Ervaringen trein Turkije naar Teheran?

wie heeft er evaring van om met de trein van istanboel naar theran te rijden?

Ik heb er nog geen ervaring mee, maar wij pakken 'm misschien in juli.

De Istanbul-Teheran trein (ook wel bekend als de Trans-Azië-Express) in een vier persoons 1e klas couchette kost zo’n 40 á 50 euro en vertrekt elke week op woensdag (volgens internet). Naar horen zeggen schijnt het een fantastische trip te zijn. Bij het Van-meer in het oosten van Turkije moet je de trein uit, van Istanbul tot Tatvan rij je in een Turkse trein, van Van tot Teheran in een Iraanse. Van een ander treinenforum weet Andries, iemand die erg veel weet van treinreizen, te vertellen dat alles op elkaar aansluit en bij vertragingen ook op elkaar wachten.

Hij verteld dit ook:
*Er rijden ook binnenlandse Turkse treinen naar Tatvan en er rijdt ook een- of tweemaal per week een trein van Van naar Tabriz in Iran. In Tabriz is dan aansluiting naar Teheran. Kan ook een optie zijn.

Volgens mijn Overseas Timetable (schaf de nieuwste editie van dat boekje aan voor je planning), maar de mijne is alweer van zomer 2007, rijdt naast de Trans-Asya-Expresi die op woensdag (zou dus 7 juni zijn, of rijdt de TAE tegenwoordig op donderdag?) vertrekt op maandag (in dit geval 5 juni) en op zaterdag vanaf Istanbul een trein naar Tatvan. In 2007 vertrek vanaf Haydarpasa om 20:05, aankomst in Tatvan (niet de haven) om 13:09 twee dagen later (dus woensdag 7 juli). Zitplaatsen aanwezig. De boot naar Van gaat minimaal eens per dag.

Van Van naar Tabriz rijdt vervolgens op donderdagavond om 21:30 een trein naar Tabriz. Aankomst Tabriz om 08:30. Zitplaatsen aanwezig, grenscontrole 's nachts.*

Wij zelf gaan deze zomer hoogst waarschijnlijk met de bus voor $25,-. We willen namelijk zo snel mogelijk naar Iran.

Voor de informatie over de treinen gaat dank uit naar Andries, van het World On Rails-forum.

Veel plezier en succes!

1 like

Alvast goede reis.
Wij zouden mogelijk in oktober deze reis maken.
Ben benieuwd naar je ervaring.
Harri

Is de reis doorgegaan? Ik ben benieuwd naar ervaringen!

Ik ben ook wel benieuwd naar de ervaringen! Vooral naar ervaringen in de zomer, is het een beetje te doen qua hitte? En hoe druk is het en hoelang vantevoren moet je boeken?