Ik ben van plan om volgend jaar vanuit Istanbul met de Trans Azie Express naar Teheran te reizen om vervolgens in Iran een week of twee rond te reizen.
Ik had al eerder naar Iran gewild, maar dat is er nog niet van gekomen en nu zag ik de mogelijkheid om er per trein naar toe te reizen vanuit Turkije.
Heeft iemand ervaring met de Trans Azie Express.
Ik lees eigenlijk alleen maar positieve ervaringen in een kranten artikel, maar ik hoor het ook graag van reizigers die het mij zelf vertellen:).
Nee, ik heb nog geen tips ontvangen.
Het is ook niet een reis die door heel veel reizigers wordt gemaakt.
Misschien ken je de site, maar je kunt in ieder geval even kijken op www.seat61.com.
Hier is veel nuttige informatie te vinden over vertrektijden en prijzen enzovoort.
Ik heb de reis eind april gemaakt en het was echt super! Ik ben van Teheran naar Istanbul gegaan dus wel de andere kant op… Wat voor vragen heb je? Ik had problemen om een visum voor Turkije aan de grens te krijgen maar de hele trein heeft geduldig gewacht tot ook wij eindelijk de sticker in ons paspoort hadden. Maar omdat jij de andere kant op gaat zal je daar geen problemen mee krijgen. Al met al was het een prachtige reis met ontzettend mooie uitzichten het duurt alleen eeuwig! Hou rekening met vertragingen en geduldig wachten! Had je het trouwens over het artikel in de nrc next?
Hi Ton, de site was me inderdaad al bekend. Hoop over een klein maandje de reis in te zetten. Waarschijnlijk Istanbul t.e.m. Tabriz met de T.A.E. Van daaruit de streek verkennen en dan verder landinwaards reizen. Ben zeer benieuwd gezien de vele positieve reacties. Zal je in ieder geval bij terugkeer feedback geven over mijn persoonlijke ervaring.
Ik ben in juli 2011 met de transazie van Istanbul naar Teheran gegaan en het is echt een aanrader! Zorg alleen dat je op tijd je kaartje koopt want ik probeerde het 4 dagen van tevoren en toen waren er geen kaartjes meer waardoor ik een extra week moest wachten. Als je in zomer gaat kun je ook beter 2l flessen met water meenemen want de trein stopt niet vaak en meestal snachts. Tevens duurt de reis drie dagen, maar vreemd genoeg kon ik 12 uur per dag slapen. Het uitzicht is mooi en je ontmoet veel backpackers en Iraniërs ( die echt super aardig zijn) dus je hoeft je niet te vervelen. Maargoed veel succes
How to buy tickets: westbound from Tehran
You can book the westbound Tehran to Ankara train at Tehran station - you will need to show your passport. Alternatively, you can book the Tehran to Ankara train through a number of Iranian travel agencies, such as www.irantravelingcenter.com. Also see the travellers’ reports below for some suggested agencies. I recommend only buying an onward Ankara to Istanbul ticket on arrival in Ankara, in case there’s a delay. There are plenty of trains between Ankara and Istanbul so there will always be places available on the day.
Ik heb de geweldige reis onlangs in juli 2013 gemaakt. Je vertrekt wel vanuit Ankara vanwege bouw aan het spoor.
Stuur een email met je reisplannen naar Viking Turizm in Istanbul (zie ook seat61.com) Ik heb contact gehad met Ali, en vanuit huis via email en internetbankieren heb ik alles met hem geregeld, zodat ik alleen mijn treinkaartje op hoefde te halen op het kantoor van Viking, aan het Gezi park. Ik heb in totaal slechts 44 Euro betaald!
Ik vertrek dan nu eindelijk april 2014 met de Trans Azie Express naar Iran om daar rond te reizen.
Ik heb wat praktische vragen.
Ik reis normaal gesproken met een kladblokje om aantekeningen te maken en dat is het ongeveer :), maar ook ik moet en ga mee in het digitale tijdperk.
Dus mijn vraag is, als ik met een I phone in Iran rondreis, kan ik dan toch bellen en appen en dat soort zaken? Heb ik daar een simkaart voor nodig oid? Ik neem niet aan dat er Wifi is en dat soort zaken dus, heeft het zin om zo’n telefoon mee te nemen?
Hoeveel contant geld heb ik ongeveer nodig voor twee weken, ik bedoel dan voor het eten en drinken en andere onvoorziene zaken?
Hotels en vervoer niet meegerekend.
Zijn er nog zaken die ik moet weten en waar je als (ervaren) reiziger toch niet snel aan denkt.
Ik start overigens met een paar dagen Istanbul, dan een paar dagen Ankara en dan de trein op. Vervolgens twee weken Iran.
Ik wil proberen Tabriz, Teheran, Kashan, Isfahan, Shiraz, Yazd en Persepolis te bezoeken.
Ik zou een notitieboekje en pen meenemen, veel charmanter en na de reis een mooie herinnering, maar da’s persoonlijk.
Je zal geen problemen hebben met je iPhone, ik heb nooit problemen ondervonden met bellen (via Skype en wifi) en gelukkig kennen ze WhatsApp niet in Iran, dus je kunt ongehinderd en ongecensureerd via wifi foto’s en tekst naar Nederland sturen. Wifi is in de meeste hotels en gasthuizen te gebruiken, soms gratis, meestal tegen een kleine vergoeding. SMS werkte ook goed, naar Nederland en zelfs naar een Belgisch nummer van een reiziger in Iran.
Als je van plan bent veel lokale nummers te sms-en of te bellen, dan koop je een sim van Irancell of zoals ik heb gedaan, een simpele mobiele telefoon van 12.50 euro. Een ‘echte’ Nokia, made in China
Ik wilde ook naar Tabriz, maar de trein heeft daar maar een half uur tot een uur stilgestaan en wij konden er niet uit. De rest van je reis is logisch en uitstekend te doen, ik heb min of meer dezelfde route gereisd. Maar Tabriz ligt behoorlijk ver je geplande route vandaan.
Hou wel rekening met vertraging van de Trans Asia Express; op internet lees je verhalen van 9 a 12 uur vertraging. Ik kwam in juli gelukkig slechts 2.5 uur later dan gepland in Tehran aan, om 11 uur 's avonds.
Als je hotels en vervoer niet meerekent, dan ben je voor het eten en drinken echt niet veel kwijt. Een simpele en zeer smakelijke maaltijd kost hooguit rond de drie euro. Maar je neemt beter te veel geld mee dan te weinig, ik zou voor twee weken hooguit 300 euro meenemen, en dan zul je nog wel iets overhouden durf ik te wedden…
Bedankt voor je tips, daar kan ik wat mee. Ik heb Tabriz bewust opgenomen om ook iets van het noorden te zien. Ik begrijp van je dat het ver is van de rest van de route, en zal daar dus rekening mee houden.
Dat je in de meeste hotels wifi hebt en ook vrij eenvoudig kunt sms en had ik niet gedacht, dus dat is wel prettig. Moet eerlijk zeggen dat ik daar andere beelden bij had.
Ik ben een ervaren treinreiziger, dus met vertraging hou ik wel rekening, maar ik hoop wel dat het enigszins beperkt blijft.
Dit soort zaken heb je niet zelf in de hand, dus druk maken kan ik mij er ook niet over:).
Prima richtlijn vwb het geld. Heb vorig jaar door Oezbekistan gereisd en was volgens mij toen ongeveer net zoveel kwijt. Goed om even te weten.
Zal het kladblokje nog steeds meenemen hoor, dat is de basis voor mijn reisverslagen:).
Ik zal tzt op dit forum laten weten hoe het was.
Nogmaals bedankt en groet,
Ik herinner me nu dat er in Tabriz een paar treinreizigers zijn uitgestapt in plaats van door te reizen naar Tehran, ook een goede optie. Dan reis je via het groene noorden (Masouleh schijnt een goede tip te zijn) naar Tehran, Kashan etc. Als ik halverwege de treinreis inmiddels niet door een Iraniër bij hem thuis was uitgenodigd, dan had ik dat waarschijnlijk ook gedaan. Next time!
Nou, ik ben weer terug van mijn reis met de Trans Azie Express vanaf Ankara naar Iran, waarbij ik vervolgens ben uitgestapt in Tabriz, Kandovan heb bezocht en vervolgens Teheran, Kashan, Isfahan, Shiraz, Yazd en weer Teheran.
Het was een onvergetelijke reis door wat ik noem het meest vriendelijke land (naar mij als reiziger), waar ik ooit doorheen ben gereisd.
Ik heb nog nooit zoveel vriendelijkheid, behulpzaamheid en interesse in mij als reiziger meegemaakt.
Het openbaar vervoer is perfect en het eten goed. Dat bij de vele bezienswaardigheden en de vriendelijke Iraniers maken het wat mij betreft een topbestemming. Mocht je vragen hebben, misschien kan ik ze beantwoorden:).
Mooi om te lezen dat jouw ervaringen net zo zijn als die van mij. Ik durfde het eigenlijk al te wedden haha. Ik heb inmiddels meerder mensen weten te interesseren in een reis naar Iran, ze krijgen het nog druk! Ik heb zojuist weer geboekt en over een maand ga ik drie weken, dit keer geen trein maar vliegen via Oekraïne.