(Recente) Situatie in Iran

Goedenavond,

Sinds enkele jaren wil ik alleen (als vrouw) door Iran reizen. Op basis van verhalen van mensen lijkt dit mij goed te doen, ook doordat ik al ervaring heb met alleen wonen en reizen in verschillende landen (ook meer ‘off the beaten track’). Ik wilde afgelopen herfst gaan, maar toen kwam de rellen mbt de verkiezingen. Sindsdien twijfel ik of het verstandig is om te gaan, zeker gezien het reisadvies op het Ministerie van Buitenlandse Zaken.

Mijn vraag: wat zijn jullie ervaringen vanaf zomer 2009 mbt (alleen) reizen in Iran en welke maatregelen hebben jullie genomen om de veiligheid te vergroten?

Daarnaast zou ik graag september-october dit jaar gaan (na de ramadan). Is dit een goede tijdsperiode?

Groetjes Annemieke

Beste Annemiek,

Ik weet niet wat er allemaal staat te gebeuren in Iran, maar het kan belangrijk zijn om daar niet te zijn als het Asura is. Dit is een sjietisch rouwfeest dat dacht ik altijd een tijdje na Ramadan plaats vindt. In 2009 dacht men dat dan wel eens de hel kon losbreken in Iran omdat het een perfect tijdstip voor gewelddadige rellen zou zijn.
Het lijkt me ook van belang dat je er niet al te Iraans uitziet: niet met zwarte chador enzo, maar gewoon als een Westerling die haar best doet zich aan de kledingvoorschriften te houden: dan zullen de baseej je lijkt me wel ontzien mocht je in het midden van een opstootje belanden.
En zolang Ahmenidajad in het zadel zit zou ik geen groene dingen aandoen of dragen die je niet snel in je tas kunt stoppen: een groene hoofddoek of groene polsband of groene blouse (vooral als dit een licht dennegroen is) wordt gezien als een teken van verzet tegen de zittende regering en de heersende orde.

hoi RosaArbil,

Bedankt voor de tips, dat van geen groene kleding had ik nooit vantevoren gedacht.

Ben je zelf trouwens ook recent in Iran geweest (na juni 2009)?

Ashura is 16 dec 2010 weer volgens google.

groetjes Annemieke

Annemiek,

Wat je ook nog zou kunnen doen is dit: Als er geruchten zijn over op handen zijnde rellen, kun je er voor kiezen om dan niet in Teheran, Shiraz of Isfahan te zijn: dit zijn de plaatsen waar altijd de meeste onrust is, met name op vrijdagen bij de universiteit. Yazd is een conservatieve stad waar over het algemeen weinig opstanden zijn, en dit lijkt dus een veilige stad om te zijn.
Iraniers raden iedereen en elkaar af om hoe dan ook, wanneer dan ook niet naar of door Baluchistan (in het zuidoosten) te reizen: er schijnen nogal wat “struikrovers” de wegen af te stropen.

Ik heb wel vrienden van vrienden die in juni 2009 in de hoofdstad waren en meeliepen in de protesten, eentje van hen is dood geschoten. Het is geen flauwekul, zo’n rel in Iran.

Je zou ook eens bij Rosetta Reizen kunnen informeren of ze nog steeds naar Iran gaan op het moment.