Zelfstandig reizen in Iran

Ik wil graag komende zomer naar Iran maar niet met een groepsreis. Ik ben een jonge vrouw en vraag me af of het goed te doen is alleen. Kan ik een auto huren en me overal vrij verplaatsen? bvd

Beste,
Reizen in Iran als vrouw heb ik als zeer veilig ervaren . Zelf rijden met een auto , daar stel ik me vragen bij . Het openbaar vervoer is heel goed georganiseerd , binnenlandse vluchten zijn niet zo duur . Mocht meer vragen hebben dan kan u me ook mailen
succes met de voorbereiding
carine

Individueel reizen in Iran is prima te doen. Voor Iran heb je wel een visum en visum uitnodiging nodig. Deze is eenvoudig te regelen via www.iransilkroad.nl.
Laat je niet bang maken door de media berichten en ontdek een ongekend mooi land met een super gastvrije bevolking en prachtige Perzische cultuur.

1 like

Goedenavond,

Op sommige site lees ik dat je als Nederlander een visum op de luchthaven kan krijgen voor 2 weken.
Dit zou voor mij prima zijn aangezien ik van 4 tot 8 september in Iran wil verblijven.
Kan iemand mij hier meer over vertellen?

Vriendelijke groet,
Max

Beste ,
Voor zover ik weet ben je goed ingelicht . Toen ik Iran bezocht had ik wel een uitnodiging nodig (L.O .)
Wat ik wel heel zeker weet , het is een prachtig land waar je gastvrij ontvangen zult worden .
Mocht je nog vragen hebben laat maar horen .
groet,
Carine
www.carineiniran.blogspot.com

De voorwaarden wijzigen wel eens. Voor zover ik weet, moet je ruim van te voren een visum regelen en is het niet makkelijk om aan alle voorwaarden te voldoen.

ik ben het er niet mee eens dat mensen zeggen dat je teheran best kan missen omdat het te druk is of zo. Is het niet leuk ook de hoofdstad te zien?
Ik vond het de leukste stad.
Het is de beste en meest moderne stad van het land. Het heeft het schoonste drinkwater die voor ons niet schadelijk is. De meisjes in teheran dragen de meeste moderne kleren en zo min mogelijk hoofdbedekking, Er zijn veel leuke dingen die je kan doen, je kan met een telecabin hoog in de bergen gaan waar je een mooi uitzicht hebt, je kan zo hoog gaan dat je door de sneeuw kan lopen in de bergen. zelfs op een warme zomerdag kan je in de sneeuw gaan. er zijn veel parken en de paleizen waar de shah heeft gewoond is ook bijzonder om te zien ,Er zijn in teheran ook ‘koffiehuizen’, waar je thee of waterpijp kan roken voor zowel mannen als vrouwen samen. In andere steden zul je dit niet vinden, is het alleen voor mannen. Ik vond teheran beter als isfahan. Mensen vinden alleen isfahan beter vanwege dat beroemde plein en de brug. dat heb je allemaal in 1 dag gezien. verder heeft het ook niet meer te bieden, het is verder geen mooie stad, het is daar ook heel druk en je zit altijd in de file als je naar het centrum wil. dus niet alleen in teheran.
En inderdaad je kan makkelijk alleen reizen door het land. Ik ben als vrouw 2 maanden alleen door het land gereist, ben toen met de trein door naar pakistan gegaan , geen enkel probleem. Ik zou yazd ook zeker bezoeken, vond ik de mooiste stad. In vergelijking tot andere landen laten de mensen (mannen) je met rust en hoef je niet bang te zien dat je achterna gelopen wordt, mensen dringen je ook niet aan om dingen te kopen en het is niet nodig te onderhandelen.

Vroeger was het zo dat je op de luchthaven een visum kon krijgen,
Maar dat is nu veranderd. Het kan niet meer. Dus ook als je kort blijft ben
je toch verplicht bij de ambassade een visum te verkrijgen.

Ik ben vorig jaar november (2011) 10 dagen naar Iran geweest als vrouw zijnde. Een fantastische ervaring en ik wil zeker nog een keer terug. Het openbaar vervoer is erg goedkoop en heel goed te doen. Hele vriendelijke, gastvrije mensen ontmoet. Laat het politieke geneuzel voor wat het is en ga erheen om er van te genieten. Je zal je niet onveilig voelen.

Hoi Ton,
Ik ben half Iraans en ik kom al mijn hele leven in Iran. Ik zou niet georganiseerd reizen. Het geeft je zoveel vrijheid! Als je van natuur houdt zou ik naar het gebied ten noorden van Teheran gaan, Shomal. Het ligt aan de Kaspische Zee en het is een prachtig gebied. Ook kan je Shiraz en Esfahan natuurlijk niet missen, en de hoofdstad, Teheran kan je natuurlijk niet overslaan. Veel plezier in het mooiste land van de wereld!!
Groet,
Roos

1 like

Hoi Roos,

Bedankt voor je reactie. Ik heb inderdaad besloten om alleen te reizen. Je ziet aan de eerste post dat er wel een tijdje overheen gegaan is, maar ik heb eerst andere reizen gemaakt.

Ik vertrek april 2014 met de Trans Azie Express vanuit Ankara naar Iran om daar rond te reizen.

Ik start overigens met een paar dagen Istanbul, dan een paar dagen Ankara en dan de trein op. Vervolgens twee weken Iran.
Ik wil proberen Tabriz, Teheran (waar ik misschien nog wel een dag over heb om het door jou genoemde gebied te bezoeken, neem aan dat dat goed met de bus te bereiken is?), Kashan, Isfahan, Shiraz, Yazd en Persepolis te bezoeken.

Ik zal hier tzt laten weten hoe het is geweest.

Groet,

Ton

Goedendag mede Iran-liefhebbers,

ik ben een ervaren reiziger en graag wil ik over een maand Iran ontdekken. Daarom heb ik een aantal vragen over dit land, dat mij op afstand al gegrepen heeft:
Liefst zou ik een visum regelen voor** drie maanden** om dat ik iets langer dan twee maanden zou willen blijven, als toersit dus, is dit mogelijk?
Op welke kosten per dag moet ik rekenen? ( ik reis alleen, met het OV en heb verder geen bijzondere eisen, kan prima met weinig geld overweg, denk dus aan niets meer dan slapen, eten en hier en daar een taxi ritje)

Bovenstaande twee vragen krijg ik op het internet geen eenduidig antwoord op en ik zou het fantastisch vinden dat hier te vinden!

gr Maximus

Hey Ton, wij hebben 4 jaar terug met de wagen “jouw” route gedaan, als je iets wilt weten, kan je mailen naar desertlions.be@gmail.com, en neem eens een kijkje op onze website, www.desertlions.be

Hoi,

Dank je voor je aanbod. Ik hou het in gedachten. Ik zit nu te wachten op mijn letter of invitation. Daarna moet ik het visum gaan halen en dan op pad. Kort voor de reis zullen nog wel wat vragen opborrelen, dus “dan weet ik je te vinden”:).

Ik heb al even op jullie site gekeken. Mooie initiatieven hoor. Ik zal het allemaal nog eens even rustig gaan lezen. Herken wel het een en ander, omdat ik ook door Mongolie en Oezbekistan heb gereisd.
Zie dat jullie veel voor de medemens doen, petje af.

Ik laat van mij horen,

Groet,

Ton

Leuk lijstje, Ton! Ook Kerman (theehuizen in de bazar) en, vlak daarbij, Mahan (sufi-tempel, tuin) vonden wij erg leuk. Kashan viel tegen. Ga je nog naar Qom?

Via Wereldwijzer app

Hoi Rosa, ja lijkt mij ook een mooie reis, ook omdat ik de Trans Azie Express er vooraf laat gaan. Ik ben wel een beetje van dat soort treinreizen. Heb net mijn visum gekregen dus het gaat nu echt beginnen. Ik heb Qom nog niet echt in de planning opgenomen, is het de moeite??
Ik heb aan het eind van mijn reis wat extra dagen gepland, zodat ik dan wat mogelijkheden heb.
Ik denk aan de Alamut Valley, maar misschien is Oom een optie.

Misschien kun je mij er iets meer over vertellen,

Hoor het graag, groet,

Ton

Hoi Jerbas,

ik vond Qom de mooiste stad, heb zelfs mijn route aangepast om de laatste dagen Qom voor de tweede keer te bezoeken. De Alamut Valley was erg mooi. Er is niet echt iets te bezoeken, het is een hele klim naar een kasteel, die heb ik dus alleen vanaf de grond waar kunnen nemen. Maar de omgeving en uitzichten zijn prachtig.

Jerbas. Sommige mensen uit ons reisgezelschap wilden absolUUt niet naar Qom en bleven achter terwijl wij wel gingen - uit nieuwsgierigheid. Kan een politiek-religieuze keus zijn om nIEt te gaan. Wij vonden het niet zo interessant - tombe Khomeini al helemAAl niet!

Via Wereldwijzer app

Nou, zo zie je maar he. Smaken verschillen, gelukkig:). Dank voor jullie reactie. Ik zal laten weten hoe het geweest is en wat ik uiteindelijk in die paar extra dagen heb gedaan.

**
Is dit nog actueel ???

:jongleren:
**