Kledingvoorschriften reizigers Iran

mannen: geen korte broeken (semi-verboden), geen blote buik/borst (verboden), liefst geen strakke broeken bij het kruis

vrouwen: hoofddoek (verplicht), geen decollete (verboden), lange mouwen (verplicht), bedekte benen (verplicht)

liefst: hals bedekken, sokken indien open schoenen (hoeft niet), bedekte enkels, bedekte polsen, wijde kleding rondom borsten, wijde kleding rondom billen, blouse of jas die zo laag hangt dat het kruis bedekt wordt.

Als je het moskee-complex in Mashad of Qom wilt bezoeken zijn de kledingvoorschriften als volgt:

mannen: als elders in Iran

vrouwen: chador, geen haren die uit de hoofddoek/chador piepen, bedekte enkels, bedekte polsen, sokken

Ook elders in Mashad of Qom kun je een politieagent met een gekleurde plumeau op je af krijgen die je dan slaat met die plumeau op bijv. een blote enkel of op haren op je voorhoofd die te zien zijn. Het is de vraag of deze agenten zich aan de letter van de wet houden, maar het is aan te raden je aan te passen aan hun opmerkingen.

De politie in Iran heeft uitdrukkelijk de opdracht gekregen (dit kan trouwens denk ik ook zo weer veranderen) om Westerse vrouwen niet al teveel met opmerkingen betreffende kledingvoorschriften (piekende haren, blote polsen, iets te strakke bloesjes, te korte bloezen, etc.) lastig te vallen.
Maar op sommige plekken kunnen ze opeens lastig doen over kleine details.

Er zijn twee opties: aanpassen of kont tegen de krib. Either one: als je het doet, doe het dan goed!
In Mashad en Qom heb je in de buurt van de moskee-complexen maar 1 optie: aanpassen.
Zie verder maar.
Soms was ik het zo zat dat ik tegendraads gedrag begon te vertonen. Zo kreeg ik een keer op straat mot met twee politieagenten. Ik liep naar onze bus en ik geloof dat het erom ging dat ik niet op het trottoir liep maar het was me eerlijk gezegd niet zo duidelijk allemaal. Ik wilde gewoon rechtstreeks naar de bus lopen omdat ik anders eerst moest oversteken en daarna weer. Maar ze bleven maar roepen en zeuren. Ik dacht even dat het om wat uit mijn hoofddoek piepende haren ging. Ik herinnerde mij dat de politie opdracht heeft soepel om te gaan met Westerse toeristen. Ik trok dus resoluut mijn hoofddoek af en ik keek ze vol aan en stevende op de bus af. De gids en de chauffeur lagen helemaal dubbel van het lachen en vroegen of ik een nieuwe revolutie begon. Hierna kreeg ik nog op zeer liefdevolle wijze een kopje thee van de chauffeur. Dit zijn hun subtiele manieren om te laten merken hoe ze over een en ander denken!

Op het eind van onze Iran-reis waren we in een hotel waar ik ook de regels geschonden heb.
We checkten in en gingen naar onze kamer. Ik moest terug naar de receptie beneden omdat de douche het niet deed ofzo. Toen moest ik WEER naar beneden omdat een lamp het niet deed.
Nu moet je weten wat het gebruikelijke gedrag is van de gemiddelde vrouwelijke toerist in Iran: zodra de deur van de hotelkamer dicht is gooi je met een zucht jas en hoofddoek af. In de ontbijtzaal van je eigen hotel moet je in vol ornaat je yoghurt en eieren naar binnen werken. Mijn kamergenoot had in het begin van de reis alleen maar een dikke wollen winterjas bij zich en dat was dus zweten aan de ontbijttafel, die eerste ochtend!!!

:slapen:

Dus ik had inmiddels al diverse malen mijn spullen op en af gedaan en dacht na de zoveelste keer: Krijg nou wat! Ik heb de gloeilamp uitgeschroefd (ik ben immers niet in staat om in vloeiend Farsi uit te leggen wat ik nodig heb) en ik ben de kamer uitgewandeld. Het was opvallend om te zien: ik kwam een of twee jongere hotelbediendes tegen in het trappenhuis en die schrokken zich een hoedje (sic!!) omdat mijn HAREN te zien waren!! Ik liep door de lobby naar de receptie en de oudere mannen daar leken totaal onaangedaan door dit gedrag wat voor mij zo normaal is: ZIJ zijn natuurlijke andere tijden gewend! Ik vroeg om een nieuwe lamp en dat was dan dat.

Veel vrouwelijke reizigers weten niet helemaal wat ze te wachten staat als ze naar Iran afreizen. Het is helaas niet alleen maar een kwestie van een hoofddoek omdoen en vaak kom je er pas ter plekke achter dat een hoofddoek van gladde stof niet zo goed blijft zitten. Of je komt er achter dat je te dikke (warme) of te dunne (koude) dingen hebt meegenomen.

Wees wijs en vraag meteen na aankomst, zodra er wat vrije tijd is, waar de kledingbazar is. Gezellig om er met een groepje medereizigers naar toe te gaan en het is vaak lachen, gieren, brullen met elkaar!

Een alles verhullende kaftan met lange mouwen zal zeer handig blijken te zijn.
Een hoofddoek van ruwe stof zeker ook, want die blijft goed zitten (het is helaas zo dat je niet even snel je hoofddoek op straat mag afdoen om hem daarna weer goed op te doen).
Ikzelf heb een “manteau” aangeschaft: een soort degelijke kleding die kwa toon inzit tussen broek met bloes aan de ene kant en een chador aan de andere kant. Lekker voor de wat traditionelere steden (Mashad, Yazd, Qom). Een “manteau” is een soort broekpak: een broek met een jasachtige bloes-tuniek in eenendezelfde stof.
Al deze dingen zijn niet duur.

In tegenstelling tot wat in sommige boekjes beweerd wordt, is het niet (meer) zo dat vrouwen in Iran alleen maar in gedekte kleuren mogen lopen. Ik had bijv. een stuk of wat Indiase salwar-kameez in rood, geel, etc. meegenomen. :zon02:

Ik vroeg mij af of iemand hier meer recente informatie over heeft?

Kleurige kleding is nog steeds toegestaan en normaal

Zie https://www.google.dk/search?q=vrouwen+tehran&client=firefox-a&hs=s6G&rls=org.mozilla:da:official&channel=fflb&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=bzrLUYvzKIX1sgah-YGICw&ved=0CAcQ_AUoAQ&biw=979&bih=457#client=firefox-a&hs=1mb&rls=org.mozilla:da:official&channel=fflb&tbm=isch&q=women+tehran&spell=1&sa=X&ei=ozrLUYjaH4vYsgaqxIDYDQ&ved=0CE0QBSgA&bav=on.2,or.r_qf.&bvm=bv.48340889,d.Yms&fp=ef3209312e309fb2&biw=979&bih=457 voor inspiratie. Zonder hoofddoek gaat echter niet!

Weet iemand hoe het zit met piercings, gekleurd “punky” haar en tatoo’s bij mannen? De tatoo’s bedekken we zowiezo. We zijn er zeker van bewust dat we reizen naar de*** Islamitische Republiek Iran***, en dat ook nog eens tijdens Rammadan (die we overigens fijn mee gaan doen), maar we zijn een kleurrijk gezelschap :rocker:.

En is dit een probleem bij de visa aanvraag op de ambassade te Den Haag?

Thanx

In November 2014 ben ik in Iran geweest. De regels worden langzaamaan soepeler, dus een update van November 2014.

Ik droeg meestal een skinny jeans, wat geen enkel probleem was. Daarop had ik een lange zomerjas. Hierover werd ik gecomplimenteerd dat ik me goed had aangepast aan de regels van het land.
Als hoofddoek gewoon een sjaal die los om mijn hoofd zat. Mijn haar kwam er meestal een onderuit. Dit was ook geen probleem.
Gewone gympen of sandalen/teenslippers waren prima.
Nagellak wordt langzaam wat meer gedragen. Zelf had ik blanke nagellak op.
Ik gebruikte mascara, verder niets. Maar ik zag dat veel vrouwen toch wel behoorlijk waren opgemaakt, oogschaduw, mascara en lippenstift. Deze vrouwen zagen er erg verzorgd uit!
Bij warm weer had ik een jurk die een maat te groot was welke over mijn billen kwam. Ik denk dat dit ook gewoon goed was, ik heb er in elk geval geen commentaar over gehad. (vrouwen die hun billen niet bedekken worden door mensen in hotels gecorrigeerd is mijn ervaring)

Gekleurde kleding is geen probleem, ik zag er genoeg vrouwen mee lopen.

@Mingie.

Wat bedoel je met ‘punky’ haar? Want de mannen lopen veelal met hetzelfde kapsel rond, dus als het een vreemde kleur is zou ik het denk ik veranderen. Vaak lopen mannen toch wel netjes gekleed. Hou daar ook rekening mee. (pantalon/nette broek met overhemd of t-shirt)

Ook heb ik weinig piercings gezien. Maar als ze niet opvallen denk ik niet dat het een probleem is. Desnoods haal je ze er ter plekke uit mocht het te veel opvallen. (mits dit mogelijk is)

Eerder deze week een 21-daagse reis naar Iran geboekt.
Dus vanaf die dag is mijn vrouw aan het zoeken geweest naar passende kleding.
Vandaag zat er schot in. Zij deed het spul aan en kwam met de hoofddoek compleet de trap af.
Missie geslaagd, want de kat schoot weg omdat hij haar niet meer herkende.

De hoofddoek hoeft maar op de helft van je hoofd. De helft van je haar mag dus gezien worden. Ik heb daar op Birkenstock slippers gelopen en met rode nagellak. Vrouwen mogen zich uitbundig opmaken. Lokale Iraanse vrouwen vinden het super leuk om je te helpen bij het vinden van een juiste hoofddoek/jas etc. Als je nog vragen hebt stel ze gerust heb er familie wonen. Fijne reis!

Ik ben zelf Iranier en ik begelieid jaren toeristen door Iran.

op mijn website zien jullie echte informatie over kleiding in Iran tijdens jullie reis.

http://www.reizennaariran.com/430165868

Dames kleding voor Iran

Dames kleding voor Iran
CoolMisschien hebben onze lieve dames moeite met kleding voor Iran

CoolIn het kort zal ik jou enkele kledingvoorschriften geven:

-Niet heel strakke kleding (lijkt mij in de hitte ook niet zo prettig

-Armen bedekt tot de elleboog :zon02:

-Benen bedekt: of met een broek of een lange rok of jurk. Als je een broek draagt dan een shirt tot over je heupen (zie foto)Vindt leuk’

-Natuurlijk een sjaal als hoofddoek.

-schoenen, sandalen en/of gympjes (geen probleem)

Linnen en katoen + wijde kleding is het gemakkelijkst

CoolIk zal jullie enkele voorbeelden sturen van vrouwelijke toeristen.

Ik hoop dat jullie genoeg info en voorbeelden hebt om de juiste kleding bij elkaar te zoeken.

CoolMocht jullie nog wat willen weten mail je maar.