Wanted: tips Turkije, Iran, Pakistan, India + dresscode Iran

Hoi,

over 2 weken gaan mijn vriend en ik naar INdia rijden met onze volkswagen bus (of althans, een poging wagen). Wie heeft er nog tips voor Turkije, Iran, Pakistan en/of India? Wat moeten we absoluut niet overslaan? Ben ook benieuwd naar verhalen van vrouwen / meisjes die recent in Iran gereisd hebben en hoe zij de kledingvoorschriften etc. hebben ervaren.
Alle tips zijn welkom! je kunt me ook mailen op [EMAIL=“sannekrijgsman@hotmail.com”]sannekrijgsman@hotmail.com
alvast bedankt!

Sanne (en Job)

Voor Iran:
http://iran.startpagina.nl/
http://www.prikpagina.nl/list.php?f=1571

Wat Kledingvoorschrift in Iran betreft:
Kledingvoorschrift voor zowel mannen als vrouwen geldt dat het lichaam zoveel mogelijk bedekt moet zijn. Mannen kunnen korte mouwen dragen (geen korte broeken). Het dragen van een stropdas wordt afgeraden. Vrouwen dragen de verplichte hoofddoek vanaf het moment van binnenkomst op Iraanse bodem. In heiligdommen is voor de dames ook de chador verplicht. Kledingadvies voor vrouwen: lange jas tot aan de knie en wijde blouse met lange mouwen (als deze blouse tot over de knieën reikt, dan kan deze in de hete zomermaanden ook als ‘jas’ dienen), wijde broek, lange rok en/of jurk. Blote voeten in de sandalen is toegestaan. Kleurrijke hoofddoekjes zijn geen probleem, maar blijf bescheiden.
(Zelf vind ik wikkelrokken heel prettig. Ze zijn luchtig. Ik ben zelf in Syrie en Jordanie geweest)

Pakistan:
http://pakistan.startpagina.nl/
http://www.prikpagina.nl/list.php?f=1477

India:
http://india.startpagina.nl/
http://www.prikpagina.nl/list.php?f=746

Turkije:
http://turkije.startpagina.nl/

Zelf ben ik wel in Turkije geweest. Het wegennet is daar redelijk goed.

Verder heb ik nog wel tips voor het rijden in het Midden-Oosten. Ik heb ze eens van ene Jan gekregen. Maar weet niet meer wat zijn site is. Als ik die nog kan vinden schrijf ik hem er hier later wel bij. Hij is ook met eigen vervoer door Turkije etc gegaan.

Hier de vervoers-/verkeersregels Midden-Oosten:

• Vooral als je het verkeer niet goed begrijpt komt het ontzettend agressief en gevaarlijk over. Het komt regelmatig voor dat iemand vlak voor of naast je van baan veranderd en jouw dus de weg behoorlijk afsnijdt. Achteraf heb ik geleerd dat ze dan gewoon luisteren of er niet getoeterd wordt en zetten dan gewoon door. Hoeven ze niet in de spiegels te kijken. Als je in zo’n geval toetert valt het dus wel mee.

• Kom je voor een kruising bij stoplichten te wachten en het is b.v. 2-baans, dan moet je niet gek op kijken dat iedereen net zolang voordringt totdat er zich 5 banen gevormd hebben. Aan de overkant zijn het nog steeds 2 banen en op snelheid passen die 5 rijen auto’s dus niet , dus dat word dan dringen geblazen. Als het licht dan groen wordt begint iedereen achter je te toeteren. Dus snel maar gaan rijden denk je dan. Dat kun je vaak beter maar niet doen want het is de gewoonte dat, zolang de auto’s van de andere kant nog vlak achter elkaar zitten, iedereen nog door oranje en rood rijdt. Dit bevordert wel de doorstroming van het verkeer. Waarom dat getoeter dan achter je? Dat is een teken dat het licht groen is geworden. Hoef je, als je vooraan staat, niet constant naar het licht te turen. Je kijkt dus af en toe naar het licht en zodra het groen is toeter je dus even.

• Dat gedrag voor zo’n kruispunt heeft wel een nadeel. Ik heb het een keer meegemaakt dat langzaam een golf van getoeter van achteren steeds dichterbij kwam. Ik snapte er niets van want het licht was nog steeds op rood. Op een gegeven moment had bijna iedereen de claxon constant ingedrukt. En dat maakt dus een behoorlijk kabaal. Maar toen kwam de verklaring. Langzaam hoorde je op de achtergrond ook een sirene van een ziekenauto o.i.d. Die kon er dus niet tussendoor omdat alle kleine gaatjes opgevuld waren door voordringers. Dan werkt de Europese methode toch beter.

• Ik maakte ook een keer mee dat 2 chauffeurs op elkaar zaten te schelden en te toeteren. Ik kon geen verklaring hiervoor vinden. Maar omdat ik meereed bij 1 van deze chauffeurs kon ik dit keer wel vragen wat er aan de hand was. Wat bleek? De andere chauffeur was zijn broer en ze zaten elkaar voor de grap een beetje te pesten en te roepen “waar heb jij je rijbewijs gehaald” en dat soort dingen. Kijk, dat maakt het verkeersbeeld er ook niet rustiger op.

• Je ziet maar weinig vrachtwagens met aanhangers. Om toch genoeg vracht mee te kunnen nemen wordt het gewoon heel hoog en van boven breed opgestapeld. Super instabiel dus. Volgens mij gaan ze net zolang door tot dat het mis gaat, want je ziet in bochten regelmatig afgevallen lading en ook omgeslagen vrachtwagens. Gelukkig zijn er maar weinig viaducten en soms zie je ruim van te voren paniekborden met een omleiding omdat er een erg laag viaduct aankomt van slechts 5 meter hoog.

• Hoe los je het oversteken dan op zonder viaducten? Gewoon niet oversteken! Als je b.v. links af moet ga je eerst rechts af en een eindje verderop maak je een U-bocht. Het is even wennen maar op zich vind ik het wel een slim systeem. Ze voeren het alleen te ver door want ook op snelwegen gebruiken ze dit systeem. Verder moet je als schapenherder wel goed getraind zijn om je kudde schapen heelhuids een snelweg over te laten steken, want zij hebben natuurlijk niet de snelheid om van dat u-bocht systeem gebruik te kunnen maken. Toch knap als je ziet hoe ze hun kudde bij elkaar houden door af en toe een steentje te gooien.

• Personenauto’s zie je nooit met aanhanger. Bij een controlepost bij de Dode Zee keken zo dan ook vreemd op van mijn opzetspiegels. Ik had toen de caravan niet bij me, maar ik was te lui om de opzetspiegels er af te halen. Bovendien krijg je dan in het stadsverkeer wat meer ruimte. De controlepost dacht zeker even dat het een geheim wapen was of zo. Misschien zag het er uit als een extra steun voor een mitrailleur. Maar goed, hoe vervoer je dan je spullen zonder aanhanger? Je laat het gewoon uit je kofferbak steken of je vervoert het op je dak. Een trailer voor het vee kennen zo ook niet. Dus die gaan meestal achterin de bak van een pick-up auto. Lekker in de warme wind. Je ziet op die manier ook hele gezinnen met huisraad vervoerd worden. Gewoon mensen en huisraad achterin de bak. Auto’s hebben achterin vaak nog geen gordel. Maar ook voorin worden gordels bijna nooit gebruikt.

• Er zijn af en toe wel vrachtwagens met een aanhanger. Als deze je dan inhalen denk je ze te helpen door, als ze net voorbij zijn, even met je lichten te knipperen. Maar dat wordt nooit begrepen. Ze blijven dan nog een tijdje doorrijden op de linker baan en ze knipperen ook nooit terug met hun richtingaanwijzers.

• Verder valt op dat er erg veel asfalt gebruikt wordt. Vooral op de wat drukkere punten in de bebouwde kom. Er zijn dan geen lijnen dus je moet het zelf dan maar een beetje uitzoeken. Ook op snelwegen zie je nauwelijks lijnen. Ik heb gehoord dat, als het net geregend heeft, je erg moet uitkijken voor gladheid. In de afgelopen maanden dat het dan niet geregend heeft, is er een laag vet van olie en benzine op het asfalt gegroeid die samen met water een ideaal smeermengsel kan vormen. Gelukkig heb ik hier geen regen meegemaakt.

• In Jordanië werd ik een keer aangehouden op de snelweg naar Amman door de politie met de vraag of ik naar Amman ging. Toen ik ja zei kreeg ik verder zonder te vragen zijn collega in mijn auto naast me. Het bleek dat hij wegens familie omstandigheden naar huis moest. Het was nog uren rijden in de hitte en ik moest regelmatig wat drinken. Maar mijn passagier weigerde steeds drinken van mij aan te nemen. Het leek wel of hij verder niet tot last wilde zijn of zo. Ik snap het niet, zelf zijn ze altijd zo gastvrij maar zelf nemen ze niets aan. Maar vragen ook niet of het goed is dat er iemand met je mee rijdt.

• De overgang in het verkeersbeeld komt niet ineens. In Turkije zie je al wel die hoge vracht op vrachtwagens zonder aanhanger en veel asfalt zonder strepen. In Syrië begin je het getoeter vooral in grote steden al te merken. En dat door blijven rijden bij rood, is me alleen in Saoedi-Arabië opgevallen toen ik daar een paar jaar geleden voor mijn werk auto heb gereden.

dankjewel!