Treinen door Turkije

Hoi!

Ik wil volgend jaar zomer in juli of augustus door Turkije treinen met een interrail one country pass. Heeft iemand dat wel eens gedaan? Ik dacht zelf aan een tweeweekse reis die begint in Istanbul en eindigt in Ankara, met de nodige omwegen natuurlijk. Heeft iemand nog tips voor het reizen per trein in Turkije? Zou het qua klimaat te warm zijn om in de zomermaanden te reizen?

Helaas heeft Turkije een zeer beperkt spoornet. Momenteel worden overal hogesnelheidslijnen aangelegd, die op termijn zelfs richting Georgie doorgetrokken zullen worden. Voorlopig moet je het echter doen met de volgende lijnen:

Het meest efficient reis je binnen Turkije voorlopig over kortere afstanden met de bus en over grotere met een goedkope binnenlandse vlucht. Toch is een treinreis zeker te doen, in combinatie met een enkele kleine busrit, als je echter de nodige omwegen wilt nemen is 2 weken misschien te weinig, zeker als je genoeg tijd wilt om Istanbul ook te bezoeken. Ankara is niet zo’n hele boeiende stad, behalve het museum van Anatolische beschavingen. Je zou er ook voor kunnen kiezen om in plaats van uit te stappen in Ankara, door te reizen naar Kayseri en van daar naar Cappadocie te gaan met de bus. Hier een paar routes die je zou kunnen nemen:

Istanbul (4/5 dagen) - Izmit of Eskishehir (2 dagen) - Anakara (2/3 dagen) - Karabuk/Safranbolu (2 dagen) - Zonguldak of Eregli (2 dagen) - bus terug naar Istanbul of Ankara (Dit zijn steeds treinritten van een paar uur max)

Istanbul (5 dagen) - Ankara (2 dagen) - Kayseri/Cappadocie (4 dagen) - trein terug naar Ankara (dit zijn treinritten van een uur of 8)

Istanbul (5 dagen) - Kayseri/Cappadocie (4 dagen) - Konya (2 dagen) - Ankara (2 dagen) (Hier zijn de eerste twee treinritten ook heel erg lang)

Alternatieve routes die misschien wel leuk zijn:

Samsun (1 dag) - Amasya (2 dagen) - Kayseri/Cappadocie (4 dagen) - Ankara (2 dagen) - Istanboel (5 dagen)

Izmir/Efese (3/4 dagen) - Denizli/Pamukkale (2 dagen) - Bus naar Konya (2 dagen) of Ankara (2 dagen) - Istanbul (5 dagen)

Heb begin april 2010 het traject Afyon naar Konya getreind.
Viel me zeker niet tegen…alleen gaat niet alles op tijd…zeker niet. Maar wel heel gemoedelijk…vond het wel een belevenis. Vaak gaat het traject door de ongerepte natuur…trein stopt op heel wat kleine stationnetjes…
Het jaar daarop wilde ik van Malatya naar Adana…jammer…er was onderhoud aan de railsen en dat ging dus niet door.
Dus…als het spul rijdt…gewoon doen! Goedkoper dan bussen maar duurt wel “wat” langer :slight_smile:
Ander voordeel is dat je wat meer beweegruimte hebt dan in een bus.
Succes,

Jan