Backpacken Turkije

Backpacken in Turkije. :turkey:

Turijke; bij iedereen wel bekend van de all inclusive vakanties in resorts met broodjes kroket en optredens van Jan Smit terwijl je op ned 1 man bijt hond kan kijken en in het nederlands je volgende biertje kan bestellen.

Jammer dat de meeste mensen Turkije (alleen) van deze kant kennen want het heeft veel meer te bieden dan dat. Prachtige natuur en cultuur die ik wil gaan ontdekken.

Ik wil begin september vertrekken met het vliegtuig naar Ankara. De route die ik in gedachte heb is als volgt:

Ankara - Cappadocie (Goreme) - Nemrut Dagi (Malatya) - Divrigi - Trabzon (kust zwarte zee) - Rize - Mt. Kackardgi - …?

In Cappadocie, Nemrut Dagi en Mt. Kackardgi wil ik met een meerdaagse wandeling genieten van al het natuurschoon.

De reis zoveel mogelijk low-budget houden door het reizen met het openbaar vervoer en te overnachten in nette maar bescheiden accommodaties. De tent gaat ook mee voor overnachtingen op campings (ja die zijn er ook :hihi:), vaak mag je ook camperen bij een accomodatie waar je tegen een kleine vergoeding gebruik kan maken van de faciliteiten.

De route is een basis maar ik reis niet met de intentie om iets te plannen, 100% flexibel dus.

Heb je ook plannen in deze richting, ben je na het lezen enthousiast geworden, reis je een deel van de route? laat het even weten. Alle reacties zijn welkom.

Als je tips, ervaringen of aan- opmerkingen hebt over bovenstaande gebieden laat het me weten.

Thanks ! :wereld:

Twan : de reis die je beschrijft ziet er gaaf uit, weet zeker dat je gaat genieten. Heb een deel zelf ook gedaan en was in een woord fantastisch.
Wel vind ik het een beetje kort door de bocht wat je schrijft over de resorts.
Alsof wij als Hollanders zo belangrijk zijn dat alle resorts daar op afgestemd zijn. Het grote voordeel van Turkije is juist de diversiteit, voor elk wat wils

Reactie verwijderd door Hans.

Bedankt voor jullie reacties!

@Raak: Wat is jouw ervaring, als je er geweest bent, met Nemrut Dagi en Mt. Kackardgi? Dat van die resorts bedoel ik natuurlijk met een knipoog :slywink:

@Hans: Thx voor de tip over het later reizen met de bus.

Wat ik zo een beetje lees over Turkije is dat er best veel gewaarschuwd wordt voor Koerden in zuid-oost Anatolie maar dat eigenlijk iedereen die er geweest is alleen maar positief spreekt over het gebied en de mensen. Ik ben van plan om het gewoon zelf te gaan ervaren, maar dit zou mijn jonge naïviteit kunnen zijn :hihi:

In Cappadocië heb ik nu de volgende plaatsen in gedachte: Goreme, Urgup, Ihlara vallei, Ala Daglar National Park en Erciyes Dagi.

Weet je misschien of je in NL aan kaarten van Cappadocië etc. kan komen? Of kan je deze beter in Turkije aanschaffen?

Groet

Het echte zuidoosten van Turkije is niet ongevaarlijk hoor. Er worden weleens toeristen ontvoerd/gegijzeld door terroristen (laatst nog een groep Duitse toeristen) en er is gewoon veel militaire activiteit. Volgens mij kun je er op zich wel prima reizen maar het is wel goed dit in je achterhoofd te houden

Hoi Twan,

uitstekend plan met je rugzak, dat is uitstekend te doen in Turkije.
In Goreme zit een fijne camping, aan de weg naar Urgup, iets voorbij het open air museum. In Goreme zelf zit de panorma camping, die is wat eenvoudiger. Zit je wel dichter bij het dorp en de restaurantjes, het is een pittige klim naar Berlin vanuit Goreme zelf.
Je kunt ook op de dormitory van Kose pension, mijn “vaste” verblijfplaats in Goreme (met zwembad)

Je kunt georganiseerde tours door cappedocie boeken, dat zou ik aanraden. Als je alles zelf gaat regelen ben je veel meer tijd kwijt en sommige plaatsen zijn lastig bereikbaar.
Als je wat mensen bij elkaar kunt vinden huur je een busje voor jezelf en maak je je eigen route, dat is helemaal relaxt en voordeliger dan je denkt. (85 euro in 2008)
Ihlara zou ik weer niet met een Tourtje doen, die lopen alleen het eerste stukje terwijl je veel beter de hele vallei door kunt gaan, tweede deel is erg fraai. Eigen houtje er naar toe, nachtje slapen in Ihlara-koyu en dan de volgende dag naar de andere kant lopen en zien dat je weer in goreme terecht komt met bus of een lift.

Voor Nemrut zou ik ook een Tour boeken en dan aangeven dat je tot Nemrut mee wilt. Kijken of er financieel iets te regelen valt. Dan heb je vast je vervoer naar Kahta en de rit omhoog naar Nemrut. Of het daar gevaarlijk zou zijn? Ik ben bijna overal in Turkije geweest en heb nooit iets van gevaar gemerkt. Ik weet wel dat de hotels bij de zwarte zee vol zitten met Russische hoertjes en wat daar zo omheen scharrelt voelde ik me niet bepaald prettig bij.
Voorbij Trabzon kun je naar Caykara Uzungol, prachtige wandelomgeving met in het dorp een soort Turks Centerparcs :slight_smile:

http://img85.imageshack.us/img85/4527/uzungol22hf81et6.jpg

1 like

Twan : ik denk dat je heel veel hebt aan de tips van Erik. Ik vond het werkelijk te gek daar en Goreme en Urgup moet je ook zeker bezoeken.Ik ben vorig jaar begin mei geweest en heb het daar lente zien worden binnen een week. Heerlijke ervaring. ik ben met Corendon geweest samen met mijn Turkse “familie” die zich in Antalya bij ons voegden, daardoor had ik dus veel extra inside information en ben dus ook met de plaatselijke bevolking in aanraking geweest. De gids was echter ook een aangename aanvulling tijdens de rondreis voor ons

@ Erik. Bedankt je reactie. :thumbsup: Super al deze praktische tips uit eigen ervaring, erg waardevolle informatie.

Misschien ga ik inderdaad in Cappadocië wel een tourtje boeken om alles te zien. Maar aan de andere kant is het daar wel zo toeristisch dat het me geen probleem lijkt om aan vervoer te komen (Dolmus of lift). Tijd heb ik genoeg aangezien ik (nog) geen vaste einddatum heb :smile:.

Hoi Twan, bedankt voor het inbrengen van je plan! Ik ben zelf met het idee aan hetspelen om half oktober naar Turkije te vliegen en van daar, via een nog nader te bepalen route, overland naar syrie en jordanie te gaan. Ik wil dit alles doen met het openbaar vervoer. Weten jullie of het veilig is om als meisje alleen deze reis te doen? Is het noodzakelijk om euro’s in contacten mee te nemen voor de grens overgang naar syrie en jordanie?

Twan; in oktober ben je waarschijnlijk al weg of niet? Anders zou het misschien wat kunnen zijn om elkaar ergens te meeten in Turkey :wereld:.

Grzz!

Hey Zoelie, bedankt voor je reactie. Leuk idee om vanuit Turkije naar Syrie en Jordanie te gaan (je brengt me nog op ideeën:hihi:) . Als je er genoeg tijd voor uittrekt is het geen probleem om deze reis met het openbaar vervoer te maken.
Om de reis helemaal alleen te maken als meisje daar zou ik nog wel een keer over nadenken. Het valt sowieso al op als je alleen reist daar en je kan wel wat vragen, vreemde blikken en bezoekjes van de politie verwachten. Vrouwen / meisjes worden daar nog steeds als minderwaardig gezien. Het is natuurlijk onwaarschijnlijk dat er iets gebeurt maar je moet wel op je hoede zijn.

Ik ga in september weg omdat half / eind oktober het 's nachts in de binnenlanden van Turkije al flink koud kan worden. Zit jij gebonden aan bepaalde data of ben je vrij om te gaan wanneer je wil? Anders kunnen we misschien een stuk samen reizen?

Leuk om elkaar een beetje op de hoogte te houden van de plannen in ieder geval.

Groet

Hey Twan. Ik kan pas half oktober weg omdat dan pas mijn onbetaald verlof ingaat (wel een half jaar.) Dus met openbaar vervoer is geen probleem, ik heb de tijd :wink:
Heb jij ervaring met het reizen in turkije? Wat moet ik me er bij voorstellen, is het vergelijkbaar met landen zoals india en nepal? Daar ben ik wel al enkele keren geweest. De vrouw wordt daar ook niet altijd voor vol aangezien, dus wat dat betreft ben ik heel wat gewend (tneminste dat denk ik)/.
Hoelang denk je dat er nodig is om de ronde die jij in je hoofd hebt te doen? Ik wil na turkijke, syrie, jordanie door vliegen naar zo azie. Ik wil me eigenlijk niet vastleggen en zo min mogelijk tickets boeken. Jammer dat dit soms wel moet icm visa…
Keep in touch!
Grzz Sanne

Oja nog een vraagje: wat vindt jij koud? :zon02:

Vergeleken met India en Nepal zijn de bussen fantastisch in Turkije. Schoon, modern en veilig, fijne stops onderweg bij restauirants met schone toiletten, thee, hapjes etc. Flesjes schoon water in de bus die je krijft van het bushulpje, iedereen zijn eigen genummerde stoel: als je alleen het OV in india kent weetje niet wat je meemaakt :slight_smile:

Het weer in bv Diyarbakir is eind van het jaar aardig te vergelijkenmethoe het hier al een tijdje is. Overdag 8-10 graden, 's nachts tot min 5 of zo. Met een fatsoenlijke slaapzak prima te doen.

Als vrouw alleen zou ik wel wat extra alert zijn en niet bv 's avpnds laat nog alleen over straat gaan. En niet in mega korte rokjes gaan lopen, maar je lijkt met op de een of andere manier niet het type aan wie ik dat nog zou moeten vertellen.

En sla Sanliurfa niet over, fraaie stad, fantastische bazaar!

Ik ben benieuwd. Zal zeer luxe voor me zijn dan…! Qua kleding zal het vergelijkbaar zijn met india verwacht ik, goed bedekt en vooral niet te strak. al maakt het voor de starende blikken lang niet altijd iets uit is mijn ervaring. Ach ja dat hoort er allemaal bij!
Thanks voor je reply en je tips!
Grz Sanne

@Sanne; Ik heb helemaal geen ervaring met het reizen in Turkije. Wel heb ik 3 weken in Marokko rond getrokken ik denk zo dat dat aardig overeenkomt met de Turkse cultuur. Gave reizen heb je er al op zitten zeg! Met al die ervaring gaat dat helemaal goedkomen :nod:.
Ik heb geen idee hoelang die ronde gaat duren en ik ga dat ook van te voren niet helemaal plannen. Beetje go with the flow… is het ergens tof dan blijf ik, is er niks aan dan reis ik weer door.
Wat ik koud vind? -67 zowiezo. Ik wil dus graag ook een aantal keer de bergen in, op hoogte kunnen de temperaturen flink dalen en aangezien ik in september weg kan is dat dan aangenamer.
Heb jij al plannen voor Turkije?

Gaaf, go with the flow… dat is ook mijn manier van reizen. Ik heb eigenlijk alleen nog het idee in mijn hoofd. Ben me aan het oriënteren over waar ik naar toe wil en hoe het zit met visa. Daarbij is het toch lastiger dan ik dacht, wetende dat je eigenlijk overal heen kunt… waar ga je dan naar toe? Dus toen ik een paar weken geleden wakker werd dacht ik ineens: Turkije, daar wil ik naar toe en dan overland naar syrie en jordanië (en eigenlijk ook israel maar dat is wat lastig icm met visa voor syrie volgens mij). Dat is het enigste dat ik weet dat ik ga doen… er is nog niets concreets en echt plannen wil ik het niet doen. Dus ik hou je op de hoogte! Daarom is jou route ook wel handig. Ik ben namelijk een natuur mens en hou ontzettend van hiken en bergen. Dus nogmaals dank!

Grzzz

@Twan

2 jaar geleden zijn we voor 3 weken met de rugzuk doorheen Turkije getrokken, centraal gedeelte en een stukje zuidkust.

Dit jaar zijn we een week naar Marrakech gegaan en enkele dagen bezienswaardigheden buiten Marrakech.
Normaal gezien doen we alles met openbaar vervoer, maar in Marroko hadden we een busje gedeeld met enkele andere toeristen.

Het kan natuurlijk zijn dat mijn ervaringen vertroebeld zijn door het feit dat we in Marrakech, grootstad zaten tov in Turkije vooral weg van Bodrum-Izmir en Antalya… maar ik vind de sfeer en de mentaliteit tussen Turken en Marrokanen totaal niet te vergelijken.

Vond het in Marroko nogal ‘plakkerig’ en soms kunnen ze grof uit de hoek komen. In Turkije hadden we dit gevoel totaal niet, wanneer je met de fiets langs velden passeert roepen ze je spontaan om eten en drinken aan te bieden en een praatje te slaan.
Kan het niet echt goed uitleggen wat ik bedoel maar Turkse mentaliteit sprak me meer aan dan de Marrachi mentaliteit

Ik kan me vinden in de omschrijving van ellen en bjorn(al is het voor mij wel al lang geleden dat ik Marokko bezocht heb)

Ik wilde toen der tijd ook Marokko zien toen wij naar Turkije geweest waren, maar ik zou daar zelf niet graag meer heen gaan(qua bevolking dan) In zn geheel niet vergelijkbaar…

Maar ik volg jullie reizen op de voet, blijf vooral posten wat jullie ervaringen zijn, want ik denk dat die info voor veel (aanstaande) reizigers heel interessant is.

Van de 3 weken die ik in Marokko ben geweest ben ik het meeste tijd in het Atlas gebergte geweest. Wat mij het meeste is opgevallen zijn de verschillen tussen de Berbers en de inwoners van de grote steden (Marrakech, Casablanco, Fes en Meknes). De berbers vond ik veel gastvrijer, vriendelijker, opener en oprechter dan de Marokkanen in de grote steden.

Heeft iemand trouwens ervaring met (vrij)kamperen in Turkije?

Lang geleden wel gedaan, aan de voet van de Ararat. Het kan wel in Turkije, het is toegestaan.
Het komt wel vaak voor, hoe ver van de bewoonde wereld je ook lijkt te zijn, dat er ineens iemand naast je tent staat voor een praatje.