Zwanger in Iran

Hallo allemaal,

Eind april willen mijn vriend en ik graag voor twee weken naar Iran. (Waarschijnlijk veel te kort, maar we hebben niet langer ;)) Enig puntje van twijfel: ik ben zwanger.

Ongelofelijk leuk en ongelofelijk welkom, maar ook een beetje spannend in combinatie met een toffe (backpack-)reis. Ik verwacht niet per se dat hier mensen zitten die in dezelfde situatie hebben gezeten - dat zou wel extreem toevallig zijn - maar misschien dat iemand toch advies heeft? Hoe is het eten in Iran? Is het makkelijk om aan genoeg (schone) vitamientjes te komen? En, hopelijk niet nodig, maar toch: weet iemand hoe de ziekenhuizen in Iran zijn?

Eigenlijk willen we het gewoon doen, nog een keer op avontuur met z’n (soort van) tweetjes, maar we zijn nog niet helemaal overtuigd. Wellicht dat iemand de laatste twijfels weg kan nemen? :wink:

Alvast bedankt!

Goedemorgen, misschien wat laat met mijn reactie, maar lees het nu pas.
Ik reis veelvuldig en vaak door Iran (reisleidster) en kan je vertellen dat je als zwangere geen enkel probleem zult hebben, gewoon genoeg drinken. Water uit de kraan is veilig, geen gedoe met tandenpoetsen etc, maar flessenwater is altijd makkelijk en goedkoop te verkrijgen ("Ab e madani). Eten is overal veilig en prima te eten, ook op straat. In Iran is er ook een keuringsdienst en Iraniers zijn uitermate schoon, elke “snackbar/kebabtent” heeft een wastafel waar mensen keurig hun handen wassen alvorens wat te eten. In de hotels zal je in het voorjaar nauwelijks fruit krijgen bij het ontbijt, maar dat is op straat perfect te kopen. Ziekenhuizen in Iran (ik heb ooit een reiziger gehad die werd opgenomen) zijn prima, dokters zijn goed, alleen pompen ze je gelijk vol met antibiotica als je niet oplet, maar dat is in Franse ziekenhuizen niet anders. Waar je wel rekening mee moet houden, is dat het toerisme, dus ook de backpackers, enorm is toegenomen en er niet overal makkelijk een slaapplaats te krijgen is. Iraniers zijn de meest warme en gastvrije mensen die je kunt tegenkomen, dus op straat slapen zal echt niet nodig zijn. Een goedkoop tentje kopen en opzetten in een park (niet in de grote steden in het centrum) is echter wel mogelijk, dat is toegestaan en er is altijd een wc gelegenheid en dus ook water in de parken.
Je kunt NIET pinnen in Iran, dus al het geld dat je nodig hebt, gewoon meenemen. Soms zou je via een creditcard kunnen betalen, dus neem die wel mee als je die hebt. Ik heb ooit een zwangere reiziger gehad en die had nergens last van, in tegendeel, vond het fantastisch. Niet twijfelen, gewoon gaan en genieten! Groet, Margot