Iran eind juni en juli

Dag mensen,

Komend jaar wil ik graag een reis maken door Iran helaas ben ik hierbij beperkt tot periode van eind juni tot augustus. Heeft er iemand ervaring met het reizen tijdens deze periode qua temperatuur ect. Ik heb begrepen dat augustus sowieso niet te doen is maar hoe zit het met de rest van de periode?

Alvast bedankt!
Rob

beste
ik ben er zelf 3 jaar geleden geweest tijdens de zomer. mijn moeder en zusjes in de hoofddoeken en wij allemaal lange kleren aan. we zijn wel wat gewend qua warmte maar het was voor ons prima te doen.

dat was in juli/augustus trouwens.

dus zou me niet te veel zorgen maken.
ps. als je met motor gaat is het iets anders misschien.

1 like

Ik ben (helaas) nog nooit in Iran geweest, maar houd je er wel rekening mee dat de Ramadan in 2014 in juli valt? (Suikerfeest is waarschijnlijk 28 juli.)

1 like

@brend Maakt het nog uit of je in de steden bent of op het platteland? En hoe zou je de warmte omschrijven? Ik heb tijdens het reizen redelijk de warmte kunnen vermijden dus ik weet niet precies wat ik kan hebben:D

hmmmm ja blijft lastig natuurlijk met warmte. wij hadden er niet veel last van in vergelijking met warmte die we hebben gehad in de zomer in landen als marokko, tunesie, libie, egypte, sudan. Met name in zuid oosten van iran was het warm toen wij er waren, de rest was te doen. een auto met airco scheelt ook al een heleboel. verschil tussen platteland en stad kan me niet herinneren dat het veel uitmaakte.
als je het trouwens kunt plannen ben ik het met jenny eens dat ramadan waarschijnlijk niet de leukste/makkelijkste periode is. was afgelopen zomer bijv. met motor in marokko en vorig jaar met motor in sudan tijdens ramadan en dan is het gwoon lastiger om ff keer ergens terrasje te pakken, brood te halen etc.

Hai,
Ik heb gehoord dat het in het zuiden(perzische golf etc) vanaf april niet meer te doen is met temperaturen van bijna 50 graden. In het noorden en westes en oost is het beter in juli/augustus.
groet Pragati

Beste Rob,
Ik zou niet in juli/augustus gaan. Het is gemiddeld 42 graden in de zomer. De beste tijd om naar Iran te gaan is in de lente. Maart, bijvoorbeeld. Dan is het overigens ook Iraans nieuwjaar en het is perfect weer. Ik ben half Iraans en kom al mijn hele leven in Iran. Vooral als vrouw is het echt een marteling om met hoofddoek en manto (jasje) te lopen bij zo een heet weer!
Groeten,
Roos