Mijn vrouw en ik hebben de gehele Zwarte Zee kust gereden naar het Oosten van Turkije met een camper. Ben 71 jaar, VW-bus, in Turkije 2 maanden. Een fantastische reis en heel anders dan de gebruikelijke toeristen plaatsen in Turkije. We kennen Turkije heel goed en genieten telkens weer, hebben veel vrienden daar.
Wil je iets weten over kampeermogelijkheden, het weer, de wegen. Stel je vraag!
mvg
Sjoerd
Beste Sjoerd,
Zal ongetwijfeld mooi zijn geweest en dan op zo’n leeftijd…fantastisch!
Laat ons meegenieten met jullie ervaringen…
Groetjes,
Hans.
Hoi Sjoerd, ik begrijp precies wat je bedoeld! Ik ben vorig jaar zomer ook met mijn minibusje gereden, van Edirne naar Izmir. Van Izmir via Nazili naar Antalya. Van Antalya naar Urgup, van Urgup naar Samsun en van Samsun naar Istanbul. Geweldig!! Oja, en natuurlijk van NL naar Turkije en terug…
Ik werk zelf veel in Turkije, dus ik >>> soms iedere maand, in ieder geval eens in de 2 maanden heen en weer. Meestal naar Istanbul en Antalya. In Maart ga ik weer met mijn minibusje rijden naar Antalya. Ik heb in NL een eigen zaak en wil in Antalya een tweede filiaal openen.
Misschien komen we elkaar een keer tegen onderweg…Dan toeteren he!!! Mijn busje valt heel erg op, er staan kamelen op de zijkant en ´lelelelelele´ op de achterkant. Kan niet missen…haha…
Warme groeten van Sheila
Hallo Sheila,
Na enkele jaren de luxe hotels en resorts van Turkije te hebben bezocht willen wij dit prachtige land nu eens op een andere manier ontdekken.
We zijn er nog niet helemaal uit, maar we willen het óf met de eigen auto doen ; vertrekken vanuit NL en ook daar met de auto, óf vliegen op Dalaman en lopend (backpacken) naar Antalya (of andersom). We kunnen er nog niet zo heel veel informatie over vinden, zelfs niet op de vakantiebeurs vorige week. Uit jouw reactie op deze site kunnen we opmaken dat jij wel goed op de hoogte bent van de mogelijkheden.
Zou je ons iets meer kunnen vertellen over :
-de route van NL naar Turkije, en over de veiligheid en infra-structuur op die route
-kampeergelegenheden, of dat wildkamperen toegestaan is
-en misschien nog wel meer handige weetjes en tips
We horen het graag van je,
Groetjes, Sonja & Jan
hoi hoi, :nod: jaaaa, met de auto gaan! Is echt geweldig!! Alleen Turkije is heeeel erg duur wat betreft brandstof (veel duurder dan NL:(). Ik vind zelf de volgende route heel prettig, NL, Duitsland, Oostenrijk (langs Wenen), Hongarije, Servie, Bulgarije, Turkije. Deze weg is nl best wel vlak, dus je kunt goed door rijden. Ik neem aan dat jullie in de zomerperiode gaan? Dan rijden er echt 1000den mensen dezelfde route, dat vind ik ook een heel bijzonder gevoel. En iedereen slaapt langs de weg op parkeerplaatsen, in het gras, in auto’s, op auto’s, het maakt niet uit. Ik heb geen idee of het officieel mag of niet. Er zijn bij veel tankstations douches of wasruimten.
Het is verstandig voordat je gaat bij de ANWB te informeren welke landen welke regels hanteren. bv in sommigen landen is het verplicht 2 gevarendriehoeken bij je hebben, 2 verbandtrommels, lichtgevende vesten, niet toeteren en nog veel meer. Ook zijn er veel landen die tolwegen hebben of waar je een vignet voor moet kopen. Die voor Oostenrijk kun je van te voren al bij de ANWB kopen, voor de andere landen gewoon bij de grensovergang.
De wegen zijn goed begaanbaar, verkeersregels zijn in Servie en Turkije wat anders dan hier (of eigenlijk gewoon niet). En mijn advies voor Bulgarije: Gooi de tank vol en scheur en in 1 keer door heen zonder te stoppen en houd je precies aan de verkeersregels!
Verder is het handig om altijd wc papier bij je te hebben, zeep en water. En bij een aantal grensovergangen heb je veel geduld nodig.
Ik ben er zelf nog niet helemaal uit of het nou zin heeft om zo’n internationale ANWB verzekering te hebben. Ik kreeg nl een keer pech en was toen alsnog zo vreselijk veel geld kwijt (aan telefoonkosten etc) dat ik mss beter af was als ik het zelf had geregeld. Maar goed, ik heb m ook nog steeds. Onthoud iig dat in Turkije alle onderdelen voor alle auto’s te verkrijgen zijn en laat je niet afschepen zonder je auto… (ik heb zo veel verhalen gehoord van mensen die hun auto achter hebben gelaten, met het vliegtuig terug en veel geld kwijt waren). Turken weten dat de meeste Europeanen goed verzekerd zijn en proberen daar zo veel mogelijk uit te halen.
Hebben jullie al enig idee waar je in Turkije dan naar toe wilt rijden?
Dat andere idee is ook erg leuk, wandelen van Dalaman naar Antalya. Alleen dan zou ik gaan met iemand die de bergen goed kent, of van dorp naar dorp wandelen. In de bergen overnachten gaat prima, maar alleen als je ervoor getraind bent of onder begeleiding (ivm met schorpioenen etc). In de dorpen/kleine stadjes kun je gewoon in pensionnetjes oid overnachten. Er zijn zoveel leuke dingen om te doen!! En ik kan er heeeel lang over door blijven praten haha…
Ik hoop dat ik jullie vragen beantwoord heb, en zo niet, of als er nog meer vragen zijn, dan hoor ik ze graag!
Lieve groeten van Sheila
Hallo Sjoerd, zijn voornemens half dec. a.s. te vertrekken naar Turkije voor een flinke rondreis tot eind april. Heb je ook ergens een reisverslag van jullie reis staan? Daarin zijn we wel geïnteresseerd, want we willen eerst de Zwartezee-
kust verkennen. Vorig jaar reisden we rond in Marokko, en sept./okt. j.l. waren we in Kroatië. Ook wij rijden met een geweldige VW Westfalia camper, een T3 uit 1990 met hoogdak. Als je belangstelling hebt voor de foto’s klik je op:
http://picasaweb.google.nl/WOUTENANJAENLOTJE
Bij voorbaat dank,
Wout en Anja
Een zwerver is nooit thuis, maar altijd onderweg.
Hallo,
Wij zijn zeer benieuwd naar jullie rondreis. Dit staat voor volgend jaar op onze planning. In mei gaan we 2 weken relaxen in ons favoriete Marmaris.
Wij hebben geen eigen camper, maar zou je eens willen bekijken of het daar mogelijk is om voor 4 weken een ‘goede auto’ te huren, onderweg mogelijkheden tot overnachten in guesthouse of hotelletjes?
Ook andere tips zijn natuurlijk welkom. Onze reisperiode is de maand juli 2012 (helaas geen andere mogelijkheid ivm een baan in het onderwijs!).
Wij wensen jullie een fijne rondreis in het prachtige Turkije.
Hallo,
staan nu een paar dagen in Kas, waar we eeiinndelijk een camping vonden die open is. Nu kunnen we tenminste de was doen, douchen enz. De weersvooruitzichten zijn zo dat we vanaf zaterdag of zondag weer verder zwerven naar het oosten. Kijk maar naar de foto’s, dan kun je 't wel aardig volgen. In Marmaris waren we ook. Overal kun je hier onderkomen huren, in hotels, appartementen, of een simpel huisje op een camping. Over het huren van voertuigen weten we niets.
Groeten uit het mooie Kas,
Wout en Anja.
Hallo Sjoerd,
Ik ben Cees, woon in Ierland als emigrant, ben 68 en ga m’n geluk proberen in Turkye. Op internet kan ik weinig info vinden over Turkije als camper-reiziger: ik heb zo’n zelfde VW als jij en sta open voor alles wat me maar van dienst kan zijn als ik de sprong waag.
Mijn emailadres is ceesdeswart@gmail.com.
Bij voorbaat. Groeten, Cees.
Hello
Wij reizen met een kleine camper en hebben de mogelijkheid om een scooter achterop mee te nemen. Is dit wel een goed idee, of zorgt dit maar voor extra problemen en nodeloze bekommernissen of is het echt fun.
Hallo Ireen,
volgens mij wel een goed idee. Houd er wel rekening mee dat alle papieren, kentekenbewijs, eigendomsbewijs en verzekering goed in orde zijn, je scooter zal waarschijnlijk, net als je camper, tijdelijk ingevoerd moeten worden. Kijk voor alle info even bij het Turks Consulaat.
Als je interesse hebt in onze ervaringen in Turkije, afgelopen winter, kun je op onze gloednieuwe website kijken, eigenlijk is die nog niet helemaal af, maar Turkije is wel kompleet, alleen moet ik daar nog wat foto’s bij plaatsen.
www.Wout-en-Anja-en-Lotje-met-hun-VW-T3.Jouwweb.nl
We wensen je een geweldige reis, deze tijd is beter dan in de winter.
Wout en Anja