Wat moet je zien als je door Yucatán gaat reizen?
We willen rond kerst en oud en nieuw daar gaan backpacken… :zon02:
Alle tips zijn welkom, want we zijn nog in de orientate fase…!
Is backpacken daar goed te doen?
Ten eerste wil ik je er op wijzen dat jullie in de drukste periode van het jaar gaan en rekening moeten houden met veel vroeg volgeboekte ho(s)tels.
Je kunt in principe in heel Mexico goed backpacken, want het openbaar vervoer is echt heel goed geregeld. Kijk voor reistijden met de bus bijvoorbeeld op http://www.ticketbus.com.mx
Tips kun je genoeg krijgen, maar wat is jullie interesse? Strand, cultuur, archeologie, feesten, steden? Willen jullie in goedkope hotels of in hostals/hostels? En niet onbelangrijk is hoe lang jullie willen gaan?
Wij hebben helaas geen andere mogelijkheid dan in de kerstvakantie. We willen met een rondreis beginenn en eindigen op het strand. Omdat we maasr beperkt de tijd hebben, willen we alleen naar Yucatan, daar is volgens mij zat te zien. We willen cultuur, natuur en steden en dus eindigen met strand. We hebben zo’n 16 dagen de tijd.
Wij zijn net terug van een 17 daagse vakantie in Playa del Carmen. We hebben een geweldige tijd gehad en een absolute must is natuurlijk Chichén Itzá, Coba, Tulum, snorkelen met zeeschildpadden in Akumal en je kunt ook fantastisch snorkelen in Puerto Morelos. Dan zijn er nog de verschillende eco parken (zijn wij zelf niet geweest). Zo zijn er nog genoeg dingen om te doen waar wij niet aan toe zijn gekomen. Vanuit Playa del Carmen kun je vanaf het busstation heel gemakkelijk en goedkoop alle kanten op.
Veel plezier met de voorbereidingen. (trouwens wij zaten in het Riu Tequila hotel, helemaal super!!).
Groetjes,
Marie-José:zon02:
hoihoi
om te gaan snorkelen, kun je dat doen op eigen houtje? of is nemen van bootje noodzakelijk om aan riffen te geraken? waar is beste spot volgens jou om te snorkelen? wat is eventueel de prijs als je boot nodig hebt? onderwatercamera een grote meerwaarde? Cozumel bezocht?
wij vertrekken 25 juni! kijken er echt zo naar uit…!
vele grtjs! leuk om te lezen hoe iedereen daar zo geniet!
Hoi Kim,
Wij zijn niet naar Cozumel geweest. We spraken een beroepsduiker en hij zei dat Cozumel mooi is om te duiken maar dat het rif daar te diep ligt om te snorkelen. Wij ijn op eigen gelegenheid vanaf Playa del Carmen met de bus naar Akumal (snorkelen met zeeschildpadden) geweest (kost bijna niets) vanaf de ‘highway’ loop je zo naar het strand (bij de busstop aan de overkant een voetgangersbrug oversteken en dan de straat uitlopen, deze eindigt op het strand). Wij zijn ook met de bus naar Puerto Morelos geweest en hebben daar bij een tentje aan het strand een tochtje (boot met ervaren snorkelaar) gehuurd. Deze gids laat je dingen zien die je zelf niet zou tegen komen. Geweldig mooi. Wij waren voor 4 personen 850 pesos ongeveer € 10,-- pp. Daar krijg je dan 2 uur snorkelen (incl uitrusting) voor. Super om te doen en veel te snel voorbij
Je kunt natuurlijk ook georganiseerde reisjes maken maar die kosten al snel 55,-- USD pp en dat vond ik wel erg veel geld.
Voor een impressie… hier is een linkje van onze foto’s http://picasaweb.google.nl/108279461671397470630/VakantiePlayaDelCarmenMexico3041652010?feat=directlink
Wij hadden een paar wegwerp onderwatercameraatjes gekocht, dat is leuk maar zoals je op onze foto’s zult zien komen de kleuren totaal niet tot hun recht. Het water was echt zo helder… op de foto’s lijkt alles vrij groen. Jammer maar ja we hebben de herinneringen hoe het er echt uit zag.
Pfoe ben al bijna weer jaloers als ik lees dat je er 25 juni naar toe gaat :vak02:
Groetjes,
Marie-José
Heyla,
bedankt voor je mooie reactie! echt mooie foto’s ook zeg, doet me enkel nog meer verlangen:)
nog enkele kleine vraagjes als ik niet tot last ben…
-
Het zwemmen met die zeeschildpadden, is dit gewoon bij een rif of is dit in een soort van afgescheiden meer waar enkel waterschildpadden voorkomen? of kom je deze echt in volle zee met nog tal van andere vissen tegen want dat lijkt me uiteraard het tofste?
-
hebben jullie ook met die dolfijnen gezwommen? waar was dat dan en wat was prijs daarvan aub? de moeite waard?
-
Cenote ik-kil is op weg naaar chitchen itz niet? is deze de moeite? of kunnen we beter ergens dichter bij PDC gaan daarvoor?
-
hebben jullie auto gehuurd om naar chichen itza te gaan enzo? indien wel wat is de prijs van een huurauto ongeveer alles incluis?
-
Wissel je best je geld in belgie in mexican pesos of daar ter plaatste in bank of uit muur?
en ten laatste heb je nog nuttige tips of aanbevelingen laat gerust maar weten…! het is zeer geapprecieerd allesinds!
groetjes Kim
Hola Kim,
Ik zal proberen je vragen zoveel mogelijk te beantwoorden, geen probleem hoor kan ik nog ff weer herinneringen ophalen voor mezelf ![]()
- Akumal ligt gewoon aan zee. Als je er met de bus heen gaat en de straat uitwandeld, loop je zo naar het strand, wij zijn door een soort witte poort gelopen (staat op dat het van een hotel is ofzo) en dan public beach bordje volgen (tenminste, ik geloof dat dat er op stond). Wij zijn op het strand aan gekomen rechts af gelopen tot we bij een duikcentrum kwamen daar hebben we de handdoeken neergelegd, snorkel die we in Playa del Carmen hadden gekocht opgezet en de zee in gezwommen. Het is geen afgesloten terrein ofzo alleen een paar boeien om het zwemgedeelte af te bakenen. Je moet gewoon een beetje rond gaan zwemmen en dan kom je ze vanzelf wel tegen. Als je handig bent houd je gewoon groepjes die met een gids gaan (die hebben allemaal zwemvestjes aan) in de gaten want die gids zoekt de beesten wel op ;-). M.a.w. wij zijn gewoon op eigen gelegenheid gegaan en het is in open zee.
- Wij hebben ook met dolfijnen gezwommen bij Delphinus. Geweldig om te doen. WIj hadden het primax programma, een uur met de dolfijnen in het water om van alles mee te doen, footpush (super ervaring), Kiss, hug, vrij zwemmen om ze te aaien, noem maar op. Het is wel duur hoor, officieel kost dit 159,00 USD p.p. wij hebben het afgedongen bij een tentje in Playacar voor 143,00 USD maar waren dan ook met 5 personen. Het Primax progr. doeje met max. 6 personen. Ik vond het een super ervaring hoewel het wel erg commercieel is. Delphinus staat in indirecte verbinding met de zee en dus niet in een of ander dieren park ofzo. Het zit direct naar Xcaret. Als je niet wilt hoef je dus niet naar Xcaret maar kun je apart naar Delphinus. Dit hebben we dus georganiseerd gedaan en werden met een busje heen en terug gebracht vanaf het hotel.
3/4. De cenote ligt inderdaad vlak bij Chichén Itzá. Wij zijn ook georganiseerd naar Chichén Itzá geweest. Dit is ongeveer 3 uur met een busje. Na bezoek Chichén Itzá een lunch gehad in een mexicaans restaurant (vond ik zelf niet zo geslaagd) en op de terug wel langs Ik-Kil. Omdat het erg warm was, was een duik in de Cenote heerlijk. Het is er prachtig! Je kijkt er van de bovenkant zo eind naar beneden, Met trappen daal je af naar het koude heldere water. Heel bijzonder om in het water te zwemmen tussen de vissen en onder de lianen, wortels van planten en bomen dit boven groeien. Een heel aparte ervaring. De tour koste ons ongeveer 45 USD (ook weer wat afgepingeld bij hetzelfde tentje in Playacar) (playacar is trouwens een wijkje met luxe villa’s en hotels vlak bij Playa del Carmen). Wij hebben geen auto gehuurd omdat het openbaar vervoer zo spot goedkoop is en met de bus kom je overal. De bewegwijziging in Mexico is niet altijd even duidelijk en er liggen overal betonnen bobbels in de weg om de snelheid terug te brengen. De Ado bussen zijn erg luxe en comfortabel. - geld hebben wij gewoon ‘uit de muur’ gehaald.Enkele automaten geven ook USD.
Tips:
het is voordeliger om met Pesos te betalen. Men hanteerd vaak een vreemde koers… 10 pesos is gelijk aan 10 USD tenminste, die koers werd vaak gehandteerd dus je betaald in USD vaak veel te veel.
Wil je souvenirs ofzo kopen? IN winkeltjes kun je vaak niet afdingen, op markten of kraampjes wel, dit scheelt enorm. In Playa del Carmen heb je de 5th Avenue, deze zit vol met souvenir winkeltjes. Je wordt wel telkens aangesproken of je wat wilt kopen, dat is wel wat minder maar ja die mensen willen ook verdienen…
Xcaret en Xel-Ha schijnen erg mooie parken te zijn heb ik horen zeggen, ik ben er zelf niet geweest.
Verkijk je niet op de afstanden, op een kaart lijkt alles vrij dicht bij maar wij zijn vanaf Playa del Carmen met de bus naar Tulum gegaan en dat is toch wel zo’n 45 minuten rijden. Kosten bus volgens mij 28 pesos pp enkele reis en entree Tulum ongeveer 50 pesos pp. Echt mooi daar, je raakt niet uitgekeken op de blauwe zee en het witte strand.
Coba is ook prachtig dit hebben we ook met de bus gedaan. Verstandig is om een dag en 2 dagen ervoor een ticket te reserveren omdat er maar 2 bussen 's morgen heen gaan en 2 bussen 's middags terug. Entree Coba is ook ongeveer 50 pesos pp. Je kunt als je binnen bent fietsen huren of een fietstaxi nemen. Het is een erg groot gebied, wij hebben alles lopend gedaan maar dat was wel afzien. Als wij hier nog een weer heen gaan wat zo maar zou kunnen nemen wij een fiets ![]()
Wij zijn verder niet in andere Cenotes geweest maar onderweg kom je er verschillende tegen. Een stel bij ons in de bus gingen naar de Cenote Azul die ligt op de weg van Playa del carmen naar Tulum aan de rechterkant. Gewoon aan de buschauffeur vragen of ie daar wil stoppen. Erg mooi om te snorkelen schijnt de cenote Dos Ochos (als ik het goed schrijf) te zijn. Dit is vlak bij Tulum. Wij hadden hier nog willen snorkelen maar hadden bijna geen tijd meer.
Tours boeken via de reishostess is naar verhouding veel duurder dan in de plaatsjes zelf, daar kun je ook nog een beetje afdingen.
Verder gewoon volop genieten… je zult het er vast geweldig hebben!
Waar verblijven jullie tijdens de vakantie? Ook in Playa del Carmen? Zo ja in welk hotel?
Mocht je nog meer vragen hebben dan hoor ik het wel.
Gr,
Marie-José :vak01:
olalalaaa! dat pleziert me, manman… wat een mooie en duidelijke info!
x
dat helpt allesinds zeer veel om ons reisje zo goed mogelijk uit te stippelen! Wij vertrekken 25 juni vanuit Brussel richting Cancun om dan naar ons hotel Viva Wyndham Maya hotel te gaan in playa del carmen. We keren terug 5 juli.
Vanuit daaruit willen we vele dagexcursies doen die we zelf wat in elkaar steken, om zo wat geld uit te sparen en vooral om volledig vrij te zijn…
misschien nog paar kleine vraagjes…![]()
-
het park sian ka’aan toevallig niet gedaan jullie? heb al vele tegenstrijdige reacties gelezen daarover en weet niet wat ervan te denken…
-
hebben jullie Cancun zelf bezocht? is dit de moeite waard of beter voor s’avonds? en op de weg naar cancun ligt El Rey, ook oude ruïnes op kleindere schaal weliswaar? daar toevallig geen weetjes over? eventueel als daguitstap: Puerto Morelos / El Rey en dan Cancun?
-
is het haalbaar om op 1 dag te doen: akumal (snorkelen) / Tulum (ruïne) en daarbij Coba te doen? of hoe doen we best indeling? met bus of collectivo’s (die kleine busjes) wat is het beste van deze 2? want collectivo kan je niet 2 dagen op voorhand reserveren niet?
-
en nog tenslotte (denk ik toch voor de moment:)) we denken zo’n 300-350 euro cash mee te nemen en daar dan te wisselen in automaten, dus + 5000 pesos… wat denk je daarvan? ge mag je een keer moeien in mijn financiën…;)

merci voor alle hulp alvast hoor!
grtjs en slaapwel, Kim
Goedenacht Kim ![]()
Jullie hotel ligt volgens mij ook in Playacar is het niet?
Het parc sian ka’aan ken ik niet. Dus daar kan ik je helaas niets over vertellen. FF googelen ofzo?
Cancun zijn we niet geweest, van horen zeggen is er veel hoogbouw en dat boeit met niet zo, El Rey ken ik ook niet dus helaas moet ik je daar ook antwoorden op schuldig blijven.
Wij hebben alleen wat dollars meegenomen van huis en verder alles daar gepint. De wisselkoersen zijn vrij hoog dus erg ongunstig.
Akumal en Tulum is wel in 1 dag te doen echter Coba is te ver weg en zo groot dat je er wel een paar uur kwijt bent. Coba kun je dus beter apart doen, dit is ook wel zo’n 2 uur met de bus. De collectivo’s kun je inderdaad niet reserveren en zijn ook wat duurder dan de gewone Ado of Mayab bussen. Meestal staan de collectivo’s wel bij de parken of bezichtigheden. Nadeel ervan is dat ze meestal wachten tot het busje vol zit en zo niet dat ze alle hotels/parken op de weg langs rijden in de hoop nog gasten op te pikken. Een collectivo van Tulum naar Playa del Carmen centrum (ze rijden meestal niet tot de hotels) kost ongeveer 30 pesos pp. Een taxi van centrum Playa de Carmen naar ons hotel koste 50 pesos per taxi.
Wij hebben in beide gevallen de bus gepakt, echter bij Tulum een collectivo terug genomen omdat we nog langer op de bus moesten wachten. Hehehe en we hadden een retour naar Coba gererveerd maar de terug bus gemist (er gaan er maar 2 en we hadden een ticket voor die van 15.30 maar dachten dat ie om 16.00 vertrok… stom he, tja vakantiemodus heheh). Een taxi naar het hotel terug kostte 600 pesos (was 125 km). Ongeveer € 40,00 ofzo nou daar krijg ik m in Nederland niet voor ![]()
Puerto Morelos en Cancun is wel te combineren denk ik, bij Puerto Morelos ben je al halverwege. Vanaf PDC is cancun met de bus een uurtje denk ik. Een busticket PDC-Cancun kost 40 pesos geloof ik, geen drol dus
Er is ook nog een airport bus en die kost 128 Pesos. Voor de bussen kun je meestal alleen een enkele reis ticket kopen, de terug ticket koop je dan gewoon in de bus. Behalve voor Coba dan.
Nog ff een tip voor de eco parken. Hier mag je alleen biologisch afbreekbare zonnebrandcreme gebruiken (in de meeste cenotes ook). IN de winkeltje in PDC is deze veel goedkoper dan dat je het bij de parken moet aanschaffen zegt men. En er gaan wat liters zonnnebrandmiddel doorheen in Mexico :zon02:. Pas ook bij het snorkelen goed op. Ik had me goed ingesmeerd dacht ik maar had de rug mooi rood…
Nou ik ga nu :slapen: ik lees morgen wel weer of je nog wat weten wilt :dag::dag:
Doegie,
Marie-José
Buenos dias!
Ons hotel is inderdaad in playacar gelegen… Dit is dus gunstig veronderstel ik om uitstapjes te doen om bus of collectivos te nemen niet?
Wat is de wandelafstand ongeveer vanuit playacar naar PDC centrum, zoals 5th avenue enzo, kom je onmiddelijk in de winkelstraatjes tercht of is dit eerst eindje wandelen?
kdenk dat het beter is dus om Akumal samen met Tulum te doen en dan andere dag, Coba met cenotebezoek.
Rijden die collectivos gewoon naar waar je wilt of hebben zij ook een vaste route. Stel dat we van coba ofzo komen, rijden die dan rond naar een of andere cenote of ergens anders als we dat willen? en wachten ze daar dan ook, of kun je uur afspreken? want met de bus wordt moeilijk dan denk ik, omdat er maar zou weinig rijden en misschien rijden ze zelfs niet langs onze cenote?
en dan qua insmeren dat je zei, gelukkig ik al mooi bruin kleurtje? Factor 30 volstaat waarschijnlijk toch wel he?
ik wacht alweer vol ongeduld op uw antwoordje:)
grtz kim
Daar ben ik weer, het lijktwel een chatsessie hahaaha.
Vanaf ons hotel in PLayacar was het ongeveer 3 km tot het centrum (5th avenue) in de hitte viel dit vies tegen om te lopen dat hebben we dus ook nooit meer gedaan. Hup in de taxi met airco bij het hotel voor 50 pesos en je bent er in een paar minuten. (hoezo verwend maar ja daar heb je vakantie voor toch). Jullie hotel ligt volgens mij dichterbij dus gewoon in een dolle bui gaan wandelen. Bij de ingang van jullie hotel moet je denk ik rechtsaf en dan doorlopen tot de rotonde daar weer rechtsaf en dan kom je vanzelf een 'winkelcentrumpje" tegen met een mac Donalds, als je daar doorheen loopt kom je vanzelf op de 5th avenue met zijstraatjes naar het strand. Kan niet missen want je ziet vanzelf alle winkeltjes. Een honderd meter verder ongeveer vind je het busstation vanwaar alle bussen vertrekken. (daar is trouwens ook een pinautomaat).
Ga je bij jullie hotel links af dan loop je richting het Playacar shopping centre waar wij de tourtjes hebben geboekt. De winkeltjes hebben daar wel hogere prijzen dan in de 5th avenue.
Loop je verder langs het busstation dan kom je nog een bar/restaurant tegen met schommels als barkrukken funny.
De collectivo’s rijden overal naar toe. Als je ergens bent zeg je gewoon waar je naar toe wilt en dan geven ze wel aan wat ze willen. En niet gelijk met de prijs akkoord gaan gewoon zeggen ‘veel te duur’ en dan weglopen geheid dat ze achter je aankomen met een goedkopere prijs :-). Ik heb aleen geen collectivo’s in Playacar gezien, ze komen het park denk ik niet op. Ze parkeren altijd in het centrum vlak bij de taxi standplaatsen (bij dat winkelcentrumpje bij de Mac.) dus wij hebben vandaar altijd weer een normale taxi naar het hotel genomen. Ik weet niet of de collectivo’s tijden afspreken maar meestal staan er genoeg van die busjes. Wij hebben nog nooit zonder gezeten. (we gebruikten ze meestal voor de terugweg zodat we niet op een bus hoeften te wachten.)
Factor 30 lijkt me voldoende hoewel ik in de shop factor 80
heb zien staan. WIj hadden ook 20 en 30 bij ons. Maar dus alle onbedekte plekken smeren hehehe.
Nou viva la ![]()
gr,
MJ en uh ik hoor het wel weer ![]()
Hoihoi,
ik denk dat ik met al deze info al heel ver geraakt ben… kheb ons reisje al redelijk goed uitgestippeld! er komt schot in de zaak en de tijd kort enkel maar in naar een formidabele reis opnieuw…
Bedankt allesinds voor de vriendelijke en heel nuttige info…!!
als er me nog een vraagje te binnen schiet zal ik het je wel laten horen…!
nog es dikke dankjewel…! x
Kim
He Kim,
Fijn dat je wat aan de info hebt gehad. Ik wens jullie alvast een goede reis >>>:vak01: en heel veel plezier en uh geniet een beetje voor me mee. Laat nog maar eens horen hoe jullie het hebben gehad.
Geniet ervan :vak02:
Groetjes,
Marie-José
hoihoi,
al efkes geleden hé…de tijd kort in…
Nog 2 weekskes half…:)![]()
nog vraagske toch ivm geld/
ik heb nog wa geld (ongeveer 350 dollar)… wat doe ik daar het beste mee… daar toch wisselen voor mexicaanse pesos of dollars thuislaten en met mn kaart daar geld afhalen en mexican pesos…?? Kan gerust mn dollars wel later nog gebruiken hoor dus das geen probleem…
geld uit de muur halen is de beste methode hé…? zo heb je het minste kosten denk ik he? Nu is de wisselkoers 1 euro = 15,50 mexican peso, hoeveel zou ik daar daawerkelijk voor krijgen?
En zou je veel meer verliezen als ik mn cash geld van dollars naar pesos inwissel?
mercitjes alvast…
grtjs kim
Hola Kim,
Ja de tijd komt snel dichterbij… ben er jaloers op.
Dollars zijn echt duurder dan Pesos. M.a.w. je betaald in dollars meer dan in pesos. Misschien handig om een paar dollar voor tips mee te nemen als je nog geen pesos hebt, hoewel ik denk er net aan dat we het zwemmen met dolfijnen met dollars moesten betalen, dit kon niet met pesos betaald worden. De rest is volgens mij gewoon met pesos te betalen. Je zou voor de zekerheid dus wat dollars mee kunnen nemen, gebruik je ze niet neem je ze toch gewoon weer mee terug
Dollars omwisselen in pesos moet je niet doen. De wisselkantoren trekken je een poot uit, je betaald een belachelijke koers. Niet doen dus. Bij enkele automaten kun je ook dollars uit de muur trekken. Maar goed het enige waar wij met dollars betaald hebben is dus het zwemmen met dolfijnen geweest.
Wij kregen voor 1 euro ongeveer 18 pesos maar de euro is gekelderd dus je zult er inderdaad nu iets minder voor krijgen.
Dus de slot tip, neem voor de zekerheid wat dollars mee en pin de rest (Pesos) gewoon uit de muur, blijf weg bij de wisselkantoren, ook daar geen pesos halen.
Trouwens mocht je kaartjes willen versturen… die van ons zijn nu nog niet over hahahaaha dus ik ben benieuwd of dit ooit nog gaat gebeuren hihihi.
Nou ik hoor wel weer als je nog vragen hebt en zo niet dan hoor ik heel graag hoe je het hebt gehad.
Have fun :dag:
Groetjes,
Marie-José
Heylaba,
mercitjes hoor, helpt allesinds! We zijn van plan om misschien ook met dolfijnen te zwemmen dus kan mn dollars dus daar voor gebruiken als we dit zouden doen…
kben er wel nog nie goed uit of dit echt zn geld wel waar is? en ook waar we dit het beste doen? kdenk dat het het tofste s in een soort van lagune ofzo waar de dolfijnen grote vrijheid hebben ipv zo’n kleine bassins…
das het enigste eiglik waar ik nog zo beetje niet weet hoe dit aan te pakken…hmm:)
enja ook welke cenote te bezoeken…hmm deze van jullie langs de weg van chichen itza is mooi maar we zouden met bus gaan denkek (of misschien collectivo?) weet niet wat het goedkoopste is? dus dit wordt moeilijkk denkek…
ergens langs weg naar tulum zijn blijkbaar verschillende maar moeilijk om wat over te vinden…
hopelijk komen je kaartjes nog aan…
kga toch de poging wagn denkek:p
merci nog es hé;)
grtjs kim
Hoi hoi,
Een medewerker van de receptie raadde ons Cenote Dos Ochos aan, dit is vlak bij Tulum. Bij de ruines staan ook wel kraampjes die snorkeltours aanbieden naar deze cenote. Wij zijn er wegens tijd gebrek niet geweest.
Volgens mij kun je alleen maar zwemmen met dolfijnen in bassins, tenminste in afgebakende stukken water. Bij Delphines zwemmen de dolfijnen alleen in die bassins als ze moeten ‘optreden’ verder hebben ze een open ruimte om vrij te zwemmen, dit staat ook in verbinding met X-caret. Ik weet niet of je wel met ze in lagunes kunt zwemmen. Tja het is erg commercieel, waar je het ook doet maar het is wel een geweldige ervaring. Tip als je dit gaat doen, neem iemand mee die foto;s van je kan nemen. Bij delphinus is daar in ieder geval wel gelegenheid voor.
Ik denk dat het reizen met de bus het goedkoopst is en ach ja wil je eerder terug of toch nog ergens anders heen dan kun je altijd een collectievo nemen want die staan bijna overal. De bestuurders komen meestal vanzelf wel naar je toe om te vragen of je mee wilt.
Nou op naar de volgende vraag maar weer ;-):zon02:
kdenk dat ze efkes ten einde zijn nu…![]()
kzal je laten slapen dat je fit bent tegen dat ik weer een nieuwe lading vraagskes heb:)
mercitjesx
heyla:)
nog es goed mn reisuitstippeling bekeken en cenote Ik Kil zouden we ook doen na bezoek Chichen Itza…de bedoeling is niet echt om daar te snorkelen normaalgezien, aangezien we al naar Akumal gaan snorkelen en misschien ook puerto morelos (of moet je in Puerto zoieso bootje pakken om naar rif te gaan?of is het beetje zoals Akumal)…
Is Ik Kil maar 3 km van chichen itza?
in chichen itza is blijkbaar ook een cenote hé? is het mogelijk om daar eigenlijk in te zwemmen? de moeite?
Nu is het wel zo dat we of met bus of collectivo zouden gaan naar Chichen itza, beetje te zien wat goedkoopst is…
zou het mogelijk zijn om collectivo ofzo te nemen naar cenote Ik Kil en dan van daaruit bus te nemen naar playa del carmen?
de busuren zijn te vinden op http://www.ticketbus.com.mx maar zijn dit de prijzen eigenlijk enkel of retout… vb naar tulum staat er 52 peso dus retour inbegrepen dan? voor chichen itza is het 228 peso… of moet ik dit nog es maal 2 doen dan?
Ik Kil zouden we dus doen op aantaden van jou…
tenminste als je dit nog steeds bevestigd…![]()
bedankt alweer:p
grtjs