We overwegen volgende zomer met de auto naar Turkije te reizen. Er is hierover zoveel “oude” informatie beschikbaar dat je door het bos de bomen niet ziet. (gevaarlijk <> niet gevaarlijk; slechte wegen <>herstelde wegen; …).
Vandaar dat ik op zoek ben naar echt actuele informatie:
welke reisweg stelt u voor ( recente ervaring?)
zijn er specifieke dingen waarop je moet letten om de veiligheid te verhogen.
graag ook eventuele hotelletjes voor onderweg waar je de wagen veilig kan parkeren
hebben we specifieke documenten nodig om het traject af te leggen
Alle andere nuttige tips of sites of gegevens zijn uiteraard ook welkom
poe!!
leuke en spannende onderneming.
ikzelf vlieg altijd, maar er is hier wel iemand op t forum die elke keer met de auto gaat
dus eventjes afwachten tot die persoon zich meldt.
Laatste keer dat ik zelf met de auto naar Turkije geweest ben is ongeveer drie jaar geleden.
De route die ik toen koos was via Duitsland, Oostenrijk,Slovenie,Kroatie,Servie,Bulgarije , Turkije.
Er zijn mensen die vanwege de kortere afstand, die overigens maar weing kilometers betreft, vanaf oostenrijk naar hongarije gaan.
Die kortere afstand wordt meestal opgedrongen door het navigatie systeem.
Scheelt amper iets en hongarije is nog steeds minder pretig als de ex joegoslavische staten.
Specifieke dingen zijn dat je goed let op de valute van de joegoslavische staten omdat het TE regelmatig voorkomt dat men je teveel laat betalen tijdens het tanken of dat je later er ineens achter komt dat je 20€ hebt betaald voor een toilet beurt.
Wat parkeren betreft kun je het best op een parkeerplaats gaan staan waar internationale vrachtwagens staan.
Stuk minder kans , mochten er al inbrekers of wie/wat dan ook iets willen dan zullen die het door de drukte van de parkeerplaats gauw laten.
Je hebt in principe geen documenten nodig, paspoort en auto en verzekeringspapieren zijn voldoende.
Visums kun je bij de grens meteen krijgen en betalen.
Zal dan voornamelijk om de ex-joegoslavische republieken gaan.
404 De pagina is niet gevonden m’n reisverhaal van eind 2007 op de motor naar Turkije. Bovengenoemde route gereden geen problemen gehad onderweg. Bijna alles met Visa betaald, wel even op het bedrag letten. Visa zet dit om naar Euro’s. Alleen de tolwegen in turkije accepteren geen creditcards. Geen bijzondere papieren mee genomen. Voor de zekerheid indentiteitsbewijs en paspoort mee genomen. Was een tip die ik kreeg om in Bulgarije nooit je paspoort af te geven i.v.m. nep politie. Wij hebben dit trouwens niet ervaren. Hotels op de bonevooi maar niet in Bulgarije en altijd gezorgt dat onze motoren binnen konden staan.
Veel lees plezier
Wij gaan dit jaar voor de derde keer naar turkije met de auto. Wij nemen de route duitsland, oostenrijk, slovenie, kroatie, servie, macedonie griekenland en dan turkije. De reden waar we via macadonie en griekenland rijden zijn de lange wachttijden bij de grens van bulgarije, en de prettige ervaring met de lokale bevolking. Overal langs de wegen kan je een stop maken en een hotelletje nemen behalve servie en met name het gedeelte kosovo. Wat wij doen is dat wij ervoor zorgen dat we voor de grens van servie onze autotank vol gooien en dan pas een stop om te tanken weer moeten maken in macedonie. Griekenland heb je wat hotelletjes in thessaloniki maar langs de snelweg is er ook een hoop te vinden.
Wat je echt niet moet vergeten is dat je onderweg zoveel nederlandse auto voorbij ziet rijden waar jij natuulijk je ook wel bij kan aansluiten. Die ervaring hebben wij ook meegemaakt toen we snachts door servie reden en er een hele rits auto achter ons zat, gewoon elkaar opzoeken…
Wat betreft wisselgeld kan je overal met euro tanken maar let wel goed op.
De route macedonie griekenland is op de totale rit ongeveer 250 km om, de km die om rijdt maak je kwa tijd ruim schoots goed omdat je geen wacht tijden hebt bij de grenspost. De wachttijden bij de grenspost via de route bulgarije verschilt nog wel enorm soms van 4 tot 8 uur.
wat ik vergeten ben je te vermelden is dat je geen specefieke papieren nodig hebt. je groene kaart is erg belangrijk en wordt naar gevraagd in kroatie servie en macedonie. Je visum voor turkije kan je halen bij de grenspost. Je vraagt dan gewoon om een “vize”
Sinds vorige jaar kom je geen slechte wegen meer tegen.
hallo godeavond allemaal.
ik ga dit jaar ook voor het eerst met de auto naar turkije, en ik heb van alles geinformeerd.,
b.v. van de anwb adviseert om internationale rijbewijs document te halen dat wil zeggen dat is een boekje waarin je pasfoto in staat en in alle talen vertaalt is dat je rijbewijs is…
en het kost 13,00 en 1 pasfoto heb je nodig en je krijgt het gelijk…
en nog 1 ding dat je als je via oostenrijk rijdt met auto dat je stickers kan kopen voor onderweg dat je dan niet onderweg geld hoeft te betalen voor de autobaan het kost & euro maar en is 10 dagen geldig dus voor heen en terug betaal je maar 14 euro
en ik raad iedereen ook om de europese lidmaatschap moet afsluiten van de anwb auto wegen wacht tot de europese kant van istanbul komt ook de anwb goed heeee
maar ik wil graag ook weten als iemand mij dat kan vertelen dat je via oostenrijk ook met de trein naar edirne kan gaan , maar hoe kan ik eraan komen hoe dat als volgt gaat…
Ik ben vorig jaar omgekeerd met de trein gegaan (Hierboven een link naar mijn reis verhaal met foto’s) geboekt bij de http://www.treinreiswinkel.nl/
Reis is van Edirne naar Vilach of omgekeerd kijk even bij auto(slaap)treinen en dan vanuit oosterijk naar Turkije
hoii jaap het is in duitsss dankjewel
maar hoe lang duurt het reis van vilach naar edirne en hoe moet ik het prijs achterhalen wij gaan met een auto met 5 volwasene ik heb gehoord dat je voor de auto apart betaalt en per persoon ook apart
en hoe lang duurt het reis van nederland naar oostenrijk kun je me dat uitlegen als het akn al vast bedankt groetjes
De reis duurt 32 uur en je legt dan 1400 KM af. Ik weet het, ik heb ook niet gezegd dat het een sneltrein was.
Ik heb het tabelletje van de site af geplukt en er wat vertaligen bij geplakt. Prijzen zijn per persoon maar verschillen enorm of je bereid bent om met meerdere personen in een cabine te gaan liggen. Houd er rekening mee dat er nauwelijks eten onderweg te verkrijgen is dus neem dat mee. klik een een keer op het plaatje om het te vergroten helaas is de kwaliteit er niet op vooruitgegaan na plaatsing maar met een beetje moeite kun je het lezen. Overigens is het beter om via de treinreiswinkel een offerte aan te vragen, dan zij de prijzen exact. Als je een indruk van de trein wilt hebben moet je even op de link kliken van mijn motortrip toendertijd http://home.planet.nl/~jschoonh/motortrip.htm
voor de Turkse nationaliteit weet ik het niet zeker. Voor Europeanen is voor de EU landen en Turkije een identiteit bewijs voldoende. afhankelijk van de route kom je ook door niet EU landen en dan is een paspoort noodzakelijk. voor somige landen geld dat het paspoort nog minstens 3 maanden geldig moet zijn. De auto moet verzekerd zijn en als bewijs moet je een groen kaart bij je hebben. Uiteraard geldig rijbewijs en registratie (kenteken bewijs) van de auto bij je heben. Verder geen speciale papieren nodig.
Ik heb hier even over moeten denken. Ik heb geen idee hoe “pitig” je bent maar denk niet dat het verstandig is. De reis zoals ik hem gemaakt hebt met op de bonevooi hotels zoeken is waarschijnlijk geen goed ideé.
(kijk even naar voorgaande berichtjes)
Wel kun je volgens mij save naar Vilach Oostenrijk rijden met de hier boven beschreven autotrein naar Edirne en daarvandaan verder Turkijen in.
Ook kun je over Griekenland rijden of zuid Italië Brindisi en dan gaan varen naar Griekenland of zelf rechtstreeks naar Izmir
ik ben 3 jaar terug met de motor naar zuid İtalie gereden en met de boot naar het vasteland vlakbij corfu,mooie trip naar athene en dan weer met de bootnaar çesme,leuk,veilig en tot turkije alles in euro"s betalen.
daarna ben ik met de auto eens over Hongarije en alle oud joegoslavie staten gereden,overal geld wisselen voor benzine en tol,meer dan 10 jaar na de oorlog nog steeds geen bankomaat waar je een tolweg op gaat,dus een veelvoud in euro"s betalen.
jongens met gitzwarte haren (Serviers) met een auto met weens kenteken,nee als je daar een ongeluk mee krijgt heb je nog geen geld.
dit stuk is behoorlijk lang zodat je al snel in de avond/nacht moet rijden als je er niet wil overnachten,het gaf me een onveilig gevoel.
nee,geef mij maar een boot oversteek,google maar eens op ferry ancona of bari,als je de benzine en tol kosten rekent zal het niet zo heel veel duurder zijn.
als je in Fethiye bent kun je bij me kamperen,daar woon ik.