Onze kinderen zijn gewend om met ons te backpacken (o.a. China en Jordanie)
Nu willen we heel graag met ze naar Iran. Een culturele individuele rondreis om precies te zijn.
Wij hebben een dochter van 14 en een zoon van 11.
Wie heeft ervaring met het reizen met kinderen door Iran? Hoe gaat men in Iran om met westerse (gesluierde) pubermeisjes?
De meisjes moeten idd. gesluierd zijn. Iraniers zijn verder dol op Westers bezoek en je zult wel eens meemaken dat mensen je handtekening willen of zo. Een van de leuke dingen van reizen in Iran, misschien wel het leukste, is het contact met de mensen.
weet er iemand iets over de opvoeding van de kinderen in Iran… hoe de kinderdagveblijven er er werken? ik werk aan een Gip over Iran, en zit in kinderzorg… vind niet zoveel op internet iemand die er veel over weet?
alvast bedankt
met pubermeisjes naar iran hebben wij geen problemen mee gehad.
mijn zusjes waren vorig jaar 14/15 en de andere 18. allebei hoofddoek en lange kleren. en geen enkel probleem gehad. wij waren overigens niet aan het backpacken maar met eigen vervoer. ook zijn mijn zusjes niet blond maar bruin harig.
veel plezier
mvg brend maten
In 2002 hebben we met vrienden een maand in Iran doorgebracht. Hun dochter was toen 15 en een echte Scandinavische schoonheid met blauwe ogen en lichtblond lang haar. Ze heeft er de tijd van haar leven gehad. Iedereen vond haar interessant en wilde een praatje met haar maken. Je hoeft niet bang te zijn dat de jongens achter je dochter aanzitten, want dat mag niet volgens de Iraanse regels.
Ik ga indeze helemaal met NuNu mee. Volgens de regels mag inderdaad niemand aan je Dochters zitten. Mja, dat is natuurlijk GEEN vrijbrief maar over het algemeen zijn ze daar veiliger dan in een donker steegje in de Bijlmer zullen we maar zeggen.
Hallo,
Wij willen met onze dochter van 9 naar Iran. Vanaf welke leeftijd moeten meisjes zich bedekken. Kunnen blote voetjes en jurkjes nog op die leeftijd? Hoe lopen Iraanse kinderen van die leeftijd erbij?
Mar
Meisjes boven de 9 moeten een hoofddoekje dragen. Als je dochter klein van stuk is en er nog niet zo oud uit ziet, is het geen probleem om zonder hoofddoek te lopen. Blote schouders en bovenbenen zou ik op straat beslist niet doen. Op de bijgesloten foto kun je zien hoe meisjes van 9 jaar er bij lopen in Iran als het een graadje of 20 is…
Hallo Nunu,
Bedankt voor je snelle reactie! Fijn om hier weer wat meer door te weten. Zulke kleren had ik al wel in gedachten, ookal een beetje uitgaande van films over Iran die ik zag, maar aangezien ze soms coulanter zijn t.o.v. niet Iraniers.
Het maakt heel zeker uit waar je komt. De foto is genomen in het noordwesten van Iran aan de grens met Azerbadjan bij een Armeense kerk. In de rijkere buurten van Teheran, Shiraz, Esfahan en de mondaine kustplaatsen is alles wel wat vrijer. Maar ik zou nooit het risico lopen om aangehouden te worden, want dat is beslist niet prettig…