Allerlei vraagjes

Wij willen met ons vieren (2 volwassenen, 2 kindrereen van 6 en 9) deze zomer naar Turkije. Ongeorganiseerd, dus zelf vliegtuig boeken en met tren, bus, gehuurde auto onze weg vinden. Slapen in hotels, hostels, of wat dan ook, niet vast zitten aan reisschema’s of andere dingen. Wie kan mij vertellen wat het een en ander kost? Een overnachting in een gemiddeld hotel of pension, een maatijd in een gemiddeld restaurant, een busrit, treinreis. Wie heeft er nog praktische tips of is zelf wel eens met het gezin opo die manier in Turkije op stap geweest?

Wij hebben 2 jaar geleden de route Goreme, Egridir, Pamukkale, Selcuk, Ayvallik, Bozcaada, istanbul met het openbaar vervoer gedaan. Dat ging uitstekend. Ik had wel een vaste route en dus de guest houses besproken. Dat hoeft niet per se, maar ik had geen zin in gedoe met de kinderen om me heen. Met een eigen auto is dat alweer makkelijk, loop je in ieder geval niet met bagage te zoeken naar een plekkie.
Maar soms wil je graag een zwembad bij je hotel, en die plekken zijn natuurlijk eerder vol, dus dat kan ook een overweging zijn om af en toe iets van te voren vast te leggen.

Ik zal er morgen even in duiken, wat we allemaal uitgaven aan slapen en vervoer. Ik ga aanstaande vakantie naar Goreme, guesthouse met zwembadje, en daar betaal ik 14 euro voor een 2 persoonskamer met eigen badkamer (wel redelijk basic, gewoon bed, douche, wc, kast voor je spullen, balkonnetje.

Morgen meer info, nu moet ik koken.

He, alvast bedankt, smakelijk eten.

Nou, de meeste gegevens van toen heb ik al uit de computer gehaald. Maar die richtlijn van gisteren over dat pension, die is niet verkeerd. Soms is het wat duurder, soms wat goedkoper. Hangt er maar net van af waar je bent.

Een hele handige site om te gaan zoeken is deze

De webmaster is ex auteur van de Lonely Planet en houdt zijn site erg goed up to date. Onder het hoofdstukje bussen staat een goeie indicatie van busprijzen.
Handig om routes te plannen is trouwnes www.routenet.nl, waarop je ook Turkse plaatsen kunt ingeven. De inschattingen die zij maken over het aantal uren dat een rit duurt zijn heel goed.

Eten is natuurlijk persoonlijk. Je kunt al voor1-2 euro ontbijten en tussen de middag een broodje kebab eten voor net zo’n bedrag. Bij veel guest houses is het ontbijt al inbegrepen trouwens. Avondeten is dan iets duurder, je eet dan natuurlijk een beetje meer uitgebreid.
Grotere kostenpost zijn de drankjes. Zeker in de zomer kan veel flessen water je een boel geld schelen, fanta e.d zijn erg snel op net als de erg lekkere blikjes vruchtensap (Cappy, majm). En dat bier en wijn in een restaurantje duurder zijn, dat snap je vast wel :slight_smile:
Ik zie in mijn dagboek dat ik ergens buffet heb gegeten in Cappedocie en dat dat 6 euro voor een volwassen was (kinderen half geld, zoals ze bij heel veel dingen half geld zijn) en meestal at ik goedkoper.

Hier gaan we altijd heen in Goreme, erg aangenaam plekje waar onze kinderen zich helemaal op hun gemak voelen (wij ook, in mei gaan we voor de derde keer in 4 jaar…)

Hier zijn we in Istanbul al twee keer geweest. Voor die stad een nette prijs en ze hebben een familiekamer, met een tussendeur, wat wij wel handig vonden. Istanbul moet je wel reserveren in de zomer, anders loop je denk ik lang te zoeken.

Ik ben even uitgeschreven, je leest het wel als ik iets meer bedacht heb en ik lees het wel als je meer vragen hebt.

Hee

hartstikke bedankt voor je duidelijke info en de website-adressen. Kan ik veel mee!