Met de trein naar Turkije

Hoi!

Ik ben met samen met 3 vrienden van plan om in de zomervakantie een rondreis te maken door Europa met de trein en te eindigen in Istanbul. Van daar willen met het vliegtuig terug vliegen naar Nederland. Nu heb ik rond gezocht op internet, maar kan nergens goede tips hierover vinden. Ik geloof dat je via Wenen zou kunnen, maar ook via Hongarije en Bulgarije of Roemenie? Is er iemand die hier tips over heeft? Is het goed te doen om met de trein naar Turkije te gaan?

Alvast bedankt!

Vanaf Sofia gaat er een trein, op Dimitrovgrad stap je over naar Istanbul. Deze reis duurt ongeveer 13 a 14 uur maar is dus voor een grotendeels in de nacht. Waardoor je lekker in de trein kan slapen. Let wel op dat de treinen bij overstromingen niet naar Turkije rijden. Waarom vlieg je niet eerst op Istanbul en ga je dan op je gemak terug naar Nederland? Er hoeft maar een klein dingetje te gebeuren en je mist de vlucht, wat natuurlijk zonde van je geld is…

Van Vilach Oostenrijk naar Edirne Turkije is net niet Istanbul maar de grens Turkije Bulgarijen. Het is een boemeltje en ik heb me er ooit enorm op geamuseerd Klik voor mijn verhaal

Hallo Laura !

Een paar jaar geleden was het gemakkelijker want heel wat treinen/verbindingen zijn de afgelopen jaren afgeschaft en het is momenteel enkel nog mogelijk met een paar keer overstappen . Treinen van de Bulgaars-Turkse grens naar Istanbul rijden er al een paar maanden niet meer i.v.m. werkzaamheden rond Istanbul .
De turkse spoorwegen hebben nu wel een bus ingezet van de grens naar Istanbul en dat gaat prima .
Ook zijn er goede busverbindingen van steden in Bulgarije ( o.a. Varna , Sofia en Plovdiv ) direkt naar Istanbul .
Deze beide treinroutes zijn goed te doen : via München , Wenen , Budapest Boekarest en Ruse en de tweede , eveneens via München , naar Ljubljana , Zagreb , Belgrado , Sofia en Plovdiv .
Ze hebben elk ook voor en nadelen .
Via Macedonie en Noord-Griekenland vanaf Belgrado kan ook nog , maar duurt wel anger .
Ik weet niet hoeveel tijd jullie hebben , hoeveel stops je wilt maken en hoe lang je in Istanbul wilt blijven , dus ga ik nog maar geen details geven .
Zodra je voor een route hebt gekozen en / of zijn er nog vragen … laat maar horen .
Het wordt zeker een super-reis !

Groeten !

Henk .

De Turkse spoorwegmaatschappij TCDD zet als vervanging bussen in tussen Kapikule aan de Bulgaarse grens en Istanboel in Turkije. Voor deze reis kun je gebruikmaken van je InterRail pas. De bus maakt geen tussenstops tussen Istanboel en Kapikule. Deze situatie zal ten minste één jaar duren.

TCDD-dienstregeling vervangend busvervoer
Kapikule 02:55 - Istanboel Sirkeci 07:50
Istanboel Sirkeci 22:00 - Kapikule 02:52

Hier heb je denk ik het meeste aan, deze informatie geldt tot februari 2014.

Hoi!

Dankjewel voor jullie reacties! Dankje Danielle voor de info! :slight_smile:
Henk, wij hebben 2 weken de tijd (ik weet het, is wat beperkt…) en willen graag minimaal 3 a 4 dagen de tijd hebben in Istanbul. Zelf zaten wij dan te denken aan 2 of 3 tussenstops. Ik zou dan graag willen stoppen in Wenen, Budapest, Sofia en dan Istanbul. Is dat te doen in 2 weken? En hoe zit het precies met de treinen? Zijn dit nachttreinen? Is reserveren noodzakelijk? De bus die de Turkse spoorwegen hebben ingezet, is die betrouwbaar? Heeft iemand hier al ervaringen mee? Sluit het goed aan?

Groetjes!
Laura

Hallo Laura !

Deze route is zeker te doen in 8 - 10 dagen . Let wel , als je van Budapest naar Sofia willt je ook via Belgrado moet ( ofwel met minstens 3 keer overstappen , duurt bijna 10 uur langer , via Roemenie ) Van Belgrado neem je dan de oude nacht-slaaptrein naar Sofia … voor mij persoonlijk een van de slechtste verbindingen . Vroeger toen er nog een trein overdag ging , zag je tenminste nog iets .
Aan de grens in Kapikule gaat het allemaal nogal traag en je moet als Nederlander nog een visum ( zegel ) kopen aan een ander loket . Toen ik er was ging de aansluiting perfect , alleen het hele gedoe gebeurt 's nachts .
Indien jullie geen Interrail ticket gaan kopen , zou ik je echter aanraden van Sofia met de bus overdag naar Istanbul te reizen .
Dit kan trouwens ook vanuit Plovdiv , wat ik overigens een veel leukere en gezelligere plaats vind dan Sofia . Tenzij je van Sofia uit ook het mooie Rila Klooster wilt gaan bezoeken .
Ik zou alles nog even overwegen …

That’s it voor nu :wereld:

Henk .

Ik zou vliegen op Istanbul, daar dan 4 dagen verblijven. Dan zou ik met de bus gaan naar Kapikule, je komt wel op vreselijk tijdstip aan. Vanuit daar gaat er s’nachts om 4 uur een trein naar Sofia. Deze reis duurt 3 uurtjes. (Heb je 1 uur midden in de nacht om te wachten helaas…)
Vanuit Sofia naar Boedapest is er geen rechtstreekse trein, dan ga je via Belgrado als je rond 9 uur vertrekt stap je een keer over alleen in Belgrado. Van Sofia naar Belgrado is een nachttrein vanuit daar is het nog 7,5 uur naar Boedapest.

Vanuit Boedapest naar Wenen is ongeveer 3 uur en die trein rijd dagelijks wel een paar keer. Ik zou kiezen voor losse tickets, Oost-Europa is erg goedkoop. :slight_smile:

Als je 14 dagen hebt, zou ik in Sofia minder tijd doorbrengen. In Wenen, Istanbul en Boedapest is zoveel te zien!!

Van Kapikule rijdt volgens mij al sinds afgelopen herfst GEEN rechtstreekse trein meer naar Sofia .
Je kunt trouwens dan net zo goed meteen de rechtstreekse bus van Istanbul naar Sofia nemen . kost maar iets meer en duurt 9 uur : vertrek om 09.00 en komt aan om 18.OO uur in Sofia Busstation net ver van het station .

Groeten !
Henk .

Hmm, we zijn zeker over Wenen en Boedapest, maar nog niet helemaal over Sofia. Is het gemakkelijker en meer de moeite waard om tussen Istandbul en Boedepest Boekarest als tussenstop te hebben?
Aangezien we maar 3 tussenstops hebben is het dus voordeliger om losse tickets te kopen? Kunnen we deze tickets vooraf al kopen/reserveren of kan dat pas ter plekke?
Ik heb ook even naar de prijzen van vliegtickets gekeken, het is goedkoper om van NL naar Istanbul te vliegen dan andersom, dus het is inderdaad ook in dat opzicht beter om naar Istanbul te vliegen en dan met de trein terug te reizen :slight_smile:

Dankje voor de informatie en het meedenken!