is die onrust geen probleem, ik hou wel van een beetje spanning. Ik vraag me alleen wel af of ik voldoende verzekerd ben als ze het reisadvies weer op negatief zetten. Momenteel wordt reizen naar Iran alleen ontraden maar wie weet wat er de komende maanden nog gaat gebeuren. ik wil al zo lang naar Iran. Vorig jaar zou het er eindelijk van komen, toen werd de reis net op het laatste moment afgelast door het negatieve reisadvies. Ik zit echt in dubio wat ik deze zomer moet doen. Ik wil persé naar het Midden-Oosten maar haast geen land lijkt geschikt nu. Vergeleken met de andere landen is Iran dan denk ik nog de beste optie nu. Heb jij een ander idee?

Je vraagt mij of ik een ander idee heb. Je bedoelt als reisdoel deze zomer naar het Midden-Oosten? Ja, helemaal die kant niet opgaan. Volgens mij is die hele regio een smeulende vulkaan. Natuurlijk zou ik dat land ook graag bezoeken, er moet erg veel te zien zijn (of geweest). Het oude Perzië (zucht), maar ik zou als vrouw daar nu niet meer willen zijn, maar dat zijn puur mijn emoties.Ik ben inmiddels op leeftijd en heb altijd doe en ontdekkingsvakanties gedaan. Ikzelf ga binnenkort naar de Dominicaanse Republiek. Nu puur voor het weer en eindelijk even tot rust komen, maar ik blijf hopen op een ontspannen moment om het Midden-Oosten te bezoeken. Ik wens je wijsheid in je zoektocht en een heel fijne vakantie juli/augustus 2012.

Ik zou kijken hoe de politieke situatie dan is want de relatie tussen Iran en het Westen verslechterd dagelijks… Wie weet wat er allemaal staat te gebeuren

Ik ga volgende week naar Iran met m’n zoon van 8. We vliegen naar Agri in Oost-Turkije en gaan dan bij Dogubeyazit de grens over. Ik heb gisteren nog contact gehad met familie in Iran en die zeggen dat er helemaal niets van onrust te merken is…
Gisteren las ik op de site van het Deense ministerie van buitenlandse zaken, dat alleen reizen naar gebieden die grenzen aan Afghanistan, Pakistan en Irak afgeraden worden. Verder moet je er voor zorgen dat je je aan de Iraanse regels houdt en uit de buurt blijven van demonstraties en opstootjes.
Iran is een prachtig groot land met een fantastische gastvrije bevolking en zeer zeker de moeite waard!

Hebben de kinderen volgende week dan vakantie? IK wens u alle goeds aldaar, maar zou er nu voor geen prijs naar afreizen, hoe groots en mooi het oude Perzie ook is. Ik hoop na uw terugkomst hier te mogen lezen hoe uw vakantie in het oude Perzië was. Dat was ooit een heel mooi land.

Ik woon in Denemarken en daarom zijn we niet gebonden aan de nederlandse schoolvakanties. Hier hebben we een lange paasvakantie maar b.v. geen meivakantie. Van het oude Perzië zal deze keer niet veel komen. We gaan voornamenlijk op familiebezoek in NW-Iran en slaan de grote steden over.

Reizen naar Baluchistan (zuidwest) wordt afgeraden door natives…

hoi nunu,

ik ben heel erg benieuwd hoe je reis geweest is. Ik ben er inmiddels helemaal uit: ik ga deze zomer naar Iran. Een vriend waarschuwde me dat de prijzen er momenteel erg hoog zijn (inflatie + boycotten door buitenland). Klopte dit?

groetjes

Zal even wat posten als we weer terug zijn.

Beste Heleen,

Ik ben vorig jaar in Iran geweest (maart). Eerst grote twijfel omdat ik de site van het ministerie van BuZa had bezocht en reizen naar Iran werd ontraden.
Na wat heen en weer vragen toch besloten om te gaan, gelukkig!!!
Wat een fantastische vakantie, ik voelde me er veilig (behalve met oversteken), de mensen zijn bijzonder vriendelijk, het is echt anders, ik heb 200% genoten!!
Ik ben verliefd op Iran en de Iraniërs.

Het liefst zou ik in augustus weer gaan, behalve dat de ramadan misschien wat lastig is, ben ik bang dat het misschien voor mij te warm zal zijn. En ja, dat reisadvies…wat voor waarde moet je daar aan hechten…

Jij bent er gelukkig al uit, ik denk nog even verder na.

Heeeeeel veel plezier, ik hoop dat je net zo geniet als ik heb gedaan.

Groetjes,

PS dit vond ik zojuist op columbusmagazine.nl:

*Let op niet boeken in de maand als het Ramadan is omdat iedereen zelfs de toeristen niet op straat mogen eten en drinken, en de meeste restaurants zijn gesloten. Er zijn een paar restaurants open voor de toeristen. Het dagelijkse leven geeft toch een heel ander beeld als het Ramadan is. *

Tja… Moet je persé op straat eten en drinken… Ik denk dat je dat uit respect al niet doet toch. De mensen zijn natuurlijk wel heel moe, warm, niet eten…

Check altijd op de site van minbuza welke code het land heeft. Ga nooit bij “alle reizen worden ontraden” (code 6).

1 like

We zijn weer terug uit Iran. Het was fantastisch! Daar waar ik was, kreeg ik het gevoel dat de mensen een prima leven hadden en tevreden waren, wat je beslist niet kunt zeggen van diegenen die aan de andere kant van de grens in Turkije wonen… Daar is het armoe troef, vooral wat betreft de koerden.

Iedereen in Iran krijgt per maand een bedrag van ca. 20 euro. En je ziet dus ook beslist geen mensen die honger hebben. Het leven wordt er wel een stuk duurder op door de boycot. Sommige levensmiddelen zijn langzamerhand bijna net zo duur als bij ons.

De atmosfeer was gezellig en gemoedelijk en daar waar ik was, in het Noord-westen, heb ik niets gemerkt van onrust.

1 like

In Juli zit ik ook in Iran,ben nu bezig met de visa maar dat komt wel goed.
Al plannen waar je heen wilt?