Budgettips en tricks voor backpacken Turkijke

Elk land heeft ze wel, tips en truuks hoe je als backpacker net wat goedkoper nog rond kan komen. Proefondervindelijk duurt het vaak toch even voordat je weet hoe, wat en wanneer.

Komende zaterdag vertrek ik voor vier weken met mijn vriendin naar Turkije om daar te gaan rondtrekken en ik was benieuwd of mensen hier op voorhand al wat adviezen kunnen geven :slight_smile:

Hallo
Hierboven is een stukje(niet super veel) over backpacken in Turkije. Jullie gaan wel in de heetste periode, maar zal het er niet minder op maken!!!

Heel veel plezier

Ik ben gelukkig een ochtendmens en verder wordt het waarschijnlijk siësta’s tussen de middag. Gelukkig hebben we een hele maand, dus we kunnen redelijk rustig aan doen.

Topic al wat doorgespit, maar verder niet heel veel concreets uitgehaald :slight_smile:

Heb je de LP? Want ik vond dat daar wel echt veel instond…(domme vraag, natuurlijk heb je die, Backpackers gaan niet op pad zonder ‘bijbel’ :)!!!)

yup heb ik! en al flink wat gelezen :slight_smile:

Zeker tijd rondom Urgup uittrekken(is Capadoccie) een BP-ers paradijs Echt…
Ben geen BPer, maar daar kreeg ik die kriebels zeker!!!

Begin uit te geven onder je begrootte budget. Je ontmoet altijd onverwachte uitgaven, souvenirs die je móet kopen of na twee weken eindelijk eens een luxe hotelkamer. Op die manier spaar je en hou je ruimte over voor het laatste deel.

Jan Eikenboom

1 like

Nog lager? Budget heb ik gezet op 1000,- voor 28 dagen. Dus zo’n 35 per dag.

Verder wordt het de nachtbus als het even kan om overnachtingen uit te sparen.

Maar daar moet wel onder te ‘blijven’ zijn… haha… Als je echt het achterland ingaat, dan heb je nachten voor rond de 10 euro, en eten… ja zo duur als je zelf wilt…;)!!!

ik hecht niet zoveel waarde aan verblijf. Een enigszins schoon bed is voldoende, verder ben ik er toch nauwelijks te vinden. Fijn om te lezen dat het nog wel goedkoper kan. Elke euro is meegenomen :slight_smile:

Ik heb zelf ooit 6 weken door Turkije getrokken met de rugzak en je kan zeker goedkoop reizen.

Het hangt er natuurlijk een beetje vanaf wat je wil doen. In de toeristische gebieden aan de de kust heb je hopen goedkope pensiyons. Het komt er gewoon op aan om wat rond te kijken, prijzen vergelijken en het meest degelijke eruit te zoeken. En natuurlijk afdingen, afdingen, afdingen :slight_smile:

In het binnenland zijn er minder toeristisch pensiyons, al zijn er nog veel streken waar wel Turkse toeristen komen en er dus ook pensiyons zijn. Let wel op in niet toeristische steden, goedkopen hotels zijn dan soms wat dubieus. Wij hadden ook de tent bij en kamperen is nog goedkoper natuurlijk.

Verder inderdaad nachtbussen nemen. Liften hebben we ook gedaan, wel altijd op korte trajecten, maar nooit geen problemen mee gehad. Ook nog een raad, hou budjet vrij voor bezienswaardigheden, de prijs kan soms tegenvallen en als je er dan toch bent is het te gek om niet binnen te gaan omdat je budget op is.

Wat ben je van plan te doen, waar wil je zoal naartoe?

Groeten,

Jan

de bedoeling is om van Istanbul richting de Zwarte zee te gaan, daarna afzakken naar Capadocie en vervolgens via de kust weer terug naar Istanbul. Waar ik me vooral afvraag of ik de toeristische gebieden in het zuiden een beetje kan ontwijken en toch wat strandleven kan meekrijgen en toch ook op budget blijven.

Kan je in Turkije op alles afdingen? Ook op overnachtingen en busreizen?

Afdingen op bus tikkets niet mogelijk. Bussen op langere trajecten zijn lux en slapen daarin is geen probleem. Als je aan de zuidkust niet touristisch wilt moet je de bekende steden vermijden. Denk dan b.v. aan Alanya, Antalya, Izmir, Budrum, Kas, enz. Maar bv. Anamur is bijna geheel Turks. Maar er zijn langs de Lycische kust nog kleinere plaatsen te vinden die behoorlijk origineel zijn.
Al van de The Lycian Way - Kate Clow route gehoord? Moet je nog even op googlen.
Hier vindt je misscien ook nog wat tips

Als het even kan de Nemrut meenemen in je trip en daar een zon op of ondergang zien.

Vaak wordt je op de busstations al opgewacht met mensen die je willen strikken voor een overnachting. Op zich niet verkeerd om daar een keus te maken en dan mee te lopen maar betaal niets en beloof niets ga gewoon kijken.

1 like

Busstations zijn meestal net buiten de plaatsen/steden toch? Ik meende ergens gelezen te hebben dat je gratis met busjes oid de stad weer in kan?

Ik ben eigenlijk een beetje van plan om plaatsen en overnachtingen af te laten hangen van tips van mensen die we tegen komen. Zoals jij nu doet bij Nemrut. Tnx voor de tip dus.

Lycian way veel over gehoord, daar gaan we dus zeker een stuk van doen!

Inderdaad meestal vlakbij maar zeker niet in de steden. Dat is waar ik het over heb. Veelal staan er mensen die je een overnachting aanbieden.
En je vindt altijd wel een lokale bus in de buurt van de grote busstations. Die prijzen zijn erg billek en meestal onder of rond één lira.

Klinkt goed, plan niet te veel, maar praat en luisten wel veel. Ik neem aan dat je er rekening mee gehouden hebt dat buiten de touristische gebieden er weinig anders dan Turks gesproken wordt. Een woorden boek o.i.d. zou ik meenemen. Tenzij je Turks spreekt.

Jos en clim hebben mooie reis ervaringen op het net staan http://www.josschmitz.eu/Turkije2009/index.htm

1 like

nauwelijks rekening mee gehouden eigenlijk. Eens even kijken of ik nog ergens snel (vanmiddag vertrekken) een woordenboekje kan regelen :turkey:

echt zo ontzettend veel zin in! Dank voor de link.

Op bustickets kan je inderdaad niet zoveel afdingen, al kan je wel altijd vemelden dat je student bent, moest je dat zijn, dat kan soms helpen. En de meeste maatschappijen hebben inderdaad een gratis pendelbusje naar verschillende locaties in het centrum. Vraag onmiddellijk na het uitstappen aan de chauffeur of een verantwoordelijke naar de “servis” en vermeld waar je naartoe wil.

Nemrut is inderdaad een heel goede tip, zeer mooi. Een andere tip die ik kan geven aan de zuidkust is Çiralı/Olympos. Een van de mooiste plekken die ik ken in Turkije, niet ver van Kemer en op de Lycian way, maar geen resorts of toeristische massa. Enkel pensiyons, een prachtig strand en de archeologische site van Olympos. En in de buurt van Antalya kan ik ook Termessos aanraden, mooie archeologische site en helemaal niet druk.

Zoals je ziet zijn er in Turkije te veel dingen om te bezoeken en je zal sowieso moeten kiezen. Het hele oosten van Turkije is bv een regio zo groot als Duitsland waar bijna geen toeristen komen, maar waar heel veel mooie dingen te zien zijn. Al is de zomer wel niet de ideale tijd om het te bezoeken door de hitte.

servis it is, tnx!

woordenboekje gescoord en weer wat tabs in mijn lonely plat.

Morgenochtend vliegen en nu al in Amsterdam :slight_smile:

Je bent nu wel verplicht om als je weer thuis komt iets van je te laten horen:foto:

1 like

mag het ook nu al? :wink:

Eerst dagen zitten er op en vanavond met de nachtbus naar Amasra. Istanbul is een mooie stad en genoeg te doen en te beleven maar ik ben toch meer iemand van de natuur. Hostel uit en direct dat vakantiegevoel zeg maar

Na Amasra gaan we waarschijnlijk door naar Sinop en daarna weten we het nog niet zo goed. In ieder geval naar Capadocie, maar de plaats nog onbekend. Misschien Nemrut maar dat is wel een behoorlijke reis!

Verder veel vriendelijke mensen ontmoet, veel meer dan verwacht! Vandaag met de boot naar de overkant geweest (uskudar). Een stuk rustiger en vriendelijker (bij mensen thuis een kop Caj gedronken) dan in het stuk waar wij zitten.

het budget van 30 per dag halen we in Istanbul niet helemaal terwijl we toch echt el cheapo leven, straks gaat dat hopelijk iets beter (nu op 35 pp per dag incl slapen)

We zijn trouwens nog op zoek naar een goedkoop hostel in het oude gedeelte van de stad voor de terugweg als we weer een dag of 2 in Istanbul zijn