Rondreizen per trein in Turkije

Voor volgend jaar zijn wij samen met kennissen een rondreis in Turkije aan het plannen (o.a. Istanbul / Cappadocië / ???) en hiervoor hebben we op dit moment nog geen voorkeur uitgesproken voor een vervoermiddel. Via een boek over Turkije kwam ik tegen dat het reizen per trein eventueel een mooie mogelijkheid is maar van de site van de TCDD kan ik tot op dit moment nog niets maken (waarschijnlijk doe ik iets verkeerd maar ik heb nog geen idee wat). Is er iemand die ervaring heeft met het reizen per trein in Turkije en met de site van de TCDD?
Graag hoor ik jullie ervaringen zodat we op basis daarvan eens kunnen kijken hoe we Turkije (dat we dan voor de eerste maal bezoeken) het best kunnen gaan bekijken.

De website van de TCDD is hilarisch, en in geen geval verhelderend.
Om informatie over treinen te vinden moet je hier je reis invullen.
https://etcdd.tcdd.gov.tr/tcddrezwebapproot/danismatcddservlet?ulkeid=ENG
Om online te reserveren moet je hier een account aanmaken:
https://etcdd.tcdd.gov.tr/tcddrezwebapproot/nettcddservlet?cmd=netlogingiriseng

Dit is het spoornet van Turkije:

In werkelijkheid zijn enkel bepaalde routes daadwerkelijk efficiënt of fijn om te nemen. Enkele van de routes hierboven zijn niet geëlektrificeerd. Zover ik weet rijden de treinen wel redelijk op tijd, hoewel zeer beperkt in aantal. Vanuit Ankara kun je momenteel wel heel goed met de hogesnelheidstrein naar Eskisehir en Konya. Vanuit Istanbul gaat een trein helemaal naar het zuidoosten (tot tatvan) en vanaf Van richting Teheran. Dus je kan vanuit Istanbul naar Ankara en dan door naar Kayseri (Cappadocie) en het zuid-oosten. De lijnen van Sivas naar Samsun en van Ankara naar Zonguldak zijn waarschijnlijk ook wel mooi, dit gedeelte van Turkije is zeer groen. Over grotere afstanden is het echter ook goedkoop om binnenlands te vliegen, en over middellange afstanden zijn bussen het snelst.

Ihsan,

Bedankt voor de informatie. Hier komen we al weer iets verder mee al lijkt het vooraf uitpluizen door de site niet echt makkelijk te worden. Ik zag dat je nog meer reacties in het forum hebt gegeven en dus goed op de hoogte bent met Turkije. Kan je me ook aangeven of we overal zonder problemen een onderkomen voor 4 personen (geen jeugd meer maar middle-aged) kunnen vinden of dat het voor sommige plaatsen / streken aan te raden is om vooraf wat te reserveren? De bedoeling is om volgend jaar eind september / begin oktober te gaan dus dan is het niet echt hoogseizoen.

In toeristische gebieden hoef je niet van tevoren te reserveren (buiten hoogseizoen). Het is wel fijn om van te voren een globaal idee te hebben waar je terecht kan, dus zeker voor niet-toeristische gebieden kan het handig zijn om op internet alvast rond te kijken. Reserveren kan ook duurder uitpakken, maar ter plaatse een geschikt hotel zoeken neemt soms veel tijd in beslag. De kwaliteit van de hotels verschilt namelijk enorm, en het aantal sterren geeft niet altijd een accuraat beeld, zeker in minder ontwikkelde delen. In Cappadocië, Istanboel, Antalya en de grotere steden kun je waarschijnlijk zonder veel moeite ter plekke een slaapplaats regelen (2x 2persoons kamer of een gezamenlijk huis). In de Lonely Planet (en op hun website) kun je aanraders vinden voor slaapplaatsen in andere steden, hoewel vaak een paar jaar achterhaald. Trouwens zijn er ook veel Europeanen (ook Nederlanders) die hun zomerhuisje aan de Turkse kust of in Cappadocië verhuren buiten het hoogseizoen. Als je daar wat langer wilt verblijven is dat absoluut de beste manier, en het is makkelijk om in contact te komen via de mail.