Backpacken Turkije

Een praatje maken is hartstikke gezellig. Ik ben er trouwens achter gekomen dat tijdens een deel van mijn reis de Ramadan (t/m 9 sept.) nog bezig is. Het lijkt me normaal dat je dan niet in het openbaar gaat eten etc… maar zijn er nog andere dingen/gebruiken waar je op moet letten als je aan het reizen bent tijdens de Ramadan?

Heb er een sticky aangedaan.
Ik vind dit een te waardevol onderwerp dat te weinig voor komt, waardoor het snel diep wegzakt.

Houd ons vooral op de hoogte van de ontwikkelingen!!!

hey,

ik weet natuurlijk niet wat je allemaal van plan bent in Turkije.

Maar enkele zaken die wij echt super leuk vonden en de moeite:

Probeer misschien enkele dagen aan het meer van Egirdir te blijven. 3 jaar terug was er daar bij ons geen kat te zien. Naar het schijnt is dat de plek waar Turken enkele dagen vakantie nemen.
Er is ook helemaal niets te doen of te beleven. Enkele restaurantjes en een supermarkt.
Je kan er zalig zwemmen in het meer, leuke wandelingen maken, een mountainbike huren (wij deden toen een ± 60km lange tocht naar een natuurpark). Tevens zijn er ook parkjes waar je gezellig kan BBQ.
Van daaruit kan je met een auto naar Sagallasos. Dit is een opgraving waar momenteel de Koninklijk Universiteit van Leuven opgravingen aan het doen zijn.
't is natuurlijk niet Efeze aangezien ze nog volop met de opgravingen bezig zijn. Maar er is best wel veel te zien. Ook aangenaam dat het niet ‘bal’ op de toeristische routes ligt en er bijna niemand te bespeuren is.
Er is de mogelijkheid om een gratis tourtje te doen bij iemand van het archeologisch team. Je krijgt dan een rondleiding over wat nu precies wat is, hoe de opgravingen gebeuren,… en info over snufjes om beelden onder de grond te maken enzo…
Zeer interessant. Nadien slenter je gewoon rustig door het gebied. 't Is vrij groot.

Wijzelf zijn meer dan 1 week in Cappadocie gebleven.
Enkele dagen op ons eentje. en dan hebben we een tour geboekt bij Kirkitvoyage. Ze gebruiken hier jonge studenten die een centje willen bijverdienen om te gidsen. Allemaal zeer professioneel en super leuke sfeer.
Ik heb nu mijn fotoalbums niet bij de hand, waar ook onze reisroute in beschreven staat. Ben wel even aan het kijken in een reisgids of ik mij nog enkele zaken kan herinneren.
-De vallei van Ihlara

  • Uchisar (met zijn ‘kasteel’) + wandeling door de Vasil Dere (Duivenvallei)
  • Avanos (het dorp waar Kirkit Voyage zijn office heeft). Het is een pottenbakkersdorp, ikzelf wou dat ook wel eens proberen. Ben samen met een pottenbakker een eigen creatie aan het maken. Nogal een geluk dat die man mij een beetje hielp, want dat lukte van geen kanten. Uiteindelijk dan toch een potje kunnen maken en nog wat andere poterie gekocht. Loop daar met die potterie over straat dood van den honger en ondertussen locale tentjes aan het afspeuren voor de ideale lunch. Had ik die grote diepe put op de stoep niet gezien. Hupla, ik ga tegen de vlakte, wil mijn potten ‘redden’ en steek die de lucht in waardoor ik keihard met mijn knie tegen een scherpe steen terecht kom. Bloeden, bloeden, … Ik totaal van mijn melk maar wel niets aan mijn potten. Ben dan maar teruggekeerd naar die pottenbakker. Die man was totaal onder de stress en heeft mij naar het ziekenhuis gevoerd. Waar ze de steentjes eruit gehaald hebben, ontsmet en dan gelukkig niet moeten naaien hebben.
    Toen we de rekening vroegen, hoefden we niets te betalen. Ze moesten alleen de naam van mijn vader weten. hmm, ik zie er nu wel jong uit maar was toch al 24. Ok, zo gezegd zo gedaan. nadat Bjorn, mijn wederhelft, netjes de naam van mijn vader op een officieel formulier schreef, mocht ik beschikken.
    -de ondergrondse stad: Derinkuyu
    -Voorts hebben we tijdens onze 5 dagen durende tocht elke dag wandelingen gemaakt.
    een zeer mooie wandeling, was deze naar Nar Golu. een vulkanisch meer.
    Eerst passeer je hele kleine dorpjes, waar je je afvraagd of het de kippenren is of het huisje. Overal ligt mest te drogen die ze des winters gebruiken om te stoken.
    Nadien een fikse wandeling om uit te komen op een ferme heuvel. die je dan nog af moet. (het moeilijkste stukje) om uiteindelijk uit de komen aan het meer. waar je kan zwemmen en zwavelbaden nemen.
    Meestal slaap je in kleine pensionetjes, maar Kirketvoyage is ook eigenaar van een gerestaureerd klooster. waar wij 2 nachten verbleven. Je slaapt in de ‘cellen’ en het lekkere eten word geserveerd in de super mooie eetzaal met booggewelf.

Wijzelf vonden Cappadocia echt de max. Zowel wat we zelf bezochten als tijdens de 5 dagen durende ‘excursie’.

Termessos, een opgraving, ten westen van Antalya is ook fel de moeite.

Sorry voor mijn lang betoog. Maar Turkije is ons echt heel fel meegevallen. We gaan er zeker nog eens heen om het Oosten aan te doen.

Groetjes Ellen

Bedankt voor de uitgebreide info! Zo te horen hebben jullie een geweldige tijd gehad, je had er vast nog wel een paar pagina’s over vol kunnen schrijven :hihi:. Ook even op de site van Kirkitvoyage (http://www.kirkit.com) gekeken; erg handig om wat routes van te ‘lenen’ :so:. De routes staan namelijk redelijk goed uitgelegd op de site.
Even een update over mijn route: Mijn reis ga ik waarschijnlijk verlengen met een bezoek aan Syrie. Via Sanliurfa de grens over. Alhoewel het is Syrie goed te reizen is doe ik dat toch liever niet alleen.

hey Twan,

voor dit jaar stonden Syrie en Jordanie ook op het lijstje.
Zal echter voor een andere keer zijn, want nu hebben we alle centen broodnodig.
We vertrekken nl. 2011 voor 9 maanden richting Azië.
Hoelang denk je in Turkije te blijven??

Veel plezier met de voorbereidingen.
Als je nog ietsje wilt weten. Just shoot. Zal je zo goed mogelijk proberen helpen ivm de stadjes waar wij geweest zijn.

De grensovergang met Syrie is naar het schijnt een makkie. Mijn ‘aangetrouwde’ nonkel is uit Jordanie en vliegt vaak op Turkije om zo richting Jordanie te reizen.

Groetjes Ellen

Hoi Ellen! Super bedankt voor je lange betoog. Is zo weer wat gemakkelijker om keuzes te maken. Dat blijft toch erg lastig.
Twan; ga je toch ook syrie aandoen? Hoelang blijf je en wat is je plan aldaar?
Is Libanon niets voor jou? Ik ben zekers van plan om daar heen te gaan en misschien wel jordanie te skippen.
Grzz Sanne

Ellen, ik ben van plan om ongeveer een maand in Turkije te blijven en vervolgens naar Syrië te gaan om daar nog een aantal weken rond te reizen. Als ik nog specifieke vragen heb (en die gaan zeker komen :nod:) zal ik je een PM sturen. Alvast thx voor je tips!
Sanne, ik ben zeker niet van plan om naar Libanon te gaan. Langer dan 2 maanden blijf ik niet weg en die tijd wil ik graag gebruiken voor Turkije en Syrië. Voor Syrië heb ik nog niet echt plannen gemaakt daar ga ik nog even over brainstormen, heb jij misschien tips? Ik wil er ongeveer 3/4 weken rondreizen.

PS) Het reisadvies voor Libanon is 5 (op een schaal tot 6) niet essentiële reizen worden ontraden. Ter vergelijking Afghanistan heeft ook een 5 :paranoid:. De kans dat er iets gebeurt blijft natuurlijk klein maar waarom het gevaar opzoeken?
**
**

Iemand…

Denk dat je zeker met Syrie en Turkije 2 maand kan volmaken. dus zou me gewoon geen zorgen maken en dit doen.
groetjes ellen

Hee Twan! Ben je ınmıddels al terug van je reıs? Hoe was het?
Ik ben momenteel aangekomen ın Trabzon (ıstanbul, Samsun, Trabzon).
MOrgen ga ık het sumela klooster bezoeken en vrıjdag een ronde trabzon. Nu wıl ık eıgenlıjk een nacht bus boeken voor as vrıjdag, ık zou dan naar Kahta (54 km van Nemrut dagı) wıllen gaan. Nu ıs er geen dırecte bus maar er kan er wel vıa malakya komen.
Nu ıs het zo dat ık de LP er op nageslagen heb. Er staat dan dat er tot het begın van oktober nog tours gaan naar Mnt Nemrut… het ıs ınmıddels al de 20ste dus daar wıl het nıet op gokken. Nu komt mıjn vraag; kan ık ook met het openbaar vervoer (dolmuş of bus) op op mnt nemrut komen vanuıt Kahta? Of heeft er ıemand eentıp vanuıt waar dıt gemakkelıjker zou kunnen, een ander stadje waar er OV naar toe gaat?
ZOu ıemand mıjkunnen helpen. Zou natuurlıjk zonde zıjn om zoveel tıjd ın het reızen te steken als uıteındelıjk blıjkt dat ık er nıet zou kunnen komen?

Als er ıemand tıps heeft!!?? HEel graag, dan kan ık een tıcket gaan boeken :slight_smile:

Grzz Sanne

Ik heb je geantwoord in het andere topic, over de Nemrut. Er is altijd vervoer, wellicht een duurdere taxi. maar Nemrut is het waard!

Thanks!!