Auto huren in Iran?

Hallo,

Medio mei trek ik voor drie weken naar Iran: eerst twee weken een groepsreis en dan nog één week om op eigen houtje van Teheran naar Tabriz te trekken (van 27 mei tot 3 juni).

Het liefst zou ik een auto huren, in Teheran (of eventueel in Qazvin, omdat ik gehoord heb dat het verkeer in Teheran geen lachertje is), en dan in een dag of zes naar Tabriz trekken (via Alamut, Kaspische Zee, Masouleh, Takht-e Soleiman, Kandovan, …). Drop-off van de huurauto dus in Tabriz.

Hebben jullie suggesties, en dan vooral wat betreft mogelijke verhuurfirma’s? Ik heb de indruk dat Europcar geen agent in Tabriz heeft. Van tevoren boeken om van mijn verblijf in Teheran aan het begin van mijn reis gebruikmaken om het daar ter plaatse te regelen?

Ik las ook dat een groot obstakel de waarborg is die je moet geven (doordat je er geen kredietkaart kan gebruiken). Heeft het opheffen van de sancties dit al wat makkelijker gemaakt?

Alvast bedankt!

Wouter

Je weet zeker dat je zelf een auto wilt besturen in Iran? Ik ben in redelijk wat landen geweest, maar vond de chauffeurs nergens zo roekeloos als in Iran…

Bedankt voor je reactie, Galapagos!

Neen, ik weet niet zeker dat ik zelf een auto wil besturen in Iran. Op forums lees ik tegenstrijdige meningen over zelf rijden in Iran, sommigen raden het ten stelligste af (zoals jij wellicht), anderen zeggen dat het wel meevalt. De kans bestaat nog steeds dat ik het gewoon bij openbaar vervoer en taxi’s hou.

Als je het over roekeloos rijden hebt, heb je het dan over de (grote) steden, of ook over het platteland?

Het zou gewoon zoveel praktischer zijn als ik zelf zou kunnen rijden: geen tijdverlies bij het wachten op openbaar vervoer, niet afhankelijk zijn van taxichauffeurs om in of uit afgelegen dorpen te geraken, … Met als resultaat dat ik zoveel meer zou kunnen zien in die week dat ik van Teheran naar Tabriz reis.

Als iemand nog tips heeft, ook over mogelijke verhuurfirma’s, hoor ik het graag. Ook over het betalen van de waarborg (geen kredietkaarten mogelijk in Iran). Het verbaast me wat dat het zo’n big deal is, zelf rijden in Iran. En dat zo weinig mensen er ervaring mee hebben.

Groeten,

Wouter

In Iran hebben ze over het algemeen een goede infrastructuur, de wegen vond ik er vrij goed. Het probleem is vooral dat iedereen véél te hard rijdt en veel mensen heel onvoorzichtig rijden. Denk aan bochten afsnijden zonder zicht op wat/wie er na de bocht komt, dat soort dingen. Juist omdat de wegen zo goed zijn, zit er veel te veel tempo in. Je hebt in Iran natuurlijk ook heel wat wegen waar weinig verkeer is, denk aan de doorgaande secundaire wegen in de woestijnen enzo. Daar is zelf rijden denk ik nog wel prima te doen. Maar op het moment dat je in de buurt van steden komt zou ik het minder prettig vinden.

Een paar jaar geleden hebben mijn toenmalige vriendin en ik twee weken een auto gehuurd in Thailand, ook niet bepaald een land met verkeer naar Europese maatstaven. Toch vond ik het daar nog wel gaan, een soort van ‘georganiseerde chaos’ zeg maar, waarin het verkeer (hoe chaotisch soms ook) wel rekening houdt met elkaar. In Iran had ik soms echt het idee dat de verkeersdeelnemers levensmoe zijn…

Van de andere kant: volgens List of countries by traffic-related death rate - Wikipedia komen er in Thailand relatief meer mensen om in het verkeer dan in Iran, dus misschien klopt mijn indruk gewoon niet.