Yucatán rondreis

hey Guys,

Ik vertrek zaterdag naar Panama om naar boven te reizen naar Mexico, dankjullie hartelijk voor de informatie!zeker die Cenote ga ik bezoeken!

Gr, Alex

1 like

Hoi hoi, ben ik ook weer hahaha,

In Ik-Kil kun je niet snorkelen, het is ook niet zo heel groot maar wij zijn er maar een 1/2 uurtje geweest, net genoeg om even in het koude water te duiken. Hyves Games
Op deze foto (als de link werkt) kun je zien dat ie niet zo groot is maar het is wel een bijzondere ervaring. Het gebied erom heen is wel erg mooi maar hebben wij verder niet gezien. Hij ligt inderdaad vlak bij Chichen Itza en je zou er met een collectivo naar toe kunnen, ik weet echter niet of er bussen vanaf Ik-kil naar PDC vertrekken. De prijzen van de ticket-bus zijn enkele reis prijzen. Een retour kaartje kun je op de terug weg in de bus. Je moet wel even opletten… volgens mij gaat er 's morgens maar bus naar Chichen Itza om 08.00 en 2 terug om 14.35 en 16.30 dus waarschijnlijk kun je hier beter vantevoren een ticket voor heen en terug reserveren om teleurstellingen te voorkomen. Dat hadden ze ons toen aangeraden we naar Coba gingen.
Wil je toch snorkelen in een Cenote dan kun je beter naar Dos Ochos gaan bij Tulum of bij de lagunes in de eco-parken, daar zijn geloof k ook cenotes bij.
In Chichen Itza is de Heilige Cenote (offerplaats van de Maya’s) waar je niet kunt zwemmen, voglens mij ligt er nog een in de buurt maar of je daar kunt zwemmen weet ik niet.
HIer is een linkje naar ons reisverslag als je dat leuk vindt Hyves Games

In puerto Morelos moet je wel een bootje huren om bij het rif te komen, dit ligt wel een eindje zwemmen uit de kust en het voordeel is dat de gids die dan mee gaat je heel veel mooie dingen onder water laat zien.

Ik hoor wel weer als je nog meer wilt weten :biggrin:

Groetjes,
Marie-José

Juist je reisverslagsje gelezen…mooi hoor!

weet je als we de bus nemen passeren wij dan langs cancun of langs Coba? kdacht misschien er efkes aan om de 2 in 1 dag te doen? is dit te doen of passeren bussen daar niet?

grtjs

Vanaf luchthaven Cancun rijd je met de bus of taxi of weet ik welk vervoer langs de kust naar beneden. In grote lijnen kom je dan eerst langs Akumal (vanaf Cancun gezien aan de linkerkant van de weg, de kustkant dus) en dan verder naar Playacar/Playa del Carmen. Als je met de bus vanaf PDC richting Chichen Itza wil ga je eerst naar Tulum, daar slaat ie rechtsaf langs Coba en een uurtje later Chichen Itza. Ik denk in totaal een uurtje of 3 met de bus. Tulum 1 uur, Coba 2 uur en Chichen ITza 3 uur. Je zou Chichen Itza en Coba in 1 dag kunnen doen maar dan ben je gesloopt, is het niet door de warmte dan is het wel van de lange busreis ( je moet ook nog weer terug) en vergeet niet dat Coba echt heel groot is waar je uren kunt wandelen, fietsen tenzij je alleen naar de Grote Tempel wilt maar ja je wilt dan natuurlijk alles zien want Coba heeft een prachtige natuur met overal ‘verstopte’ Maya restanten.
Het is dus maar net wat je wilt…Ik weet ook niet of de bus naar Chichen Itza in Coba stopt, dat zou je even moeten vragen.
Ik ben blij dat wij het niet in 1 dag hebben gedaan want dan kun je op je gemak alles bekijken.
Tulum en Akumal kun je wel combineren en Puerto Morelos / Cancun denk ik ook wel.
Cancun is vanaf PDC ongeveer een uur met de bus.
Zo lekker lastig he al die info. hahaha Ik ken het. Als je er aankomt is alles nog zo vreemd en moet je alles nog ontdekken hoe alles precies gaat… een paar dagen daar en alles is easy :slight_smile: Gewoon 1 van de eerste dagen naar het busstation in PDC daar kunnen ze je alles vertellen. Er staat ook een ‘kraampje’ (waar je ook kaartjes kunt kopen) in het busstation, vlak bij de loketten daar kunnen ze je het beter uitleggen dan bij de loketten. Wellicht kan de receptie je in het hotel ook van allerlei tips geven, daar hebben wij ook veel aan gehad.

Nou succes met verder plannen en ik hoor wel weer.:dag:

Groetjes,
Marie-José

hoi,

alles is bijna geregeld.:slight_smile: kben nog wel wat aan het twijfelen waar eventueel met dolfijnen te gaan zwemmen…? eventueel Puerto Aventuras of Delfinus… of nog ergens anders? is het programma van 1 uur niet wat kort dan? Zou die 3 uur niet beter zijn, uiteraard wel wat kostelijker maja…dan zwem je nog met zeeleeuwen en zeekoeien ofzo…
dit kan wel niet bij Delphinus volgens mij…?

Als ik wil foto’s trekken hoe zou ik het beste doen? Enkel mn vriendin laten zwemmen met dolfijnen (ik heb dit al es gedaan btw) en ik ondertussen foto’s trekken…?
Kan je beiden samen in het water of is het elk om ze beurt? zodat telkens de 1 foto’s kan trekken van de andere?

kdenk dat ik er dan bijna helemaal ben hoor…:slight_smile:

juist wat aan het opzoeken waar jullie juist gesnorkeld hebben in Akumal…? dat was niet in die lagune he? wat betalend is zelfs volgens mij?
Gewoon bus uit en richting strand? Stopt die collectivo op zelfde plaats anders pakken we zoeiso de bus he dat we de juiste spot hebben om te snorkelen…

Slaapwel;)

Hoihoi,

Bij Delphinus kun je inderdaad alleen met dolfijnen zwemmen en natuurlijk is 3 uur mooier dan 1 uur maar dat werd ons te kostbaar, we waren met 5 personen :slight_smile: Aventuras kan ik je helaas geen advies over geven. Je hebt niet de mogelijkheid om elkaar af te wisselen om foto’s te maken want het programma wordt vrij snel achter elkaar afgewerkt en je bent constant in het water. Beter is dus om iemand op de kant te laten, k weet niet precies waar die dan komt te staan/zitten, om foto’s te laten maken. Bij ons zat een canadese man in het groepje en zijn vrouw werd meegenomen om te kunnen kijken/foto’s maken. Ik heb er verder niet op gelet waar ze toen gebleven is want ik had alleen maar oog voor de dolfijnen hahaha cheer

Wij zijn inderdaad met de bus naar Akumal gegaan de weg overgestoken, via een witte loopbrug en de weg uitgelopen naar het strand, je bent dan gewoon aan de kust en is gratissssssss dus niet in een lagune. Je loopt onder een witte poort door en volg je public beach en dan ben je zo aan het strand. Je ziet vanzelf wel groepjes snorkelaars en daar moet je dan gewoon zijn. Bij die poort rijden ook collectivo’s, dus niet aan de hoofdweg maar meestal (ook al sta je bij het bushokje) en ze rijden langs en je steekt een hand op stoppen ze en kun je zo vragen wat het kost om ergens naar toe te gaan, kun je nog altijd beslissen wat je doet.

Heerlijk he om die voorbereidingen te doen.
Succes maar weer

Groetjes,
Marie-José

Dat vind ik wel interessant klinken.
Kun je alles gemakkelijk bereiken vanuit PdC per Bus?
En dan doel ik vooral op de maya-dingen?
Of zit je dan toch snel aan georganiseerde busexcursies vast?

Wij zijn aan het oriënteren of we Mexico georganiseerd willen doen of backpacken.

Hoi,

Volgens mij kun je de meeste Maya dingen wel met de bus doen dus hoeft niet georganiseerd. In ieder geval is Cabo, Chichen Itza en Tulum met de gewone bus bereikbaar. Via het busstation in PdC kun je alle kanten uit. Echter wel even op letten als je de bus naar Coba wilt nemen… reserveer een of 2 dagen vantevoren een ticket want er gaan maar 2 bussen en 2 terug. Op Chichen Itza na hebben wij bijna alles met de gewone bus gedaan. En uh de taxi is ook niet duur.
Succes met oriënteren.

Gr,
MJ

Hoi,

kben hier ook nog es hoor:)

alles is goed te bereiken met de bus hoor dat klopt! maar wat nog beter is, is het nemen van een collectivo! das echt supergemakkelijk en zeker niet duur…
van playa del carmen kost dit 35 pesos tot aan tulum… vanaf daar richting Coba en Chichen Itza zijn er wel geen collectivos dus daarvoor best om bus vanuit playadelcarmen… naat Coba 76 pesos enkel per persoon denkek en naar Chichen Itza 224 pesos per persoon ongeveer…
voor chichen itza hebben wij begeleide excursie gedaan want als je goedkoopste manier wilt, ben je soieso duurder om op eigen houtje te gaan… ib playacar Chichen itza (vervoer, bezoek, entree + gids chichenitza, lunch smiddags en daarna nog duik in cenote dicht in de buurt, bezoek Valladollid wat wel maar 20 minuutjes is dus houdt nieveel in en terugreis naar playa de carmen) dit alles voor 41 dollar per persoon…
overal stuk duurder maar afbieden en het wat hard spelen en dit lukt normaalgezien wel…

allesinds wat je zeker moet doen als je wat op eigen houtje wilt doen is gaan naar Akumal met de collectivo die stopt langs grote baan en daar gewoon richting zee in akumal gaan en daar zwemmen met reuzezeeschildpadden… das echt SUPER!! en dit kan je volledig gratis doen hoor moet je zeker geen excursie voor boeken want die zijn er wel daarvoor…zeker snorkelgerief meenemen…

als je nog meer info wilt stuur gerust ook maar mailke op kimrosseel@hotmail.com want heb heel onze reis op voorhand uitgestippeld en echt wel de moeite hoor…
MEXICOOOO is echt SUPERMAGNIFIEK…!!! Ik zou zo snel als kan weer willen gaan…!

vele grtjs
Kim

lol2 Yep Kim,

Helemaal mee eens :dag:

Hoi Marie Josée,
Bedankt voor alle uitleg over Yucatan,ik was er héél blij mee!
Toch zou ik je nog iets willen vragen?Is de wisselkoers ginder beter voor pesos dan hier bij goedkope wissel en wat rekenen ze extra bij elke pinbeurt?
Hoeveel kan je op een dag pinnen?Zijn die uitstappen in Playa del Carmen geboekt direct met mastercard te betalen of in pesos of dollars contant?
Heeft het personeel in een hotel graag dollars of pesos?We vertrekken 1 oktober naar Tulum alvast bedankt mijn engeltje!Liefs Lucie

Hoi Lucie,

Het was goedkoper om geld uit de muur te halen en niet bij wisselkantoren. Met een gewone pinpas (geen creditcard) konden we volgens mij zonder extra kosten pinnen. Het zwemmen met dolfijnen hebben we met creditcard betaald. Wij hebben de meeste uitstapjes met Pesos contant betaald omdat je in dollars veel duurder uit zou zijn. Ik heb geen idee wat het maximale bedrag is wat je kunt pinnen. Het personeel hebben wij tips gegeven in pesos.
Huh ben jaloers op je dat je al zo snel naar Mexico gaat. ( maar goed dat je er nu niet bent vanwege de stormen), ik zou er zo weer naar toe gaan. Een toegangs kaartje kun je ook bij de ‘atracties’/ruines aan de kassa kopen, dat hebben wij bij Tulum en Coba ook gedaan (ook in Pesos betaald). Wij hebben vanuit huis wat dollars meegenomen maar die hebben we de hele vakantie bijna in de portemonaie gehad, de laatste dollars hebben we op het vliegveld toen we terug gingen besteed. Behalve drank in de taxfree shop is alles belachelijk duur op het vliegveld dus… een schaaltje wat we in PdC hadden gekocht werd 4x zo duur op het vliegveld aangeboden :retard:

Gr,
MJ

1 like

In Mexico kan je op veel plaatsen betalen met een kredietkaart. Let hier echter op : europese kredietkaarten worden nogal eens geweigerd. De betaalsystemen zijn zo geprogrammeerd dat zij die niet aanvaarden, maar meestal weet het personeel dit niet (ervaren in de departmenstore Liverpool, waar de gerant na bellen naar het hoofdkwartier te weten kwam dat dit effectief zo was). Zorg er dus voor dat je ook cash hebt.

Pinnen kan zowat overal, maar is niet gratis, en doe dit liefst niet met een kredietkaart, maar met de normale europese bankkaart die Maestro ondersteunt De europese banken rekenen normaal gezien kosten aan, en vorig jaar in mexico werden er ook direct bij het pinnen bepaalde kosten aangerekend door de lokale bank. Beperkingen : soms slaagde ik er niet in om meer dan 3000 pesos in een keer te pinnen, soms lukte 5000.

Thierry

1 like

Goeie morgen Thierry,

Alvast bedankt voor je bericht.Wij hebben een mastercard is dat ok voor dat pinnen?Kun je met die kaart niet betalen in Playa del Carmen.Enfin iedereen rekent extras aan is het dan niet te overwegen vanaf hier wat geld(pesos) mee te nemen van goedkope wissel of is de koers ginder véél beter?Hoe zet ik mijn foto op de site?Liefs Lucie

Hoi Lucie,

Thierry bedoeld met creditcard waarschijnlijk ook jouw mastercard. Ik heb een Duitse creditcard die geen kosten voor pinnen in rekening brengt, maar die heeft weer andere nadelen.

Gewoon terplekke met je Nederlandse pinpas Peso’s pinnen, dat is altijd het goedkoopste. Ook als je ergens betaald met USD’s krijg je vaak ongunstig je wisselgeld terug :wink:

Kijk even bij je bank na hoeveel je per week mag pinnen en hoe vaak je per dag mag pinnen bij een andere/buitenlandse bank. Als je plotseling grote bedragen zou willen gebruiken kun je er eventueel niet aan, ondanks dat het wel op je rekening staat. Vooral ook omdat sommige banken niet meer dan wat Thierry al schreef uitbetalen per pinbeurt.

Ik heb in PdC wel eens een tour betaald met de creditcard, maar meestal gewoon contant voldaan.

Als jullie minimaal pasjes hebben van twee verschillende rekeningen hoef je je echt geen zorgen te maken.

1 like

Klopt. Mastercard, Visa, enz … Ik denk dat de meeste Belgische banken kosten aanrekenen voor kredietkaarten, en dat zal ook zo wel zijn voor de buitenlandse banken. En deze kosten zijn meestal serieus hoger dan voor een gewone “bankkaart” (Ik neem aan dat een Nederlandse pinpas zowat hetzelfde is als een Belgische “bankkaart”, een debetkaart). Ik heb ondertussen ook al geleerd dat je inderdaad best 2 kaarten van 2 verschillende rekeningen meeneemt. Aan de ene kant voor de veiligheid (best niet tesamen bewaren), aan de andere kant omdat sommige banken niet alleen de som per beurt beperken, maar ook een limiet op het bedrag zetten dat je binnen een bepaalde tijd kan pinnen. Dit geldt zowel voor de Mexicaanse bank als eventueel je eigen bank. Trouwens niet alleen banken doen dit, bv ook grootwarenhuizen. Ik heb om deze reden naast 2 pinpassen ook 2 kredietkaarten bij, omdat wij soms een paar weken in Mérida verblijven. Comercial Mexicana bv laat slechts een bepaald bedrag toe in 14 dagen (is nu wel al een paar jaar geleden) voor betalingen met kredietkaart. Bij Chedraui aanvaarden ze mijn Belgische kredietkaarten niet, dus daar moest het altijd in cash. Bij Soriana tot nu toe nog geen problemen of beperkingen gemerkt… Meestal probeer ik een combinatie te maken : waar mogelijk betalen met kredietkaart om niet om de haverklap te moeten pinnen, en bij het pinnen zoveel mogelijk ineens afhalen, 3 of 5000 pesos is nu weer niet zoveel geld, en ik meen mij te herinneren dat er per pinbeurt ook een vaste kost moet betaald worden.

PS Comercial Mexicana, Chedraui, Soriana zijn grootwarenhuisketens.

Hoi Thierry,

Héél lief van je zo snel te antwoorden.Ik ben echt een leek op het vlak van bankkaarten wij betalen alles cash!Heb van de bank vernomen dat onze gewone bankkaart met logo maestro op goedkoper is,bedoel je dit voor pinkaart of is dat nog een andere.Heb gebeld met een goedkope geldwissel en daar was de koers héél goed!Nog een fijne avond,liefs Lucie

Inderdaad, met deze kaart moet het lukken (kan trouwens ook gebruikt worden in vele europese landen). Met geldwissel moet je wel opletten. Dollars kan je op veel plaatsen gebruiken, maar als je ermee betaalt dan gebruiken ze een sterk afgeronde wisselkoers, in hun voordeel natuurlijk. Als je de banken afloop zal je zien dat kunnen de wisselkoeren peso-dollar nogal verschillend kunnen zijn. Als je veel wisselt scheelt dat al vlug iets. Casas de cambio hebben meestal een iets mindere gunstige wisselkoers, maar dikwijls ook veel minder lange wachtrijen. Als je een bank binnenstapt ben je al vlug een uurtje of meer kwijt. En Euro´s zijn zelfs in vele bankfilialen niet (meer) te wisselen. Ik neem meestal wat dollars mee om eventuele onverwachte zaken te dekken. Ik ben bv eenmaal om 2 uur na middernacht in Mexico stad aangekomen, en dan was er zelfs op de luchthaven niets meer open, en zelfs geen officiele taxis te vinden (dit is wel meer dan 20 jaar geleden). Ik moest dan wel noodgedwongen een (waarschijnlijk) illegale taxi nemen en betalen met de dollars die ik bijhad. Na al de indianenverhalen die ik hier en ook in Mexico gehoord had over de hoofdstad, het was nl mijn 2de reis naar Mexico, betrouwde ik het niet helemaal, maar uiteindelijk viel alles wel mee.

Thierry

1 like

hallo,

vraagje zijn er in Akumal en Tulum ook veel winkels?
wij zouden in Gran Bahía Príncipe Akumal vlakbij tulum en akumal willen verblijven maar weten niet goed of er iets te doen is buiten het hotel.
waar zou het het beste verblijven zijn voor zoveel mogelijk uitstappen te kunnen doen op een korte reistijd?

groeten nick

Hallo Nick,
Ik moet even graven in mijn geheugen want het is al ruim 1 1/2 jaar geleden dat we hier zijn geweest. Wat ik me ervan kan herinneren is er in deze plaatsjes niet echt veel te doen. Akumal is klein geloof ik, vanuit de bus gaat er een weg naar het strand, daar is wel een club en een paar kleine souvenirwinkeltjes hoe de plaats verder is weet ik niet. Tulumis wel een redelijke plaats, we zijn hier bij de ruïnes geweest en met de bus op doorgang naar Coba. Wat ik toen van heb gezien was het allemaal een beetje armoedig.
Het is volgens mij niet te vergelijken met Playa del Carmen waar het sterft van de restaurantjes, bars en winkeltjes. Ik zou eens gaan googelen op deze plaatsen. Succes :slight_smile: